خواهش ميكنم در مورد نگاه به نا محرم هم مطلب بنويسيد . من نگاهم زياد كنترل نميشود، لطفا راهنماييام بفرماييد . دوست عزيز، چشم يكي از راههاي ورودي اطلاعات جهان خارج و تغذيه كننده روان انسان است و بزرگان دين با بهرهگيري از قرآن و روايات به اين عضو، بسيار عنايت فرموده، مؤمنان را از خطرات استفادههاي نابهجا از آن برحذر داشتهاند . قرآن براي چشم حقي قائل شده است؛ براي مثال در سوره نور خداوند به پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) ميفرمايد: به مؤمنان بگو چشمهاي خود را از نگاه ناروا و اندامشان را از نامحرمان بپوشانند؛ اين براي آنها پاكيزهتر است . خداوند از آنچه انجام ميدهند، آگاه است (1) .
از آن جا كه گاه برخي بر اين باورند كه چرا اسلام از كاري كه با لذت و خواست دل هماهنگ است نهي كرده، در پايان اين آيه ميفرمايد: اين كار براي آنها بهتر و پاكيزهتر است . و سپس به كساني كه نگاه هوسآلود و آگاهانه به نامحرمان ميافكنند و گاه آن را غيراختياري قلمداد ميكنند اخطار ميدهد و ميفرمايد: خداوند از آنچه انجام ميدهيد مسلما آگاه است (2) . بنابراين چشمچراني همانگونه كه بر مردان حرام استبر زنان نيز حرام شمرده ميشود .
خداوند در آيات 31 و 30 سوره نور ميفرمايد: بر مؤمن غض بصر واجب است . بزرگان تفسير و لغت چنين فرمودهاند: غض و غمض دو معناي جداگانه دارد . غمض به معناي بر هم گذاردن پلكها است . «غمض عين» كنايه است از اين كه صرف نظر كن . اين كلمه همراه عين (چشم) ميآيد؛ ولي غض همراه كلمات «نظر و بصر» ميآيد و به معناي كوتاه كردن نگاه است . پس «غض بصر» يعني «خيره نگاه» نكردن . قرآن ميفرمايد: اي پيامبر، به مؤمنان بگو خيره نگاه نكنند و چنانچه چشمشان به صحنهاي ناروا افتاد، نگاه را كوتاه كرده، چشمچراني نكنند . امام سجاد (عليه السلام) درخصوص حق چشم بر انسان ميفرمايد: «اما حق بصرك فغضه عما لايحل لك و ترك ابتذاله الا لموضع عبرة تستقبل بها بصرا او تستفيد بها علما فان البصر باب الاعتبار؛ اما حق چشم تو اين است كه آن را به حرام ندوزي و جز در آن جا كه عبرتي در كار باشد و بصيرتي افزايد و دانشي به تو رساند، به كار نگيري كه چشم دريچه عبرتگيري است» (3) .
در روايات بسيار، از چشم و بيماريش و راه درمان آن سخن رفته است . امام صادق (عليه السلام) ميفرمايد: «نگاه ناروا تيري از تيرهاي شيطان است . . .» (4) چنان كه تيرهاي دشمن بر بدن انسان مينشيند و سبب از پا درآمدن او ميگردد، نگاههاي هوسآلود و نابجا سبب ميشود آرام آرام روح و قلب انسان مكدر شده، به نابودي گرايد؛ چون شخص با نگاه به منظره حرام و فرستادن تصاوير آن به ذهن، عقل و قلب را به آنها مشغول كرده، فعاليتها و تصميمات بعدي خود را تحتالشعاع قرار ميدهد . چه بسا نگاه ناروا و هوسآلود به گناهاني بزرگ بينجامد . (5)
چشم با حيا، سرمايه است . هر چه انسان سعي كند چشم خود را بيشتر كنترل كند، كمتر آلوده ميشود و قلبش به گناهان و خاطرات ناخوشايند مشغول نميگردد . باباطاهر عريان در اين خصوص ميگويد:
زدست ديده و دل هر دو فرياد
كه هر چه ديده بيند دل كند ياد
بسازم خنجري نيشش زفولاد
زنم بر ديده تا دل گردد آزاد