جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
گستره ي کارايي دعا تا کجاست؟
-(7 Body) 
گستره ي کارايي دعا تا کجاست؟
Visitor 446
Category: دنياي فن آوري
آيا وقتي بيماري به سراغمان مي‏آيد، مي‏توان بدون مراجعه به پزشك و مصرف دارو فقط به وسيله سوره‏ها و آيات قرآن و نيز ادعيه و توسل به ائمه (ع) شفا پيدا كرد . چه موقع مي‏توان و چه موقع نمي‏توان .
خداوند عالم هستي را براساس نظام اسباب و مسببات استوار كرده است . بر اين اساس، تحقق هر پديده‏اي معلول علت تامه آن است . اعتقاد به قانون عليت امري مشترك بين ماديون و الاهيون است‏بااين تفاوت كه از ديد الاهيون، اسباب وعلل در امور مادي منحصر نيستند و در كنار آن‏ها اسباب معنوي مانند دعا، صدقه، احسان به خلق و . . . نيز تاثير گذارند . در حقيقت، عالم هستي مجموعه‏اي زنده و با شعور است و اعمال ما به آثار و عكس العمل‏هاي گونه‏گون مي‏انجامد . البته بايد توجه داشت علت تامه موجب تحقق معلول است . علت تامه يعني مجموعه مقدمات، مقتضي شرط و عدم مانع . هر يك از اين امور جزء علت‏شمرده مي‏شوند . چنان كه برخي امور مادي جز علت تامه تحقق شي‏ء هستند، گاه امور معنوي مانند دعا هم نقش جزء العلة را ايفا مي‏كنند . بنابراين، مقصود از روايت‏هايي كه آثار خاصي براي برخي از دعاها ذكر كرده‏اند، «جزء العلة‏» و اقتضاي اثر است نه «علت تامه‏» . تاثير «علت تامه‏» بر معلول حتمي و ضروري است و به هيچ وجه تخلف بردار نيست; در حالي كه مقتضي و «جزءالعلة‏» در صورت فقدان موانع مي‏تواند اثر كند . مثلا اگر گفته مي‏شود: «آتش سبب سوختن چوب است‏» ، به نحو مقتضي است; يعني، تا ديگر شرايط پديدار نشوند و موانع بر طرف نگردد، عمل سوختن صورت نخواهد گرفت . بنابراين، اگر كسي چوب تر در آتش اندازد و احتراق تحقق نيابد، نبايد در آن گزاره ترديد كند . بايد جست و جو كند آيا آن گزاره مشروط به شرايطي نيز هست‏يا نه؟ و آيا مانعي براي تاثير آتش در چوب وجود دارد يا خير؟ آنگاه خواهد ديد اين گزاره، ضمن دارا بودن ارزش صدق، مشروط به شرايط متعددي چون وجود اكسيژن و عدم موانعي چون رطوبت در چوب و تناسب ميزان حرارت آتش با مقدار مقاومت چوب است . البته اگر تمام شرايط فوق و هر شرط مفروض ديگري پديد آمد; يعني علت تامه محقق شد، حتما چوب آتش خواهد گرفت و تخلف آن، به معناي كذب گزاره فوق است .
تاثير دعا نيز به نحو «جزءالعلة‏» و «مقتضي‏» است و همراه با ديگر شرايط عمل مي‏كند . آن شرايط دقيقا چيست؟ سهم هر يك چه اندازه است؟ آيا تاثير دعا و هر شرط ديگر در همه موارد يكسان است‏يا ممكن است دعا در موردي نقش اصلي‏تر ايفا كند؟ مكانيسم تاثير دعا چگونه است؟ آيا ديگر ابزارها را در اثرگذاري تقويت مي‏كند يا خود مستقيما اثر مي‏گذارد؟ اين‏ها و ده‏ها سؤال ديگر، مسائلي است كه فكر بشر هنوز نمي‏تواند به طور كاملا دقيق به آن‏ها پاسخ گويد . يكي از خدمات بزرگ انبيا نيز، آگاه ساختن انسان از وجود اين عامل است; زيرا عقل به تنهايي هرگز نمي‏تواند چنين عواملي را بشناسد . به طور كلي با ژرف‏كاوي فلسفي و تحقيق در نصوص ديني در مي‏يابيم دايره عليت‏به علل و معلولات مادي منحصر نيست و علل طبيعي مقهور ماوراي طبيعت هستند . بنابراين، براساس آموزه‏هاي ديني، دعا يكي از عوامل و علل مؤثر در عالم هستي است; اما «علت تامه‏» نيست . از برخي روايات مي‏توان بعضي از شرايط و موانع تاثير دعا و بخشي از حكمت‏هاي عدم اجابت دعا را به اجمال به دست آورد; اما همه شرايط و حكمت‏ها براي ما معلوم نيست و علم تجربي نمي‏تواند در اين زمينه انسان را ياري دهد . در پايان تذكر اين نكته مفيد است كه دعا در حقيقت درخواست عاشق از معشوق است و نفس خواست عبد، تجلي عبوديت عبد و ربوبيت رب به شمار مي‏آيد .
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image