جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
شيوه‏هاي برخورد با نوجوانان و جوانان
-(2 Body) 
شيوه‏هاي برخورد با نوجوانان و جوانان
Visitor 538
Category: دنياي فن آوري
اشاره
در بخش نخست اين مقال، نيم‏نگاهي به شيوه‏هاي برخورد با نوجوانان و جوانان داشتيم . اينك قسمت آخر اين مقال را پي مي‏گيريم . براي حسن برخورد با مخاطب، به ويژه نوجوانان و جوانان، از منظر روان‏شناسي عمدتا به سه شيوه مي‏توان عمل كرد:

الف . رعايت نكات شكلي و صوري

يكي از قالب‏ها و سبك‏هاي برخورد با مخاطب اين است كه از لحاظ شكلي، ظاهري و صوري به نكات ذيل توجه نمود:
  • 1 . رعايت جاذبه‏هاي صوري:در برخورد با نوجوانان و جوانان، به ويژه كساني كه از موضع يك مربي و يا مبلغ برخورد مي‏كنند، بايد جاذبه‏هاي صوري از جمله رعايت روان‏شناسي برخورد، رعايت نوع رنگ پوشاك و به كارگيري رنگ‏هاي شاد و دلنشين را مراعات نمود . طبيعي است كساني كه از موضع يك مربي و معلم در برخورد با مخاطب از نوع پوشش با وقار، سنگين، پاكيزه، داراي رنگ جذاب و شاد استفاده مي‏كنند، به مراتب تاثيرگذارتر از افرادي هستند كه از پوشش مناسب و يا از نوع رنگ شاد استفاده نمي‏كنند .
  • 2 . برخورد با نشاط و گشاده‏رويي:اساسا بهترين نوع برخورد با مخاطب، بويژه در نوع برخوردهايي كه جنبه تربيتي داشته و از موضع مربي و معلم و مبلغ صورت مي‏گيرد، علاوه بر داشتن هنر مخاطب‏شناسي و برخورداري از جواذب ظاهري و شكلي، مي‏بايست‏با نشاط و شادي و با گشاده‏رويي با مخاطب برخورد نمود . روشن است كه تاثير سخن و رفتار چنين افرادي به مراتب بيش از افرادي است كه از جواذب ظاهري برخوردار نبوده، از هنر مخاطب‏شناسي بي‏بهره‏اند و نيز در نوع برخورد رعايت ادب، وقار، نشاط و گشاده‏رويي را نمي‏كنند . البته، كساني كه از چنين هنرهايي بي‏بهره‏اند، فاقد نفوذ كلام نيز خواهند بود .
  • 3 . به كارگيري ادبيات دلنشين به فراخور حال مخاطب:از ديگر نكات لازم‏الرعايت و از جهت صوري و شكلي در برخورد با مخاطب، به ويژه جوانان و نوجوانان، به كارگيري زبان و ادبيات شيرين و دلنشين به تناسب فهم و درك مخاطب است . قطعا نوع زبان، ادبيات و برخوردي كه با يك كودك، نوجوان و جوان و يا فرد ميان‏سال به كار مي‏رود، بايد متفاوت باشد . مربيان و معلماني كه در برخورد با افراد مختلف و مخاطبين متفاوت، به تناسب سطح فهم و درك مخاطب و با شناخت درست مخاطب، از شعر، استعاره و ادبيات زيبا و دلنشين استفاده كنند، صد البته كلامي نافذتر از ديگراني دارند كه از اين هنر بي‏بهره‏اند و اين‏ها حتما موفق‏ترند .

    ب . رعايت اصول تكويني و باطني

    مراد از اصول باطني و تكويني، اصولي است كه فرد بايد بدون فريب، اغوا، ظاهري ساده، دورويي و تصنع بدان معتقد بوده و عملا بدان ملتزم و پاي‏بند باشد . اجمالا، محورهاي زير را مي‏توان در قالب اين اصول تكويني و باطني مطرح كرد .
  • 1 . خيرخواهي و خلوص نيت در برخورد:اساسا از جمله رمز و راز موفقيت در زندگي و در هر كاري، خلوص نيت است . آن‏گاه كه مخاطب احساس كند كه مربي در بيان و رفتار خود جز خلوص نيت و خيرخواهي ندارد، با جان و دل سخنان او را پذيرفته و وي را به عنوان الگو مي‏پذيرد .
  • 2 . صداقت در گفتار: اگر جوان يا نوجوان احساس كند كه مربي در گفتار خود صادق است و بدون كم‏ترين چشم‏داشت و به درستي و راستي قصد راهنمايي جوان يا نوجوان را دارد، البته، با جان و دل و صميمانه كلام او را مي‏پذيرد .
  • 3 . ايمان و باور حقيقي به شايستگي‏هاي جوان و نوجوان:از ديگر اصول لازم الرعايت اين است كه مربي بايد قابليت، استعداد و ظرفيت‏ها و شايستگي‏هاي جوان و نوجوان را باور داشته باشد و او را بپذيرد تا بتواند در او تاثيرگذار باشد . اگر حقيقتا مربي به شايستگي‏ها و ظرفيت‏هاي جوان معتقد نباشد، چگونه مي‏تواند او را هدايت و يا ارشاد نمايد؟ لازمه تاثيرگذاري بر فرد، علاوه بر پذيرش، باور داشتن به ظرفيت‏هاي اوست .
  • 4 . دوري و اجتناب از برخورد از موضع قدرت:از ديگر رمز و راز موفقيت‏يك مربي اين است كه به عنوان يك دوست و رفيق با جوان و نوجوان برخورد نمايد . دوستانه و صميمانه مسائل و مشكلات وي را به او متذكر شده و راه چاره‏اي براي آن بيابد . طبيعي است كه برخورد از موضع قدرت و قوت، با لجاجت و عدم پذيرش نوجوان و جوان مواجه خواهد شد و بهترين راه موفقيت و تاثيرگذاري بر مخاطب اين است كه از در دوستي با او وارد شده و صميمانه با او برخورد كرد، نه از موضع قدرت .
  • 5 . پاي‏بندي عملي بدانچه توصيه مي‏كند:از ديگر رموز موفقيت مربي اين است كه بدانچه توصيه، راهنمايي و ارشاد مي‏كند، خود عملا پاي‏بند باشد . طبيعي است، كسي كه خود به صفتي پاي‏بند نيست و عمل نمي‏كند، در صورتي كه آن را به ديگري توصيه كند، مورد پذيرش و مقبول واقع نمي‏شود . با رعايت اصول تكويني و باطني فوق، كلام و رفتار مربي مي‏تواند به خوبي در جوان و نوجوان تاثيرگذار باشد .

    ج . شيوه‏ها و اصول رفتاري

    مربي در برخورد با نوجوان و جوان علاوه بر رعايت اصول و قواعد شكلي و صوري و نيز اصول تكويني و باطني، كه خود بايد بدان متصف باشد، شيوه‏ها و اصولي را رعايت نمايد تا با برخورداري از روان‏شناسي برخورد، بتواند بهتر و بيش‏تر تاثيرگذار باشد . غالبا اين اصول را مي‏توان در محورها و شاخص‏هاي زير بيان نمود:
  • 1 . سعه صدر، صبوري و مواجهه فراجرياني: صبر و استقامت، سعه صدر و برخورد فراجرياني در مواجهه با مسائل و مشكلات جوانان و نوجوانان از جمله اصول رفتاري مورد توصيه است .
  • 2 . طمانينه در رفتار و اعتماد به نفس در گفتار: مربي و فرد تاثيرگذار بايد از اعتماد به نفس كافي در گفتار و وقار و طمانينه لازم در رفتار برخوردار باشد .
  • 3 . استخدام و به كارگيري علايق و سليقه‏هاي مقبول و انگيزه‏هاي فطري نسل جوان: بايد با شناخت ويژگي و خصوصيات رفتاري و گفتاري نوجوانان و جوانان و در واقع با مخاطب‏شناسي درست، دانست كه از جمله ويژگي‏هاي اين قشر، تجدد و نوگرايي، تحرك، تلاش، اميد، آرمان‏خواهي، آرمان‏گرايي، آزادي خواهي، نشاط و طراوت، لطافت، غرور، احساس خوشبختي، منزلت‏طلبي، جسارت و . . . مي‏باشد . مي‏بايست‏با به كارگيري و استخدام علايق و سليقه‏هاي معقول و متناسب با اين ويژگي‏ها با او برخورد و رفتار كرد .
  • 4 . التزام به توصيه و برخورد و تبليغ غيرمستيقم:بهترين شيوه تاثيرگذاري، برخورد و رفتار وتبليغ غيرمستقيم است . البته، نوع تبليغ و برخورد بي‏واسطه و غيرمستقيم و غيرزباني به مراتب مؤثرتر، كارآمدتر و تاثيرگذارتر از شيوه برخورد مستقيم و زباني است .
  • 5 . تاكيد بر عزت نفس، تقويت‏خودباوري، وقار و اعطاي شخصيت‏به مخاطب:از ديگر شيوه‏هاي رفتاري موردنظر در برخورد با نوجوانان و جوانان است . مخاطب نوجوان و جوان وقتي احساس مي‏كند كه مربي ضمن احترام گذاشتن به وي و تاكيد بر عزت نفس وي، او را به عنوان يك شخصيت‏حقيقي و واقعي پذيرفته است و او را محترم مي‏شمارد، به راحتي نه تنها سخنان او را مي‏پذيرد كه مجذوب و شيفته رفتار او مي‏گردد .
  • 6 . تحريك احساسات و عواطف: براي حسن تاثير بر مخاطب، به ويژه نوجوان و جوان و با هدف تاثير بيش‏تر و بهتر، ضمن شناخت روحيات و خلقيات مخاطب، با تحريك عواطف و احساسات وي مي‏توان بيش از پيش بر او تاثيرگذار بود .
  • 7 . استفاده هم‏زمان از اهرم تشويق و تنبيه: يكي از شيوه‏هاي صحيح تربيت و نيز برخورد شايسته و مناسب با مخاطب، تذكار صفات شايسته و بايسته و مناسب و مثبت و نيز صفات منفي مخاطب است . به عبارت ديگر، همان‏گونه كه ترغيب، تحريك و تشويق مخاطب به كارهاي شايسته و خوب لازم و ضروري است، منع، ردع و توبيخ و سرزنش وي در خصوص كارهاي ناشايست نيز ضروري است . صرفا استفاده از اهرم تنبيه و يا تشويق مسير و فرايند تربيت را دچار انحراف و افراط و تفريط خواهد نمود .

    د . اصول حاكم بر طرز گفتار

    از ديگر نكات لازم الرعايت و ضروري در برخورد با مخاطب، اصول حاكم بر گفتاراست كه مي‏توان آن را در چند محور بيان كرد:
  • 1 . معلومات سنجي، گرايش فهمي و نيازسنجي مخاطب:بايد ابتدا دانست كه مخاطب به چه نوع مطالب، با چه زباني و در چه قالبي و در چه سطحي نياز دارد . به عبارت ديگر، معلومات سنجي، گرايش فهمي و نياز سنجي پيش از القاء هر نوع مطلبي به مخاطب لازم و ضروري است تا نياز سنجي درست صورت نگيرد و سطح فهم و نياز مخاطب شناخته نشود، قطعا انتخاب نوع مطالب و نيز قالب ارائه و سطح مطالب بي‏معنا خواهد بود .
  • 2 . پرهيز از افراط و تفريط در گفتار و رفتار: از ديگر اصول حاكم بر طرز گفتار است . در واقع، از يك سو، بيانات و سخنان طولاني، خسته كننده و بدون به كارگيري ظرفيت‏هاي گفتاري و كلامي و از سوي ديگر، بيانات و كلام كوتاه، مبهم و مجمل هر دو ناكارآمد و غير كافي بود و وافي به مقصود نمي‏باشد .
  • 3 . شروع سخن از بديهيات و مسلمات:بيان و آغاز سخن از مشتركات طرفين بويژه اصول مسلم و بديهي ميان طرفين از ديگر ضروريات و اصول حاكم بر طرز گفتار مي‏باشد .
  • Add Comments
    Name:
    Email:
    User Comments:
    SecurityCode: Captcha ImageChange Image