جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
زن‌ در عرفان‌ اسلامي‌1
-(3 Body) 
زن‌ در عرفان‌ اسلامي‌1
Visitor 280
Category: دنياي فن آوري
عرفا مسئله‌ وجود زن‌ را از ديدگاه‌ ديگري‌ مورد بحث‌ قرار داده‌ و سعي‌ كرده‌اندمقام‌ و موقعيت‌ زن‌ را از يك‌ ديدگاه‌ وجودي‌ و الهي‌ تبيين‌ كنند. ذكورت‌ و انوثت‌، يامرد و زن‌ بودن‌ مي‌بايد معلل‌ به‌ علل‌ حقيقي‌ وجودي‌ باشد و مادام‌ كه‌ ما اين‌ مسئله‌ رااز يك‌ ديدگاه‌ وجودي‌ الهي‌ تبيين‌ و تعليل‌ نكرده‌ باشيم‌ نمي‌توانيم‌ گفت‌ كه‌ ما به‌ رازآفرينش‌ زن‌ پي‌ برده‌ايم‌ در حالي‌ كه‌ مي‌بينيم‌ متفكران‌ ديگر، غالباً مسئله‌ را از يك‌ديدگاه‌ سطحي‌ و ظاهري‌ مورد تحليل‌ و بررسي‌ قرار داده‌اند، نظر عرفا، خاصه‌عرفاي‌ كامل‌ مكمل‌ درباره‌ شأن‌ و مقام‌ وجودي‌ زن‌ چيزي‌ ديگر بوده‌ است‌. كه‌ ما دراينجا به‌ بيان‌ برخي‌ از اقوال‌ آنان‌ در اين‌ خصوص‌ مي‌پردازيم‌. در اين‌ جا نظر ابن‌ عربي‌كه‌ يكي‌ از عرفاي‌ نامي‌ است‌ را مورد بررسي‌ قرار مي‌دهيم‌.
يكيا ز مسائلي‌ كه‌ ابن‌ عربي‌ در كتاب‌ فصوص‌ الحكم‌ مطرح‌ مي‌سازد مقام‌ زن‌ ومرتبه‌ او در نظام‌ وجود است‌ و جالب‌ اين‌ كه‌ ابن‌ عربي‌ اين‌ مسأله‌ را در يكي‌ ازمهمترين‌ فصولي‌ كه‌ به‌ مقام‌ محمدي‌ اختصاص‌ داده‌ مطرح‌ مي‌سازد. شايسته‌ ذكراست‌ كه‌ ابن‌ عربي‌ در اين‌ كتاب‌ درباره‌ بيست‌ و هفت‌ پيامبري‌ كه‌ نام‌ آنها در قرآن‌ ذكرشده‌ است‌، بحث‌ مي‌كند و در هر فصي‌ از فصوص‌ اين‌ كتاب‌ با اشاره‌ به‌ آيات‌ ورواياتي‌ كه‌ درباره‌ پيامبري‌ وارد شده‌ است‌ به‌ بحث‌ درباره‌ مقام‌ و مرتبه‌ آن‌ پيامبر ومنزلت‌ او در مدارج‌ معرفت‌ و قرب‌ الهي‌ مي‌پردازد. در آخرين‌ فص‌ از فصوص‌ اين‌كتاب‌ كه‌ در حقيقت‌ خاتم‌ فصوص‌ است‌ ابن‌ عربي‌ به‌ مسئله‌ مقام‌ زن‌ و محبت‌ او، سهم‌او در معرفت‌ الهي‌، اشاره‌ مي‌كند و آن‌ را از اختصاصات‌ مقام‌ محمدي‌ كه‌ كمال‌ مرتبه‌نبوت‌ است‌ مي‌داند بحث‌ درباره‌ مقام‌ و شان‌ الهي‌ زنان‌ بخش‌ اعظم‌ فص‌ محمدي‌ راشامل‌ مي‌شود.
تمامي‌ بحث‌ ابن‌ عربي‌ درباره‌ اين‌ حديث‌ نبوي‌ است‌ كه‌ جُبِّب‌َ اِلي‌َّ مِن‌ْ دُنياكَم‌ثَلاث‌ٌ، النِشاءُ وَ الطيب‌ُ و جُعِلَت‌ْ قُرّة‌ُ عَيني‌ فِي‌ الصَلوة‌ِ؛ يعني‌ خداوند از اين‌ دنياي‌شما محبت‌ سه‌ چيز را در دل‌ من‌ قرار داده‌ است‌، زنان‌، عطر و نماز و نور ديده‌ وآرامش‌ دل‌ را در نماز قرار داده‌ است‌. ابن‌ عربي‌ سعي‌ مي‌كند با بحث‌ درباره‌ اين‌حديث‌ مقام‌ ممتاز حضرت‌ رسول‌ (ص‌) را در ميان‌ پيامبران‌ الهي‌ مشخص‌ سازد و ازاين‌ رهگذر دو مسأله‌ محبت‌ و معرفت‌ الهي‌ را كه‌ اين‌ حديث‌ بر آن‌ دلالت‌ مي‌كند وكمال‌ نوع‌ انسان‌ در آن‌ نهفته‌ است‌ و كمال‌ آن‌ در مرتبه‌ حقيقت‌ محمديه‌ به‌ ظهوررسيده‌ است‌ گوشزد نمايد.
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image