جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
نگاه به نامحرم
-(10 Body) 
نگاه به نامحرم
Visitor 403
Category: دنياي فن آوري
خواهش مي‏كنم در مورد نگاه به نا محرم هم مطلب بنويسيد . من نگاهم زياد كنترل نمي‏شود، لطفا راهنمايي‏ام بفرماييد . دوست عزيز، چشم يكي از راه‏هاي ورودي اطلاعات جهان خارج و تغذيه كننده روان انسان است و بزرگان دين با بهره‏گيري از قرآن و روايات به اين عضو، بسيار عنايت فرموده، مؤمنان را از خطرات استفاده‏هاي نابه‏جا از آن برحذر داشته‏اند . قرآن براي چشم حقي قائل شده است؛ براي مثال در سوره نور خداوند به پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) مي‏فرمايد: به مؤمنان بگو چشم‏هاي خود را از نگاه ناروا و اندامشان را از نامحرمان بپوشانند؛ اين براي آن‏ها پاكيزه‏تر است . خداوند از آنچه انجام مي‏دهند، آگاه است (1) .
از آن جا كه گاه برخي بر اين باورند كه چرا اسلام از كاري كه با لذت و خواست دل هماهنگ است نهي كرده، در پايان اين آيه مي‏فرمايد: اين كار براي آن‏ها بهتر و پاكيزه‏تر است . و سپس به كساني كه نگاه هوس‏آلود و آگاهانه به نامحرمان مي‏افكنند و گاه آن را غيراختياري قلمداد مي‏كنند اخطار مي‏دهد و مي‏فرمايد: خداوند از آنچه انجام مي‏دهيد مسلما آگاه است (2) . بنابراين چشم‏چراني همان‏گونه كه بر مردان حرام است‏بر زنان نيز حرام شمرده مي‏شود .
خداوند در آيات 31 و 30 سوره نور مي‏فرمايد: بر مؤمن غض بصر واجب است . بزرگان تفسير و لغت چنين فرموده‏اند: غض و غمض دو معناي جداگانه دارد . غمض به معناي بر هم گذاردن پلك‏ها است . «غمض عين‏» كنايه است از اين كه صرف نظر كن . اين كلمه همراه عين (چشم) مي‏آيد؛ ولي غض همراه كلمات «نظر و بصر» مي‏آيد و به معناي كوتاه كردن نگاه است . پس «غض بصر» يعني «خيره نگاه‏» نكردن . قرآن مي‏فرمايد: اي پيامبر، به مؤمنان بگو خيره نگاه نكنند و چنانچه چشمشان به صحنه‏اي ناروا افتاد، نگاه را كوتاه كرده، چشم‏چراني نكنند . امام سجاد (عليه السلام) درخصوص حق چشم بر انسان مي‏فرمايد: «اما حق بصرك فغضه عما لايحل لك و ترك ابتذاله الا لموضع عبرة تستقبل بها بصرا او تستفيد بها علما فان البصر باب الاعتبار؛ اما حق چشم تو اين است كه آن را به حرام ندوزي و جز در آن جا كه عبرتي در كار باشد و بصيرتي افزايد و دانشي به تو رساند، به كار نگيري كه چشم دريچه عبرت‏گيري است‏» (3) .
در روايات بسيار، از چشم و بيماريش و راه درمان آن سخن رفته است . امام صادق (عليه السلام) مي‏فرمايد: «نگاه ناروا تيري از تيرهاي شيطان است . . .» (4) چنان كه تيرهاي دشمن بر بدن انسان مي‏نشيند و سبب از پا درآمدن او مي‏گردد، نگاه‏هاي هوس‏آلود و نابجا سبب مي‏شود آرام آرام روح و قلب انسان مكدر شده، به نابودي گرايد؛ چون شخص با نگاه به منظره حرام و فرستادن تصاوير آن به ذهن، عقل و قلب را به آن‏ها مشغول كرده، فعاليت‏ها و تصميمات بعدي خود را تحت‏الشعاع قرار مي‏دهد . چه بسا نگاه ناروا و هوس‏آلود به گناهاني بزرگ بينجامد . (5)
چشم با حيا، سرمايه است . هر چه انسان سعي كند چشم خود را بيش‏تر كنترل كند، كم‏تر آلوده مي‏شود و قلبش به گناهان و خاطرات ناخوشايند مشغول نمي‏گردد . باباطاهر عريان در اين خصوص مي‏گويد:
زدست ديده و دل هر دو فرياد
كه هر چه ديده بيند دل كند ياد
بسازم خنجري نيشش زفولاد
زنم بر ديده تا دل گردد آزاد
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image