|
فطرس
-(7 Body)
|
فطرس
Visitor
253
Category:
دنياي فن آوري
آيا داستان فطرس ملك و اين كه به وسيله امام حسين (ع) شفاعتشد، حقيقت دارد؟ به نظر ميرسد، اين اشكال به آن وارد است: اگر فطرس فرشته بوده، پس از مجردات بود و توانايي سرپيچي نداشت تا رانده شود و به وسيله امام حسين (ع) شفاعت گردد . با بررسي آيات و روايات متعدد، ميتوان ويژگيهاي زير را براي فرشتگان برشمرد: 1 . موجودات شريف و ارزشمندي هستند كه واسطه بين خداوند متعال و عالم محسوس به شمار ميآيند و در همه حوادث بزرگ و كوچك جهان نقش دارند; بر هر امري با توجه به ابعاد و جنبههاي مختلف آن يك يا چند فرشته گمارده شده است، نقش فرشتگان در حوادث و جريانها، اجراي فرمان الاهي و تثبيت آن در جايگاه ويژهاش است . قرآن كريم در اين باره ميفرمايد: «لا يسبقونه بالقول و هم بامره يعملون; (1) آنها در هيچ سخني بر خداوند پيشي نميگيرند و مطيع امر خداوندند .» 2 . در فرشتگان سركشي و نافرماني وجود ندارد; چون ارادهاي مستقل از اراده خداوند ندارند تا چيزي خلاف خواست او بخواهند . قرآن در اين مورد ميفرمايد: «لا يعصون الله ما امرهم و يفعلون ما يؤمرون; (2) فرمان خداوند را مخالفت نميكنند و امر او را اطاعت ميكنند .» 3 . فرشتگان، با وجود فراواني و كثرت، از نظر مقام و درجه مختلفند . برخي برتر از برخي ديگرند و عدهاي فرمانده و عدهاي فرمانبردارند . آن كه فرمانده استبه امر الاهي امر ميكند و فرمان ميدهد و آن كه فرمانبر است نيز به دستور الاهي مطيع و فرمانبردار است و همگي در اين ويژگي كه از خود اراده و اختياري ندارند، مشتركند; چنان كه قرآن ميفرمايد: «و ما منا الا و له مقام معلوم; (3) هر كدام از ما فرشتگان داراي رتبه و جايگاه معين و مشخصي است .» 4 . چون كارهاي فرشتگان به امر خداوند و اراده او است و خداوند در همه امورش غالب و چيره است - «و الله غالب علي امره; (4) خداوند بر كارش مسلط و چيره است - و هيچ چيز در آسمانها و زمين او را عاجز و مغلوب نميسازد، (5) فرشتگان نيز كه فرمانبرداران حق بوده، اراده و خواستي جز اراده و خواست او ندارند و همواره چيره و پيروزند. (6) در مورد فطرس كه يكي از فرشتگان الاهي است، روايات متعددي داريم كه مضمون و محتواي آنها يكسان است . در روايتي ميخوانيم: فطرس فرشتهاي بود كه گردا گرد عرش الاهي در گردش بود و درباره دستوري از اوامر خداوند كوتاهي و سستي ورزيد . بالش به كيفر اين نافرماني چيده شد و به يكي از جزيرهها تبعيد گرديد . هنگامي كه امام حسين (ع) متولد شد، جبريل (ع) براي عرض تبريك به پيامبر (ص) به سوي زمين فرود آمد و در راه با فطرس ديدار كرد . جبريل (ع) به وي پيشنهاد كرد، براي عرض تبريك و تهنيت، با او نزد پيامبر (ص) برود . هنگامي كه جبريل (ع) او را به حضور پيامبر (ص) برد، به امر پيامبر (ص)، بالش را به بدن پاك امام حسين (ع) ماليد و سلامتش را باز يافت . (7) عدهاي از بزرگان معتقدند، داستان فطرس با آيات صريح قرآن كه ويژگيهاي فرشتگان را برشمرده، آنها را بندگان مطيع و كريم و شايسته خداوند معرفي ميكند و از هر نوع سرپيچي و نافرماني پيراسته ميداند، سازگاري ندارد; پس بايد اين گونه روايات را نادرستشماريم; و به فرض درستيشان، بدان سبب كه نكتهاي فراتر از ادراك ما دارند، بايد علمش را به اهلش يعني اولياي برگزيده الاهي واگذاريم و خود را در فهم آن ناتوان بدانيم . در مقابل عدهاي بر اين باورند كه فرشتگان اصناف و درجههاي گوناگون دارند . گروهي مقربند و گروهي در درجه پايينتر جاي گرفتهاند . آياتي كه هر گونه نافرماني و سرپيچي را از فرشتگان نفي ميكنند، به فرشتگان مقرب مربوط است . فطرس از فرشتگان مقرب نبود تا از هر نوع سركشي پيراسته باشد; به ويژه آن كه تخلف و سرپيچي فطرس در برخي روايات كندي و سستي ورزيدن خوانده شده كه نوعي ترك اولي است نه گناه . چنان كه پيامبران (ع) نيز درجات مختلف دارند: «تلك الرسل فضلنا بعضهم علي بعض; (8) بعضي پيامبران را بر بعضي برتري بخشيديم .» عدهاي از انبياء ترك اولي داشتند; ولي جمعي مانند پيامبر بزرگوار اسلام (ص) و خاندان پاكش جز اراده الاهي ارادهاي نداشتند و حتي از ترك اولي نيز پيراسته بودند .
|
|
|