گستره ي کارايي دعا تا کجاست؟
-(7 Body)
|
گستره ي کارايي دعا تا کجاست؟
Visitor
446
Category:
دنياي فن آوري
آيا وقتي بيماري به سراغمان ميآيد، ميتوان بدون مراجعه به پزشك و مصرف دارو فقط به وسيله سورهها و آيات قرآن و نيز ادعيه و توسل به ائمه (ع) شفا پيدا كرد . چه موقع ميتوان و چه موقع نميتوان . خداوند عالم هستي را براساس نظام اسباب و مسببات استوار كرده است . بر اين اساس، تحقق هر پديدهاي معلول علت تامه آن است . اعتقاد به قانون عليت امري مشترك بين ماديون و الاهيون استبااين تفاوت كه از ديد الاهيون، اسباب وعلل در امور مادي منحصر نيستند و در كنار آنها اسباب معنوي مانند دعا، صدقه، احسان به خلق و . . . نيز تاثير گذارند . در حقيقت، عالم هستي مجموعهاي زنده و با شعور است و اعمال ما به آثار و عكس العملهاي گونهگون ميانجامد . البته بايد توجه داشت علت تامه موجب تحقق معلول است . علت تامه يعني مجموعه مقدمات، مقتضي شرط و عدم مانع . هر يك از اين امور جزء علتشمرده ميشوند . چنان كه برخي امور مادي جز علت تامه تحقق شيء هستند، گاه امور معنوي مانند دعا هم نقش جزء العلة را ايفا ميكنند . بنابراين، مقصود از روايتهايي كه آثار خاصي براي برخي از دعاها ذكر كردهاند، «جزء العلة» و اقتضاي اثر است نه «علت تامه» . تاثير «علت تامه» بر معلول حتمي و ضروري است و به هيچ وجه تخلف بردار نيست; در حالي كه مقتضي و «جزءالعلة» در صورت فقدان موانع ميتواند اثر كند . مثلا اگر گفته ميشود: «آتش سبب سوختن چوب است» ، به نحو مقتضي است; يعني، تا ديگر شرايط پديدار نشوند و موانع بر طرف نگردد، عمل سوختن صورت نخواهد گرفت . بنابراين، اگر كسي چوب تر در آتش اندازد و احتراق تحقق نيابد، نبايد در آن گزاره ترديد كند . بايد جست و جو كند آيا آن گزاره مشروط به شرايطي نيز هستيا نه؟ و آيا مانعي براي تاثير آتش در چوب وجود دارد يا خير؟ آنگاه خواهد ديد اين گزاره، ضمن دارا بودن ارزش صدق، مشروط به شرايط متعددي چون وجود اكسيژن و عدم موانعي چون رطوبت در چوب و تناسب ميزان حرارت آتش با مقدار مقاومت چوب است . البته اگر تمام شرايط فوق و هر شرط مفروض ديگري پديد آمد; يعني علت تامه محقق شد، حتما چوب آتش خواهد گرفت و تخلف آن، به معناي كذب گزاره فوق است . تاثير دعا نيز به نحو «جزءالعلة» و «مقتضي» است و همراه با ديگر شرايط عمل ميكند . آن شرايط دقيقا چيست؟ سهم هر يك چه اندازه است؟ آيا تاثير دعا و هر شرط ديگر در همه موارد يكسان استيا ممكن است دعا در موردي نقش اصليتر ايفا كند؟ مكانيسم تاثير دعا چگونه است؟ آيا ديگر ابزارها را در اثرگذاري تقويت ميكند يا خود مستقيما اثر ميگذارد؟ اينها و دهها سؤال ديگر، مسائلي است كه فكر بشر هنوز نميتواند به طور كاملا دقيق به آنها پاسخ گويد . يكي از خدمات بزرگ انبيا نيز، آگاه ساختن انسان از وجود اين عامل است; زيرا عقل به تنهايي هرگز نميتواند چنين عواملي را بشناسد . به طور كلي با ژرفكاوي فلسفي و تحقيق در نصوص ديني در مييابيم دايره عليتبه علل و معلولات مادي منحصر نيست و علل طبيعي مقهور ماوراي طبيعت هستند . بنابراين، براساس آموزههاي ديني، دعا يكي از عوامل و علل مؤثر در عالم هستي است; اما «علت تامه» نيست . از برخي روايات ميتوان بعضي از شرايط و موانع تاثير دعا و بخشي از حكمتهاي عدم اجابت دعا را به اجمال به دست آورد; اما همه شرايط و حكمتها براي ما معلوم نيست و علم تجربي نميتواند در اين زمينه انسان را ياري دهد . در پايان تذكر اين نكته مفيد است كه دعا در حقيقت درخواست عاشق از معشوق است و نفس خواست عبد، تجلي عبوديت عبد و ربوبيت رب به شمار ميآيد .
|
|
|