جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
مي‌دانيم که الله رازق است، آيا خداوند به علي (ع) حق رزق دادن را عطا کرده است؟
-(9 Body) 
مي‌دانيم که الله رازق است، آيا خداوند به علي (ع) حق رزق دادن را عطا کرده است؟
Visitor 300
Category: دنياي فن آوري
پاسخ:
رواياتي از ائمه معصومين صلوات الله عليهم اجمعين وارده شده است که بعنوان نمونه يکي از آن را مي‌آوريم:
در ضمن دعائي از امام رضا عليه السلام آمده است: خدايا خلق مال توست و رزق فقط از توست...
خدايا هر کس اعتقاد دارد که خلق به ما واگذار شده و روزي دادن برماست. ما از او بيزاريم مثل بيرزاري عيسي بن مريم (عليهما السلام) از نصاري [نصارائي که عقائد غلوآميز درباره عيسي عليه‌السلام داشتند....]
مراد از اين احاديثي که بطور صريح رازقيت را از ائمه اهل بيت عليهم الصلاه و السلام نفي مي‌کند[1]اينست که در اين گونه امور تفويضي صورت نگرفته است و آنها بدون اذن خدا هيچ کاري را صورت نمي‌دهند.
اين مطلب که تمام ما وقع دنيا حتي قبل از اجراء به امام عليه السلام عرضه مي‌شود و ايشان در جريان قرار دارند و ممکن است شفاعت کسي را بنمايند، از مسلمات است و روايات زيادي در اين زمينه وارد شده است، همچنين اين که آن وجودات مقدس در مواردي با اراده خود و با اذن الهي حتي مرده را مي‌توانند زنده کنند،نيز مسلم است چنانکه اين مطالب در قرآن کريم درباره حضرت عيسي عليه السلام ثابت شده است.
و اينک براي روشن‌تر شدن مطلب عباراتي از استاد شهيد مطهري مي‌آوريم:
“مقصود از ولايت تصرف يا ولايت تکويني اين نيست که بعضي جهال پنداشته‌اند که انساني از انسانها سمت سرپرستي و قيوميت نسبت به جهان پيدا کند به طوري که او گرداننده زمين و آسمان و خالق و رازق و محيي و مميت من جانب الله باشد.
اگر چه خداوند، جهان را بر نظام اسباب و مسببات قرار داده و موجوداتي که قرآن آنها را ملائکه مي‌نامد”“فَالْمُدَبِّراتِ أَمْرًا”[2]و“فَالْمُقَسِّماتِ أَمْرًا[3]به اذن الله مي‌باشند و اين جهت هيچ گونه منافاتي با شريک نداشتن خداوند در ملک و خالقيت ندارد...
... از نظر توحيدي وجود وسائط و نسبت دادن تدبير امور به غير خداوند ولي به اذن خداوند و به اراده خداوند بطوري که مدبران، مجريان اوامر و اراده پروردگارند، مانعي ندارد.
در عين حال، اولاً ادب اسلامي اقتضا مي‌کند که ما خلق و رزق و احيا و اماته و امثال اينها را به غير خدا نسبت ندهيم زيرا قرآن مي‌کوشد که ما از اسباب و وسائط عبور کنيم و به منبع اصلي دست يابيم و توجه‌مان به کارگزار کل جهان باشد که وسائط نيز آفريده او و مجري امر او و مظهر حکمت او مي‌باشند؛ ثانياً نظام عالم از نظر وسائط نظام خاصي است که خداوند آفريده است و هرگز بشر در اثر سير تکاملي خود جانشين هيچيک از وسائط فيض نمي‌گردد بلکه خود فيض را از همان وسائط مي‌گيرد؛ يعني فرشته به او وحي مي‌کند و فرشته مأمور حفظ او و مأمور قبض روح او مي‌گردد، در عين اينکه ممکن است مقام قرب و سعه وجودي آن انسان از آن فرشته‌اي که مأمور اوست احياناً بالاتر و بيشتر باشد.[5]
بنابراين اگر رزق و برکت و امثال آن از سوي ائمه مطرح مي‌شود با اذن خداوند متعال است و بدون اذن خدا هيچ امري صورت نمي‌گيرد.

پي نوشت:

[1] به کتاب مرآه العقول، تأليف علامه مجلسي، ج 3، ص 141 ـ ص 148 مراجعه نمائيد،
[2]سوره نازعات، آيه 5
[3]سوره ذاريات،آيه 4
[4]مجوعه آثار، ج 3، کتاب ولاءها و ولايت‌‌ها، ص 286

Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image