|
آسيبهاي معنوي خودارضايي
-(3 Body)
|
آسيبهاي معنوي خودارضايي
Visitor
279
Category:
دنياي فن آوري
هيچ يک از آسيبهاي خودارضايي ، به اهميت آسيبهاي معنوي نيست؛ زيرا آسيبهاي معنوي، جان و دل و به عبارت ديگر کنه حقيقت وجود آدمي را تباه ميسازد. خودارضايي از نظر دين يک گناه است و به تعبير قرآن زنگار بر دل مينهد: «کَلاَّ بَلْ رانَ عَلي قُلُوبِهِمْ ما کانُوا يَکْسِبُونَ»؛ «چنين مباد! بلکه اعمال (ناشايست) دلهاي آنان را زنگار زده است».مطففين (83)، آيه 24. زنگ يا زنگار در اشياي مادي، همان چيزي است که روي فلزات و اشياي قيمتي مينشيند و معمولاً نشانه پوسيدن و از بين رفتنِ شفافيت و درخشندگي آن و در نهايت ضايع شدن و از بين رفتن آن است. علامه طباطبايي در تفسير الميزان ميفرمايد: از آيه شريفه سه نکته استفاده ميشود: 1) اعمال زشت، نقش و صورتي به نفس و روح انسان ميدهند؛ 2) اين نقش و صورت خاص، مانع آن است که نفس آدمي حق و حقيقت را درک کند؛ 3) نفس آدمي به حسب طبع اوليهاش صفا و جلايي دارد که با داشتن آن، حق را آن طور که هست درک مي کند. طباطبايي، سيد محمد حسين، ترجمه تفسير الميزان، ترجمه سيد محمد باقر موسوي همداني، (تلخيص)، ج 20، ص 385. همچنين آسيبهاي معنوي جهان گذران را در مينوردد و اگر اصلاح نگردد، حيات جاودان آدمي را در معرض تباهي و شوربختي قرار مي دهد. از اين رو نصوص ديني نسبت به آن هشدارهاي لازم را داده اند. پيامبر اکرم(صلي الله عليه وآله وسلم) در اين باره مي فرمايند: «ناکح الکف ملعون»؛«ملعون است کسي که خودارضايي کند» ري شهري، محمد، ميزان الحکمة، ج 12، ص 5654. امام صادق(عليه السلام) نيز مي فرمايند:«با سه گروه خداوند در روز قيامت سخن نمي گويد و پاکشان نمي خواند و عذابي دردناک دارند، از آن سهاند، خودارضايي کننده و کسي که لواط دهد»همان، ح 19049. در روايات ديگري امام صادق(عليه السلام) مي فرمايند: خودارضايي را گناه عظيم و مورد نهي الهي معرفي فرموده است.همان، ح 19050. منبع:www. vista.ir /ن
|
|
|