ب: يافته هاي استنباطي پژوهش
1. فرضيه اول پژوهش
HO: بين بالا بودن مدرك تحصيلي دبيران دين و زندگي و سطح الگوپذيري دانش آموزان مقطع متوسطه رابطه وجود ندارد.
HI: بين بالا بودن مدرك تحصيلي دبيران دين و زندگي و سطح الگوپذيري دانش آموزان مقطع متوسطه رابطه وجود دارد.
از آنجايي كه متغيرهاي مدرك تحصيلي دبيران و الگوپذيري دانش آموزان، از نوع رتبهاي (مقولهاي) ميباشند، براي بررسي رابطه بين اين دو متغير، از آزمون استقلال مجذور خي استفاده، نتايج آن در جدول هاي زيرآورده شده است.
جدول 9: فراواني و درصد الگوپذيري دانش آموزان بر حسب مدرك تحصيلي دبيران
سطح الگو پذيري تحصيلات دبير | سطح الگو پذيري دانش آموز | مجموع |
کم | متوسط | زياد |
ليسانس | فراواني | 5 | 63 | 282 | 350 |
درصد | 1.4 | 18 | 80.6 | 100 |
فوق ليسان | فراواني | 2 | 9 | 39 | 50 |
درصد | 4 | 18 | 78 | 100 |
مجموع | فراواني | 7 | 72 | 321 | 400 |
درصد | 1.8 | 18 | 80.3 | 100 |
جدول 10: نتايج آزمون استقلال خي دو
آماره ها آزمون | مقدار | درجه آزادي | سطح معنا داري |
خي دو (کاي اسکوئر | 1.689 | 2 | 0.430 P= |
با توجه به نتايج جدول مزبور، چون مقدار به دست آمده براي آماره مجذور خي (383 /6) در سطح 5 0 /0 و با درجه آزادي 2 از مجذور خي جدول ( 991 / 5) بيشتر است (41 0 / 0 =p و 24= df و 383 /6 = 2 X )، نتيجه ميگيريم كه بين فراواني هاي مشاهده شده و مورد انتظار تفاوت معنادار وجود دارد. در نتيجه، فرضيه HO رد وفرضيه HI تأييد مي شود. براين اساس و با توجه به درصدهاي محاسبه شده در جدول 10 و ضريب همبستگي كندال به دست آمده ( 122 / 0)، چنين استنباط ميكنيم كه بين بالا بودن مدرك تحصيلي دبيران دين و زندگي و سطح الگوپذيري دانش آموزان مقطع متوسطه رابطه مستقيم معنادار وجود دارد.
2 – فرضيه دوم پژوهش HO :
بين بالا بودن تجربه دبيران دين و زندگي و سطح الگوپذيري دانش آموزان مقطع متوسطه رابطه وجود ندارد .
Hi : بين بالا بودن تجربه دبيران دين و زندگي و سطح الگوپذيري دانش آموزان مقطع متوسطه رابطه وجود دارد.
با توجه به اينكه متغيرهاي تجربه دبيران و الگوپذيري دانش آموزان، از نوع رتبهاي (مقولهاي) ميباشند، براي بررسي رابطه بين دو متغير، از آزمون استقلال مجذور خي استفاده و نتايج آن در جدول هاي زير آورده شده است.
جدول 11 : فراواني و درصد الگوپذيري دانش آموزان بر حسب تجربه دبيران
سطح الگو پذيري تجربه دبير | سطح الگو پذيري دانش آموز | مجموع |
کم | متوسط | زياد |
1تا 7سال | فراواني | 31 | 40 | 4 | 75 |
درصد | 41.3 | 53.3 | 5.3 | 100 |
8تا 14 سال | فراواني | 38 | 41 | 6 | 85 |
درصد | 44.7 | 48.2 | 7.1 | 100 |
15تا 21سال | فراواني | 59 | 78 | 8 | 145 |
درصد | 40.7 | 53.8 | 5.5 | 100 |
22تا 30سال | فراواني | 42 | 44 | 9 | 95 |
درصد | 44.2 | 46.3 | 9.5 | 100 |
مجموع | فراواني | 170 | 203 | 27 | 400 |
درصد | 42.5 | 50.8 | 6.8 | 100 |
جدول 12: نتايج آمون استقلال خي دو
آماره ها آزمون | مقدار | درجه آزادي | سطح معنا داري |
خي دو (کاي اسکوئر | 2.741 | 6 | P=0.841 |
با توجه به نتايج جدول مزبور، چون مقدار به دست آمده براي آماره مجذور خي (741 / 2 ) در سطح 5 0 / 0 و با درجه آزادي 6 از مجذور خي جدول (59 / 12) كمتر است ( 741 / 0 = p و= dF و 741 / 2 =X 2 )، نتيجه ميگيريم كه بين فراواني هاي مشاهده شده و مورد انتظار تفاوت معنادار وجود ندارد. در نتيجه، فرضيه Ho تاييد و فرضيهHI رد ميشود. به عبارت ديگر، بين بالا بودن تجربه دبيران دين و زندگي و سطح الگو پذيري دانش آموزان مقطع متوسطه رابطه وجود ندارد.
3.فرضيه سوم پژوهش
HO : بين ميزان توجه و پايبندي دبيران دين و زندگي به آداب، سنن و اعتقادات ديني و مذهبي و سطح الگوپذيري دانش آموزان مقطع متوسطه رابطه وجود ندارد.
H1: بين ميزان توجه و پايبندي دبيران دين و زندگي به آداب، سنن و اعتقادات و سطح الگوپذيري دانش آموزان مقطع متوسطه رابطه وجود دارد.
از آنجا كه متغيرهاي ميزان توجه و پايبندي دبيران و الگوپذيري دانش آموزان، از نوع رتبهاي (مقولهاي) ميباشند، براي بررسي رابطه بين اين دو متغير، از آزمون استقلال مجذور خي استفاده، و نتايج آن در جدول هاي زير آورده شده است.
جدول 13: فراواني و درصد الگوپذيري دانش آموزان بر حسب ميزان توجه و بايبندي دبيران
سطح الگو پذيري ميزان پايبندي دبير | سطح الگو پذيري دانش آموز | مجموع |
کم | متوسط | زياد |
| كم | فراواني | 3 | 9 | 17 | 29 |
| | درصد | 10.3 | 31 | 58.6 | 100 |
| متوسط | فراواني | 2 | 40 | 74 | 116 |
| | درصد | 1.7 | 34.5 | 63.8 | 100 |
| زياد | فراواني | 10 | 44 | 201 | 255 |
| | درصد | 3.9 | 17.3 | 78.8 | 100 |
| مجموع | فراواني | 15 | 93 | 292 | 400 |
| | درصد | 3.8 | 23.3 | 73 | 100 |
جدول14: نتايج آمون استقلال خي دو و ضريب همبستگي كندال
آماره ها آزمون | مقدار | درجه آزادي | سطح معنا داري |
خي دو (کاي اسکوئر | 18.999 | 4 | P=0.001 |
ضريب همبستگي کندال | 0.178 | - | P= 0.001 |
با توجه به نتايج جدول، چون مقدار به دست آمده براي آماره مجذور خي (999 / 18) در سطح 1 0 / 0 و با درجه آزادي 4 از مجذور خي جدول (27 / 13 )
بيشتر است (1 00 / 0 =p و 4= df و 999 /18 = 2 X )، نتيجه مي گيريم كه بين فراواني هاي مشاهده شده و مورد انتظار تفاوت معنادار وجود دارد. در نتيجه، فرضيه Ho رد و فرضيه H1 تأييد قرار ميگيرد. بر اين اساس و با توجه به درصدهاي محاسبه شده در جدول 1 – 4 و ضريب همبستگي كندال به دست آمده ( 178 / 0)، چنين استنباط ميكنيم كه بين ميزان توجه و پايبندي دبيران دين و زندگي به آداب، سنن و اعتقادات و سطح الگوپذيري دانش آموزان مقطع متوسطه رابطه مستقيم وجود دارد.
4- فرضيه چهام پژوهش
HO : بين آراستگي ظاهري دبيران دين و زندگي و سطح الگوپذيري دانش آموزان مقطع متوسطه رابطه وجود دارد.
H1: بين آراستگي ظاهري دبيران دين وزندگي وسطح الگو پذيري دانش آموزان مقطع متوسطه رابطه وجود دارد.
با توجه به اينكه متغيرهاي آراستگي ظاهري دبيران و الگوپذيري دانش آموزان، از نوع اسمي و رتبهاي ( مقولهاي) ميباشند، براي بررسي رابطه بين اين دو متغير، از آزمون استقلال مجذور خي استفاده، و نتايج آن در جدول هاي زير آورده شده است.
جدول 15: فراواني و درصد الگوپذيري دانش آموزان بر حسب آراستگي ظاهري دبيران
سطح الگو پذيري آراستگي دبير | سطح الگو پذيري دانش آموز | مجموع |
کم | متوسط | زياد |
بلي | فراواني | 16 | 92 | 229 | 337 |
درصد | 4.7 | 27.3 | 68 | 100 |
خير | فراواني | 13 | 24 | 26 | 63 |
درصد | 20.6 | 38.1 | 41.3 | 100 |
مجموع | فراواني | 29 | 116 | 255 | 400 |
درصد | 7.3 | 29 | 63.8 | 100 |
جدول 16: نتايج آزمون استقلال خي دو و ضريب همبستگي وي کرامر
آماره ها آزمون | مقدار | درجه آزادي | سطح معنا داري |
خي دو (کاي اسکوئر) | 26.539 | 2 | P= 0.001 |
ضريب همبستگي وي (V ) کرامر | 0.258 | - | P=0.001 |
با توجه به نتايج جدول، چون مقدار به دست آمد براي آماره مجذور خي (539 /26) در سطح 1 0 / 0 و با درجه آزادي 2 از مجذور خي جدول ( 21 / 9) بيشتر است (1 00 / 0 = p و
2 = df و 239 / 26 =X^2)، نتيجه ميگيريم بين فراواني هاي مشاهده ده و مورد انتظار، تفاوت معنادار وجود دارد. درنتيجه، فرضيه Ho رد و فرضيه H1 تأييد ميشود. بر اين اساس و با توجه به درصدهاي محاسبه شده در جدول 16 و ضريب همبستگي وي كرامي به دست آمده (258 / 0)، چنين استنباط ميكنيم كه بين آراستگي ظاهري دبيران دين و زندگي و سطح الگوپذيري دانش آموزان مقطع متوسطه رلبطة مستقيم وجود دارد.
5 – فرضيه پنجم پژوهش
Ho : بين شيوه تدريس دبيران دين و زندگي و سطح الگوپذيري دانش آموزان مقطع متوسطه رابطه وجود دارد.
H1: بين شيوه تدريس دبيران دين و زندگي وسطح الگوپذيري دانش آموزان مقطع متوسطه رابه وجود دارد.
از آنجايي كه متغيرهاي شيوه تدريس دبيران و الگوپذيري دانش آموزان از نوع رتبهاي (مقولهاي) مي باشند، براي بررسي رابطه بين اين دو متغير، از آزمون استقلال مجذور خي استفاده، و نتايج آن در جدول هاي زير آورده شده است
جدول 17: فراواني و درصد الگوپذيري دانش آموزان بر اساس شيوه تدريس دبيران
سطح الگو پذيري شيوه تدريس دبير | سطح الگو پذيري دانش آموز | مجموع |
کم | متوسط | زياد |
نامناسب | فراواني | 2 | 20 | 20 | 42 | |
| درصد | 4.8 | 47.6 | 47.6 | 100 | |
تا حدودي مناسب | فراواني | 1 | 51 | 81 | 133 | |
| درصد | 0.8 | 38.3 | 60.9 | 100 | |
مناسب | فراواني | 1 | 57 | 167 | 225 | |
| درصد | 0.4 | 25.3 | 74.2 | 100 | |
مجموع | فراواني | 4 | 128 | 268 | 400 | |
| درصد | 1 | 32 | 67 | 100 | |
جدول 18: نتايج آزمون استقلال خي دو و ضريب همبستگي وي كرامر
آماره ها آزمون | مقدار | درجه آزادي | سطح معنا داري |
خي دو (کاي اسکوئر) | 19.565 | 4 | P=0.001 |
ضريب همبستگي کندال | 0.185 | - | P=0.001 |
با توجه به نتايج جدول بالا، چون مقدار به دست آمده براي آماره مجذور خي (565 / 19) در سطح 1 0/ 0 و با درجه آزادي 4 از مجذور خي جدول (27 / 13) بيشتر است (1 00 / 0= P و 4 =df و 565 / 19 =2 x)، نتيجه ميگيريم كه بين فراواني هاي مشاهده شده و مورد انتظار تفاوت معنادار وجود دارد. در نتيجه، فرضيه HO
رد وفرضيه H1 تأييد ميشود. بر اين اساس و با توجه به درصدهاي محاسبه شده در جدول 17 و ضريب همبستگي كنوال به دستآمده (185 /0)،
چنين استنباط ميكنيم كه بين شيوه تدريس دبيران دين و زندگي و سطح الگوپذيري دانش آموزان مقطع متوسطه رابطه مستقيم وجود دارد.
پي نوشت ها :
* دانشجوي مقطع كارشناسي ارشد اخلاق دانشگاه پيام نور
**استاديار مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني قدس سره
منبع:اسلام و پژوهش هاي تريبيتي ش 3 ادامه دارد... /ج