در حالي كه مدارس انگليس با ارائه برنامه هاي جديدي درصدد تخصيص ساعات بيشتري به ورزش برآمده اند، بسياري از معلمان انگليسي از نحوه ارزشگذاري بر فعاليت بدني دانش آموزان اطلاع چنداني ندارند.
بر اساس مطالعات به عمل آمده در وزارت آموزش و پرورش انگلستان، فراهم كردن زمينه ارتباط بيشتر ميان مدارس و باشگاه هاي ورزشي، ميزان ساعات فعاليت هاي جسماني دانش آموزان را بالا خواهد برد و آنان خواهند توانست در اوقات فراغت خويش نيز طي يك برنامه منظم به ورزش بپردازند. به رغم برنامه هايي كه اخيرا مدارس انگليس درصدد اجراي آن برآمده اند، معلمان ورزش به طور دقيقي نمي دانند چه مهارت ها و فعاليت هاي بدني سبب بهبود وضعيت جسماني دانش آموزان خواهد شد. در همين راستا يكي از موسسات علمي در 22 مدرسه و 117 موسسه ورزشي دست به انجام تحقيقاتي زده كه نتيجه آن نشانگر آن است كه همچنان بي برنامگي گسترده اي در مدارس انگلستان در زمينه ارائه برنامه هاي ورزشي مناسب، حكمفرماست.
ارتباط با باشگاه ها
بر اساس گزارشي كه همين موسسه تحقيقاتي انتشار داده است، دولت بريتانيا در نظر دارد با افزايش ميزان ارتباط ميان مدارس و باشگاه هاي ورزشي، سقف فعاليت جسماني دانش آموزان در ساعات غير درسي را به دو ساعت در هفته برساند. انتظار مي رود پس از اجراي اين طرح 85 درصد از دانش آموزان انگليسي تحت پوشش باشگاه ها قرار گيرند. ارتباط با باشگاه هاي ورزشي سطح فعاليت جسماني را در اكثر مدارس انگليس ارتقا خواهد داد. اين مسئله همچنين سبب خواهد شد تا با تغيير محيط - از مدرسه به يك ورزشگاه –تفاوتمثبتيايجادشودوهمدانشآموزانوهممعلمانباتمركزبيشتريبهامرورزشبپردازند. براساسبرنامههايدولتانگلستان،ارتباطورزشيميانمدارسوباشگاههابيشتردرزمينهرشتههايفوتبال،بسكتبالوسايرورزش هاي تيمي نظير واليبال و تنيس برقرار خواهد شد.
ديويد پل، بازرس كل مدارس انگليس در اين باره مي گويد: طرح هاي ورزشي دولت در مدارس با تحول مثبتي رو به رو بوده است. او مي افزايد: استراتژي جديد هنوز هم مدارس انگليس را در بر نگرفته و تلاش دولت بر آن است كه نفع اين طرح جديد عايد همه مدارس و دانش آموزان انگليسي شود.
المپيك
اين مقام وزارت آموزش و پرورش انگليس در ادامه مي گويد: با توجه به اين مسئله كه در آينده اي نه چندان دور قرار است بازي هاي المپيك در انگلستان انجام شود، دولت بايد تمامي تلاش خود را در راستاي قرار دادن بهترين امكانات ورزشي در اختيار دانش آموزان قرار دهد. اين اظهارات در حالي از سوي بازرس كل انگليس عنوان مي شوند كه گزارش ها همچنان از محدوديت پذيرش دانش آموزان در باشگاه هاي ورزشي حكايت دارند. در يكـــي از ايـــــن گزارش ها آمده است: برگزاري امتحان ورودي به باشگاه هاي ورزشي، محدوديت قابل توجهي را پيش روي پذيرش دانش آموزان قرار داده است. اين امر موجب شد ه است تا تنها بخشي از دانش آموزان مقطع متوسطه جواز ورود به ورزشگاه ها را پيدا كنند. يافته هاي ديگري نيز حكايت از آن دارند كه با وجود آنكه عملكرد معلمان ورزشي در كل مطلوب ارزيابي شده، اما همچنان كاستي هاي زيادي در زمينه تدريس ورزش در مدارس مشاهده مي شود. در نتيجه اين ضعف، نحوه ارزشگذاري فعاليت هاي بدني دانش آموزان نيز با ضعف هاي عمده اي رو به رو است. در واقع دانش آموزان تنها با ارائه بخشي از استعداد هاي خويش در عرصه ورزش، مورد تشويق و تمجيد معلمان قرار مي گيرند، در حالي كه دانش آموزان مقطع ابتدايي كه از امكانات كمتري نيز برخوردارند، نسبت به فعاليت هاي جسماني اشتياق بيشتري نشان مي دهند، دانش آموزان مقطع متوسطه نسبت به ورزش از خود تمايلي نشان نمي دهند و عملكرد آنها در زمينه فعاليت هاي ورزشي بسيار نامطلوب است. سخنگوي بخش تربيت و ارتقاي مهارت در وزارت آموزش و پرورش انگليس نيز مي گويد: با وجود آنكه طرح هاي جديد دولت در زمينه ارتباط
فرهنگي –ورزشيباشگاهبامدارسآغازشده،امازمانبيشترينيازاستتاتماميمراكز آموزشي انگليس تحت پوشش اين طرح قرار گيرند. او مي افزايد: ما اميدواريم تصوير نااميد كننده اي كه هر روز از مدارس در زمينه فعاليت هاي ورزشي ارائه مي شود با تسري اين طرح در سراسر كشور رفته رفته از اذهان پاك شود. لرد آدونيس، وزير مدارس انگليس نيز توصيف زيبايي از دورنماي ورزش انگليس ارائه مي دهد: بسياري از مدال آوران انگليسي المپيك 2012، هم اكنون پشت ميز مدارس مشغول به تحصيل هستند. او مي افزايد: ما قصد داريم راه دانش آموزان را از زمين بازي به جايگاه برندگان مدال هموار كنيم و با انجام چنين كاري به اهداف جوانان امروزي، جامه عمل بپوشانيم.
در ايران
اما در ايران شرايط متفاوتي حكمفرما بوده و هست. از زمان تاسيس مدارس دارالفنون در زمان صدر اعظمي اميركبير تاكنون وضعيت مدارس ايران دچار تغيير و تحولات عديده اي شده است. امروزه پس از گذشت بيش از 150 سال از آن تاريخ اغلب مدارس ايران صاحب يك زمين ورزش –هرچقدرهمكوچك–هستند،طيسالهاياخيرنيزمسئولانآموزشوپرورشايرانتوجهويژهايبهامرورزشدرمدارسازخودنشاندادهاند. اينامرسببشدهاستتابااتخاذسياستيجديدبرايبرخيازمدارسفاقدفضايكافي،زميننيزاجارهشود.
اما آنچه كه همچنان به آن توجه نمي شود، ساعات اختصاص يافته به زنگ ورزش است، در واقع در مدارس ايران دانش آموزان، چيزي در حدود يك ساعت و نيم وقت خود را در هفته به ورزش اختصاص مي دهند كه اين آمار در مقايسه با ساعات اختصاص يافته به ساير دروس وضعيت نه چندان مطلوب ورزش را در مدارس كشورمان نشان مي دهد.
اين امر لزوم هماهنگي وزارت آموزش و پرورش و سازمان تربيت بدني جمهوري اسلامي را به منظور يافتن ساز و كاري جهت مرتفع كردن موانع ورزش دانش آموزي، بيش از گذشته ضروري مي سازد. مناطق محروم كشورمان كه همچنان از ابتدايي ترين امكانات ورزشي بي بهره اند را نيز نبايد به فراموشي سپرد. به رغم اجراي طرح هاي ورزشي دولت طي سالهاي اخير در مناطق محروم، كمبود امكانات ورزشي همچنان در اين مناطق به چشم مي خورد. يكي از ديگر راهكارهاي مناسب محروميت زدايي در زمينه امكانات ورزش، رايزني سازمان ها و نهادهاي دخيل در امر ورزش و اقتصاد است، زيرا هماهنگي كامل اين دو بخش با يكديگر مي تواند، آينده اي توام با شكوه و اقتدار را براي ورزش كشور رقم زند. البته اين به اين معنا نيست كه زحمات مسئولان ناديده گرفته شود، زيرا طي سالهاي اخير سعي و تلاش دولت نتايج بسيار مثبتي را در عرصه هاي ورزشي به بار آورده است.
منبع:www.vista.ir