جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
مربيگري موفق ورزشي و ارتباط مؤثر
-(1 Body) 
مربيگري موفق ورزشي و ارتباط مؤثر
Visitor 439
Category: دنياي فن آوري

? مربيگري يعني چه؟
 

مربيگري عبارت است از هنر بهسازي عملکرد ديگران، بدين معني که مربيان با ارائه تکنيک‌ها به ورزشکاران، آنان را از جنبه‌هاي رواني و جسماني براي اجراء مطلوب پرورش مي‌دهند.

? نقش‌هاي يک مربي
 

مربي ورزش در راستاي انجام وظايف خود نقش‌هاي متعددي را بر عهده دارد که مهمترين آنها عبارت است از:
1) مربي به‌عنوان معلم
مربيان بايد شيوه‌هاي آموزشي را براي سطوح مختلف به‌کار ببرند و بدانند که شاگردان از سطوح مختلف يادگيري برخوردار هستند.
2)مربي به‌عنوان رهبر
مربيان الگوي رفتاري شاگردانشان هستند. مربيان با ارتباط با شاگردان از قابليت‌هاي آنان آگاهي پيدا کرده و هدايت مي‌کنند.
3) مربي به‌عنوان سازمان‌دهنده
مربيان با توجه به اهداف گروه، تدارک لازم را براي حضور موفق ورزشکاران در مسابقات، رويدادهاي ورزشي و فرآيندهاي ديگر زندگي پيش‌بيني فراهم مي‌کنند.

? مربي موفق به نيازهاي مربيگري توجه مي‌کند
 

سه نياز اصلي در مربيگري هر رشته ورزشي وجود دارد:
1)نيازهاي رشته ورزشي
يعني مردم چقدر به اين رشته نياز و توجه دارند.
جايگاه رشته ورزشي در ساختارهاي جهاني ورزش در کجا و چه رتبه‌اي قرار دارد. آيا تدارک و برنامه لازم براي توسعه و تکامل و همچنين ايمني مسابقات و رقابت‌هاي رشته ورزشي پيش‌بيني شده است؟

? نيازهاي مربي
 

مهم است که مربيان از علم و تکنولوژي براي آموزش رشته ورزشي برخوردار بوده و همواره به دانش روز مجهز شوند. مربيان بايد قابليت رهبري داشته باشند.

? نيازهاي شاگردان
 

در مربيگري موفق در نظر داشتن نيازهاي شاگردان از جنبه‌هاي مختلف فوق‌العاده مهم است از جمله اين نيازها مي‌توان به انگيزه رضايت، برناه و تمرين مطلوب اشاره کرد.

? ارتباط مؤثر
 

مهمترين ويژگي مربيان موفق دنيا اين است که براي توسعه مهارت‌هاي مربيگري و ارتباط مؤثر با شاگردانشان وقت مي‌گذارند. ارتباط از ويژگي‌هاي بارز توسعه انساني در پديده‌ها و فرآيندهاي مختلف ورزش و مربيگري است.
مهارت‌هاي ارتباطي براي مربيان به دو گروه مهارت‌هاي ارتباطي کلامي و مهارت‌هاي ارتباطي غيرکللامي تقسيم مي‌شود. از ويژگي‌هاي مهم مهارت‌هاي ارتباط کلامي ثبات و استحکام، صداقت و اختصار است و مهارت‌هاي ارتباط غيرکلامي مهم که در اختيار مربيان است حالات چهره، زبان بدن و مهارت گوش دادن است.

? اختلالات برقراري ارتباط
 

مردم راه‌هاي اختلال آميز برقراري ارتباط را در کودکي از خانواده و محيط مي‌آموزند از جمله مي‌توان به موارد زير اشاره کرد: چگونه ظاهربين باشيم، چگونه ظاهرسازي کنيم، چگونه پنهان‌کاري کنيم، چگونه دروغ بگوئيم و از اين قبيل که اينها برقراري ارتباط را تضعيف مي‌کنند.

? آفت‌هاي ارتباط سالم
 

? مربيان بايد به موانع و آفت‌هاي ارتباط سالم و مؤثر توجه داشته باشند.
? صحبت کردن و هرگز گوش نداند.
? هميشه کنترل کردن و دستور دادن.
? هرگز کنترل نکردن و بي‌تفاوت بودن.
? در کنترل، نداشتن عواطف و هيجانات.
? بي‌توجهي به ارتباط غيرکلامي.
? ياروقار شدن به شاگردان.

? سخن آخر
 

مربيان براي برقراري ارتباط مؤثر مي‌توانند مهارت‌هاي مرتبط را ياد بگيرند و با به‌کارگيري و تجربه آموخته‌‌ها وارد دنياي مربيگري موفق شوند.
منبع:www.vista.ir
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image