جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
علل و عوامل افت تحصيلي
-(0 Body) 
علل و عوامل افت تحصيلي
Visitor 242
Category: دنياي فن آوري

اهميت مشاوره

آيا تاكنون به مشكلي برخورد كرده‏ايد كه نياز به كمك داشته باشيد . براي هر يك از ما كم و بيش ممكن است چنين حادثه‏اي روي داده باشد . مسائل و مشكلات زيادي، اعم از روحي و جسمي، براي ما كم و بيش پيش آمده و مي‏آيد كه ما را وادار به عكس‏العمل در مقابل آن مي‏كند . مردم معمولا حساسيت زيادي در مقابل مشكلات جسمي خود دارند و با بروز كوچك‏ترين مشكل جسمي، به پزشك مراجعه مي‏كنند . اما در مورد بهداشت روان بسيار محتاط عمل مي‏كنند . افراد در زندگي دوست ندارند ديگران از مسائل و مشكلات روحي آنان باخبر باشند و از اين‏رو، اين مشكلات را كم‏تر با مشاور يا حتي والدين خود در ميان مي‏گذارند . بي‏شك سلامت روح و روان رابطه نزديك و مستقيمي با سلامت جسم آدمي دارد . در بسياري از بيماري‏هايي كه مردم فقط به عوامل جسمي آن توجه دارند، مانند ناراحتي‏هاي گوارشي، قلبي و حتي مغزي و . . . عوامل روحي و رواني در آن دخيل هستند . از اين‏رو، شناخت و توجه به بيماري‏هاي روحي نيز حائز اهميت است .
آيا تاكنون احساس پوچي كرده‏ايد؟ آيا تاكنون احساس نكرده‏ايد كه بي‏دليل احساس ياس و نوميدي يا ترس و اضطراب داريد؟ آيا تاكنون خودخوري نكرده‏ايد كه چرا بي‏دليل فلان حرف را زدم و اي كاش در پاسخ فرزند يا دانش‏آموز و يا همسر خود، فلان استدلال را به كار مي‏بردم! آيا تاكنون احساس كرده‏ايد كه بي‏دليل از مشاهده تاريكي، برخي حشرات يا و . . . دچار ترسي بي‏دليل مي‏شويد؟ آيا احساس نكرده‏ايد براي فهم مساله‏اي دچار كند ذهني شده‏ايد؟ آيا از اين‏كه نمي‏توانيد به ديگران «نه‏» بگوييد دچار عذاب وجدان هستيد؟ آيا در انجام كارهاي روزانه احساس نكرده‏ايد كه قدرت تصميم‏گيري نداريد و از اعتماد به نفس كافي برخوردار نيستيد؟ طبيعي‏ترين پيامد و عوارض چنين حالاتي، بي‏حوصلگي، بي‏خوابي، نواميدي، بي تفاوتي، عدم انگيزه و رغبت‏ به زندگي و كار، تنهايي و . . . خواهد بود . گاهي اوقات براي حل مشكلاتي از اين دست هيچ راه حلي به ذهنمان نمي‏رسد . گاهي به انزوا و گوشه‏نشيني پناه مي‏بريم (بدترين حالت) . گاهي نيز به سراغ ديگران رفته تا از تجارب و راهنمايي‏ها و مشاوره آنان بهره‏مند شويم (بهترين حالت) . به نظر مي‏رسد، عقل سليم حكم مي‏كند كه در حل مسائل و مشكلات روحي، همانند مسائل و مشكلات جسمي، نيازمند مشاوره و مراجعه به متخصصان فن هستيم تا از مشاوره و تجربيات آنان براي حل مشكلات روحي خود بهره‏مند شويم .
آنچه مي‏خوانيد، سؤالات يكي از خوانندگان محترم نشريه ديدارآشناست كه پيرامون علل و عوامل افت تحصيلي به دفتر نشريه واصل شده است و توسط كارشناس محترم پاسخ‏هاي آن را مي‏خوانيد .

لطفا بفرماييد افت تحصيلي به چه معناست؟

يكي از بحران‏هاي بزرگ نظام آموزشي در كشورهاي مختلف، به ويژه كشورهاي جهان سوم، مساله «افت و شكست تحصيلي‏» است كه از ديرباز مورد توجه مسؤولان آموزشي بوده است . امروزه نيز از مهم‏ترين مسائل آموزش و پرورش به شمار مي‏رود . بسياري از مربيان، جامعه‏شناسان، روان‏شناسان و . . . بر حسب ديدگاه‏هاي خاص خود به اين مساله نگريسته‏اند و تعاريف گوناگوني نيز از آن به دست داده‏اند . مراد از افت تحصيلي اين است كه افرادي استفاده از امكانات آموزشي را به دست نياورند . در اين‏جا منظور از شكست و افت تحصيلي اين است كه اشخاصي فرصت استفاده از امكانات آموزشي را پيدا كنند ولي به عللي از مدرسه اخراج شوند، ترك تحصيل كنند، تجديد يا مردود شوند، يا اين‏كه والدينشان آنان را از ادامه تحصيل بازدارند . به نظر ما، حتي كساني كه كيفيت و ميزان پيشرفت آنان در تحصيل نسبت‏به سال يا سال‏هاي قبل كاهش يافته باشد، داراي افت تحصيلي هستند .

به نظر شما چه عواملي در افت و شكست تحصيلي مؤثر هستند؟

اجمالا بايد دانست عدم عنايت كافي به اهميت و نقش بسزاي مدرسه در رشد و شخصيت آينده‏سازان كشور، توالي فاسده فراواني را به دنبال خواهد داشت . مسائلي از قبيل شرايط و امكانات تحصيل، محتواي كتاب‏هاي درسي و تطابق آن با نيازهاي دانش‏آموزان، شرايط فيزيكي و جغرافيايي مدارس، امكانات سرگرمي و ورزش، ارتباط خانه و مدرسه، مشكلات رواني و خانوادگي دانش‏آموزان، سطح علمي معلمان، وضع معيشتي آنان، روش تدريس مدرسان، مديريت و سازماندهي آموزش، كيفيت پرورش در كنار آموزش و ده‏ها مساله ديگر از اين دست هر يك مي‏توانند نقش مؤثري در افت و شكست تحصيلي دانش‏آموزان داشته باشند . به طور كلي، مي‏توان عوامل مؤثر در افت تحصيلي را به دو دسته كلي تقسيم كرد:
1 . عوامل درون سازماني: كه مربوط است‏به معلم، دانش‏آموز، كيفيت و محتواي دروس، فضاي آموزشي، مديريت، ارزشيابي و سنجش، امتحان و نمره، محدوديت مالي كشور و . . .
2 . عوامل برون سازماني: كه عمدتاً ناظر به فقر اقتصادي خانواده‏ها، درگيري‏هاي والدين و دانش‏آموزان و . . . مي‏باشد .
از عوامل مهم و تعيين‏كننده در افت تحصيلي يا پيشرفت تحصيلي دانش‏آموزان، كتاب‏هاي درسي است كه به دانش‏آموزان ارائه مي‏شود . اين مساله از دو جهت در نظام آموزشي حائز اهميت است: اول آن‏كه ارزشيابي تحصيلي و استخدامي، تعيين صلاحت علمي افراد و نيز ملاك ورود به دانشگاه‏ها و مراكز عالي و . . . بر محور كتاب‏هاي درسي و فهم محتواي آن استوار است . دوم اين‏كه، اگر بگوييم كتاب‏هاي درسي تنها وسيله آموزشي است كه در اختيار معلمان قرار مي‏گيرد، سخني به گزاف نگفته‏ايم .
در تهيه و تدوين كتاب‏هاي درسي توجه به اين نكته ضروري است كه نه تنها در كتاب‏هاي مختلفي كه در يك پايه تحصيلي تدريس مي‏شود هماهنگي ميان اجراي آن، كه هر كدام هدف خاصي را براي گروه سني ويژه‏اي تعقيب مي‏كنند لازم است، بلكه هماهنگي برنامه مطالعه دانش‏آموزان و كوشش‏هاي تربيتي، آموزشي مدرسه با آن چه در منزل توسط والدين و در محيط زندگي توسط همسالان و دوستان، به دانش‏آموزان ارائه مي‏شود، ضرورت دارد و اگر دوگانگي ميان آن‏ها احساس شود برنامه تربيتي، آموزشي دچار اختلال مي‏شود و احيانا اثر معكوسي بر جاي خواهد گذاشت .
علاوه بر اين، كتاب‏هاي درسي بايد واجد ويژگي‏هايي باشند كه از آن جمله‏اند: مفيد و سودمند بودن محتوا و تناسب داشتن آن با اهداف كلي نظام آموزشي، هماهنگي با ارزش‏هاي فرهنگ اسلامي، در برداشتن مسائل علمي روز با توجه به شرايط اقليمي و جغرافيايي كشور، قابل هضم و فهم بودن محتوا كتاب‏ها با گروه سني خاص خود، جذابيت محتوا، هماهنگي و همسطح بودن آن با ديگر كتاب‏ها، تناسب حجم كتاب با ساعات درسي و . . . . كتاب‏هاي درسي و محتواي آن اگر مطابق استاندارد و فني تدوين نشود، مي‏تواند از عوامل بي‏علاقگي دانش‏آموزان به مطالعه و در نتيجه، از عوامل افت تحصيلي محسوب شود . به عقيده يك دانش‏آموز «مدارس درس زندگي به ما نمي‏آموزند، كتاب‏هاي گذشته توسط همان معلمان تدريس مي‏شود و اصلاحات اساسي در آن به عمل نيامده است . لازم بود مدارس روش صحيح حيات را به ما مي‏آموختند و نياز امروزي ما را درك مي‏كردند و براساس آن برنامه مي‏نوشتند .» (1)
مديران در نظام آموزشي و بخصوص در مدارس، نقش اصلي را در اجرا و پيش برد اهداف نظام آموزشي بازي مي‏كنند . در واقع، ايشان مجريان اصلي برنامه‏هاي نظام آموزشي هستند . مديريت در اين نظام‏ها از اهميت ويژه‏اي برخوردار است چرا كه اداره يك مدرسه چه از نظر ماهيت و چه ازنظر نوع رابطه مانند اداره يك مملكت است، منتهي در مقياس كوچك‏تر . برخي از مديران يا معلمان براي حفظ كلاس يا محيط مدرسه از قدرت زور، اخراج، تنبيه، توبيخ و . . . استفاده مي‏كنند . روشن است كه چنين محيطي براي مدت زيادي دوام نخواهد داشت; چرا كه دانش‏آموزان همواره از مديران و معلمان در هراسند و در دلهره و ترس به سر مي‏برند .
متاسفانه در بسياري از مدارس، بسيارند مديراني كه تازه تحصيلات خود را به پايان رسانده و بر كرسي مديريت نشسته‏اند و زماني كه در برابر شرايط غيرمنتظره قرار مي‏گيرند، دست و پاي خود را گم كرده و تصميماتي عجولانه مي‏گيرند كه ممكن است‏خسارات جبران‏ناپذيري بر نظام آموزشي وارد كنند و موجبات دلسردي معلمان، دانش‏آموزان و نيز موجبات بي‏نظمي، بي‏برنامگي و . . . را فراهم آورند كه اين خود موجب افت تحصيلي دانش‏آموزان وعدم موفقيت اهداف نظام آموزشي است . (2)
از ديگر عواملي كه موجب افت تحصيلي مي‏شود، دير رسيدن كتاب به دست دانش‏آموز است . مدتي از سال تحصيلي گذشته كه كتاب‏هاي درسي در اختيار دانش‏آموز قرار مي‏گيرد . اين مساله موجب ايجاد اختلال در برنامه تدريس مي‏شود و معلم زمان كافي و لازم را براي تدريس نخواهد داشت و از زمان مفيد تحصيل كاسته مي‏شود . در كنار اين مساله، تغيير پياپي كتاب‏هاي درسي آن هم بدون برنامه‏ريزي درست و توام با شتاب‏زدگي، موجب به هدر رفتن تجارب گذشته معلم شده و موجبات افت تحصيلي دانش‏آموزان را فراهم مي‏آورد .
در پايان به طور فهرست‏وار به عواملي چند كه ممكن است در افت تحصيلي دانش‏آموزان مؤثر واقع شوند اشاره مي‏گردد:
    1 . نابرابري توزيع امكانات آموزشي در شهر و روستا;
    2 . تقليدي بودن نظام آموزشي;
    3 . نقص برنامه‏ريزي‏هاي آموزشي;
    4 . پايين بودن ارزش واقعي تعليم و تعلم در جامعه;
    5 . كمبود يا فقدان ارتباط لازم و كافي و صميمانه بين معلمان و دانش‏آموزان;
    6 . ارفاق بي‏جاي بعضي از معلمان به دانش‏آموزان;
    7 . ضعف هوش دانش‏آموزان;
    8 . محدوديت مالي كشورها و عدم امكان سرمايه‏گذاري آموزشي;
    9 . امتحان و نمره;
    10 . بعد مسافت .

آيا در افت تحصيلي، فقط دانش‏آموزان مقصر هستند؟

همان‏طور كه اشاره شد، طرف ديگر فرايند تعليم، تعلم است . در يك قضاوت منصفانه، روا نيست كه علت تامه افت و شكست تحصيلي را در نظام آموزشي و در معلمان خلاصه كنيم . متعلم نيز يكي از عوامل و متغيرهايي است كه در اين امر سهم بسزايي دارد . «معمولا وقتي شاگردي در تحصيل شكست مي‏خورد، پدر و مادر مي‏پندارد كه شاگرد كندذهن، سر به هوا، بي‏توجه، بازيگوش را بايد رام كرد .»
پروفسور ترنس در اين زمينه مي‏نويسد: «همه جا دريغ مي‏خورند كه شاگردان امروز مانند گذشته ياد نمي‏گيرند و از درجه هوش كم‏تري برخوردارند، اما تمام اشتباه در اين است كه توجه ندارند كه ما امروزه نيازها، روش‏هاي آموزشي و اهداف تعليم و تربيت‏مان تغيير كرده است .» (3) اين مطلب بيانگر اين نكته است كه دانش‏آموزان مشكلاتشان در «كند ذهني‏» ، «بازيگوشي‏» و . . . خلاصه نمي‏شود .

آيا معلمان هم در افت تحصيلي دانش‏آموزان مؤثر هستند؟

كار تعليم و تعلم از امور بسيار خطير و باارزش است . هم از اين‏روست كه امام خميني‏قدس سره مي‏فرمايند: «نقش معلم در جامعه نقش انبياء است‏» و لذا هر معلمي بايد وظيفه خود را وظيفه الهي تلقي كند . معلم موفق كسي است كه خود را تنها عهده‏دار تعليم خواندن و نوشتن نبيند، بلكه پرورش روحي و رواني محصلان را نيز از اهم مقاصد خود به شمار آورد . معلم مي‏تواند با يك برخورد كوتاه سرنوشت و آينده دانش‏آموزان را تغيير دهد . آشنايي با روان‏شناسي تعليم و تربيت از ضروري‏ترين اموري است كه هر معلمي بايد بدان توجه كند و عدم آشنايي معلمان با اين مسائل از موجبات بزرگ افت و شكست تحصيلي تلقي مي‏شود . توجه به مشكلات مادي معلمان از اهميت ويژه‏اي برخوردار است; چرا كه اگر وضعيت مادي و معيشتي آنان متعادل نباشد، معلم مجبور است‏براي گذران زندگي خود با انتخاب شغل‏هاي مختلف، شغل معلمي را به عنوان يك كار جنبي به حساب آورد; يعني در ساعاتي كه بايد صرف بهبود كيفيت آموزشي خود كند و به ارتقاء سطح معلومات خود بپردازد، به كارهايي تن دهد كه با روحيه وي ناسازگار است . آيا ممكن است آن‏جا كه انديشه و روان معلم در كلاس درس متوجه اجاره بهاي عقب افتاده يا نگران عيشت‏خانواده خود است، شاهد افت تحصيلي نباشيم؟
ضعف علمي معلمان، عدم برنامه‏ريزي براي تدريس، كاستي‏ها در متد آموزش، عدم آشنايي لازم با روحيه متعلمان از عوامل مهم ديگري است كه موجب افت و شكست تحصيلي مي‏شود . نكته‏اي كه معلمان بايد بدان توجه كنند، اين است كه فرض همگني و همانندي دانش‏آموزان، فرض باطلي است . دانش‏آموزان با خواست‏ها، تمايلات و علايق متفاوت و از لحاظ هوشي نيز ميان آنان تفاوت‏هاي آشكاري وجود دارد و نبايد انتظار داشت كه همه آنان در يك سطح و به يك اندازه توان و قدرت يادگيري داشته باشند . متاسفانه بعضي از معلمان براي جبران اين نقيصه سعي مي‏كنند با دادن تكاليف مضاعف، نقائص يادگيري كلاس را جبران كنند و دانش‏آموزان نيز در خانه تمرين براي درس داشته باشند . اين تكاليف بعضاً چون با نيازها و توانايي‏هاي آن‏ها تطابق ندارد نه تنها اثري ندارد كه موجب دلسردي و زدگي آنان از درس و و مدرسه مي‏گردد و موجبات افت تحصيلي آنان را فراهم مي‏آورد .

آيا پدر و مادرها نيز مي‏توانند در افت‏يا شكست تحصيلي مقصر باشند؟ چه‏طور؟

از عوامل مهم برون سازماني كه تاثير مستقيم و زيادي روي تحصيل دانش‏آموزان دارد، فقر معيشتي خانواده است . در اين رابطه اقتصادان آموزشي «جان سيموتر» مي‏گويد: «. . . فقرا اولين گروهي هستند كه ترك تحصيل مي‏كنند . زيرا مجبورند كار كنند . فقرا اولين گروهي هستند كه اخراج مي‏شوند; زيرا در نتيجه سوء تغذيه سركلاس به خواب مي‏روند و . . . زيرا كودكان طبقات داراي درآمد بالا امكانات بهتري براي يادگيري در منزل داشته‏اند . . . ولي فقرا تحصيل كافي پسرشان براي دست‏يافتن به شغلي ثابت، هرچند پست، به نظر مي‏رسد وراي تصور آنان است، تا چه رسد به دخترانشان .» (4)
در همين رابطه مالكولم اديسشيا مي‏گويد: «اكثريت كساني كه تحصيلات را به پايان مي‏رسانند از خانواده‏هاي مرفه جامعه هستند; چون منحصرا كودكان فقير هستند كه ترك تحصيل مي‏كنند .» (5)
«. . . نوع تغديه و بهداشت و مراقبت‏هايي كه از كودك مي‏شود، مستقيما در رشد او اثر مي‏گذارد . سوء تغذيه به خصوص كمبود پروتئين، موجب كندي رشد وزن و حجم مغز او مي‏شود . به طور خلاصه مي‏توان گفت كه نابرابري امكانات تربيتي و تحصيلي، در واقع از خانواده آغاز مي‏شود .» (6)
شرايطي كه دانش‏آموزان در آن رشد مي‏كنند، محيط خانواده، اجتماع، امكاناتي كه دانش‏آموزان از آن استفاده مي‏كنند، هوش و استعداد آنان، معلماني كه با آنان سر و كار دارند، مطالبي كه به دانش‏آموزان القا مي‏شود، نوع ارتباط معلم و دانش‏آموز، تعداد دانش‏آموزان در كلاس، فاصله‏اي كه دانش‏آموز بايد از خانه تا مدرسه بپيمايد و . . . از عواملي است كه مي‏تواند به عنوان مشكل و از عوامل افت و شكست تحصيلي دانش‏آموزان محسوب گردد .
دانش‏آموزاني كه در خانه شاهد درگيري والدين و بگومگوي آنان هستند و از تغذيه ناكافي برخوردارند، و از شلوغي خانه نيز رنج مي‏برند، علاوه بر آن جاي مناسبي كه بتواند با حواسي جمع در آن به مطالعه بپردازند نيز ندارند، به طوري كه «بيش‏تر اوقات در اتاق نشيمن، حياط، پشت‏بام، زيرزمين، كوچه، خيابان و . . . به مطالعه مي‏پردازند . (7) چگونه ما شاهد افت تحصيلي آن‏ها نباشيم .

پي‏نوشت:

1 - ر . ك: خمينو حوزه بلات، شكست تحصيلي در آموزش ابتدايي و راه‏هاي مقابله با آن، ترجمه محمدعلي اميري، ويرايش دوم، تهران، سازمان برنامه و بودجه، 1363، ص 15
2 - مايكل تودارو، توسعه اقتصادي در جهان سوم، ترجمه غلامعلي فرجادي، ج اول، چاپ دوم، ويرايش سوم، تهران، برنامه و بودجه 1366، ص 506
3 - مالكولم ادسيشيا، تفكر درباره تحولات آينده آموزش و پرورش، ترجمه محمدعلي اميري، چاپ دوم، تهران، برنامه و بودجه، 1368، ص 97
4 - حوزه بلات، پيشين، ص 18
5 - سيد احمد احمدي، روان‏شناسي نوجوانان و جوانان، چاپ اول، 1368، ص 75
6 - علي قائمي، مسائل نوجوانان و جوانان، ص 232، به نقل از سيد احمد احمدي، روان‏شناسي نوجوانان و جوانان، چ اول، ص 68
7 - مصطفي عسكريان، جامعه‏شناسي آموزش و پرورش، چ اول، تهران، 1368، چ حيدري، ص 106 - 107

Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image