• دقت و توجه شديد در گوش دادن ، مشاهده کردن يا انجام دادن کاري
• استفاده از قياس در صحبت کردن
• ابراز هيجان در اثر يک اکتشاف
• عادت به پرسيدن سوال و آزمودن نتايج
• يادگيري از روي ابتکار شخصي
• عادت به گلچين و وارسي منابع مختلف (کتاب، تلويزيون، سوال از استاد، رايانه و...)
• صداقت و ميل شديد به اطلاع يافتن از امور
• طرح سوالات عجيب و غير معمول بالاتر از سطح علمي و سن دانش آموزان
• نگاه کردن با دقت به اشيا
• اشتياق در صحبت کردن در مورد کشفيات ديگران
• مستقل عمل کردن و حس استقلال طلبي بالا
• شور و نشاط و مشغوليتهاي شديد جسماني
• ادامه کار بعد از تمام شدن وقت (نقاشي کردن بعد از زنگ تفريح ، گوش دادن به موسيقي و ...)
• دقت نظر فوقالعاده و الگو برداري در نگاهها
• استفاده از نظرات و اشيا براي دستيابي به يک هدفي معين
• پي بردن به روابط در اموري که به ظاهر از هم بيارتباطند.
• طرح رابطهها مانند اينکه وقتي برف آب ميشود رنگ سفيد آن کجا ميرود.
• ميل به اطلاع يابي و کشف احتمالات
• علاقه مندي به چيستان و معماها و يافتن پاسخشان
• فکر کردن به چيزي که در تلويزيون ، رايانه و ساير رسانهها نشان داده ميشود.
• استفاده از اکتشاف يا تجربه
• بررسي و مطالعه الگوهاي اختراعي دانشمندان
• مطالعه خاطرات و سخنان دانشمندان و بزرگان
• معاشرت و صحبت با بزرگان و دبيران و احساس لذت از اين صحبتها
• دست کاري روابط رياضي براي ايجاد رابطه جديد
• علاقهمندي به فشردهسازي و خلاصهنويسي مطالب
http://daneshnameh.roshd.i