? مربيگري يعني چه؟
مربيگري عبارت است از هنر بهسازي عملکرد ديگران، بدين معني که مربيان با ارائه تکنيکها به ورزشکاران، آنان را از جنبههاي رواني و جسماني براي اجراء مطلوب پرورش ميدهند.
? نقشهاي يک مربي
مربي ورزش در راستاي انجام وظايف خود نقشهاي متعددي را بر عهده دارد که مهمترين آنها عبارت است از:
1) مربي بهعنوان معلم
مربيان بايد شيوههاي آموزشي را براي سطوح مختلف بهکار ببرند و بدانند که شاگردان از سطوح مختلف يادگيري برخوردار هستند.
2)مربي بهعنوان رهبر
مربيان الگوي رفتاري شاگردانشان هستند. مربيان با ارتباط با شاگردان از قابليتهاي آنان آگاهي پيدا کرده و هدايت ميکنند.
3) مربي بهعنوان سازماندهنده
مربيان با توجه به اهداف گروه، تدارک لازم را براي حضور موفق ورزشکاران در مسابقات، رويدادهاي ورزشي و فرآيندهاي ديگر زندگي پيشبيني فراهم ميکنند.
? مربي موفق به نيازهاي مربيگري توجه ميکند
سه نياز اصلي در مربيگري هر رشته ورزشي وجود دارد:
1)نيازهاي رشته ورزشي
يعني مردم چقدر به اين رشته نياز و توجه دارند.
جايگاه رشته ورزشي در ساختارهاي جهاني ورزش در کجا و چه رتبهاي قرار دارد. آيا تدارک و برنامه لازم براي توسعه و تکامل و همچنين ايمني مسابقات و رقابتهاي رشته ورزشي پيشبيني شده است؟
? نيازهاي مربي
مهم است که مربيان از علم و تکنولوژي براي آموزش رشته ورزشي برخوردار بوده و همواره به دانش روز مجهز شوند. مربيان بايد قابليت رهبري داشته باشند.
? نيازهاي شاگردان
در مربيگري موفق در نظر داشتن نيازهاي شاگردان از جنبههاي مختلف فوقالعاده مهم است از جمله اين نيازها ميتوان به انگيزه رضايت، برناه و تمرين مطلوب اشاره کرد.
? ارتباط مؤثر
مهمترين ويژگي مربيان موفق دنيا اين است که براي توسعه مهارتهاي مربيگري و ارتباط مؤثر با شاگردانشان وقت ميگذارند. ارتباط از ويژگيهاي بارز توسعه انساني در پديدهها و فرآيندهاي مختلف ورزش و مربيگري است.
مهارتهاي ارتباطي براي مربيان به دو گروه مهارتهاي ارتباطي کلامي و مهارتهاي ارتباطي غيرکللامي تقسيم ميشود. از ويژگيهاي مهم مهارتهاي ارتباط کلامي ثبات و استحکام، صداقت و اختصار است و مهارتهاي ارتباط غيرکلامي مهم که در اختيار مربيان است حالات چهره، زبان بدن و مهارت گوش دادن است.
? اختلالات برقراري ارتباط
مردم راههاي اختلال آميز برقراري ارتباط را در کودکي از خانواده و محيط ميآموزند از جمله ميتوان به موارد زير اشاره کرد: چگونه ظاهربين باشيم، چگونه ظاهرسازي کنيم، چگونه پنهانکاري کنيم، چگونه دروغ بگوئيم و از اين قبيل که اينها برقراري ارتباط را تضعيف ميکنند.
? آفتهاي ارتباط سالم
? مربيان بايد به موانع و آفتهاي ارتباط سالم و مؤثر توجه داشته باشند.
? صحبت کردن و هرگز گوش نداند.
? هميشه کنترل کردن و دستور دادن.
? هرگز کنترل نکردن و بيتفاوت بودن.
? در کنترل، نداشتن عواطف و هيجانات.
? بيتوجهي به ارتباط غيرکلامي.
? ياروقار شدن به شاگردان.
? سخن آخر
مربيان براي برقراري ارتباط مؤثر ميتوانند مهارتهاي مرتبط را ياد بگيرند و با بهکارگيري و تجربه آموختهها وارد دنياي مربيگري موفق شوند.
منبع:www.vista.ir