جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
آموختن ، انگيزه مي‌خواهد
-(5 Body) 
آموختن ، انگيزه مي‌خواهد
Visitor 383
Category: دنياي فن آوري
روان‌شناسان تربيتي و صاحب‌نظران معتقدند، معلم و مربي‌اي در کار آموزش و انجام وظايف تربيتي موفق است که در زمينه روان‌شناسي يادگيري و فرآيند يادگيري اطلاعات و شناخت کافي داشته باشد و بتواند اصول آن را به کار بندد.
در تعريف يادگيري آمده است: يادگيري يعني ايجاد تغيير نسبتا ثابت در رفتار بالقوه يادگيرنده مشروط بر آنکه اين تغيير بر اثر تجربه رخ داده باشد.

انگيزه اساس همه يادگيري‌ها
 

انگيزه اساس کار و کليد همه يادگيري‌هاست. بدون آن معلومات کمي فرا گرفته مي‌شود. حتي در اهميت آن مي‌گويند که يادگيري، بدون انگيزه ممکن نيست و جايي که يادگيري نباشد، آموزشي نيز نخواهد بود. يادگيري، در تغييرات رفتاري نمايان مي‌شود و اين تغييرات، تنها زماني رخ مي‌دهد که دانش‌آموز (فرد) به کسب معلومات و يا مهارت برانگيخته شده باشد. به عبارت ديگر، فعاليت، اساس يادگيري و انگيزه اساس فعاليت است. با پايان گرفتن انگيزه فعاليت نيز متوقف مي‌شود.

معلم و بيداري انگيزه
 

هدف آموزش و پرورش برانگيختن ميل دانش‌آموزان به يادگيري است و نقش معلم (مربي) برانگيختن دانش‌آموزان به خودآموزي از راه کوشش، خطا و آزمايش راه‌هاي مختلف تا رسيدن به عمل مطلوب است.
اولين تکليف معلم ترغيب دانش‌آموزان به خواستن يادگيري است. دانش‌آموزان مشتاق يادگيري چيزهايي هستند که برايشان جالب باشد و معلمان هم بايد خواسته‌هاي دانش‌آموزان را در مسيرش هدايت کنند. جو تربيتي متعادل که خوب هم اداره شود، امکان رشد و تعالي را بهتر ميسر مي‌سازد.
برخي از دانش‌آموزان تنها ميل به سرگروه شدن در کلاس در آنها کافي است که برانگيخته شوند. نمره درسي، تشويق، تمجيدهاي شفاهي و کتبي، جوايز و نشان‌هاي افتخار، تذکرات و توبيخ‌هاي ملايم مي‌توانند در ارتقاي سطح مهارتي دانش‌آموزان نقش موثر و مهمي بازي کنند.

راه‌هاي برانگيختن انگيزه دانش‌آموزان
 

• آشنايي با علاقه‌هاي دروني دانش‌آموز و استفاده از روش‌هايي که علاقه آنها را افزايش مي‌دهد.
• ترغيب دانش‌آموز به تعيين و برقراري اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت.
• وجود رابطه بين آنچه که ياد مي‌گيرد و هدف‌هايي که تعيين کرده است.
• توجه به توانايي‌هاي هر دانش‌آموز و توجه به اين نکته که تکليف نبايد از حد توانايي او بيشتر باشد.
• آگاهي دانش‌آموز از آنچه که از او انتظار مي‌رود.
• دخالت در تعيين و برقراري هدف‌ها.
• شرکت در فعاليت‌هايي که برايش مهم و معني‌دار است.
• دوست داشتن معلم خود و احترام گذاشتن به او.
• اطمينان از اينکه معلم نيز او را دوست دارد و به او احترام مي‌گذارد.
• انگيزش‌هاي منفي (ترس از تنبيه) معمولا يادگيري را کند مي‌کند و به تعويق مي‌اندازد در حالي که انگيزش‌ها مثبت (تعيين جوايز و تقدير) موجب تسريع در پاسخ‌هاي مطلوب مي‌شود.
• ارايه آموزش‌ها با روش‌هاي فعال که براي دانش‌آموز جالب و جذاب باشد.
منبع:www.salamat.com
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image