جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
فطرس
-(7 Body) 
فطرس
Visitor 253
Category: دنياي فن آوري
آيا داستان فطرس ملك و اين كه به وسيله امام حسين (ع) شفاعت‏شد، حقيقت دارد؟ به نظر مي‏رسد، اين اشكال به آن وارد است:
اگر فطرس فرشته بوده، پس از مجردات بود و توانايي سرپيچي نداشت تا رانده شود و به وسيله امام حسين (ع) شفاعت گردد .
با بررسي آيات و روايات متعدد، مي‏توان ويژگي‏هاي زير را براي فرشتگان برشمرد:
1 . موجودات شريف و ارزشمندي هستند كه واسطه بين خداوند متعال و عالم محسوس به شمار مي‏آيند و در همه حوادث بزرگ و كوچك جهان نقش دارند; بر هر امري با توجه به ابعاد و جنبه‏هاي مختلف آن يك يا چند فرشته گمارده شده است، نقش فرشتگان در حوادث و جريان‏ها، اجراي فرمان الاهي و تثبيت آن در جايگاه ويژه‏اش است . قرآن كريم در اين باره مي‏فرمايد: «لا يسبقونه بالقول و هم بامره يعملون; (1) آن‏ها در هيچ سخني بر خداوند پيشي نمي‏گيرند و مطيع امر خداوندند .»
2 . در فرشتگان سركشي و نافرماني وجود ندارد; چون اراده‏اي مستقل از اراده خداوند ندارند تا چيزي خلاف خواست او بخواهند . قرآن در اين مورد مي‏فرمايد: «لا يعصون الله ما امرهم و يفعلون ما يؤمرون; (2) فرمان خداوند را مخالفت نمي‏كنند و امر او را اطاعت مي‏كنند .»
3 . فرشتگان، با وجود فراواني و كثرت، از نظر مقام و درجه مختلفند . برخي برتر از برخي ديگرند و عده‏اي فرمانده و عده‏اي فرمانبردارند . آن كه فرمانده است‏به امر الاهي امر مي‏كند و فرمان مي‏دهد و آن كه فرمانبر است نيز به دستور الاهي مطيع و فرمانبردار است و همگي در اين ويژگي كه از خود اراده و اختياري ندارند،
مشتركند; چنان كه قرآن مي‏فرمايد: «و ما منا الا و له مقام معلوم; (3) هر كدام از ما فرشتگان داراي رتبه و جايگاه معين و مشخصي است .»
4 . چون كارهاي فرشتگان به امر خداوند و اراده او است و خداوند در همه امورش غالب و چيره است - «و الله غالب علي امره; (4) خداوند بر كارش مسلط و چيره است - و هيچ چيز در آسمان‏ها و زمين او را عاجز و مغلوب نمي‏سازد، (5) فرشتگان نيز كه فرمانبرداران حق بوده، اراده و خواستي جز اراده و خواست او ندارند و همواره چيره و پيروزند. (6)
در مورد فطرس كه يكي از فرشتگان الاهي است، روايات متعددي داريم كه مضمون و محتواي آن‏ها يك‏سان است . در روايتي مي‏خوانيم: فطرس فرشته‏اي بود كه گردا گرد عرش الاهي در گردش بود و درباره دستوري از اوامر خداوند كوتاهي و سستي ورزيد . بالش به كيفر اين نافرماني چيده شد و به يكي از جزيره‏ها تبعيد گرديد . هنگامي كه امام حسين (ع) متولد شد، جبريل (ع) براي عرض تبريك به پيامبر (ص) به سوي زمين فرود آمد و در راه با فطرس ديدار كرد . جبريل (ع) به وي پيشنهاد كرد، براي عرض تبريك و تهنيت، با او نزد پيامبر (ص) برود . هنگامي كه جبريل (ع) او را به حضور پيامبر (ص) برد، به امر پيامبر (ص)، بالش را به بدن پاك امام حسين (ع) ماليد و سلامتش را باز يافت . (7)
عده‏اي از بزرگان معتقدند، داستان فطرس با آيات صريح قرآن كه ويژگي‏هاي فرشتگان را برشمرده، آن‏ها را بندگان مطيع و كريم و شايسته خداوند معرفي مي‏كند و از هر نوع سرپيچي و نافرماني پيراسته مي‏داند، سازگاري ندارد; پس بايد اين گونه روايات را نادرست‏شماريم; و به فرض درستي‏شان، بدان سبب كه نكته‏اي فراتر از ادراك ما دارند، بايد علمش را به اهلش يعني اولياي برگزيده الاهي واگذاريم و خود را در فهم آن ناتوان بدانيم .
در مقابل عده‏اي بر اين باورند كه فرشتگان اصناف و درجه‏هاي گوناگون دارند . گروهي مقربند و گروهي در درجه پايين‏تر جاي گرفته‏اند . آياتي كه هر گونه نافرماني و سرپيچي را از فرشتگان نفي مي‏كنند، به فرشتگان مقرب مربوط است . فطرس از فرشتگان مقرب نبود تا از هر نوع سركشي پيراسته باشد; به ويژه آن كه تخلف و سرپيچي فطرس در برخي روايات كندي و سستي ورزيدن خوانده شده كه نوعي ترك اولي است نه گناه . چنان كه پيامبران (ع) نيز درجات مختلف دارند: «تلك الرسل فضلنا بعضهم علي بعض; (8) بعضي پيامبران را بر بعضي برتري بخشيديم .»
عده‏اي از انبياء ترك اولي داشتند; ولي جمعي مانند پيامبر بزرگوار اسلام (ص) و خاندان پاكش جز اراده الاهي اراده‏اي نداشتند و حتي از ترك اولي نيز پيراسته بودند .
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image