حضور زن در همه شئون از نظر اسلام
زن ها را در دوره هاي اخير منحط کردند . از خيانت هاي بزرگي که به ملت ماشد اين بود که نيروي انساني ما را از دست گرفتند . نيروي جوانان ما را به عقب راندند ، نيروي بانوان ما را به عقب راندند ، بانوان ما جنگجو بودند ، اين ها خواستند ننگ جو باشند ! و خدا نخواست . اين ها اهانت به مقام زن کردند . اين ها مي خواستند زن را مثل شيء ،مثل يک متاع به اين دست و آن دست بگذارند . اسلام ، زن را مثل مرد در همه شئون ـ در همه شئون ـ همان طوري که مرد در همه شئون دخالت دارد زن هم دخالت دارد . همان طوري که مرد بايد از فساد اجتناب کند ، زن هم بايد از فساد اجتناب کند . زن ها نبايد ملعبه دست جوان هاي هرزه بشوند . زن ها نبايد مقام خودشان را منحط کنند و خداي ناخواسته بزک کرده بيرون بيايند و در انظار مردم فاسد قرار بگيرند . زن ها بايد تقوا داشته باشند . زن ها مقام کرامت دارند . زن ها اختيار دارند ، همان طوري که مردها اختيار دارند .
زن مربي انسان
خداوند شما را با کرامت خلق کرده است ، خداوند همان طوري که قوانيني براي محدوديت مردها در حدود اين که فساد بر آن ها راه نيابد دارد ، در زن ها هم دارد. همه براي صلاح شماست . همه قوانين اسلامي براي صلاح جامعه است . آن ها که زن ها را مي خواهند ملعبه مردان و ملعبه جوان هاي فاسد قرار بدهند خيانتکارند . زن ها نبايد گول بخورند ، زن ها گمان نکنند که اين مقام زن است که بايد بزک کرده بيرون برود با سر باز و لخت ! اين مقام زن نيست ، اين عروسکِ بازي است نه زن . زن بايد شجاع باشد ، زن بايد در مقدرات اساسي مملکت دخالت بکند . زن آدم ساز است ، زن مربي انسان است .
حضرت امام خميني رحمت الله عليه .
ارزش و کرامت زن در اسلام
اسلام به معناي واقعي زن را تکريم کرده است . اگر روي نقش مادر و حرمت مادر در درون خانواده تکيه مي کند ، ، يا روي نقش زن و تأثير زن و حقوق زن و وظايف ومحدوديت هاي زن در داخل خانواده تکيه مي کند ، به هيچ وجه به معناي اين نيست که زن را از شرکت در مسائل اجتماعي و دخالت در مبارزات و فعاليت هاي عمومي مردم منع کند . عده اي بد و يا کج فهميدند ؛ يک عده مغرض هم از اين کج فهمي استفاده کردند ؛ کأنه يا بايد زن ، مادر خوب و همسر خوبي باشد يا بايد در تلاش ها و فعاليت هاي اجتماعي شرکت کند ؛ قضيه اين طوري نيست ؛ هم بايد مادر خوب و همسر خوبي باشد ، هم در فعاليت اجتماعي شرکت کند . فاطمه زهرا سلام الله عليها مظهر چنين جمعي است ؛ جمع بين شؤون مختلف . زينب کبري نمونه ديگر است . زن هاي معروف صدر اسلام و زن هاي برجسته ، نمونه هاي ديگرند ؛ اين ها در جامعه بودند و حضور داشتند . نفهميدن مفهوم تکريم زن در اسلام همراه شده است با بدآموزي هاي القاء شده به عنوان تکريم زن در تمدن غرب ؛ اين ها با هم آميخته شده و يک جريان غلط ذهني و فکري به وجود آورده . زن درداخل خانواده ، عزيز و مکرم و محور مديريت دروني خانواده است ؛ شمع جمع افراد خانواده است ؛ مايه انس و سکينه و آرامش است . کانون خانواده ـ که حوضچه آرامش زندگي پر چالش و پر تلاش هر انساني است ـ به وجود زن آرام مي گيرد و سکينه و اطمينان پيدا مي کند . آن وقت نقش او به عنوان همسر ، به عنوان مادر ، به عنوان دختر خانواده ، هرکدام يک فصل طولاني در تکريم دارد . بنابراين حقيقتاً بايد در زمينه ارزش و کرامت زن در اسلام ، بازنويسي و بازگويي و بازبيني کرد .
مقام معظم رهبري دامت برکاته
شخصيت نه ابتذال
وقتي که ما به متن اسلام مراجعه مي کنيم ، مي بينيم نتيجه آن چه که اسلام در مورد زن مي خواهد ، شخصيت است و گران بها بودن . در پرتو همين شخصيت و گران بهايي ، عفاف در جامعه مستقر مي شود ، روان ها سالم باقي مي مانند ، کانون هاي خانوادگي در جامعه سالم مي مانند ، و رشيد از کار در مي آيد .
گران بها بودن زن به اين است که بين او و مرد در حدودي که اسلام مشخص کرده ، حريم باشد ، يعني اسلام اجازه نمي دهد که جز کانون خانوادگي ، يعني صحنه اجتماع ، صحنه بهره برداري و التذاذ جنسي مرد از زن باشد چه به صورت نگاه کردن به بدن و اندامش ، چه به صورت لمس کردن بدنش ، چه به صورت استشمام عطر زنانه اش و يا شنيدن صداي پايش که اگر به اصطلاح به صورت مهيج باشد ، اسلام اجازه نمي دهد . ولي اگر بگوييم علم ، اختيار و اراده ، ايمان و عبادت و هنر و خلاقيت چطور ؟ مي گويد بسيار خوب ، مثل مرد . چيزهايي را شارع حرام کرده که به زن نيز مربوط است ، آن چه را که حرام نکرده ، بر هيچ کدام حرام نکرده است . اسلام براي زن ، شخصيت مي خواهد ، نه ابتذال .
استاد شهيد مطهري
فاطمه ، حجت و الگوي امامان
فاطمه ، استمرار اسوه حسنه پيامبر اکرم است و اين است رمز و راز آن که سيره فاطمه براي همه امامان از نسل او ، اسوه ، حجت و الگو مي گردد : « ما ( امامان معصوم ) حجت خداوند بر مردمان هستيم و فاطمه ، حجت ( خداوند ) بر ما . »
اسوه گري سيره فاطمه سلام الله عليها ، چنان در اوج يگانگي است که مولاي عدل گستر ما که جهاني چشم انتظار اوست تاظهور نمايد و الگوي همگان در تمام ابعاد وجودي انسان گردد ، فاطمه را اسوه نيکوي زندگاني خويش معرفي مي فرمايد : همانا در دختر رسول خدا براي من ، الگويي شايسته وجود دارد .
فاطمه الگوي زندگاني من است ، نه از آن جهت که مادر من است ؛ بلکه به اين جهت که دختر رسول خداست و استمرار وجود او ؛ پاره وجود رسول خداست و اسوه پذيري از وي ، همان اسوه پذيري از رسول خداست و در يک کلام : اسوه پذيري از فاطمه ، همان امتثال فرمان خدا در اسوه پذيري از رسول خداست .
اي وجود اقدست روح و روان مصطفي
مصطفي معبود را جانان ، تو جان مصطفي
فاطمه نه تنها الگوي زنان ، که الگوي تمام جهانيان است
اسوه گري فاطمه هرچند براي زنان ، در بردارنده يگانه ترين و زيباترين جلوه هاست ؛ اما اسوه گري او ويژه زنان نيست ، هرچند روز ولادت فاطمه ، افتخار بخش تمام زنام عالم گرديده و روز زن ناميده شده است ؛ اما روز ولادت او ، افتخار بخش همه مردان و زنان جهان و جلوه نماي تمام مکارم اخلاقي است .
استاد محمد تقي مصباح يزدي