فکرش را بکنيد نيرويي داشتيد که مي توانستيد هر کسي را که مي خواستيد متقاعد به انجام کارهاي دلخواه تان مي کرديد. غير ممکن به نظر مي آيد؟ بايد بگويم آن قدرها که فکر مي کنيد سخت نيست. افراد زيادث مثل رهبران يا فروشندگان با همين نيرو امورات شان را مي گذرانند. متدهاي شان بسيار سر راست است. وقتي قدرت اين را نداريد که به ديگران حکم کنيد و دستور بدهيد، مي توانيد براي انجام اين کار از راه هاي روان شناختي زيرکانه اي استفاده کنيد. البته نياز به يک برنامه ريزي دقيق و کمي سياست داريد. در اين مقاله مي خواهيم راه هايي را به شما معرفي کنيم که با استفاده از آن ها مي توانيد نظر ديگران را تغيير دهيد.
زمينه سازي کنيد و برنامه بچينيد.
قبل از تعيين مورد، خيلي مهم است که طبيعت و ذات فرد مقابل تان را بفهميد. اين کار دو مزيت دارد:
1- مي توانيد با آن ها همدلي کرده و يک رابطه احساسي برقرار کنيد.
2- بهتر مي توانيد استدلالات خود را بيان کنيد و به آن ها ثابت کنيد که نظرات شما درست تر از نظرات آن هاست.
بعد از ان از راه هاي زير استفاده کنيد.
راه هاي متقاعد کردن ديگران
1- اعتماد آن ها را جلب کنيد:
مردم خود به خود در مقابل افرادي که مي خواهند نظرات شان را تغيير دهند هشيارانه رفتار مي کنند. به همين دليل است که جلب اعتماد آن ها يکي از مهم ترين قدم ها مي شود. بايد به آن ها ثابت کنيد که فردي بي ريا و صادق هستيد و نظرات مفيدي داريد. بايد روي صحبت هاي خود تسلط کامل داشته باشيد.
2- نقطه مشترک پيدا کنيد:
افراد زيادي در مورد مسايل و موضوعات مختلف نقطه نظرات مشابهي دارند. به مخاطبان خود نشان دهيد که افکار شما با ايده هاي آن ها سازگار است. بايد خودتان را جاي آن ها بگذاريد، نگراني هاي آن ها را بفهميد و نسبت به احساسات شان همدردي نشان دهيد.
3- خوب ساختاربندي کنيد:
هر بحث متقاعد کننده اي، چه يک سخنراني باشد، چه يک مقاله، بايد ساختاري روشن داشته باشد. منظور از ساختار مناسب، تکرارها و جاگذاري ها است. وقتي دلايل اين که چرا مردم بايد به شما گوش بدهند را ليست کنيد، مهم ترين دلايل را براي آخر ليست بگذاريد تا در مغز شنوندگان تان باقي بماند. مطالب مهم را چند بار تکرار کنيد.
4- هر دو جنبه را به آن ها نشان دهيد:
هر دو جنبه مثبت و منفي نظرات تان را معرفي کنيد. اين کاري بسيار معقول است. حقه اي که اين جا بايد بزنيد اين است که روي جنبه هاي مثبت بيشتر تاکيد کنيد. توضيح دهيد که جنبه هاي بد نظرات تان آن قدرها هم بد نيستند و مزيت ها و فوايد آن ها بر جوانب منفي اش غلبه دارد. هيچ وقت در مورد نقاط منفي آن دروغ نگوييد چون اگر مخاطبان اين مساله را متوجه شوند که آن ها را فريب داده ايد از شما خشمگين خواهند شد و هيچ وقت دوباره به شما اعتماد نمي کنند.
5- منافع شخصي شان را به آن ها يادآور شويد:
وقتي منافع شخصي افراد را از يک ايده، به آن ها توضيح دهيد، شانس بيشتري براي متقاعد کردن آن ها داريد. براي انجام اين مساله ابتدا بايد نيازهاي مخاطبان تان را دريابيد. توجه آن ها را با گفتن نيازهاي شان جلب کرده و به آن ها بگوييد که چطور مي توانيد راضي شان کنيد.
6- به نفس آن ها بپردازيد:
به اين کار چاپلوسي و تملق استراتژيک هم مي گويند. تحسين کردن کار ديگران بايد درست انجام شود. چيزهايي را پيدا کنيد که مخاطبان تان به آن افتخار مي کنند، چه مربوط به استعدادهاي شان باشد و چه مشغوليات شان. وقتي شما افراد را تحسين مي کنيد، نشان مي دهيد که توانايي هاي آن ها را شناخته ايد. با اين کار آن ها ميل بيشتري به شنيدن حرف هاي تان خواهند داشت.
7- از مراجع استفاده کنيد:
همه، افراد متخصص را دوست دارند. اگر کارشناسي چيزي در مورد موضوعي بگويد، حتماً حرف درستي زده است. حرف هاي خود را با حرف هاي متخصصان و کارشناسان مربوطه تطبيق دهيد.
8- رضايت و موافقت عمومي را کسب کنيد:
اکثر افراد تحت تاثير کارهاي ديگران هستند. کاري که بايد بکنيد اين است که نشان دهيد افراد بسياري حرف تان را قبول دارند. مثال هايي بزنيد که چطور ايده ها و نظرات تان جاهاي ديگر کاربرد خوبي داشته است.
9- زمان بندي خوبي داشته باشيد:
براي خوب زمان بندي کردن نياز به حس ششم داريد. هيچ وقت موقعي که افراد زير استرس و فشارهاي روحي هستند سراغ شان نرويد. وقتي سراغ آن ها برويد که راحت بتوانند به حرف هايتان گوش دهند.
10- منحصر به فرد باشيد:
اين يک قانون است، هر چيزي که منحصر به فردتر است، قيمت بالاتري هم دارد. خودتان و ايده ها و نظرات تان را منحصر به فرد نشان دهيد. با اين کار شنونده هاي تان بيشتر خواهند شد. اين کار را مي توانيد با نشان دادن اين که اطلاعات و معلومات زيادي در مورد مساله داريد، انجام دهيد.
11- اعتماد به نفس داشته باشيد:
ممکن است همه جا براي انجام هر کاري اين توصيه را شنيده باشيد. بله، چون واقعاً مساله مهمي است. شما خود بايد به عقايد و نظرات تان ايمان داشته باشيد تا بتوانيد ديگران را هم متقاعد به قبول آن ها کنيد.
12- جالب و دلچسب باشيد:
وقتي با يکنواختي صحبت کنيد، کم کم شنونده هاي تان را از دست خواهيد داد. بايد با انرژي و جالب صحبت کنيد، نشان دهيد که خودتان هم از نظرات تان به هيجان آمده ايد.
13- معقول باشيد:
مردم دوست دارند معقول جلوه کنند، پس روي منطق شان کار کنيد. منطق در کار بسيار مهم است. سخنراني تان بايد قالبي معقول داشته باشد.
14- سياست به خرج دهيد:
با شنوندگان تان همان طوري بايد رفتار کند که دوست داريد با شما رفتار شود. با تن مناسب صحبت کنيد و سر آن ها داد نکشيد و صداي تان را هرگز بالا نبريد. مهم تر اين که کاري نکنيد که احساس نادان بودن به آن ها دست دهد. به ياد داشته باشيد که شما مي خواهيد با آن ها گفت و گو کنيد نه مشاجره. احترام گذاشتن به مخاطبان تان نبايد فراموش شود.
15- فروتن باشيد:
هيچ کس افراد خودخواه و مغرور را دوست ندارد. حتي اگر بدانيد و مطمئن باشيد که نظر شما بهترين است، اگر خودبين و خودخواه باشيد ديگر کسي به حرف هاي تان گوش نخواهد داد. هيچ وقت هم فکر نکنيد که خيلي زود موفق به متقاعد کردن آن ها خواهيد شد، واقع بين باشيد و هميشه اين احتمال را بدهيد که شکست بخوريد.
پس انداز کنيد...
يکي از موفق ترين سياست مداران، اندرو يانگ، مي گويد: تأثيرگذاري مثل يک حساب پس انداز است. هر چه کمتر از ان برداريد، سود بيشتري رويش مي آيد. بدانيد که قدرت خود را کجا و چطور استفاده کنيد. با کمي تمرين خواهيد توانست که خيلي خوب روي تصميم گيري هاي افراد تاثير گذاشته و آن ها را متقاعد کنيد.
منبع:http://www.khanevadeyema.com /ج