جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
روش هاي تدريس و ارزشيابي معلمان ديني (4)
-(2 Body) 
روش هاي تدريس و ارزشيابي معلمان ديني (4)
Visitor 587
Category: دنياي فن آوري
1- شيرشاهي (1378) پژوهشي با عنوان «بررسي نظرهاي شاگردان متوسطه درباره ي ارزش ها و باورهاي مذهبي» انجام داده است. ابزار سنجش اعتقاد مذهبي، پرسش نامه و جامعه ي آماري اين پژوهش را همه ي دانش آموزان دبيرستاني دختر و پسر پايه ي اول، دوم، سوم استان مرکزي در بر مي گيرند که در سال تحصيلي 78-1377 مشغول به تحصيل بوده اند. نمونه ي مورد مطالعه شامل 600 نفر از دانش آموزان مي باشند که در رشته هاي گوناگون ادبيات و علوم انساني، علوم تجربي و رياضي فيزيک و رشته ي عمومي اشتغال به تحصيل داشته اند. دامنه ي سني افراد 14-18 سال بوده و ابزار جمع آوري داده ها پرسش نامه بوده است. نتايج حاصل از پژوهش حاکي از آن است که:
الف) تفاوت معناداري بين نگرش مذهبي دختران و پسران وجود دارد و نگرش مذهبي دختران، قوي تر از پسران است؛
ب) مذهبي دانش آموزان دختر پايه هاي اول تا سوم دبيرستان، تفاوت معناداري وجود دارد و نگرش مذهبي به ترتيب در پايه ي اول، قوي تر از پايه هاي ديگر و دانش آموزان پايه ي دوم نسبت به پايه ي سوم، از نگرش مذهبي قوي تر برخوردارند؛
ج) در مورد نگرش مذهبي دانش آموزان پسر پايه هاي اول تا سوم، نتايج زير حاصل شد:
بين نگرش مذهبي دانش آموزان پسر پايه ي اول و دوم، تفاوت معناداري وجود ندارد ولي تفاوت بين نگرش مذهبي دانش آموزان در پايه ي اول و دوم با پايه ي سوم معنا دار است و نگرش مذهبي دانش آموزان پايه هاي اول و دوم بيش از پايه ي سوم است.
د) نگرش مذهبي دانش آموزان رشته هاي گوناگون، تفاوت معناداري را نشان مي دهد که در اين مورد به ترتيب دانش آموزان رشته ي عمومي، علوم انساني و علوم تجربي و علوم رياضي قرار دارند. در اين ميان، تفاوت نگرش مذهبي رشته هاي عمومي با ديگر رشته ها و تفاوت نگرش مذهبي دانش آموزان رشته ي علوم انساني و رياضي، معنادار مي باشد. همچنين:
1- نگرش مذهبي در دانش آموزان دختر، بالاتر از دانش آموزان پسر است؛
2- تفاوت هاي نگرش مذهبي بين پايه هاي سه گانه ي متوسطه از سال اول تا سوم، به طور معناداري (p<0/05) سير نزولي داشته و کاهش مي يابد؛
3- اولاً دانش آموزان رشته ي عمومي (سال اول متوسطه) نسبت به ساير رشته ها که سال اول و دوم هستند از اعتقادات و گرايش هاي مذهبي بالاتري برخوردارند و ثانياً دانش آموزان رشته ي علوم انساني نسبت به دانش آموزان رشته ي رياضي فيزيک، گرايش بيشتري را نسبت به مسائل مذهبي نشان داده اند. (1)
8- رستمي گوهري، پژوهشي را با عنوان «بررسي رفتار ديني و عوامل مرتبط با آن در دانش آموزان دبيرستان هاي دخترانه ي شهر کرمان» انجام داده است. هدف از انجام آن آگاهي از وضعيت موجود رفتار ديني و عوامل مرتبط با آن در بين دانش آموزان دبيرستان هاي دخترانه ي کرمان بوده است. از اين رو، تلاش شده تا رفتار ديني دانش آموزان تعيين و نيز برخي از عوامل مرتبط با آن شناسايي شود. نتايج عمده ي پژوهش بدين شرح است:
الف) بر اساس داده هاي حاصل از پرسش نامه، در مجموع از 625 نفر حجم نمونه، رفتار ديني بيشتر آن ها متوسط (8/41%) بوده است.
ب) با در نظر گرفتن پايه ي تحصيلي، در ميان دانش آموزان سال اول با حجم نمونه 199 نفر، رفتار ديني بيشتر آن ها خوب (7/35%)، در ميان دانش آموزان سال دوم با حجم نمونه 212 نفر، رفتار ديني بيشتر آن ها متوسط (9/42%) و در ميان دانش آموزان سال سوم با حجم نمونه 213 نفر رفتار ديني بيشتر آن ها متوسط (9/46%) بوده است. همچنين ميانگين رفتار ديني دانش آموزان سال اول و دوم 5/3 از 5 و ميانگين رفتار ديني دانش آموزان سال سوم 3/3 از 5 به دست آمده است.
ج) با در نظر گرفتن نوع مدرسه، بالاترين ميانگين نمره ي رفتار ديني مربوط به دانش آموزان دبيرستان شاهد و پس از آن به ترتيب دبيرستان هاي نمونه دولتي، دولتي و غيرانتفاعي بوده است و با توجه به نتايج به دست آمده از آزمون تحليل واريانس براي رفتار ديني پاسخ گويان به تناسب پايه ي تحصيلي و نوع مدرسه متفاوت است. همچنين بر اساس نتايج آزمون توکي، ميانگين نمره ي رفتار ديني دانش آموزان پايه ي اول، دوم، سوم تفاوت معنادار داشته است.
د) بر اساس نتايج رگرسيون پيش رونده عوامل مرتبط با رفتار ديني به ترتيب بيشترين تأثير عبارتند از:
1- ميزان در آمد خانواده؛
2- نوع مدرسه؛
3- پايه ي تحصيلي؛
4- ميزان تصميم گيري در خانواده؛
5- ميزان تحصيلات پدر؛
هـ) در ارتباط با پايه ي تحصيلي، عوامل مرتبط با رفتار ديني دانش آموزان پايه ي اول به ترتيب بيشترين تاثير عبارتند از:
1- ميزان در آمد خانواده؛
2- نوع مدرسه؛
3- در قيد حيات بودن مادر.
عوامل مرتبط با رفتار ديني دانش آموزان پايه ي دوم به ترتيب بيشترين تأثير عبارتند از:
1- نوع مدرسه؛
2- ميزان در آمد خانواده؛
3- ميزان تصميم گيري در خانواده، و براي پايه ي سوم، عامل مرتبط، متغير دوره ي تحصيلي بوده است.
و) در ارتباط با نوع مدرسه، عوامل مرتبط با رفتار ديني دانش آموزان دختر دبيرستان هاي دولتي به ترتيب بيشترين تأثير عبارتند از:
1- ميزان در آمد خانواده؛
2- ميزان تحصيلات پدر؛
3- شغل پدر؛
ژ) عوامل مرتبط با رفتار ديني دختران دبيرستان نمونه دولتي به ترتيب بيشترين تأثير عبارتند از:
1- ميزان تحصيلات مادر؛
2- پايه ي تحصيلي؛
3- ميزان تصميم گيري در خانواده، و عامل مرتبط با رفتار ديني دختران دبيرستاني شاهد، شغل مادر و عامل مرتبط با رفتار ديني دانش آموزان دبيرستان دخترانه ي غيرانتفاعي، پايه ي تحصيلي بوده است.
9- ثمره رضايي (1377) در پژوهش خود با عنوان «بررسي عملکرد معلمان مقطع ابتدايي (شهري و روستايي) شهرستان بم در به کارگيري روش هاي تدريس و وسايل کمک آموزشي» به اين نتايج به دست يافته است که آموزگاران دوره ي ابتدايي، تنها در تدريس درس هاي علوم تجربي و رياضي، کمابيش از روش هاي تدريس فعال و شماري وسايل کمک آموزشي بهره گرفته اند. در مجموع، عمده فعاليت آن ها مبتني بر بهره گيري از روش هاي سنتي و مستقيم و معلم محور در تدريس بوده است. اين امر بدون بهره گيري موثر از وسايل کمک آموزشي به ويژه در تدريس اجتماعي، ديني و ادبيات بوده است.
10- ضياء الديني (1379) در پژوهشي با عنوان «بررسي روش هاي تدريس معلمان دوره هاي ابتدايي و راهنمايي شهر کرمان» به اين نتيجه رسيده که 2/20 درصد از آموزگاران ابتدايي، نياز به آموزش دارند و اين حاکي از عدم تناسب رشته ي تحصيلي آنان با دروس مورد تدريس است. همچنين فعاليت هاي بيرون از کلاس آنان بسيار کم بوده و بسياري از آموزگاران طرح درس ندارند و در اين زمينه بين مدارس ابتدايي و راهنمايي، تفاوت معناداري وجود ندارد.
11- نوراللهي فرد (1377) در پژوهش خود با عنوان «ميزان آشنايي و به کارگيري شيوه هاي ارزشيابي از آموخته هاي دانش آموزان توسط دبيران دبيرستان هاي خرم آباد» به اين نتايج دست يافته است که ميزان آشنايي و به کارگيري شيوه هاي ارزشيابي هنجاري به تکويني و پاياني در نزد دبيران، در حد مطلوب است. ميزان آشنايي و به کارگيري شيوه هاي ارزشيابي هنجاري و ملاک مطلقي در نزد دبيران، در حد متوسط و کمتر است. ميزان آشنايي و به کارگيري شيوه هاي ارزشيابي در نزد همکاران زن بيشتر از مردان است. ميزان آشنايي و به کارگيري شيوه هاي ارزشيابي در نزد همکاران داراي مدرک ليسانس، بيش از ديگر افراد است. سرانجام آنکه، بين آشنايي و به کارگيري هر يک از شيوه هاي ارزشيابي همبستگي معنادار وجود دارد.
12- شريفي (1352) در پژوهشي با عنوان «مطالعه درباره ي شيوه هاي ارزشيابي در نظام آموزش عمومي» سه نوع امتحان داخلي، هماهنگ و نهايي را از ديدگاه هاي زير، مورد بررسي قرار داده است:
- ارتباط محتوا و شيوه ي انجام امتحان با برنامه ها و اهداف آموزشي.
- تحليل محتواي پرسش هاي انواع امتحانات سه گانه ي مذکور از نظر اصول روان سنجي.
- رابطه ي بين عملکرد دانش آموزان در امتحانات داخلي و امتحانات هماهنگ يا نهايي.
نتايج پژوهش ياد شده نشان مي دهد که در همه ي انواع امتحانات، از نظر ارتباط محتوا و شيوه ي اجرايي آن ها با برنامه ها و هدف هاي آموزشي، برخي نارسايي ها مشاهده شد. با وجود اين، امتحانات هماهنگ و نهايي، از اين نظر نسبت به امتحانات داخلي برتري دارند. تحليل محتوايي پرسش هاي انواع امتحانات سه گانه، نشانگر آن است که پرسش ها عمدتاً به سطح دانش معطوف بوده و سطح هاي عالي تر يادگيري مانند تجزيه و تحليل و ترکيب و ارزشيابي، چندان مورد توجه طراحان نبوده است. از اين نظر نيز امتحانات هماهنگ و نهايي نسبت به امتحانات داخلي از برتري نسبي برخوردارند. بين عملکرد دانش آموزان در امتحانات داخلي و هماهنگ يا نهايي، همبستگي قابل ملاحظه اي وجود دارد. بنابراين، از روي نتايج امتحانات داخلي مي توان عملکرد دانش آموزان را در امتحانات هماهنگ و يا نهايي با سطح اطمينان بالايي پيش بيني کرد. نتيجه ي اين بررسي، لزوم اجراي امتحانات هماهنگ را ترديد آميز مي سازد.

زيرنويسها

1- ر. ک: عصمت عظيمي يزدي، بررسي وضعيت و عوامل مرتبط با نگرش مذهبي دانش آموزان دبيرستان هاي دخترانه ي شهر کرمان، پايان نامه ي کارشناسي ارشد.

منبع:نشريه اسلام و پژوهشهاي تربيتي شماره 1
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image