مقدمه
کالبد«حجاب» به روح «عفاف» نيازمند است و روح عفاف نيز بدون کالبد حجاب , قابل تصور و بروز و اثر آفريني نيست ,عفاف به عنوان سازنده ي لايه هاي زيرين حجاب , يعني پارسايي , خويشتن داري و شرم سازنده وحجاب به عنوان لايه هاي رويين عفاف است که وجه مرئي _ ظهور يافته همان پارسايي وخويشتن داري را نشان مي دهد و اين دو , توامان به زن فرصت مي دهد تا با حيثيت انساني خود در جامعه ظاهر شود و با آن تعامل پيدا کند , حجاب عالي ترين حجت زن مسلمان, براي فراموش نشدن از صحنه هاي اجتماعي است , حجاب لباس حضور _فرصت مشارکت و بالا ترين دليل زن , براي استناد به نگاه شارع مقدس است که براي او امکان حضور و نحوه حضور را فراهم اورده لذا بايد گفت:
حجاب يکي از مترقي ترين , رشد آورترين , قوانين اسلام درباره زنان است, که بايد در درجه نخست بديده«حق» به ان نگريست و با چنگ و دندان , اين حق اضافه شده از طرف حضرت حق را هم خود حفظ کرد و هم حفظ و توسعهآن را از جامعه واز حاکمان و بويژه از حکومت ديني ,که 3وظيفه مهم
1- تصحيح دين شناسي مردم
2- تحکيم دين باوري مردم
3- تسهيل دينداري مردم را به عهده دارد ،
خواست از اين روي اساسي ترين حرکت در زمينه ي اين مهم ،حرکت روشنگري – تبيين – و باور پذير نمودن جامعه نسبت آن است و ازآن جايي که خداوند انسان ها را با ويژگي هاي :
1 – حقيقت طلبي ؛«فطرت الله التي فطرت الناس عليها » فطرت مردم بر اساس فطرت الهي که حقيقت محض است خلق شده است
2 – تنوع طلبي ؛«خلقکم اطوارا » تنوع و دگرگوني آدم ها باعث شده راهاي اقبال و ادبار براي ورود و نفوذ به قلبشان گوناگون شود
3 – کمال طلبي «انتم الفقراء الي الله » فقر نقص و نياز است و بشر در ذات خود از نقص و نياز بيزار است و به همين دليل به سوي منبع رفع کننده آن در حرکت است که گاه در سير غلط بدنبال سراب است و گاه در صيرورت درست در پي آب
پس بايد در تمامي روشنگري ها به اين سه ويژگي مهم ، توجه دمادم و ژرف شود لذا لازم مي نمايد حقيقت حجاب که با حقيقت وجودي زن يعني حيثيت انساني او ،تطابق تام دارد ،تبيين گردد و همه ي تناسبات و تطابقات موجود در ان با صورتبندي و ادبيات امروز طرح و باز خواني شود و همچنين لازم مي نمايد که تنوع طلبي ،در نحوه ي اجرا و تحقق ان حقيقت ،به صورت علمي و عملي مورد توجه قرار گيرد اين موضوع مي تواند در انواع رنگ ها ومدل ها ،در راستاي تامين اصول و بايسته هاي اساسي حخاب و عفاف ،ظهور و بروز يابد تا ضمن پاسخ گويي به ذائقه ي تنوع طلبي انسان ها ،که توليد و مصنوع آدم ها نيست ،بلکه تدبير و تمشيت الهي ست ،به اصل ما قبل آن نيز ،که اصل حقيقت طلبي ست ،پاسخ داده شود و فرصت باور پذيري حقيقت از مردم وبويژه جوان ها ،به دليل کج سليقگي و ناديده گرفتن اصل تنوع طلبي ،گرفته نشود تا گمان نشود که «نومن ببعض و نکفر ببعض »شامل حال گروه خاصي است که ما به جهت شدت مسلماني از انها مبراييم ! بلکه بدانند خلقت الهي هم يک ايه تکوييني ، در کنارآيات تشريعي ، اگر کسي خلقت الهي را که بر مصلحت «خلقکم اطوارا » استوار است ناديده بگيرد او هم ايه اي از ايات الهي را زير پا گذاشته است و همچنين لازم است ويژگي کمال طلبي ، در طراحي دلالت ها و برهان ها ، به طور دقيق و ژرف مورد توجه قرار گيرد زيرا بشر از نقص و نياز بي زار است و چرخ اصلي و بلکه بهتر بگوييم متور اصلي همه ي حرکت ها – تلاش ها – پيشرفت ها دگرگوني ها ،همين قصه ي ذاتي فرار انسان از نقص و نياز است پس بيان اينکه حجاب و عفاف سودمندي عاطفي – رواني – اخلاقي – اجتماعي – اقتصادي و در نهايت سودمندي براي زن بعنوان «جامعه ي هدف »بهره مندان اوليه دارد و او را از نقص به سوي کمال مي برد ، امري ضروري است ، طرح اين موضوع از جمله مسائل مهمي است که به شدت در بين مخاطبان ،باور پذيري و همبستگي مرامي و فکري ايجاد مي کند چنانچه سياق تدبير حضرت حق نيز در ايه ي حجاب همين معنا را دنبال مي فرمايد زيرا خداي متعال نمي فرمايد زن ها حجاب را رعايت کنند تا مردان به سعادت برسند – مردان پاک زندگي کنند – مردان اذيت نشوند – مردان دچار هيجانات غير اخلاقي نگردند اصلاً و ابداً پاي مردان به عنوان بهره مندان اوليه از قانون حجاب در کار نيست ،هدف اوليه حجاب ، رساندن منفعت به زنان است ، لذا قران کريم مي فرمايد:«ذلک ادني ان يعرفن فلا يوذين » حجاب براي آن است که زن شناخته شود ،حجاب براي نا شناخته ماندن زن – مغفول ماندن زن نيست ،بلکه «ذلک ادني ان يعرفن »است حجاب براي شناخته شدن زن است ، تا زن با سرمايه انساني اش شناخته شود و با حيثيت انساني اش با جامعه تعامل پيدا کند و جامعه هم او را با وجه انساني اش ببيند ،در حقيقت حجاب و عفاف ، موهبتي است که به زن فرصت مي دهد شخصيت انساني اش در جامعه بارزترـ دسترس ترـ ظاهر تر باشد و بعد زنانگي اش غير بارز تر دور از دسترس وغير ظاهر باشد تا اين بعد در کوچه وخيابان اسير و متکذي نگاههاي زود گذر ورغبت هاي خام و هيجانات نوساني نشود وزيباتر انکه خداوند در ادامه ايه مي فرمايد:«فلا يوذين » حجاب براي ان است که زن اذيت نشود همه دلواپسي زن است نه مرد ،هدف حجاب زن است اما اينکه مردان هم تز حجهب بهرمند مي شوند ،هدف حجاب نيست ، بلکه خاصيت حجاب است بين خهصيت و هدف فرق است اين فرق در بسياري از ايات الهي امده است ، مثلا در نماز خدا مي فرماييد : هدف نماز «اقم الصلاة لذکري» ست هدف نماز اين است که با ذکر من همراه و شانه به شانه گرديد در دقايقي که نماز مي خوانيد به ياد من باشيد همان گونه که در نماز گفتارتان با من است پندار وافکادتان هم با من باشد پس هر نماز يک « يادواره الهي »است اما خاصيت نماز اين است که «الصلاة تنهي عن الفحشا ءوالمنکر»نماز انسان را از بدي باز مي دارد0پس هدف حجاب بهرمندي زنان است وبس وليکن خاصيت حجاب به گونه اي است که که جامعه نيز از اين تصميم زنلن که داير بر عفيف زيستن و با حجب و حجاب بودن است بهره مند مي شود0
اين مهم عليرغم انکه حکم الهي است وحق زن وتکليف جامعه زنان است و متأسفانه به يک (مذکور مهجور)تبديل شده است از يک سو مذکور است زيرا اسم اش فراوان به ميان امده و از سوي ديگر مهجور است رسم اش به فراواني اسمش گرديده !!!
اميدواريم با تقديم طرح توسعه و تحکيم حجاب وعفاف که در صفحات آتي در محور هاي ذيل تقرير يافته گام عملي براي تحقق اين مهم در آموزش وپرورش برداريم .
* بايسته هاي اصولي – اعتدالي در برنامه عمل حجاب و عفاف
* شرح برنامه عمل توسعه وتحکيم حجاب وعفاف
* برمانه عمل توسعه حجاب و عفاف در سطح کشور
* برنامه عمل و تحکيم حجاب و عفاف در وزارت آموزش و پرورش
بايسته هاي اصولي – اعتدالي در برنامه عمل حجاب و عفاف
1 - اصل حجاب به عنوان حکمي مسلم از احکام الهي در آيات و روايات فراواني امده لست پس انچه اقليم – فرهنگ و عرف در ان موثر است چگونگي حجهب است نه اصل حجاب .
2- تنوع پوشش در بين زنان مسلمان در سراسر جهان از يک سو و عدم تأکيد ايات قران بر نوع خاصي از پوشش،حکايت از تعيين در اصل حجاب وتکثر در چگونگي تأمين ان مي کند.
3- رنگ به عنوان يکي از آيات الهي منبع مهمي براي نشان دادن تفاوت ها از يک سو وهمچنين تنوع روحيه تنوع طلبي و نفي يکنواختي کسالت آور از سوي ديگر است
4- همه از انجا که مخلوق حضرت حقند واز خالقيت ورحمانيت ان يگانه هستي بالسويه بهره برده اند پس علي رغم تفاوت هاي ظاهري ،در اصل حقيقت جويي و کمال خواهي وتنوع طلبي با هم مشترک اند .
5- مردم ان گونه زندگي مي کنند که مي انديشند پس براي ايجاد تغيير در روش و منش زندگي بايد به تأثير در انديشها پرداخت وچون انديشه امري غير مادي است وچون انديشه امري غير مادي است پس باييد دانست که قوائد خاص خود بر ان حکفرماست .
6- عقل و قلب دو مجراي مهم شناخت آدمي هستند وليکن عقل با همه قامت بلندي که دارد در برابر علم منطق وبرهان کرنش مي کند و خاضع مي شود و قلب آدمي نيز در برابر ايمان خضوع مي کند و پذيراي آن
مي شود.
7- بهرمندي از قابليت تأ ثيرگذاري الگوها و پاداشهاي اجتماعي براي هنجارپذيري ارزشهاي حجاب و عفاف مؤثر است .
8- تقويت کنترل کننده هاي دروني مثل ايمان- وجدان- اخلاق وعزت نفس با سه روش دانشي – بينشي – کنشي و تقويت کنترل کننده هاي بيروني با سه روش ارشادي- اجرايي-انضباطي.
9- پرهيز از افراط و تفريط و تبيين نگاه اصولي- اعتدالي و پايفشاري مستدل و برهاني بايد به گونه اي باشد که اصل حجاب فداي نوع خاصي از حجاب نشود.
10- بهره مندي از توان گروههاي مختلف اجتماعي به عنوان روشنگران و تسهيل گران همجوارها در ايجاد فرهنگ سازي براي حجاب.
11- لحاظ نمودن سه ويژگي زيبايي- والايي وبه ويژه دختران جوان پويايي در چگونگي حجاب و ارائه مدلهاي تأمين کننده حائز اهمييت است.
12- روشنفکري- فرصت دهي ورعايت آيين نامه اجرايي پوشش در سازمانها و دفاتر.
13- توجه به اين حقيقت که حجاب برتر يک انتخاب آگاهانه است بدون شک اجبارو الزامشان اين انتخاب را تنزيل مي دهد.
شرح برنامه عمل توسعه و تحکيم حجاب وعفاف
که از آنجا حقيقت تفاوت مديران در تصميم گيري هاست لازم است هر آنچه که تصميم ساز است مورد توجه قرار گيرد تا در نهايت در تصميم گيري « به واقع و به موقع» همه ظرفيت مديريتي در راستاي گسترش علم ودانايي واخلاق وارزش هاي الهي ورفاه وسعادت انسانها مصروف وراه ابتذال وانفعال در هر کاري مسدود گردد وآشکاراپيداست که خواستگاه تصميم گيري ها سرزمين انگيزه ها وآگاهي انسان است وآشکارا تر انکه انگيزه هاخود بر آمده از «ايمان وادراک اخلاص» است واگاهي نيز بر امده از« دانش وکوشش» با اين سخن در همين موضوع حجاب وعفاف ما نيازمند يک اسيب شناسي جدي هستيم که چه مشکلي گريبان گير مديريت هاي کشور است که در اين موضوع انچه را اعلام ميکنند دنبال نمي کنند در کدام بخش ماجرا اشکال وجود دارد ؟ ايا کمبود انکيزه است يا کمبود اگاهي وبا نبود يک حلقه هماهنگ کننده داراي قدرت و بصيرت .
به هر حال موضوع بد حجابي اگر چه در 28 اسيب اجتماعي بر شمره شده به نسبت اعتياد و فقر وفساد وتبعيض دررتبه هاي بعدي قرار دارد اما موضوع بد حجابي و بويژه ابتذال در پوشش از يک سو به جهت وهن ارزشهاي اسلامي و از سوي ديگر به سبب گستردکي و شمول اين موضوع در رندگي اجتماعي و عادي سازي وضع موجود,ما را بر ان ميدارد که نسبت به اين موضوع واکگنش «سريع ووسيع وصحيح»اما متوازن ومستمر داشته باشيم وناگفته پيداست که براي چاره انديشيبايد از همه ظرفيت مديريتي کشور در همه بخشها سود برد که در حال حاضر نگارنده براي تحقق اين مهم پيشنهاداتي رادر دو سطح کشوري و سازماني که مي تواند در دو وجه : الف- نهادي وبلند مدت ب – جهادي وکوتاه مدت انجام پذيرد ،تقديم حضور مينمايد.
1- توسعه وتحکيم حجاب وعفاف در سطح کشوري
طرح مذکور در سطح کشوري در چهار عرصه قابل تحقيق است ذيلأبه ان اشره مي شود.
• عرصه اجرائي
• عرصه اقتصادي
• عرصه انتظامي
• عرصه ارشادي
عرصه اجرائي
در اين عرصه ابتدا مي بايست يک نشت فوق العاده براي تصميم گيري وايجاد وحدت رويه در تمام وزارت خانه ها وسازمانها در سطح معاونين برنامه ريزي وتوسعه مديريت برگزار گردد تا نظام هماهنگ «حجاب وپوششزنان ومردان » شاغل با ارائه يک بخشنامه روان روشن ومستحکم ومبتني بر چارچوب شارع مقدس {نه مستحبات ديني وسلايق شخصي }ابلاق و اجرا وارزش يابي شود .
عرصه اقتصادي
از انجا که دسترسي اسان به يک فراوده اقتصادي اثار وتبعات فرهنگي دارد ودر ايجاد ذائقه وعادات خاصي در مصرف کننده ها مؤثر است لذا لازم است با حمايت وهماهنگي بين نهادهاي اقتصاذي وفرهنگي واقتصادي نمايش گاهها و فروش گاهها متناوب و مرتب در شهرها ومراکز مختلف کشور بر گزار وملزومات رعايت حجاب وپوشش اسان وارزان در دسترس مصرف کننده قرار گيرد وحتي با دادن تخفيف هاي ويژه ،زمينه تشويق در خريد اين گونه محصولات بوجود مي ايد.
عرصه انتظامي
بدون هيچ برخورد با مردم کوچه و خيابان بايد مراکز توليدو پرورش تهاجم فرهنگي که در تهيه و توزيع انواع کالاهاي مصرفي پوششي مقل کفش وشلوار و مانتو وروسري و مقنعه و لباسهاي مبتذل و .....با سازماندهي خاصي فعالييت مي کند ابتدا شناسايي وسپس بدون هيچ هياهوي محسوس و محدود وممنوع شوند.و در عرصه اجتماع فقط با موارد ابتذال پوشش که با ابتذال حرکات وسکنات، زنها ومردهاي خياباني همراه است برخورد گردند که البته اين موارد از يک سو اندک است واز سوي ديگر مردم نيز از برخورد با آنها راضي شوند.
عرصه ارشادي
عرصه آگاهي و ارشاد انسانها اصلي ترين و ماندگارترين عرصه براي «ابلاغ دعوت و ايجاد عادت» است که خود داراي محورهاي متعدي علمي- فرهنگي- هنري – تبليغي است عمده فعالييت ها بايد در اين عرصه صورت گيرد چه آن که به گفته شهيد مطهري: مردم آن گونه زندگي ميکنند که مي انديشندو شما براي آن که زندگي- رفتار ومنش کسي را تغيير دهيد بايد بر روي انديشه او تأثير بگذاردوتأثير بر انديشه ها با فرمان و بخشنامه و زور ودستور بدست نمي آيد بايد براي باورپذيري نمودن ارزشهاي الهي از همه توان ها استفاده نمود به ويژه مبتني بر مخاطب شناسي و متودولوژي تبليغ يعني همان کاري که 1400سال پيش جعفربن ابيطالب در مجلس نجاشي پادشاه حبشه انجام داد وقتي نجاشي به جعفربن ابيطالب گفت از افکار شما خيلي براي ما بدي کفتهاند وحالا مي خواهيم خودتان از کتاب آسماني تان مطلبي را براي ما بگوييد تا ببينيم در آن چه چيزهايي نوشته شده است در آنجا جعفر بن ابيطالب مي توانست در پاسخ هر جاي قرآن را بخواند و مثلاً اين ـآيه را بخواند : « متوابغيضکم » يعني بميريد از اين عصبانيتي که از ما داريد، آيا کلامش راست نبود؟ قرآني نبود؟ نوراني نبود؟ بدون شک اگر اين آيه را مي خواند هم راست بود وهم نوراني چون آيه اي از آيات قرآن بود اما آيا درست هم بود؟ راستي محتواي کلام است و درستي شيوه ارائه آن فلذا حعفربن ابيطالب بر مبناي مخاطب شناسي و شناخت اقبال قلوب آيات مريم را خواند چر که نجاشي يک مسيحي بود و به حضرت مريم علاقه مند، حسن سليقه جعفربن ابيطالب قلب نجاشي را نرم و اشک چشمش را گرم کرد. ما نيز بايددر اين عرصه ها ، شاهکارهي ايماني-عقلي- احساسي خود را خلق کنيم و با نگاه به مخاطب حقيقت را در« پذيرفته ترين روشها» عرضه نماييم همانگونه که امام علي (عليه السلام) فرمود: قلوب مردم ادباري دارد واقبالي، سعي کنيد از در اقبال قلوب مردم وارد شويد که اين در باز است لذا عمده فعالييت ها در اين عرصه بايد براي اقتناع نسل جوان که با پرسشهاي اساسي چرا حجاب؟ وچگونه حجاب ؟ مواجه اند تمرکز بايد در اين حوزه طبعتاً نقش رسانه ملي – مطبو عات – سينما ، کتاب و انواع نشست ها به ويژه با حضور نخبگان و روشنفکران و مؤثران جامعه بسيار اثر بخش و تبيين کننده است و در اين خصوص مي بايست همه فعاليتهاي وزارتخانه ها ، سازمانها و ارگانهاي مختلف در طرح توسعه و تحکيم حجاب وعفاف بر مبناي روشنفکري و اقتناع عقل وقلب و احساس مخاطبين طراحي گردد.
2-توسعه وتحکيم حجاب وعفاف در سطح وزارتخانه ها
طرح مذکور در سطح وزارتخانه آموزش و پرورش در دو عرصه ارشادي و اجرايي فابل طرح و تحقق مي باشد که ذيلاً بدان مي پردازيم
عرصه اجرايي
در اين عرصه ابتدا مي بايد با برگزاري نشست هاي متعدد به يک همگرايي نظري و سپس همکاري عملي رسيد که به نحوزير پيشنهاد مي گردد:
1- ابتدا جلسات کارشناسي براي اتخاذ تصميم هاي صحيح در عرصه اجرايي تشکيل گردد وسپس با هماهنگي بين بخشي در سطح حوزه ستادي وزارتخانه نظام هماهنگي حجاب و پوشش کارکنان زن ومرد در قالب يک بخشنامه روشن وروان و مستحکم مبتني برچار چوب و بايدهاي شارع مقدس {نه مستحبات ديني و سلايق شخصي} ابلاغ و اجرا و ارزيابي شود. بديهي است در آموزش و پرورش مناسب است پوشش چادر به صورت ارشادي نه اجباري مورد توجه قرارگيرد.
2- موضوع ارزشيابي لازم است مديراني که براي باور پذيري و اقتناع هر چه بيشتر قلبي وعقلي همکاران ودختران دانش آموز
ابتکارو خلاقيت نموده و سخت کوشي هاي خاصي را ارائه مي دهند مورد تشويق و امتياز دهي قرار گيرند.
عرصه ارشادي عمده فعاليت آموزش و پرورش از ستاد تا صف بايد اين عرصه متمرکز شود تا تعليم و تربيت به مفهومي که ماهيت رسالت اين دستگاه در اين خصوص صورن پذيرد لذا برنامه عمل در اين حوزه در محورهاي – علمي – فرهنگي – هنري و تبليغي به شرح زير پيشنهاد مي شود.
1- برنامه عمل در محور عملي
1-1 درج مقالات علمي – راهگشا در نشريه نگاه براي جامعه 540 هزار ژن فرهنگي با بسيج و فراخوان نويسندگان توانا با حمايت و سازماندهي خاص
1-2 بررسي تطبيقي بين روانشناسي زن و معرفت شناسي حجاب
1-3 تدوين کتابنامه توصيفي حجاب و عفاف
1-4 تدوين سير مطالعاتي حجاب و عفاف در گروههاي سني مختلف ويژه ابتدايي – راهنمايي – دبيرستان
1-5 تاليف کتابهاي حجاب و دلواپسي هاي دخترانه براي طرح دغدغه هاي خوب ماندن در کنار وسوسه هاي زيبا بودن
1-6 تاليف کتابي بر محور چرا بي حجاب شدم! واکاوي رفتاري و روانشناختي دختراني که مبتني بر نياز ها و تمايلاتشان آن هم در اثر چتر تربيتي غلط بيراهه را به عنوان را ه انتخاب کرده اند .
1-7 تاليف کتابي بر محور چرايي ستيز با حجاب واکاوي رفتارهاي ستيزه جويانه با توجه به مراحل کفر که خداوند در سوره انعام تحت عنوان اعراض – انکارواستهزاء مطرح فرموده است.
1-8 تاليف کتاب من دنبال حجاب هستم .... واکاوي دلايل و زمينه هاي پذيرش و باورمندي فردي که به صورت رهاني در پي چرايي حجاب بوده و سپس با طرح يک به يک سئوالات و دريافت پاسخ ها آن را پذيرفته است.
1-9 تاليف تحليلي از مستندات تاريخي بي حجابي در ايران
1-10 تبيين حجاب از منظر جامعه شناسي و روان شناسي در افتراح با جامعه شناسان و روان شناسان
1-11 گردآوري هدفمند مجموعه مقالات حجاب از مشروطه تاکنون – و تبديل آن به لوح فشرده
1-12 طرح تحقيقي شناسايي معدل فرنگي دختران نسبت به حجاب در سه عرصه آگاهي ها- باورها و التزام عملي
1-13 طرح تحقيقي شناسايي معدل فرنگي پسران نسبت به عفاف در سه عرصه آگاهي ها- باورها و التزام عملي
1-14 تشکيل انجمن هاي پژوهشگران جوان در مدارس و تحقيق و مطالعه بر روي کتب حجاب و استخراج جملات عميق و اثر گذار از کتابها براي کلاس ها و مدارس و.......
1-15 مسابقه بزرگ معلمان و دانش آموزان مقاله نويسي و يا تحقيق و يا ترجمه در موضوع چرا حجاب دارم / پرسش هاي من درباره چرايي حجاب امتياز دهي به آفرييندگان انواع مقالات پذيرفته شده از سه منطقه تا حوزه ي ستادي وزارتخانه بصورت يک موج فراگير
1-16 راه اندازي هسته هاي دانش پژوهي در 22 هزار مدرسه راهنمايي و دبيرستان با حضور سه گروه ده نفر {هر مدرسه 30 نفر} در مجموع 660000 نفر دختر دانش آموز تحت پوشش سير مطالعاتي – سبد مطالعاتي معين – برگزاري مسابقه و آزمون و فراهم آوردن نظام تشويقي براي ايشان.
1-17 راه اندازي مجله online حجاب ؛ چرا و چگونه به منظور اطلاع رساني – باور پذيري – از طريق شبکه اينترنتي
1-18 راه اندازي تلفن گوياي پاسخ به سئوالات و احکام حجاب براي جوانان
1-19 تهيه و ارائه يک کتاب جامع, جذاب و مناسب در ارتباط با حجاب و عفاف دختران دانش آموز و پاسخ به پرسش ها و شبهات آنان توام با برگزاري مسابقات لازم
1-20 انجام يک پژوهش کاربردي درباره آسيب شناسي حجاب و عفاف و راهکاري هاي مطلوب باورپذيري .
1-21 ترجمه مقالات خارجي برگزيده از کشورهاي مسلمان و غير مسلمان در مورد حجاب و عفاف اعم از معرفي افراد تازه مسلمان شده – گفتگو با محجبين در غرب .
1-22 تکميل کتب درسي با معارفي که زير ساخت حجابو عفاف اند و ارائه تصويري زيبا و باور پذير از حجاب در کتب درسي .
2- برنامه عمل در محور فرهنگي
1-2 آموزش 920 مدرس و حجاب پژوه قابل
با توانايي کلامي و علمي براي پاسخگويي به سئوالات جوانان در قالبهاي جديد در سراسر کشور {هر استان 30 نفر} تحت عنوان «انجمن مدرسين و حجاب پژوهان استان » تا بر اساس يک برنامه عمل با همکاري استانداري و آموزش و پرورش، يک موج مستمر و عالمانه اي در طول سال با حمايت ستاد مرکزي طرح ايجاد نمايند.
2-2 تهيه و توليد ماهنامه «زن و فرهنگ » براي جامعه مخاطب 540 هزار زن فرنگي که سکان انديشه ورزي – بينش آوري را در بين دانش آموزان دختر سراسر کشور بر عهده دارند تا با طرح نگاه اصولي – اعتدالي نسبت به جايگاه زن- ترويج ارزشهاي ديني – توسعه و تحکيم فرهنگ حجاب و عفاف زمينه همگرايي نظري و همکاري عملي بيش از پيش فراهم آيد.
3-2 حجاب، ديروز امروز فردا، ترسيم تصويري و تبييني سير حجاب در ايران به صورت نمايشگاههاي گويا و جذاب
4-2 برگزاري (2000) کارگاه انديشه ورزي در مناطق آموزش و پرورش سراسر کشور از قرار هر منطقه 3 کارگاه با حضور جوانان در موضوع چرايي و چگونگي حجاب و عفاف
5-2 محرم سازي مدارس به منظور تمرين عملي جايگاه حجاب با حمايت گيري از محل خرد و فراخوان خيرين
6-2 عرضه نمايشگاهي فرآورده هاي فرهنگي بويژه کتابهاي مرتبط با حجاب – عفاف – زن و ساير اعتقادات معين و موثر همچنين عرضه و تحليل فرآورده هاي ضد فرنگي دشمن با تصاوير و اخبار ارائه وسائلي که نشان از تلاش شبانه روزي دشمنان در تخريب حجاب و عفاف دارد.
7-2 برگزاري يک نمايشگاه علمي – فرهنگي – هنري بسيار سطح بالا و اثر گذار در پايتخت فرهنگي جهان اسلام (اصفهان ) تحت عنوان حجاب در هزاره تمدنها، بطوري که تمام بخش هاي نمايشگاه با تصوير و ماکت و سند و ... با يک سناريوي علمي تهيه گردد به گونه اي که اگر فردي با سوال و شبهه وارد مي شود خارج و سئوالات و شبهايش کمتر مي شود و همچنين در بخشي ازآن حجاب زنان مسلمان در جهان اسلام {56 کشور مسلمان } با همکاري سفارتخانه به نمايش گذاشته شود بديهي است سيار نمودن اين نمايشگاه در طول سال تحصيلي در تمام مراکز استانها گامي موثر خواهد بود.
8 -2- راه اندازي اردوهاي فرهنگي – ورزشي عفاف و حجاب در سراسر کشور با برنامه ها و سناريوي خاص
9-2 شناسايي و معرفي چهره هاي برترعلمي – فرهنگي محجبه به منظور الگوي سازي
10-2 تبيين بخشنامه هاي حجاب در تمام مدارس دخترانه ..... در قالب کتيبه هاي ديواري (حجاب چرا و چگونه)
11-2 حمايت از مدارس غير انتفاعي( حجاب محور) بهره مند شدن آنها از حمايت فرهنگي تبليغي ستاد توسعه و تحکيم حجاب و عفاف
12-2 حمايت از تشکيل ngo هاي زنان فرهنگي مروج و تسهيل گر فرهنگ حجاب و عفاف
13-2 برگزاري همايش( کارگاه آموزشي ) يک روزه روساي سازمانهاي آموزش و پرورش استانهاي کشور ضبط ويدئويي و تکثير و توزيع آن در بين روساي ادارات، نواحي و مناطق کشور
14-2 شناسايي افراد آگاه، متعهد و توانمند از حوزه و دانشگاه و اعزام آنها براي پاسخ به سئوالات و پرسش هاي مديران و دانش آموزان مدارس دخترانه کشور با سازماندهي خاص
15-2 تهيه و ارسال بروشور، جزوه، کتاب، نوارهاي صوتي و لوح فشرده درباره حجاب و عفاف براي مدارس دخترانه کشور
16-2 اختصاص يک بخش ويژه و پر مخاطب از شبکه آموزشي (رشد) به موضوع حجاب و عفاف و با توصيه و استفاده از نوارهاي تصويري آموزنده و پيام رسان
17-2 برگزاري کلاس ارتباط موثر – مديريت رفتار خود – جاذبه هاي عرفان اسلامي به عنوان مباحث معين وموثر
3- برنامه عمل در محور هنري
1-3 همفکري و همکاري با رسانه ملي (شبکه هاي ملي و استاني ) در خصوص توليد و عرضه برنامه هاي مشترک راديويي و تلويزيوني با تاکيد بر قالب هاي داستاني و نمايشي
2-3 تاليف رمان ورود بي حجابي در ايران و سفارش آن نويسندگان نامي و همچنين به مسابقه گذاشتن آن در بين مستعدين و علاقه مندان به گونه اي که سوالات مقدر در موضوع حجاب تا پايان رمان ملايم و اثر گذار جواب داده شود.
3-3 تبيين حجاب در روي آوردن زيبايي شناسي در اقتراح با انديشمندان در حوزه هنر
4-3 راه اندازي مسابقات سراسري فن بيان و سخنوري بين دانش آموزان دختر
(از سوم راهنمايي تا سوم نظري) به منظور توان افزايي – مهارت سخنوري – استفاده از اين زمينه جذاب براي طرح مباحث امنيتي به ويژه حجاب و عفاف تا پيام ها از زماني جوان براي دل جوان طرح شود.
5-3 تهيه و توليد پيک تصويري (ضبط ويدئويي ) از ده نشست (گفتمان حجاب ) در ستاد با حضور انديشمندان پاسخگو و جوانان پرسش گر و ارسال نوارهاي با کيفيت به سراسر کشور همراه با برگه سوالات مستخرج از نوار و پاسخنامه مربوط به منظور استفاده در مدارس دخترانه در قالب (مشاهده و مسابقه)
6-3 رنگ آموزي – نقاشي و زيبا سازي مدرسه با محوريت عفاف و حجاب توسط دانش آموزان به منظور شناسايي زيبا ترين و گويا ترين فضاي مدرسه اي با محوريت حجاب و عفاف
7-3 توليد و تهيه سرود هاي خاص و برگزاري جشنواره هاي سرود عفاف
8-3 برگزاري جشنواره تئاتر با موضوع زن – حجاب – عفاف
9-3 برگزاري نمايشگاههاي هنري (از عفاف تا حجاب) در مراکز استانهاي سراسر کشور به همت آموزش و پرورش و مراکز همراه با ارائه آسان و ارزان مانتو ، چادر، مقنعه، روسري، جوراب و ساير ملزومات مرتبط
10-3 شاداب سازي مدارس هنري و امکاناتي مدارس دخترانه سراسر کشور با عنوان ( سامانه سبز ) به منظور بهبود بخشي به اوقات دختران در استفاده از فضاي مدرسه و کلاس ها بويژه براي تحرک و نشاط بيشتر
11-10 طراحي پوستري منحصر به فرد، زيبا و گويا در موضوع حجاب و برگزاري مسابقه ( دريافت شما ) از پوستر
12-3 مسابقه فيلم نامه هاي کوتاه و فيلم نامه هاي بلند بين هنرمندان در موضوع حجاب و عفاف و براي شناساندن حجاب بر پايه هاي هنر
4-برنامه عمل در محور تبليغي
1-4 برگزاري مسابقات آيات قرآن و حفظ مفاهيم و تفسير آيات حجاب و عفاف
2-4 چاپ مجدد ويژه نامه حجاب مجله زن شرقي با توجه به اينکه حرکت منحصر به فرد در مطبوعات کشور بود.
3-4 سفارش به صاحبان قلم از نظرهاي مختلف براي نگارش مجله هاي کوتاه حکمت آميز و اقناع حماسي – عقلي – احساسي درباره حجاب و عفاف
4-4 برگزاري مسابقه سرچ تصوير- مقاله – جمله هاي زيبا و قوي – از سايت هاي ايراني و خارجي در موضوع حجاب و عفاف
5-4 تهيه و تدوين جزوه ي بيست سوال و چهل پاسخ در موضوع حجاب و عفاف و ارسال به تمام مدارس
6-4 برگزاري مسابقه بهترين روزنامه رايانه اي بين دانش آموزان در موضوع حجاب و عفاف
در پايان اميدواريم با همگرايي نظري و همکاري عملي در بين مسئولين حوزه هاي ستادي و سازمانها و دوائر زمينه براي تعميق علمي- ايماني زنان و مردان فرهنگي شاغل در حوزه هاي ستادي و سازمانها و دوائر آموزش و پرورش و همچنين دانش آموزان سراسر کشور فراهم آيد و البته در تحقق اين مهم مي بايست همه والد هاي اجتماعي جامعه اعم از صدا و سيما – وزارت ارشاد – سازمان تبليغات و .... و همچنين همه آنها که متولي مهار گلوگاه هاي تهاجم فرهنگي هستند همگرا و هوشمندانه زمينه تحقق طرح را فراهم نمايند تا سخت کوشي دلسوزانه و آگاهانه متوليان امر، در آموزش و پرورش بيش از پيش ثمر دهد.
* ارسال مقاله توسط عضو محترم سايت با نام کاربري : noorein2