مسائل جنسي سهم بسزايي در بهداشت و سلامت کلي خانواده ايفا مي کند؛ اما متاسفانه صحبت و ارزيابي اين مسائل اغلب مورد غفلت قرار مي گيرد و اين بدان علت است که صحبت در اين حوزه ناخوشايند، خجالت آور و گناه شمرده مي شود. در جامعه ما نيز، صحبت راجع به مسائل جنسي با ترس همراه است. فشار اجتماع و والدين در اين زمينه بر کودک ها و نوجوان ها بسيار زياد است و از آن جا که بسياري از برداشت هاي اوليه ي انسان در مورد روابط جنسي در اين دوران شکل مي گيرد، در بسياري از موارد تفکرات و اعتقادات متعصبانه ي والدين باعث بروز مشکلات جنسي در زندگي زناشويي آينده ي فرزندها مي گردد. به علاوه، کمتر زوج هايي هستند که بتوانند نيازها و مشکلات خود را به راحتي با هم در ميان بگذارند و از آنجا که روابط جنسي تاثير شگرفي بر رضايت کلي ازدواج دارد، همين امر باعث نارضايتي از ازدواج و عواقب و نتايج آن مي گردد.
اين تفکرات غلط تا آن جا پيش مي رود که بسياري از زن ها پيش قدم شدن در مسائل جنسي را دور از نجابت و شخصيت مي دانند، لذت بردن از اين مسائل را حق خود نمي دانند و از انجام آن رنج مي برند. از طرف ديگر، عدم آگاهي از جنبه هاي جسماني و رواني مسائل جنسي و تفاوت هاي مرد و زن باعث سوء تفاهم ها و پيش داوري ها در اين زمينه گشته و نداشتن ارتباط باعث عدم بيان احساسات جنسي مي گردد، که در نهايت به نارضايتي جنسي مي انجامد. سازمان بهداشت جهاني هم سطح دانستني هاي جنسي ارائه شده ي کنوني براي جوان ها را ناکافي مي داند و يکي از برنامه هاي اصلي اين سازمان، آموزش تمامي ابعاد مسائل جنسي است. آن چه بدان اشاره گرديد در غالب بهداشت جنسي تعريف مي گردد. بهداشت جنسي ترکيبي از جنبه هاي جسماني، رواني و اجتماعي است که بر تمايلات جنسي اثر مي گذارد.
بحث و نتيجه گيري
پژوهش حاضر، مانند بسياري از مطالعات انجام شده در کشور، نشان مي دهد کلاس هاي مشاوره ي ازدواج نياز به اصلاح اساسي دارد. اين پژوهش جزو اولين مطالعاتي است که در مورد يک محتواي جديد و ميزان تأثير آن به تحقيق مي پردازد. به نظر مي رسد که مهم ترين اصل در راه ارتقاي اين کلاس ها انتخاب يک محتواي آموزشي فراگير براساس نيازها و مشکلات اساسي و واقعي زوجين مي باشد.
در اين پژوهش، اگر چه گروه شاهد در اغلب موارد در خلال کلاس ها جلسه را ترک مي کردند، اما گروه مورد با کمال ميل و رغبت متجاوز از 2 ساعت در کلاس ها حضور فعال داشتند و حتي در پايان، زمان کلاس را ناکافي ارزيابي کردند و اين به علت انتخاب يک محتواي مناسب آموزشي بود. علاوه بر اصلاح محتواي آموزشي و زمان کلاس ها بايد سعي گردد در بعضي مباحث مثل تفاوت هاي رواني مرد و زن، کلاس ها به صورت مختلط برگزار شود و علاوه بر آن مشاورها هم بايد آگاه، روشن، با قابليت انعطاف و توانا در جلب اعتماد زوجين باشند و بدين منظور اختصاص مشاور مرد و زن براي هر درمانگاه ضروري است. علاوه بر آن، تمامي کادر بهداشتي از جمله ماماها بايد در جهت مشاوره، تشخيص، درمان و ارجاع مشکلات جنسي زوجين نقش فعال تري را در جامعه به عهده گيرند؛ زيرا بهداشت جنسي و رضايت جنسي نقش بسزايي در رضايت ازدواج و در نهايت بقاي خانواده و جامعه بازي مي کند.
منبع:www.khanevadeyema.com /م