دانشآموزان به چه آگاهيها، نگرشها و مهارتهايي در زمينه دخانيات نياز دارند؟
آگاهي يعني دانشآموز ياد بگيرد که : | کودکان 6 تا 9 سال | کودکان 10 تا 12 سال | کودکان 13 تا 14 سال | نوجوانان 15 تا 16 سال |
- همه انواع دخانيات براي بدن خطرناک است . - متوقف کردن مصرف دخانيات، فوايد کوتاهمدت و درازمدت زيادي دارد . - بسياري از کساني که دخانيات مصرف ميکنند، مشکلات زيادي دارند حتي براي ترک آن هم . - حتي دود دخانيات هم براي ما خطرناک است . تفاوتي نميکند به وسيله خودمان باشد با ديگران . - بسياري از آتشسوزيها به وسيله همين کساني است که دخانيات و به خصوص سيگار مصرف ميکنند . - بسياري از افراد بزرگسال، دخانيات مصرف نميکنند . - همه زيانهاي دخانيات، فقط مربوط به سيگار نيست. قليان هم همين آثار خطرناک را دارد . | - متوقف کردن مصرف دخانيات، فوايد کوتاهمدت و درازمدت زيادي دارد . - حتي بودن در محيطي که در آنجا دخانيات مصرف ميشود براي سلامت ما خطرناک است . - بسياري از افراد بزرگسال، دخانيات مصرف نميکنند . - مصرف دخانيات، زيانها و پيامدهاي عميق کوتاه مدت و درازمدتي را به دنبال دارد . - گرايشهاي احساسي، تعارفها و فشار دوستان، خانواده و رسانه در گرايش به دخانيات نقش دارند که بايد به آنها توجه کرد . - نوجوانان ميتوانند در مقابل فشارهاي گوناگون براي مصرف دخانيات مقاومت کنند . - قانون و عرف جامعه، مصرف دخانيات را به ويژه در اماکن عمومي، نميپسندد . | • قانون و عرف جامعه، مصرف دخانيات را به ويژه در اماکن عمومي، نميپسندد . • بسياري از افراد بزرگسال دخانيات مصرف نميکنند . • مصرف دخانيات، زيانها و پيامدهاي عميق کوتاه مدت و درازمدتي را به دنبال دارد . • ايجاد محيطي عاري از دخانيات، فوايد زيادي براي سلامت همه ما دارد . • مصرف دخانيات، شيوه خطرناکي براي کاهش استرس و ايجاد آرامش است . • مصرف دخانيات، راه را براي اعتياد و رفتارهاي پرخطر ديگر هموار ميکند . • براي کنترل و قطع مصرف دخانيات، راهها و برنامههاي زيادي وجود دارد که ميتوانند کمک کنند . • جامعه، هميشه براي کمک به قطع و کنترل مصرف دخانيات آمادگي دارد . • مصرف دخانيات موجب وابستگي رواني ميشود . • مصرف دخانيات تاثيرات زيانبار مستقيم بر سلامت ما دارد . • همه زيانهاي دخانيات، فقط مربوط به سيگار نيست. قليان هم همين آثار خطرناک را دارد . | • بسياري از افراد بزرگسال، دخانيات مصرف نميکنند . • مصرف دخانيات، زيانهاي گسترده جسمي، رواني، اقتصادي و اجتماعي را به همراه دارد . • مصرف دخانيات تاثيرات زيانبار مستقيم بر سلامت ما دارد . • براي کنترل و قطع مصرف دخانيات، راهها و برنامههاي زيادي وجود دارند که ميتوانند کمک کنند . • مصرف دخانيات براي دوره بارداري بسيار خطرناک است . • مدارس و جوامع، هميشه براي کمک به قطع و کنترل مصرف دخانيات آمادگي دارند . • بسياري از افراد با وجود اطلاعات و آگاهي خود درباره زيانهاي دخانيات، براي ترک آن مشکل دارند. پس بايد مراقب بود که به مصرف دخانيات گرايش پيدا نکنيم . |
نگرش يعني دانشآموز بفهمد که : | - يک فرد متعهد، دخانيات مصرف نميکند . - مصرف دخانيات، افتخار نيست و لزوما کسي که دخانيات مصرف ميکند، بزرگ و بهتر نيست . | - يک فرد متعهد، دخانيات مصرف نميکند . - مصرف دخانيات، افتخار نيست و لزوما کسي که دخانيات مصرف ميکند، بزرگ و بهتر نيست . - ما در برابر سلامتي خود مسوول هستيم . - از کساني بايد حمايت کرد که دخانيات مصرف نميکنند و جامعه هم همينطور رفتار ميکند . | • يک فرد متعهد، دخانيات مصرف نميکند . • مصرف دخانيات، افتخار نيست و لزوما کسي که دخانيات مصرف ميکند، بزرگ و بهتر نيست . • ما در برابر سلامت خود مسوول هستيم . • از کساني بايد حمايت کرد که دخانيات مصرف نميکنند و جامعه هم همينطور رفتار ميکند . • ما توانايي اين را داريم که در برابر مصرف دخانيات مقاومت کنيم . | • يک فرد متعهد، دخانيات مصرف نميکند . • مصرف دخانيات، افتخار نيست و لزوما کسي که دخانيات مصرف ميکند، بزرگ و بهتر نيست . • ما در برابر سلامت خود مسوول هستيم . • از کساني بايد حمايت کرد که دخانيات مصرف نميکنند و جامعه هم همينطور رفتار ميکند . • ما توانايي اين را داريم که در برابر مصرف دخانيات مقاومت کنيم . • ميل دارد که از منابع و ظرفيتهاي مدرسه و جامعه براي کسب اطلاعات درباره دخانيات و مقاومت در برابر مصرف آن استفاده کند . |
مهارت يعني دانشآموز قادر شود که : | - با ديگران در مورد زيانهاي دخانيات و نظر آنها درباره چگونگي خودداري از مصرف دخانيات تبادلنظر کند . - ديگران را به استفاده نکردن از دخانيات تشويق ميکند . | - با ديگران درباره زيانهاي دخانيات و نظر آنها درباره چگونگي خودداري از مصرف دخانيات تبادلنظر ميکند . - ديگران را به استفاده نکردن از دخانيات تشويق ميکند . - از خود مهارتهايي را درباره مقاومت در برابر مصرف دخانيات نشان ميدهد . - استدلالهاي خود درباره زيانهاي دخانيات و ضرورت پرهيز از آن را توسعه ميدهد . - از کساني که کوشش ميکنند دخانيات را ترک کنند حمايت ميکند و آنها را تشويق ميکند . - براي ايجاد محيطي عاري از دخانيات کوشش ميکند . | • با ديگران درباره زيانهاي دخانيات و نظر آنها درباره شيوه خودداري از مصرف دخانيات تبادلنظر ميکند . • ديگران را به استفاده نکردن از دخانيات تشويق ميکند . • از خود مهارتهايي را درباره مقاومت در برابر مصرف دخانيات نشان ميدهد . • مهارتهاي خود در برابر مصرف دخانيات از سوي والدين و نيز مقاومت در برابر فشارهاي دوستان و همسالان براي مصرف دخانيات را توسعه ميدهد . • در برابر فشار تبليغات و نيز پيامهاي منفي مصرف دخانيات از سوي چهرههاي هنري و ورزشي مقاومت ميکند . • به دنبال و خواهان محيطي عاري از دخانيات است . | • با ديگران درباره زيانهاي دخانيات و نظر آنها درباره شيوه خودداري از مصرف دخانيات تبادلنظر ميکند . • ديگران را به استفاده نکردن از دخانيات تشويق ميکند . • از خود مهارتهايي را درباره مقاومت در برابر مصرف دخانيات نشان ميدهد . • مهارتهاي خود در برابر مصرف دخانيات از سوي والدين و نيز مقاومت در برابر فشارهاي دوستان و همسالان براي مصرف دخانيات را توسعه ميدهد . • در برابر فشار تبليغات و نيز پيامهاي منفي مصرف دخانيات از سوي چهرههاي هنري و ورزشي مقاومت ميکند . • به دنبال و خواهان محيطي عاري از دخانيات است . • از جمله کساني است که براي ايجاد محيطي عاري از دخانيات تلاش عملي ميکند و پيشگام است . • شيوههاي جايگزين و سالمي را براي مقابله با استرسها به جاي مصرف دخانيات شناسايي کرده و به ديگران معرفي ميکند |
منبع:http://www.salamat.com /ج