ب: يافته هاي استنباطي پژوهش
  1. فرضيه اول پژوهش
  
 HO: بين بالا بودن مدرك تحصيلي دبيران دين و زندگي و سطح الگوپذيري دانش آموزان مقطع متوسطه رابطه وجود ندارد.
 HI: بين بالا بودن مدرك تحصيلي دبيران دين و زندگي و سطح الگوپذيري دانش آموزان مقطع متوسطه رابطه وجود دارد.
 از آنجايي كه متغيرهاي مدرك تحصيلي دبيران و الگوپذيري دانش آموزان، از نوع رتبهاي (مقولهاي) ميباشند، براي بررسي رابطه بين اين دو متغير، از آزمون استقلال مجذور خي استفاده، نتايج آن در جدول هاي زيرآورده شده است.  
جدول 9: فراواني و درصد الگوپذيري دانش آموزان بر حسب مدرك تحصيلي دبيران
  
                            |                        سطح الگو پذيري              تحصيلات دبير               |                            سطح الگو پذيري دانش آموز               |                            مجموع               |          
                      |               کم               |                            متوسط               |                            زياد               |          
                      |               ليسانس               |                            فراواني               |                            5               |                            63               |                            282               |                            350               |          
                      |               درصد               |                            1.4               |                            18               |                            80.6               |                            100               |          
                      |               فوق ليسان               |                            فراواني               |                            2               |                            9               |                            39               |                            50               |          
                      |               درصد               |                            4               |                            18               |                            78               |                            100               |          
                      |               مجموع               |                            فراواني               |                            7               |                            72               |                            321               |                            400               |          
                      |               درصد               |                            1.8               |                            18               |                            80.3               |                            100               |          
      
 جدول 10: نتايج آزمون استقلال خي دو
  
                            |                                   آماره ها               آزمون               |                            مقدار               |                            درجه آزادي               |                            سطح معنا داري               |          
                      |               خي دو (کاي اسکوئر               |                            1.689               |                            2               |                            0.430 P=               |          
      
 با توجه به نتايج جدول مزبور، چون مقدار به دست آمده براي آماره مجذور خي (383 /6) در سطح 5 0 /0 و با درجه آزادي 2 از مجذور خي جدول ( 991 / 5) بيشتر است (41 0 / 0 =p و 24= df و 383 /6 = 2 X )، نتيجه ميگيريم كه بين فراواني هاي مشاهده شده و مورد انتظار تفاوت معنادار وجود دارد. در نتيجه، فرضيه HO رد وفرضيه HI تأييد مي شود. براين اساس و با توجه به درصدهاي محاسبه شده در جدول 10 و ضريب همبستگي كندال به دست آمده ( 122 / 0)، چنين استنباط ميكنيم كه بين بالا بودن مدرك تحصيلي دبيران دين و زندگي و سطح الگوپذيري دانش آموزان مقطع متوسطه رابطه مستقيم معنادار وجود دارد. 
2 – فرضيه دوم پژوهش HO : 
  
 بين بالا بودن تجربه دبيران دين و زندگي و سطح الگوپذيري دانش آموزان مقطع متوسطه رابطه وجود ندارد .
 Hi : بين بالا بودن تجربه دبيران دين و زندگي و سطح الگوپذيري دانش آموزان مقطع متوسطه رابطه وجود دارد.
 با توجه به اينكه متغيرهاي تجربه دبيران و الگوپذيري دانش آموزان، از نوع رتبهاي (مقولهاي) ميباشند، براي بررسي رابطه بين دو متغير، از آزمون استقلال مجذور خي استفاده و نتايج آن در جدول هاي زير آورده شده است.  
جدول 11 : فراواني و درصد الگوپذيري دانش آموزان بر حسب تجربه دبيران
  
                            |                        سطح الگو پذيري              تجربه  دبير               |                            سطح الگو پذيري دانش آموز               |                            مجموع               |          
                      |               کم               |                            متوسط               |                            زياد               |          
                      |               1تا 7سال               |                            فراواني               |                            31               |                            40               |                            4               |                            75               |          
                      |               درصد               |                            41.3               |                            53.3               |                            5.3               |                            100               |          
                      |               8تا 14 سال               |                            فراواني               |                            38               |                            41               |                            6               |                            85               |          
                      |               درصد               |                            44.7               |                            48.2               |                            7.1               |                            100               |          
                      |               15تا 21سال               |                            فراواني               |                            59               |                            78               |                            8               |                            145               |          
                      |               درصد               |                            40.7               |                            53.8               |                            5.5               |                            100               |          
                      |               22تا 30سال               |                            فراواني               |                            42               |                            44               |                            9               |                            95               |          
                      |               درصد               |                            44.2               |                            46.3               |                            9.5               |                            100               |          
                      |               مجموع               |                            فراواني               |                            170               |                            203               |                            27               |                            400               |          
                      |               درصد               |                            42.5               |                            50.8               |                            6.8               |                            100               |          
      
 جدول 12: نتايج آمون استقلال خي دو
  
                            |                        آماره ها               آزمون               |                            مقدار               |                            درجه آزادي               |                            سطح معنا داري               |          
                      |               خي دو (کاي اسکوئر               |                            2.741               |                            6               |                            P=0.841               |          
      
 با توجه به نتايج جدول مزبور، چون مقدار به دست آمده براي آماره مجذور خي (741 / 2 ) در سطح 5 0 / 0 و با درجه آزادي 6 از مجذور خي جدول (59 / 12) كمتر است ( 741 / 0 = p و= dF و 741 / 2 =X 2 )، نتيجه ميگيريم كه بين فراواني هاي مشاهده شده و مورد انتظار تفاوت معنادار وجود ندارد. در نتيجه، فرضيه Ho تاييد و فرضيهHI رد ميشود. به عبارت ديگر، بين بالا بودن تجربه دبيران دين و زندگي و سطح الگو پذيري دانش آموزان مقطع متوسطه رابطه وجود ندارد. 
3.فرضيه سوم پژوهش
  
 HO : بين ميزان توجه و پايبندي دبيران دين و زندگي به آداب، سنن و اعتقادات ديني و مذهبي و سطح الگوپذيري دانش آموزان مقطع متوسطه رابطه وجود ندارد.
 H1: بين ميزان توجه و پايبندي دبيران دين و زندگي به آداب، سنن و اعتقادات و سطح الگوپذيري دانش آموزان مقطع متوسطه رابطه وجود دارد.
 از آنجا كه متغيرهاي ميزان توجه و پايبندي دبيران و الگوپذيري دانش آموزان، از نوع رتبهاي (مقولهاي) ميباشند، براي بررسي رابطه بين اين دو متغير، از آزمون استقلال مجذور خي استفاده، و نتايج آن در جدول هاي زير آورده شده است. 
جدول 13: فراواني و درصد الگوپذيري دانش آموزان بر حسب ميزان توجه و بايبندي دبيران
  
                            |                        سطح الگو پذيري              ميزان پايبندي دبير               |                            سطح الگو پذيري دانش آموز               |                            مجموع                                             |          
                      |               کم               |                            متوسط               |                            زياد               |          
                      |                               |                            كم               |                            فراواني               |                            3               |                            9               |                            17               |                            29               |          
                      |                               |                                            |                            درصد               |                            10.3               |                            31               |                            58.6               |                            100               |          
                      |                               |                            متوسط               |                            فراواني               |                            2               |                            40               |                            74               |                            116               |          
                      |                               |                                            |                            درصد               |                            1.7               |                            34.5               |                            63.8               |                            100               |          
                      |                               |                            زياد               |                            فراواني               |                            10               |                            44               |                            201               |                            255               |          
                      |                               |                                            |                            درصد               |                            3.9               |                            17.3               |                            78.8               |                            100               |          
                      |                               |                            مجموع               |                            فراواني               |                            15               |                            93               |                            292               |                            400               |          
                      |                               |                                            |                            درصد               |                            3.8               |                            23.3               |                            73               |                            100               |          
      
 جدول14: نتايج آمون استقلال خي دو و ضريب همبستگي كندال
  
                            |                                   آماره ها               آزمون               |                            مقدار               |                            درجه آزادي               |                            سطح معنا داري               |          
                      |               خي دو (کاي اسکوئر               |                            18.999               |                            4               |                            P=0.001               |          
                      |               ضريب همبستگي کندال               |                            0.178               |                            -               |                            P= 0.001               |          
      
 با توجه به نتايج جدول، چون مقدار به دست آمده براي آماره مجذور خي (999 / 18) در سطح 1 0 / 0 و با درجه آزادي 4 از مجذور خي جدول (27 / 13 )
 بيشتر است (1 00 / 0 =p و 4= df و 999 /18 = 2 X )، نتيجه مي گيريم كه بين فراواني هاي مشاهده شده و مورد انتظار تفاوت معنادار وجود دارد. در نتيجه، فرضيه Ho رد و فرضيه H1 تأييد قرار ميگيرد. بر اين اساس و با توجه به درصدهاي محاسبه شده در جدول 1 – 4 و ضريب همبستگي كندال به دست آمده ( 178 / 0)، چنين استنباط ميكنيم كه بين ميزان توجه و پايبندي دبيران دين و زندگي به آداب، سنن و اعتقادات و سطح الگوپذيري دانش آموزان مقطع متوسطه رابطه مستقيم وجود دارد. 
4- فرضيه چهام پژوهش
  
 HO : بين آراستگي ظاهري دبيران دين و زندگي و سطح الگوپذيري دانش آموزان مقطع متوسطه رابطه وجود دارد.
 H1: بين آراستگي ظاهري دبيران دين وزندگي وسطح الگو پذيري دانش آموزان مقطع متوسطه رابطه وجود دارد.
 با توجه به اينكه متغيرهاي آراستگي ظاهري دبيران و الگوپذيري دانش آموزان، از نوع اسمي و رتبهاي ( مقولهاي) ميباشند، براي بررسي رابطه بين اين دو متغير، از آزمون استقلال مجذور خي استفاده، و نتايج آن در جدول هاي زير آورده شده است. 
جدول 15: فراواني و درصد الگوپذيري دانش آموزان بر حسب آراستگي ظاهري دبيران
  
                            |                        سطح الگو پذيري              آراستگي دبير               |                            سطح الگو پذيري دانش آموز               |                            مجموع               |          
                      |               کم               |                            متوسط               |                            زياد               |          
                      |               بلي               |                            فراواني               |                            16               |                            92               |                            229               |                            337               |          
                      |               درصد               |                            4.7               |                            27.3               |                            68               |                            100               |          
                      |               خير               |                            فراواني               |                            13               |                            24               |                            26               |                            63               |          
                      |               درصد               |                            20.6               |                            38.1               |                            41.3               |                            100               |          
                      |               مجموع               |                            فراواني               |                            29               |                            116               |                            255               |                            400               |          
                      |               درصد               |                            7.3               |                            29               |                            63.8               |                            100               |          
      
 جدول 16: نتايج آزمون استقلال خي دو و ضريب همبستگي وي کرامر
  
                            |                                   آماره ها               آزمون               |                            مقدار               |                            درجه آزادي               |                            سطح معنا داري               |          
                      |               خي دو (کاي اسکوئر)               |                            26.539               |                            2               |                            P= 0.001               |          
                      |               ضريب همبستگي وي (V ) کرامر               |                            0.258               |                            -               |                            P=0.001               |          
      
 با توجه به نتايج جدول، چون مقدار به دست آمد براي آماره مجذور خي (539 /26) در سطح 1 0 / 0 و با درجه آزادي 2 از مجذور خي جدول ( 21 / 9) بيشتر است (1 00 / 0 = p و
 2 = df و 239 / 26 =X^2)، نتيجه ميگيريم بين فراواني هاي مشاهده ده و مورد انتظار، تفاوت معنادار وجود دارد. درنتيجه، فرضيه Ho رد و فرضيه H1 تأييد ميشود. بر اين اساس و با توجه به درصدهاي محاسبه شده در جدول 16 و ضريب همبستگي وي كرامي به دست آمده (258 / 0)، چنين استنباط ميكنيم كه بين آراستگي ظاهري دبيران دين و زندگي و سطح الگوپذيري دانش آموزان مقطع متوسطه رلبطة مستقيم وجود دارد. 
5 – فرضيه پنجم پژوهش
  
 Ho : بين شيوه تدريس دبيران دين و زندگي و سطح الگوپذيري دانش آموزان مقطع متوسطه رابطه وجود دارد.
 H1: بين شيوه تدريس دبيران دين و زندگي وسطح الگوپذيري دانش آموزان مقطع متوسطه رابه وجود دارد.
 از آنجايي كه متغيرهاي شيوه تدريس دبيران و الگوپذيري دانش آموزان از نوع رتبهاي (مقولهاي) مي باشند، براي بررسي رابطه بين اين دو متغير، از آزمون استقلال مجذور خي استفاده، و نتايج آن در جدول هاي زير آورده شده است 
جدول 17: فراواني و درصد الگوپذيري دانش آموزان بر اساس شيوه تدريس دبيران
  
                            |                                                      سطح الگو پذيري              شيوه تدريس دبير               |                            سطح الگو پذيري دانش آموز               |                            مجموع               |          
                      |               کم               |                            متوسط               |                            زياد               |          
                      |               نامناسب               |                            فراواني               |                            2               |                            20               |                            20               |                            42               |                                            |          
                      |                               |                            درصد               |                            4.8               |                            47.6               |                            47.6               |                            100               |                                            |          
                      |               تا حدودي مناسب               |                            فراواني               |                            1               |                            51               |                            81               |                            133               |                                            |          
                      |                               |                            درصد               |                            0.8               |                            38.3               |                            60.9               |                            100               |                                            |          
                      |               مناسب               |                            فراواني               |                            1               |                            57               |                            167               |                            225               |                                            |          
                      |                               |                            درصد               |                            0.4               |                            25.3               |                            74.2               |                            100               |                                            |          
                      |               مجموع               |                            فراواني               |                            4               |                            128               |                            268               |                            400               |                                            |          
                      |                               |                            درصد               |                            1               |                            32               |                            67               |                            100               |                                            |          
      
 جدول 18: نتايج آزمون استقلال خي دو و ضريب همبستگي وي كرامر
  
                            |                                   آماره ها               آزمون               |                            مقدار               |                            درجه آزادي               |                            سطح معنا داري               |          
                      |               خي دو (کاي اسکوئر)               |                            19.565               |                            4               |                            P=0.001               |          
                      |               ضريب همبستگي کندال               |                            0.185               |                            -               |                            P=0.001               |          
      
 با توجه به نتايج جدول بالا، چون مقدار به دست آمده براي آماره مجذور خي (565 / 19) در سطح 1 0/ 0 و با درجه آزادي 4 از مجذور خي جدول (27 / 13) بيشتر است (1 00 / 0= P و 4 =df و 565 / 19 =2 x)، نتيجه ميگيريم كه بين فراواني هاي مشاهده شده و مورد انتظار تفاوت معنادار وجود دارد. در نتيجه، فرضيه HO 
 رد وفرضيه H1 تأييد ميشود. بر اين اساس و با توجه به درصدهاي محاسبه شده در جدول 17 و ضريب همبستگي كنوال به دستآمده (185 /0)،
 چنين استنباط ميكنيم كه بين شيوه تدريس دبيران دين و زندگي و سطح الگوپذيري دانش آموزان مقطع متوسطه رابطه مستقيم وجود دارد.  
پي نوشت ها :
  
 * دانشجوي مقطع كارشناسي ارشد اخلاق دانشگاه پيام نور
 **استاديار مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني قدس سره
  
 منبع:اسلام و پژوهش هاي تريبيتي ش 3  ادامه دارد...  /ج