جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
تفاوت مرتاضان و عارفان
-(12 Body) 
تفاوت مرتاضان و عارفان
Visitor 730
Category: دنياي فن آوري
چه فرق است‏بين كارهاي خارق العاده عرفاني ما و مرتاضان هندي؟
انسان داراي روحي است كه اگر تقويت‏شود، قدرت تصرف در امور و اشياي ديگر را به دست مي‏آورد . البته اين تصرف بر اساس نظام علي و معلولي است . مرتاضان و كساني كه كارهاي خارق العاده انجام مي‏دهند، تا حدودي داراي كارهايي هستند كه نوعي كرامت‏شمرده مي‏شود و از اين جهت‏با عرفا و صاحبان ولايت تكويني تشابه دارند . دليل آن را نيز بايد در اين نكته جست و جو كرد كه نظام جهان بر اساس علت و معلول است و هر پديده‏اي بر اساس علتي موجود مي‏شود . علت‏برخي امور روشن و واضح است . چنان كه علت عادي توقف قطار ترمز لكوموتيوران است؛ اما علت‏برخي از كارها خلاف عادت است . مثل اين كه كسي با قدرت روحي خود قطار را متوقف مي‏كند .
روح انسان فرمانده بدن است و كليه كارهاي بدن سالم تحت فرمان او انجام مي‏شود . برخي از نفوس به دليل تمرين‏ها و رياضت‏هاي خاص چنان قوي مي‏شوند كه مي‏توانند افزون بر بدن خود، در انسان‏ها و اشياي ديگر نيز حالت تدبير داشته باشند . انساني كه اراده خود را قوي كرد، امكان مي‏يابد بر امور و پديده‏ها تأثير بگذارد . اين جزئي از نظام علت و معلول جهان مادي (9) و نشانه قدرت نفس انسان است؛ زيرا نفس انسان مظهر خداوند است و در صورتي كه تقويت‏شود، توان تصرف و انجام كارهاي خلاف عادت را به دست مي‏آورد .
تقويت نفس با تمرين‏هايي كه اصطلاحاً رياضت‏خوانده مي‏شود، حاصل مي‏گردد . رياضت دو گونه است: رياضت‏شرعي كه مطابق با شرع و با راهنمايي معنوي ولي الله الاعظم - سلام الله عليه - انجام مي‏شود؛ و رياضت‏هاي غير شرعي . پويندگان راه شريعت‏به مدارج قرب الاهي و ولايت تكويني نائل مي‏آيند؛ اما آنان كه از روش‏هاي غير شرعي بهره مي‏برند، تنها توان تصرف در برخي امور را به دست مي‏آورند . عرفا و مرتاضان از جهت‏بروز كرامت‏با هم تشابه دارند و هر دو كارهاي خارق العاده انجام مي‏دهند . البته آن كه به مقام قرب وارد شد و از خود فاني گرديد، در صدد بروز كرامت و كارهاي خارق العاده نيست، و آنچه از وي عيان مي‏شود، اموري است كه از وسعت وجودي‏اش ريزش مي‏كند . (10)
آري، برخي انسان‏ها به واسطه قدرت روحي خود مي‏توانند كارهاي خارق العاده انجام دهند؛ زيرا نظام عالم براساس علت و معلول است، برخي از علت‏ها براي ما روشن است و آن‏ها را علت‏هاي عادي مي‏خوانيم و برخي براي ما آشكار نيست و آن‏ها را خلاف عادت مي‏پنداريم . كارهاي خلاف عادت اين افراد به نفس انساني رياضت كشيده منتسب است . بين اين انسان‏ها و عارفان تفاوت‏هاي زير قابل توجه مي‏نمايد:
1 . عارف به مقام قرب بار يافته، براساس دستورهاي شرعي به مقامي رسيده است كه مي‏تواند كارهاي خدايي انجام دهد . امام صادق - سلام الله عليه - مي‏فرمايد: «العبودية جوهرة كنهها الربوبية، فما فقد في العبودية ود في الربوبية و ما خفي عن الربوبية اصيب في العبودية؛ بندگي گوهري است كه حقيقت آن مقام ربوبيت [تصاحب در امور] است . پس آنچه در بندگي پنهان است، در مقام ربوبيت‏يافت مي‏شود و هر آنچه در مقام ربوبيت پنهان باشد، با بندگي حاصل مي‏شود . (11) «رب‏» به معناي مالك و صاحب است كه در آنچه تحت تصرفش است، قدرت تصرف دارد . بدين اعتبار يكي از اسماي حسناي حضرت حق «رب‏» (صاحب اختيار تمام موجودات) است . «مقام ربوبيت‏» يعني مقام تصرف در امور و اشيا . روايت‏شريف مي‏گويد: آن كه به مقام بندگي راه يافت ، داراي گوهري مي‏شود كه مي‏تواند در امور و اشيا تصرف داشته باشد؛ به عبارت ديگر، حقيقت و كنه بندگي مقام ربوبيت است و آن كه بنده شد، آقاي جهان و مظهري از اسم «رب‏» خداي جهانيان مي‏گردد . ظاهر بندگي در دنيا اظهار و ابراز ذلت و عجز است و باطن آن آقايي . بنابراين، آن كه به مقام قرب الاهي راه يافت، توان تصرف در امور و اشياي بيرون از خود را به دست مي‏آورد . عرفا براساس همين مقام كارهاي خارق العاده انجام مي‏دهند؛ اما مرتاضان باتمرين‏هاي خلاف شرع نفس خود را تقويت مي‏كنند .
2 . هدف عرفا بروز كرامت نيست . هدف آن‏ها بندگي خدا و دعوت مردم به توحيد و بندگي خداوند متعال است و كراماتشان در جهت دعوت مردم به ماوراي طبيعت و حقايق معنوي يا كمك به رفع مشكلات مردم تحقق مي‏يابد . در حقيقت مثل آن‏ها مثل ظرف لبريز از آب است كه گاه آب از آن سرازير مي‏شود؛ اما هدف مرتاضان رسيدن به شهرت يا تقويت نفس است .
3 . عرفا بسته به درجه قربشان داراي قدرت تصرف و كارهاي خارق‏العاده متنوع و گسترده‏اند؛ زيرا آن‏ها خدايي شده‏اند وخداي عالم نامحدود است . پس هر چه بهره آن‏ها از فيض الاهي بيش‏تر باشد، قدرت بيش‏تري دارند . در حالي كه مرتاضان از قدرت محدود و كارهايي با تنوع اندك بهره مي‏برند؛ مثلاً آن‏ها نمي‏توانند مرده زنده كنند، ولي عارف بالله با اجازه الاهي مرده زنده مي‏كند .
4 . تمام كارهاي عارفان با توجه به اجازه و رضايت الاهي براساس شرع و فضائل اخلاقي است؛ بدون اجازه الاهي به هيچ كاري دست نمي‏يازند و در همه حال بنده اويند . مقام آن‏ها مقام فناي في الله و بقاي بالله است؛ برخلاف مرتاضان كه براساس خواهش نفس كار مي‏كنند و چه بسا كارهاي خلاف اخلاق نيز انجام مي‏دهند .
5 . كارهاي مرتاضان بر آموزش وتمرين استوار است و انجام هر كاري با آموزش و تمرين و پشتكار فرد ميسر مي‏شود؛ اما عارف بر اساس بندگي و مقام قرب داراي قدرت تصرف مي‏شود و در اين جهت از كسي آموزش خاصي نمي‏بيند .
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image