دو سوم امريکايي هاي بين 18 تا 24 سال نمي توانند عراق را روي نقشه پيدا کنند؛ 33 درصد نمي دانند لويزيانا کجاست؛ 47% نمي دانند هندوستان کجاست؛ 75% فکر مي کنند که انگليسي متداولترين زبان در سراسر دنياست. مردم تنبل اند و اين فقط منحصر به امريکايي ها نيست. در همه جاي دنيا وضع به همين منوال است. اکثريت آدمهاي روي زمين واقعاً بي تحرک هستند. به همين خاطر کارهاي ناعاقلانه مي کنند، مثلاً بدون اينکه بدانند ماشينشان را داغان مي کنند.
به همين خاطر اينجا 9 مورد از کارهايي که هر روز انجام مي دهيم و باعث آسيب رسيدن به ماشينمان مي شود را برايتان آورده ايم شايد که آنها را کنار بگذاريد.
1. استفاده نکردن از ترمز دستي موقع پارک
اگر نمي دانيد بايد بگوييم که ترمز دستي اهرمي است سمت راستتان در ماشين. بله همان وسيله اسرارآميز که هيچوقت درست از آن استفاده نکرديد. وقتي روي يک سطح شيب دار يا حتي صاف پارک مي کنيد، اگر از ترمز دستي استفاده نکنيد همه فشار به گيربکس منتقل مي شود. بااستفاده از ترمز دستي، چرخها را قفل مي کنيد و فشار را از روي گيربکس برمي داريد. فقط يادتان باشد که قبل از اينکه دوباره راه بيفتيد، آن را بخوابانيد.
2. ايست کامل نکردن قبل از عوض کردن دنده
عجله داريد و از جاي پارکتان بيرون مي آييد و بااينکه ماشين هنوز عقبي مي رود، دنده را عوض کرده و رو به جلو حرکت مي کنيد. بااينکار فقط گيربکس ماشين را چندين سال زودتر فرسوده مي کنيد. داخل گيربکس چرخ دنده هاي مختلفي وجود دارد که وقتي بدون توقف کامل دنده عوض مي کنيد، باعث مي شويد آن چرخ دنده ها بعنوان ترمز شما عمل کنند که فشار بسيار زيادي را به آنها وارد مي کند. حتي ممکن است به ميل لنگ هايتان هم صدمه بزنيد.
3. با گذاشتن پا روي ترمز سرپاييني را رانندگي ميکنيد
وقتي روي يک مسير سرازيري رانندگي مي کنيد، نبايد پايتان را مدام روي ترمز نگه داريد. بهتر است دنده را عوض کنيد تا سرعتتان زياد نشود و ترمزتان هم تمام نشود. اين اشتباهي است که معمولاً همه مرتکب مي شوند چون مطمئن ترين راه براي رانندگي در سرازيري به نظر مي رسد اما اگر اين مسير سرازيري طولاني باشد لنت ترمزتان خيلي زود تمام مي شود.
4. فراموش کردن براي تعويض روغن موتور
بايد هر 5000 کيلومتر يکبار روغن موتورتان را عوض کنيد. خيلي ها مي گويند مي توانيد صبر کنيد تا چراغ روغن موتورتان روشن شود بعد آنرا تعويض کنيد اما اينکار اشتباه است چون وقتي چراغ روغن موتور روشن مي شود، روغن داخل موتور ديگر واقعاً به هيچ دردي نمي خورد. شايد در کوتاه مدت مهم نباشد اما به مرور زمان عمر موتورتان را بيشتر مي کند.
5. وارد کردن فشار موقع موتورشويي
خيلي خوب است که بخواهيد موتور ماشينتان را تميز نگه داريد. موتور سياه و چرک مي شود و آب پرفشار بدترين چيز براي آن است. اما موتور کثيفي که خوب کار ميکند خيلي بهتر از موتور تميزي است که کار نمي کند. وقتي آب را با فشار زياد (مثل آبهايي که در کارواش ها مي بينيم) روي موتور بگيريد، ممکن است به سيستم برق ماشين هم صدمه شديد بزنيد. شستشوي موتور با شلنگ هاي معمولي باغچه مشکلي ايجاد نمي کند اما شلنگ هاي پرفشار کارواش ها اصلاً مناسب نيستند.
6. بد استارت زدن به ماشين
شايد ساده به نظر برسد اما مي توانيد با خاموش کردن ضبط، برف پاک کن ها، و ساير وسايل جانبي ماشين تغيير بزرگي در نحوه استارت زدن خود ايجاد کنيد. بيشتر فرسودگي که در موتور ايجاد مي شود با استارت بد است. وقتي آن وسايل جانبي را خاموش مي کنيد ديگر لازم نيست که موتور موقع استارت فشار زيادي تحمل کند.
کار اشتباه ديگري که اغلب افراد انجام مي دهند گاز دادن بيش از حد به موتور در فصل زمستان است. اينکار به هيچ عنوان به گرم کردن ماشين کمک نمي کند. شايد موتور را گرمتر بکند اما نه آن گرم کردني که مد نظر شماست. اينکار فقط دما را فوراً بالا مي برد که دقيقاً عکس آن چيزي است که مي خواهيد. وقتي موتور را استارت مي زنيد، روغن هنوز وارد سيستم ماشين نشده است پس موتور بدون ماده روان ساز کار مي کند. راه صحيح انجام آن اين است که 30 ثانيه تا يک دقيقه موتور را بدون حرکت روشن نگه داريد.
7. ناديده گرفتن صداهاي ماشين
هر صدايي که از ماشينتان بيرون مي آيد يک معني خاص دارد. اگر دقت داشته باشيد ماشينتان خودش به شما مي گويد که به چيزهايي نياز دارد. صدا دادن ترمز نشاندهنده اين است که بايد لنت هايتان تعويض شوند و اگر آن صدا را ناديده بگيريد عاقبت صداي به هم خوردن آهن هاي لنت را روي همديگر مي شنويد که نشاندهنده لزوم عوض کردن ديسک هايتان است و اگر اين را هم ناديده بگيريد ديگر صداي جيغ خودتان است که مي شنويد و اين يعني ترمز ماشين به کلي از کار افتاده است. پس خوب به صداهاي ماشينتان گوش کنيد.
8. کثيف نگه داشتن داخل ماشين
باز هم عجله داريد نصف ساندويچ تخم مرغ صبحانه تان را خورده ايد و بقيه آن را هم روي صندلي شاگرد مي اندازيد. ماشينتان حسابي کثيف است، ماه هاست که داخل آن جاروبرقي نکشيده ايد و بااينکه چندين خوشبوکننده به آينه آويزان است اما هيچ چيز نمي تواند بوي بد داخل اتاق را از بين ببرد. لازم است که دستي به سر و گوش ماشينتان بکشيد. اگر هر از گاهي موکت هاي داخل ماشين را جارو نکنيد و زباله ها را بيرون نريزيد، بويي داخل اتومبيل را مي گيرد که از بين رفتن آن خيلي سخت مي شود.
9. با باک تقريباً خالي رانندگي کردن
سر اين موضوع هميشه بحث و جدل است. قديم مي گفتند که وقتي مي گذاريد عقربه بنزين ماشين به آخرين درجه برسد، رسوب ته باک وارد سيستم مي شود و انژکتورهاي بنزين را گول مي زنند. اما بعضي از کمپاني هاي ماشين اين عقيده را نفي مي کنند. اما در هر حال، رسيدن عقربه بنزين به انتها مشکلات ديگري را هم ايجاد ميکند. با اين کار عمر پمپ بنزينتان را به طرز قابل توجهي پايين مي آورين چون اين بنزين است که پمپ را خنک مي کند.
يک نکته جالب: اکثر ماشين ها وقتي عقربه بنزينشان به انتها مي رسد، مي توانند 60 مايل ديگر هم بروند. در ماشين هاي امريکايي اين بنزين ذخيره بيشتر و در ماشين هاي آلماني کمتر است.
منبع:http://www.mardoman.net
/س