|
چگونگي ارتباط با معصومان
-(1 Body)
|
چگونگي ارتباط با معصومان
Visitor
507
Category:
دنياي فن آوري
چگونه ميتوان با ائمه به راحتي ارتباط برقرار كرد و در خواب با آنها سخن گفت؟ هرگونه ارتباط محبتآميز و قلبي بر معرفت و شناخت مبتني است . اگر عشقي بر اثر يك آشنايي و ديدار زودگذر حاصل شود، احتمال زوال و فروپاشياش بسيار است، چنان كه با ملاقات نكردن طرف مقابل يا ديدن يك حالت و يا حركت ناپسند از وي، علاقه برميگردد و احيانا به تنفر تبديل ميشود؛ ولي محبتي كه بين دو يار قديمي يا دو همسر پس از مدت زماني ايجاد ميشود - چون بر معرفت و شناخت روحيات اخلاقي و ويژگي هاي شخصي دو طرف است - به راحتي گسسته نميشود . علاقه و محبت قلبي به اهل بيت (ع) اگر پس از معرفت مقام و جايگاه ايشان (ع) به دست آيد، هيچ گاه زائل نشده، هر لحظه فزوني مييابد و مؤمن را به فلاح و رستگاري و همنشيني با ائمه اطهار (ع) در دنيا و آخرت ميرساند . نخستين گام در راه پيوند با اين بزرگان معرفت و شناخت جايگاه آنان در هستي است . زيارت جامعه كبيره كه از امام هادي (ع) روايتشده، يكي از بهترين متون درباره امامشناسي است، در فرازهايي از اين زيارت آمده است: سلام بر دعوتكنندگان به سوي خدا و راهنمايان به سوي آنچه رضايتخدا در آن است، كاملان در محبت الاهي و اخلاص ورزندگان در توحيد خدا و اظهاركنندگان امر و نهي خدا . . . خداوند شما را براي علم خود برگزيد و براي غيب و نهان خود رضايت داد و براي سرورانش انتخاب كرد . . . خداوند شما را از گناه و ناپاكي دور گردانيد و از فتنهها ايمني بخشيد، پس شما هم او را بزرگ داشتيد و ذكرش را ممتد گردانيديد و به خاطر او در آشكار و نهان مردم را نصيحت كرديد و به راه راستش رهنمون شديد و جان هايتان را در راهش فدا كرديد و بر مصائبي كه در راهش فرود آمد بردباري ورزيديد . پس هر كس از شما روي گرداند از دين فارغ شد و هر كس همراه شد به مقصد رسيد و حق همراه شما و در شما و از شما و به سوي شما است . بازگشتخلق به سوي شمااست، حساب آن بر عهده شمااست . هر كس شما را دوست دارد خدا را دوست داشته است و دشمن شما دشمن خدااست . شما صراط و راه قديم خدا هستيد، هر كس به سوي شما آمد نجات پيدا كرد و هركس روي گردانيد هلاك گشت . خوشبخت كسي كه با شما دوستي كرد و نگون بخت كسي كه با شما دشمني ورزيد . هر كس پيرو شما شد بهشت جايگاه او و هر كس با شما مخالفت كرد دوزخ منزلگاه او است . هر كس شمارا انكار كرد كافر و هر كس با شما جنگيد مشرك است . . . . كلام شما نور و امرتان رشد و وصيتشما تقوا و كارتان خير وعادت شما احسان و روش شما كرم است . هر كس آهنگ خداي كند از شما ميآغازد و هر كس متوجه او باشد شما را اراده ميكند . من ثنا و وصف شما را نميتوانم برشمارم . به خاطر شما است كه قطرات باران فرو ميريزد و به جهتشما غصهها برطرف ميگردد و مشكلات و خطرات زايل ميشود . . . .» بر اساس روايت موجود، خداوند متعال چهار هزار سال قبل از خلقتحضرت آدم (ع) اين ذوات مقدس را به صورت نوراني آفريد و نام آنها را در ساق عرش نمايان ساخت . (2) تمام موجودات و ملائكه با اين ذوات نوراني آشنا بودند؛ چنان كه آدم (ع) پس از ارتكاب خطا و اخراج از بهشتبرزخي براي استغفار با توسل به نام اين بزرگواران توبه كرد . روايات نشان ميدهد خداوند براي جريان فيض خود در ميان موجودات و ساختن الگو براي انسان كامل و تشويق ديگران براي رسيدن به اين مقامات، اين ذوات مقدس را آفريده و معرفت آنان را به مقام نورانيتشان همان معرفتخود و معرفتخود را همان معرفت مقام نورانيت آنان دانسته است . (3) شايد ذكر اين مقامات و فضائل از نظر اهل سنت و پيروان ساير مذاهب غلوآميز و افراطي باشد، ولي در منابع شيعي اثبات شده است . افزون بر اين، انسان مطابق فطرت خود در مييابد بين خداوند ربالارباب كه وجود مطلق و مطلق وجود است و انسان خاكي و ناسوتي كه تمام رفتار و كردارش مطابق خلقتش ظلماني و تيره استسنخيت و تناسبي نيست و رسيدن اين دو به هم بدون وجود واسطهاي كه نشاني از هر دو وجه نورانيت و ظلمانيت داشته باشد، ناممكن است . ائمه اطهار (ع) كه جنبه ملكوتي بسيار قوي و فعال دارند و در عين حال همانند ساير مردم زندگي ميكنند، واسطه بين خدا و مردم به شمار ميآيند، همانند پادشاهي كه به خاطر فاصله بسيارش با مردم عادي با آنان ارتباط ندارد و براي ارتباط مردم با خود واسطهها و نمايندگاني قرار ميدهد . بي ترديد موجوداتي چنين گرانقدر بايد شناخته شوند تا مردم از مزاياي ارتباط با آنها بهره برند؛ ارتباطي كه با به كار بستن توصيههاي زير مستحكمتر و پربارترمي شود: 1 . ايجاد معرفت و شناخت از طريق مطالعه تاريخ زندگي و جريانهاي سياسي معاصر معصومان (ع) و سخنان حكمتآميز، ادعيه و زيارات و روايات مرتبط بافضائل و مناقب آنان . 2 . توسل و توجه به بارگاه قدس امامان (ع) در زمان ها و مكان هاي خاص و شادماني در ايام ولادت آنان و غمناك شدن در ايام شهادتشان 3 . ايجاد سنخيت روحي بين خود و آنان از طريق تهذيب نفس، ترك معاصي، انجام واجبات و نزديكي هر چه بيش تر به خداوند متعال در خصوص ديدن ائمه در خواب و سخن گفتن با ايشان، در مفاتيح الجنان دعاها و دستورهايي نقل گرديده است . البته تحقق اين امور به طهارت معنوي و صفاي نفس بستگي دارد و بدون قابليتهاي لازم چه بسا موفقيتحاصل نشود . طبيعي است چنين آرماني تنها در پرتو تقوا، طهارت نفس و ارتباط وثيق قلبي با خدا و ائمه اطهار (ع) به دست ميآيد . ما همواره بايد در پي آن باشيم كه امامان الاهي خود را هر چه بهتر و بيش تر بشناسيم و با شناخت و عمل به وظايف خود در برابر آن حضرات، ايشان را از خود خشنود سازيم . رسيدن به چنين جايگاهي انسان را نزد آنان محبوب مي سازد و اين از زيارت آنان در رؤيا بسي ارجمندتر است . در موقعيت كنوني، بزرگترين وظيفه شيعه آن است كه با تمام توان در راه شناخت و شناساندن و احيا و ترويج فرهنگ اسلام ناب محمدي (ص) بكوشد . (4)
|
|
|