جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
چرايي عصمت ائمه (عليهم السلام) ؟
-(4 Body) 
چرايي عصمت ائمه (عليهم السلام) ؟
Visitor 345
Category: دنياي فن آوري
چرا چهارده معصوم (عليهم السلام) ائمه مي‏شوند و ما انسان‏هاي معمولي نمي‏توانيم به آن مقام برسيم؟ با توجه به اين كه مقدمات اين امر اكتسابي است، آن هاچه عملي انجام مي‏دهند كه الگو مي‏شوند؟
براي پاسخ به اين پرسش بايد به سه واقعيت معرفت پيدا كرد .
1 . پيامبران و امامان (عليهم السلام) داراي اراده بشري‏اند; مانند ديگر مردم زندگي مي‏كنند; براي تحصيل هر چه بيش‏تر مقامات معنوي مي‏كوشند و اهل صبر و جهاد و زهد و تقوايند .
2 . خداوند متعال به قابليت ممتاز پيامبران و امامان براي تحصيل مقامات معنوي و شايستگي آنان براي به عهده گرفتن مسؤوليت هدايت جامعه علم دارد . درحقيقت همان قابليت و شايستگي آنان موجب گزينش آنان مي‏شود .
آيات و روايات فراواني بر اين دو واقعيت گواهي مي‏دهد:
«وجعلنا منهم ائمة يهدون بامرنا لما صبروا و كانوا بايتنا يوقنون; و چون شكيبايي كردند و به آيات ما يقين داشتند، برخي از آنان را پيشواياني قرار داديم كه به فرمان ما [مردم را] هدايت مي‏كردند .» (7)
«الله اعلم حيث‏يجعل رسالته; خداوند بهتر مي‏داند رسالتش را كجا قرار دهد .» (8)
3 . سپردن هر مسؤوليتي با دادن امكانات لازم همراه است . امامت جامعه از اين قاعده مستثنا نيست . از اين رو، خداوند آنان را از علم لازم براي به عهده گرفتن مسؤوليت امامت‏بهره‏مند مي‏گرداند . اين ويژگي هنگام به عهده گرفتن مسؤوليت‏براي امامان (عليهم السلام) محسوس مي‏شود; چنان كه درباره امام هادي (عليه السلام) مي‏خوانيم: «يكي از ياران ايشان به نام «هارون به فضيل‏» در كنارشان بود كه ناگاه امام فرمودند: «انالله و انا اليه راجعون‏» ابي جعفر [امام جواد (عليه السلام) در گذشت . به حضرت عرض شد: از كجا دانستيد؟ فرمود: در برابر خدا فروتني و خضوعي در دلم افتاد كه برايم سابقه نداشت . (9)
در اوايل دعاي ندبه به مجموع اين سه واقعيت نوراني اشاره شده است: «بعد ان شرطت عليهم الزهد في درجات هذه الدنيا الدنيه و زخرفها و زبرجها فشرطوا لك ذلك و علمت منهم الوفاء به فقبلتهم و قربتهم و قدمت لهم الذكر العلي و الثناء الجلي و اهبطت عليهم ملائكتك و كرمتهم بوحيك و رفدتهم بعلمك; [آنان را برگزيدي . . .] بعد از آن كه بر آن‏ها شرط كردي نسبت‏به دنيا و زينت زيورها زهد بورزند، آنان نيز اين شرط را پذيرفتند و دانستي كه آنان به آن شرط وفا دارند . پس آن‏ها را پذيرفتي و به خود نزديك ساختي و ياد بلند و ستايش ارجمند را براي ايشان پيش فرستادي و فرشتگانت را بر آنان فرو فرستادي و به وحي خود آنان گرامي داشتي و آنان را به بخشش علم خود ميهمان كردي . . . .»
البته اين امتياز (علم و عصمت موهبتي) پايه و شرط اوليه امامت است و معصومان با اراده خويش و تلاش و عبادت به مقامات عالي‏تري از علم و عصمت دست مي‏يابند; چنان كه در قرآن مجيد از زبان پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) مي‏خوانيم: «و قل رب زدني علما; و بگو پروردگارا بردانشم بيفزاي .» (10)
و همين عبادت‏ها و صبر و جهادهاي بيش‏تر كه با اختيار و اراده انجام مي‏شود، موجب برتري برخي از پيامبران برديگر پيامبران مي‏گردد:
«تلك الرسل فضلنا بعضهم علي بعض; برخي از آن پيامبران را بر برخي ديگر برتري بخشيديم . . . .» (11)
ناگفته نماند، دسترسي به مقام «عصمت‏» و راه‏يابي به مقامات «علمي و معنوي‏» به پيامبران و امامان اختصاص ندارد و براي همگان ميسر است; چنان كه حضرت زينب (س) تا مرز عصمت پيش رفت; حضرت عباس (عليه السلام) به مقامات عالي معنوي دست‏يافت و بسياري از علما و اوليا را «تالي تلو معصو» (نزديكان به مرز عصمت) مي‏خوانند .
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image