جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
حلقه‏هاي مفقود حجاب 2
-(1 Body) 
حلقه‏هاي مفقود حجاب 2
Visitor 322
Category: دنياي فن آوري

حلقه‏هاي مفقوده‏

در حالي که فرهنگ عمومي جامعه داراي معضلات عديده‏اي از جمله بدحجابي است، واکنش مسئولان کشور، از فرهنگي گرفته تا اجرايي و از نيروهاي موسوم به ارزشي و اصول‏گرا گرفته تا اصلاح طلبان، طبق معمول، ايراد سخنراني و موضع‏گيري کلامي است که گاه تنها منشأ سياسي دارد و گاه به دليل اختلافات ريشه‏اي در ديدگاه‏ها، متناقض مي‏باشد. به اين عبارات توجه کنيد:
تنها راه حل، کار فرهنگي است؛ بايد ضرورت حجاب را براي جوانان تبيين کنيم؛ الگوسازي، مهم‏ترين کار است؛ تنها راه، بازگشت به ارزش‏هاي اصيل اسلامي است؛ بايد از برخوردهاي سرکوبگرانه پرهيز شود؛ بايد جوانان را درک کنيم؛ مشکلات فرهنگي، ريشه در فقر اقتصادي دارند؛ سياست‏هاي گذشته ما را به اين‏جا رسانده است. و بسياري عبارات ديگر که هرچند هر کدام بخشي از حقيقت را در خود دارند، اما بسياري کلي، تکراري، غير کاربردي و غير عملياتي هستند و متأسفانه ترجيع بند سخنان همه مسئولين نيز مي‏باشند.
يک نمونه از اين نوع موضع‏گيري‏ها، تابستان امسال در مجلس شوراي اسلامي رخ داد. طرحي با عنوان تدوين آيين‏نامه حجاب و پوشش در کمسيون فرهنگي مجلس مطرح شد که به شدت مورد توجه نشريات و خبرگزاري‏ها قرار گرفت و واکنش‏هاي فراواني را برانگيخت. برخي از آن استقبال کردند و اين طرح را موجب قانونمند شدن برخوردهاي نيروي انتظامي دانستند و بسياري ديگر، آن را غير ضروري و عاملي براي ايجاد محدوديت‏هاي جديدي عنوان کردند که نيروي انتظامي شروع کرده بود.
شايق، نماينده مجلس در پاسخ به خبرنگار مجله «حوراء» در مورد طرح آيين نامه حجاب مي‏گويد: «اين طرح تنها در کميسيون فرهنگي مطرح شد و حتي وارد صحن مجلس نيز نشد، زيرا چندان نتوانست حمايت نمايندگان را جلب کند.»
او در مورد علت مهجور ماندن طرح عنوان مي‏کند که ما در بحث حجاب از لحاظ قانوني مشکلي نداريم و بايد نقش نظارتي خود را بر دستگاه‏هاي فرهنگي مثل وزارت ارشاد و يا سازمان تبليغات اسلامي تقويت کنيم و همچنين بايد به دنبال ريشه مشکلات فرهنگي جامعه باشيم، زيرا بدحجابي، معلول عوامل ديگري از قبيل فقر و فساد و از همه مهم‏تر، تبعيض است.
البته هر کدام از نمايندگان دليل و راه حلي متفاوت براي مسئله عنوان کردند، اما مشکل اينجاست که انديشمندان، متوليان فرهنگ جامعه و حتي دستگاه‏هاي فرهنگي که وظيفه آنها حل اين‏گونه مشکلات است، نيز، دستاوردي نداشته‏اند.
گويا هشت سال قبل طرحي با عنوان «توسعه فرهنگ عفاف» در شوراي عالي انقلاب فرهنگي بر اساس پژوهش‏ها به تصويب رسيده است که صرف نظر از محتواي آن، متأسفانه هيچ گاه به مرحله اجرا نرسيده است. منيره نوبخت، رئيس شوراي فرهنگي اجتماعي زنان تأکيد مي‏کند که اگر همه دستگاه‏ها بر اساس اصول و مباني مشخص شده در مصوبه وظايف خود را انجام مي‏دادند، ما ديگر امروز با مشکل بدحجابي روبه‏رو نبوديم. او در ادامه مي‏افزايد: شوراي فرهنگي اجتماعي زنان، جلسات متعددي با نمايندگان دستگاه‏هاي اجرايي مختلف؛ از جمله: وزارت علوم، آموزش و پرورش، کار و بهداشت، داشته است که در اين جلسات آيين نامه‏هايي براي نحوه اجراي بندهاي مصوبه «توسعه فرهنگ عفاف» به تصويب رسيده است.
وي همچنين در پاسخ به سؤال خبرنگار مجله «حوراء» در مورد اجرا نشدن اين مصوبه مي‏گويد: «هرچند مصوبات اين شورا به امضاي رئيس جمهور مي‏رسد و براي ساير دستگاه‏ها لازم الاجراست، اما به دلايلي اين مصوبه اجرا نشد که يکي از مهم‏ترين آنها، غلبه فضاي سياسي بر فضاي فرهنگي در دستگاه‏هاي اجرايي در هشت سال گذشته بوده است.»
وي با اظهار تأسف از انجام کارهاي مقطعي و نپخته و بي‏نتيجه در زمينه حجاب، تأکيد مي‏کند که تنها يک درصد از بدحجابي‏ها با اعمال مجازات از بين مي‏رود و مابقي نياز به کار فرهنگي دارد.
متأسفانه متن مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي نشان مي‏دهد مسئولين فرهنگي همچنان گرفتار کلي گويي و تکرار بديهيات هستند. عملياتي شدن طرح به عهده شوراي فرهنگي اجتماعي زنان نهاده شده، اما نبايد فراموش کرد که بازگرداندن عفت عمومي جامعه به سطح مطلوب، در کنار حفظ حداقل مورد نياز، با توجه به تجربيات گذشته ما در کشور، به سادگي ميسّر نيست. ما در برخورد با اين معضل اجتماعي که زير مجموعه‏اي از ناهنجاري‏هاي اجتماعي محسوب مي‏شود، در چهار مرحله با مشکل روبه‏رو هستيم:
1. دست‏يابي به يک تحليل دقيق از شرايط جامعه، برآورد نيازهاي مختلف فرهنگي جامعه، تعيين اولويت‏ها و تعيين عوامل فرهنگ‏ساز در جامعه؛
2. ترسيم يک فضاي ايده‏آل با احتساب تمامي شرايط داخلي و خارجي مؤثر بر جامعه بر مبناي فقه پوياي اسلامي و روح حاکم بر قوانين اسلام و به‏دور از هژموني فرهنگ غالب جهاني؛
3. ارائه يک طرح عملياتي براي رسيدن به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت تعيين شده در مرحله دوم؛
4. اجراي کامل و بدون اعمال سليقه‏هاي گوناگون که با تعويض مديران اجرايي معمولاً اتفاق مي‏افتد.
براي رسيدن به اين مهم، بايد جمعي از نخبگان کشور از طيف‏هاي مختلف فکري که همگرايي لازم را در اصول اوليه داشته باشند ـ در قالب يک گروه قدرتمند پژوهشي ـ تحت حمايت ويژه يکي از دستگاه‏هاي فرهنگي کشور مشغول کار شوند و نتايج پژوهش‏هاي عملياتي شده آنان نيز براي کليه دستگاه‏هاي اجرايي لازم الاجرا باشد.

اصول و مباني گسترش فرهنگ عفاف‏

در مسئله گسترش فرهنگ عفاف و حجاب بايد روش‏هاي اجرايي دستگاه‏هاي مختلف در اهتمام به تقويت عفاف و حجاب، منطقي، جامع، هماهنگ و تابع يک سلسله اصول و مباني باشد. اين اصول و مباني عبارت‏اند از:
1) عفاف و حجاب از نتايج و مظاهر ايمان و تقواست. بنابراين براي تقويت آن بايد در درجه اول، به تحکيم ايمان و تقويت باورهاي ديني جامعه که در حکم روح و ريشه و اخلاق و رفتار آنان است، توجه شود.
2) در توسعه فرهنگ عفاف و حجاب لازم است به تحکيم ارزش‏ها و مفاهيم اخلاقي خاصي؛ از قبيل: شرم و حيا و آزرم و غيرت که با عفاف و حجاب رابطه نزديک و با واسطه دارند و خود از ثمرات ايمان و تقوا محسوب مي‏شوند و نيز به آموزش احکام شرعيِ مربوط به عفاف و حجاب و آموزش صحيح رفتار زن و مرد با يکديگر در جامعه و خانواده، توجه کافي مبذول شود.
3) توضيح و تبيين دائمي فلسفه و فوايد عفاف و حجاب در زندگي فردي و اجتماعي و بيان آثار و نتايج سوء عدم رعايت عفافت و حجاب، امري ضروري است.
4) عفاف و حجاب يک امر تربيتي خانواده است و تربيت خانوادگي در تثبيت فرهنگ عفاف و حجاب در انديشه و روح افراد، نقش اصلي و عمده را ايفا مي‏کند.
5) لازم است توجه عموم افراد، خصوصاً جوانان به نقش عفاف و حجاب در ايجاد هويت فرهنگي و ملي مستقل براي کشور و ملت، و همچنين به آثار مثبت سياسي اين استقلال، جلب، و مقاصد دشمنان در ترويج فرهنگ برهنگي را که خود يکي از راه‏هاي تهاجم فرهنگي است، با ذکر شواهد و نمونه‏هاي تاريخي، تشريح نمود.
6) ضروري است به ريشه‏ها و زمينه‏هاي اجتماعي و اقتصادي ضعف عفاف و حجاب از قبيل روحيه اشرافي‏گري و تجمل پرستي از يک سو و فقر و استيصال مادي از سوي ديگر و نيز دشواري‏هاي موجود بر سر راه ازدواج شرعي و قانوني و تشکيل خانواده، توجه شود و با مبارزه و مقابله با اين ريشه‏ها و انگيزه‏ها، موجبات ترويج و توسعه عفاف و حجاب فراهم شود.
7) در توسعه و ترويج عفاف و حجاب بايد بر فعاليت‏هاي فرهنگي، آموزشي و تبليغي تأکيد شده، سعي شود فضاي اجتماعي و فرهنگي جامعه و محيط به نحوي ساخته شود که افراد به صورت طبيعي در آن فضا به رعايت عفاف و حجاب رغبت نمايند و بدان عادت کنند و از کارهايي که موجب بدبيني به اسلام و نظام اسلامي گردد، پرهيز شود.
8) در توسعه و ترويج فرهنگ عفاف و حجاب نبايد تنها زنان مخاطب قرار گيرند و نقش و مسئوليت آنان فراموش شود، بلکه بايد عفاف و حجاب به عنوان امري که به هر دو جنس زن و مرد مربوط مي‏شود، تلقي شود.
9) لازم است در معرفي اسوه‏ها و الگوها در جامعه، به عفاف و حجاب به عنوان يک ارزش، عنايت کافي شود و در تبليغات و نيز در آثار ادبي و هنري، شأن و منزلت انساني زنان و ارزش حجاب مورد توجه قرار گيرد.
10) تبليغ عفاف و حجاب بايد چنان باشد که موجب بدآموزي و اشاعه فحشا نشود و در اين زمينه، بايد مقتضيات سني، روحي و فرهنگي مخاطبان مورد توجه قرار گيرد.
11) در توسعه فرهنگ عفاف و حجاب لازم است ميان فعاليت‏هاي فرهنگي، ارشادي و اجرايي، همسويي و هماهنگي وجود داشته باشد و برنامه‏ها و اقدامات انجام شده به‏صورتي مستمر مورد نظارت و ارزيابي قرار گيرد.
12) در تبليغ و ترويج عفاف و حجاب بايد بيشتر به جنبه‏هاي مثبت تکيه شود و شيوه‏ها و طرز بيان دوستانه و مؤدبانه به کار گرفته شود و واکنش در برابر عدم رعايت عفاف و بي‏حجابي، بايد تابع مقررات و محدود به حدود قانون باشد و از برخوردهاي خشن و اهانت‏آميز خودداري شود.
13) مديران و مسئولان بايد از آگاهي و حساسيت لازم راجع به مسئله عفاف و حجاب برخوردار باشند و مخصوصاً بايد به آموزش صحيح مجريانِ تبليغ و پاسداري از عفاف و حجاب اولويت داده نشود.
14) در شهر سازي و معماري بايد فرهنگ عفاف و حجاب مد نظر قرار گيرد و محيط کار و نوع برنامه‏ها و استفاده از وسايل و امکانات به نحوي باشد که خود موجب اختلاط نامناسب زن و مرد شود.
15) در ترويج فرهنگ عفاف و حجاب بايد به نوع کار و شرايط و مقتضيات محيط زندگي و خصوصيات اقليمي و سنت‏ها و آداب محلي و منطقه‏اي مربوط به لباس و پوشش، با رعايت اصل حکم فقهي حجاب، توجه شود و ضمن قائل شدن حرمت و احترام براي چادر به عنوان کامل‏ترين و رايج‏ترين نوع حجاب و تشويق آن به دور از افراط و تفريط، از الزام همگان به استفاده از يک نوع رنگ و شکل خاص خودداري شود. (مراکز اداري، آموزشي و درماني تابع ضوابط خاص خود مي‏باشند).
16) به موازات اهتمام به عفاف و حجاب و تبليغ و ترويج آن، بايد تدابيري اتخاذ شود تا چادر و انواع لباس‏هايي که استفاده از آنها لازمه رعايت عفاف و حجاب است، به آساني و با هزينه‏اي معقول و منطقي قابل تأمين باشد.
اين اصول در شانزده بند در جلسه 413 مورخ 14/11/76 شوراي عالي انقلاب فرهنگي به تصويب نهايي رسيد.
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image