جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
زنداني سياسي
-(5 Body) 
زنداني سياسي
Visitor 276
Category: دنياي فن آوري
آيا در حكومت پيامبر (صلي الله عليه و آله) مجازات زندان وجود داشت؟ در حالي كه ساختن زندان در اسلام را براي اولين بار به امام علي (عليه السلام) نسبت مي‏دهند . اصولا پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) با توطئه‏گران به چه نحوي برخورد مي‏كردند؟
جهت ارائه پاسخي مناسب، ابتدا لازم است نكاتي درباره تاريخ زندان در اسلام و اين كه «ساختن زندان در اسلام را براي اولين بار به امام علي (عليه السلام)، نسبت مي‏دهند» ، بيان شود .
در مورد تاريخ تاسيس زندان در اسلام ميان سيره نويسان و علماي اسلام و حدت نظر وجود ندارد: برخي آن را به زمان پيامبر (صلي الله عليه و آله) مربوط مي‏دانند، دسته‏اي به زمان خليفه دوم و گروهي به زمان حضرت علي (عليه السلام) . هر يك از اين سه نظر در جاي خود درست مي‏نمايد; ولي اختلاف در چگونگي آن است . توضيح آن كه گاهي سخن در حبس است و گاهي در محبس . در مورد اصل حبس، علاوه بر آن كه در آياتي از قرآن كريم آمده است (2) ، در سيره رسول خدا (صلي الله عليه و آله) نيز نقل و در مواردي اجرا شده است . اما در مورد محبس و زندان، در زمان پيامبر (صلي الله عليه و آله) مكان مستقلي براي اين منظور پيش بيني نشده بود . عدم تاسيس زندان مستقل در زمان پيامبر (صلي الله عليه و آله) دلايل مختلفي داشت: مانند كم بودن تعداد مسلمانان، محدوديت امكانات، قوي بودن ايمان مذهبي و در نتيجه پايين بودن آمار جرايم . البته مجرمان يا متهمان و احيانا اسرا در مساجد و منازل افراد تحت نظر قرار گرفته و محصور مي‏شده‏اند و حتي آن حضرت دستور مي‏داد جاي زنان از مردان جدا باشد و زندانيان را در مكان‏هاي متعارفي كه همگان در آن مكان‏ها زندگي مي‏كنند نگه دارند تا احساس سختي نكنند . (3)
در زمان خليفه دوم، منزل مسكوني صفوان ابن امبيه خريداري و به زندان تبديل شد . در زمان حضرت علي (عليه السلام)، آن حضرت ابتدا به وسيله ني زندان مستقلي تاسيس كرد و آن را «نافع‏» نام نهاد; اما چون يكي از زندانيان آن را سوراخ كرد و گريخت، با خشت و گل زندان ديگري ساخت و آن را «مخيس‏» ناميد .
بدين ترتيب، اصل زندان و زنداني از همان صدر اسلام وجود داشته، لكن به تدريج كه قلمرو اسلام گسترش مي‏يافت و وضعيت جديدي پيش مي‏آمد، در وضعيت زندان نيز دگرگوني ايجاد مي‏شد .
بنابراين، اولين مكاني كه به طور اختصاصي و تحت عنوان زندان تاسيس شد، مربوط به زمان حضرت علي (عليه السلام) است . (4)
با توجه به مقدمه فوق، در پاسخ سؤال بايد گفت:
اولا، ساخته شدن زندان براي اولين بار در اسلام توسط امام علي (عليه السلام)، دليل بر نبودن مجازات زندان در زمان پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) نيست; چنان كه گذشت، اين نوع مجازات براي مجرمان خاص وجود داشته است . در روايتي از امام صادق (صلي الله عليه و آله) مي‏خوانيم: «پيامبر (صلي الله عليه و آله) شخصي را كه متهم به قتل بود، شش روز حبس مي‏كرد ... .» (5)
ثانيا، حرف زدن عليه حكومت اسلامي دو صورت دارد: اگر صرف انتقاد از مشكلات و يا نقاط ضعفي است كه در بدنه حكومت وجود دارد و با روش صحيح و سازنده انجام شود، از نظر ا سلام نه تنها منعي نداشته، بلكه از باب «نصيحت ائمه مسلمين‏» و «امر به معروف و نهي از منكر» امري پسنديده و از وظايف اساسي احاد مردم نسبت‏به حاكمان خويش است; اما اگر اين حرف زدن از حالت انتقاد سازنده و خيرخواهي و امر به معروف و نهي از منكر خارج و در جهت توطئه چيني، تضعيف و براندازي نظام اسلامي شكل گرفته باشد، بايد با هر وسيله ممكن با عاملان آن برخورد شود . البته بايد به اين نكته مهم توجه داشت كه با توجه به نوع جرم و شرايط زماني شيوه برخورد متفاوت خواهد بود گاهي زندان است، گاه اعدام و گاهي جريمه و يا اعمال برخي محدوديت‏ها و . .. ; مثلا پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) در جهت‏حفظ نظام اسلامي، مسجد ضرار را كه كانون توطئه گران بود، تخريب كرد . يا حضرت علي (عليه السلام) جهت‏سركوبي توطئه گران و دشمنان داخلي، سه جنگ جمل، صفين، و نهروان را اداره و رهبري كرد و ... . خلاصه آنچه در برخورد با توطئه چينان مهم است‏برخورد قاطع با آن‏ها است نه اصرار بر شيوه‏اي خاص مانند زندان .
ثالثا، در تاريخ اسلام جرائمي چون: توطئه براي بر اندازي حكومت اسلامي، تحريك مردم براي ضديت‏با حكومت و سوء قصد عليه جان پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله)، اتفاق افتاده است و پيامبر (صلي الله عليه و آله) نيز به صلاحديد خود مجازات‏هاي مختلفي همچون قتل و زندان درباره آن‏ها معمول داشته يا مجرمان رامورد عفو قرارداده‏است . (6) بنابراين، چنين موضوعي فقط به زمان امام علي (عليه السلام) محدود نيست .
رابعا، نكته كليدي كه در پاسخ سؤال شما بايدمد نظر قرار گيرد اين است كه در بررسي ميزان مشروعيت موضوعي از ديدگاه اسلام، منابع متعددي نظير قرآن، سنت و ادله عقلي وجود دارد كه استناد به هر كدام از اين منابع به تنهايي در ا ثبات مشروعيت آن موضوع كفايت مي‏كند . مع‏الوصف، اثبات سيره امام علي (عليه السلام) در برخورد با مخالفان معيار و الگوي كاملي براي ساير حكومت‏هاي اسلامي در تمام زمان‏ها است; هر چند اين شيوه در زمان پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) يا ساير معصومان (عليه السلام) وجود نداشته باشد .

پي‏نوشت:

2 . مائده (5): 33و106; نساء (4): 15 .
3 . موارد السجن النصوص و الفتاوي، نجم‏الدين طبرسي، ص 498 و 499 و 566 .
4 . همان، ص 564 .
5 . وسائل الشيعه، حر عاملي، ج 19، باب 12 .
6 . جرم سياسي، عباس زراعت .

Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image