|
بخشش در نماز
-(4 Body)
|
بخشش در نماز
Visitor
237
Category:
دنياي فن آوري
چرا در جايي حضرت علي(عليه السلام) هنگام ركوع انگشتر خود را به فقير ميبخشد اما در جايي ديگر هنگام نماز تير را از پاي ايشان ميكشند و ايشان متوجه نميشود، اين دو مطلب را چگونه ميتوان با هم جمع كرد؟ ائمه (عليهم السلام) در حالات خود مراتب گوناگوني داشتهاند: نحوه حضور قلب آنان در نماز سه گونه است: 1 . گا هي توجه به خدابه گونهاي بوده كه هيچ چيز ديگر را متوجه نميشدند و نمونههاي بسياري از اين قبيل از ائمه نقل گرديده است . 2 . گاه ممكن است، ضمن حضور قلب كامل، كم و بيش متوجه امور خارجي نيز بودهاند; ولي به جهت عدم وظيفه در برابر آنها عكس العمل نشان ندادهاند . 3 . در مواردي ضمن حضور قلب كامل، به برخي از مسائل توجه داشته و بر حسب وظيفه يا استحباب عكس العمل نشان دادهاند، بدون آن كه مانع توجه آنان به خدا باشد . از اين نمونه همان اعطاي انگشتر توسط اميرالمؤمنين (عليه السلام) به سائل است . عرفا ميگويند اين مرتبه از حضور قلب كاملتر از مرتبه اول است; زيرا در اولي توجه به خداوند حجاب و مانع عالم كثرات است ولي در اين مرحله آن چنان فاني در رب و وصل به او است كه از آن مرتبه به شهود عالم ميپردازد و به اصطلاح مرتبه لاحجاب مطلق است . نه حضور غيب مانع حضور عالم شهوداست و نه بالعكس . آنچه هيچ گاه در نمازهاي آنان وجود نداشته، حجاب شدن عالم شهود نسبتبه عالم غيب است; به عبارت ديگر، بايد دانست تفاوت امامان با برخي عرفا در آن است كه گروهي از عرفا وقتي در يكي از مقامات سير و سلوك هستند، حضور در مقامات ديگر براي آنان به آساني ممكن نيست ; ولي امامان چنان توانمندي روحي و معنوي دارند كه به آساني ميتوانند دو عبادت نماز و زكات را همراه با يكديگر و بدون كاستي در حضور قلب و اخلاص انجام دهند و آن جا كه امور شخصي و مادي مطرح است، همان مقام معنوي خويش را حفظ كنند و درد جسمي آان را از حالت «وصال» و «مقام فنا» خارج نگرداند .
|
|
|