جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
بدمينتون
-(6 Body) 
بدمينتون
Visitor 653
Category: دنياي فن آوري
ريشه‌ي بازي بدمينتون در هندوستان شکل گرفته است. کودکان کوچه و خيابان هندوستان بازي‌اي انجام مي‌دادند به نام پونا (Poona) . در اين بازي کودکان با استفاده از يک تخته چوب، به يک توپ کوچک که به آن پرنده مي‌گفتند (چون از پر درست شده بود) ضربه مي‌زدند و طرف مقابل قبل از افتادن توپ به زمين آن را پاسخ مي‌داد.
هنگامي که افسران انگليسي در هند با اين بازي آشنا شدند سعي کردند با استفاده از وسايل و ابزار کامل‌تر، به آن شکل و شمايل جذاب‌تري بدهند. در نتيجه ورزش بدمينتون به مرور پيش‌رفت کرد تا به وضعيت امروزي درآمد.
بدمينتون يک بازي ساده و بسيار جذاب است. تقريباً هر شخصي مي‌‌تواند به کمک يک راکت سبک وزن، يک توپ مخصوص بدمينتون و يک تور که مي‌تواند يک طناب هم باشد از اين بازي مفرح لذت ببرد. اين بازي در جمع‌هاي خانوادگي، مهماني‌ها، فضاهاي سبز پارک‌ها و ... به راحتي انجام پذير است.
بدمينتون سريع‌ترين بازي انجام شده با راکت است. در سطح بين المللي يک ضربه‌ي محکم گاهي سرعت توپ را تا 300 کيلومتر در ساعت مي‌رساند. پس اين بازي در سطح حرفه‌اي نياز به سرعت، عکس العمل، استراتژي و قدرت زياد بازي‌کن دارد.

نحوه‌ي بازي
 

بدمينتون به صورت 2نفره (تک به تک) يا 4 نفره (2 به 2) انجام مي‌شود.
نحوه‌ي بازي به اين صورت است که بازي‌کنان به کمک راکت و ضربه زدن به توپ پردار آن را از روي تور عبور داده، به سمت زمين حريف مي‌فرستند و سعي مي‌کنند با ضربات محکم توپ را در محوطه‌ي مشخص شده به زمين برسانند.

تجهيزات:
 

- راکت: راکتي را انتخاب کنيد که نه کوچک و نه بزرگ باشد. راکت 100 گرمي مناسب‌تر است. اندازه‌ي دسته‌ي راکت 86 تا 92 سانتي‌متر باشد بهتر است. راکت دسته‌ي چرمي بهتر از راکت‌هاي حوله‌اي است.
- شفت: سر راکت را به دسته متصل مي‌کند.
- سر راکت: اين قسمت بايد از جنس گرافيت يا آلومينيوم باشد. از خريد راکتي که سر آن از استيل است خودداري کنيد؛ زيرا تعادل مناسبي ندارد.
- سيم‌ها: مهم‌ترين قسمت يک راکت سيم‌ها هستند. سيم‌هايي که از روده‌ي طبيعي درست شده‌اند بهتر و انعطاف‌پذيرترند.
توپ بدمينتون:‌
توپ از مواد طبيعي يا مصنوعي ساخته مي‌شود و بايد از جنس چوپ پنبه که لايه‌ي چرمي دارد‌، باشد. توپ چرمي بايد داراي 16 پرک باشد که به پايه وصل مي‌شوند. کارشناسان ادعا مي‌کنند بهترين توپ‌هاي موجود، آن‌هايي هستند که از بال چپ غاز براي قسمت پردار استفاده شده است. (اين هم معماي جالبي است، خاصيت بال چپ غاز!)
لباس:
لباس، معمولاً شورت ورزشي و پيراهن است. رنگ لباس بايد به گونه‌اي باشد که تمرکز طرف مقابل را از بين نبرد. طبق قانون رنگ سفيد براي بازي‌کنان انتخاب شده است.
تور:
تور بايد از جنس نخ طبيعي يا بافت مصنوعي ظريف و به رنگ تيره باشد. ارتفاع تور از سطح زمين در نقطه‌ي مرکزي تور 152 سانتي‌متر و در کنار پايه‌ها 155 سانتي‌متر است.
ابعاد زمين:
طول زمين بازي دو نفره (دوبل) 40/13 متر و عرض آن 10/6 متر است.
طول زمين بازي يک نفره 40/13 متر و عرض آن 18/5 متر است.

امتيازها:
 

يک مسابقه شامل سه گيم است و برنده کسي است که دو گيم از سه گيم را برده باشد. هر گيم در بازي انفرادي و دوبل مردان 15 امتياز، و در بازي انفرادي زنان 11 امتياز و دوبل بانوان 15 امتياز است. پس از پايان هر گيم بازي‌کنان زمين را عوض مي‌کنند.
سرويس:
زننده و گيرنده‌ي سرويس بايد به صورت مورب در داخل محوطه‌ي سرويس و بدون تماس با خطوط محوطه‌ي سرويس قرار گيرند. هنگام زدن سرويس بايد قسمتي از هر دو پاي بازي‌کن در حالتي ثابت با زمين تماس داشته باشد. هنگام برخورد توپ با راکت زننده‌ي سرويس،‌ بايد تمام توپ از کمر زننده‌ي سرويس پايين‌تر باشد. اولين سرويس از محوطه‌ي سمت راست زده مي‌شود.
زننده‌ي سرويس نبايد قبل از آمادگي گيرنده‌ي سرويس اقدام به زدن سرويس کند. در بازي‌هاي يک نفره، تا زماني که زننده‌ي سرويس امتيازي کسب نکند و يا اين که امتياز او در آن گيم زوج باشد، زننده و گيرنده‌ي سرويس بايد در زمين سمت راست قرار گيرند، و زماني که امتياز زننده‌ي سرويس در آن گيم فرد باشد بازي‌کنان از سمت چپ بايد سرويس بزنند.
سرويس در بازي‌هاي دو نفره:
اولين سرويس بايد از سمت راست زده شود. فقط گيرنده‌ي سرويس حق برگشت سرويس را دارد. اگر هم‌بازي گيرنده‌ي سرويس به توپ ضربه بزند خطا به حساب مي‌آيد.
پس از برگشت سرويس از سوي دريافت کننده، هر يک از بازي‌کنان مي‌توانند به توپ ضربه بزنند.
پس از پايان هر گيم، جاي بازي‌کنان زننده و گيرنده‌ي سرويس را مي‌‌توان عوض کرد.

خطاهاي محوطه‌ي سرويس:
 

- سرويس خارج از نوبت زده شود.
- سرويس از قسمت اشتباه زده يا دريافت شود.

خطاهاي بازي بدمينتون:
 

- اگر توپ در هنگام بازي خارج از محوطه‌ي زمين بازي فرود آيد.
- توپ از روي تور عبور نکند.
- توپ به بدن يا لباس بازي‌کن برخورد کند.
- اگر به توپ در زمين حريف ضربه زده شود.
- در طول بازي، بازي‌کني به طور عمد تمرکز حريف خود را به‌هم بزند. (مثل ايجاد سر و صدا و حرکت‌هاي غيرعادي)
- بازي‌کني دوبار پشت سر هم به توپ ضربه بزند.
- در حين بازي، گرفتن توپ با راکت‌ و با کمي مکث به آن ضربه زده شود. (حمل کردن توپ)
موارد فوق چند نمونه از خطاهاي بدمينتون است. مواردي هم وجود دارد که داور دستور به‌جا (تکرار) مي‌دهد و بازي‌کن زننده‌ي سرويس، دوباره سرويس مي‌زند. اين موارد عبارت‌اند از:
1) براي هر اتفاق پيش بيني نشده يا تصادفي به جا داده مي‌شود.
2) بجز زمان سرويس اگر توپ روي تور يا بعد از عبور از آن در زمين حريف داخل مشبک‌هاي تور گير کند.
3) قبل از آن که گيرنده‌ي سرويس آماده‌ي دريافت باشد، سرويس زده شود.
4) اگر در جريان بازي، توپ خورد شود يا کله‌ي توپ از آن جدا شود.
5) اگر داور خط ورود توپ را نديده باشد و داور نتواند تصميم بگيرد.

داوران:
 

تعداد داوران خط در بازي‌هاي بين المللي و رسمي 10 نفر هستند؛ ولي مي‌توان با 4 داور خط بازي را برگزار کرد.
نکته‌هاي مربوط به داوري:
- بازي‌کن بدون اجازه‌ي داور حق ترک زمين را ندارد.
- در حين انجام رالي، مربي حق راهنمايي بازي‌کن خود را ندارد.
در بدمينتون بازي‌کن متخلف با کارت‌هاي زرد، قرمز و مشکي جريمه مي‌شوند.
اگر بازي‌کني رفتار غيرورزشي انجام دهد با تذکر و کارت زرد، بر آن کار اصرار ورزد با کارت قرمز جريمه مي‌شود. بازي‌کني که کارت قرمز گرفته اگر بر رفتار زشت و غير ورزشي اصرار ورزد، سرداور با کارت مشکي بازي‌کن را از زمين اخراج مي‌کند.

نکته:
 

در بدمينتون تايم اوت وجود ندارد و بازي‌کن با اجازه‌ي داور مي‌تواند آب بخورد يا از حوله استفاده کند.
وقت استراحت بين گيم‌ها 2 دقيقه است. در هر گيم در امتياز 11، يک دقيقه استراحت وجود دارد.
- بازي بدمينتون داراي قوانين و مقررات بسيار زيادي است. آوردن خلاصه‌اي از اين قوانين، فقط براي آشنايي شما با اين ورزش است؛ ولي شما مي‌توانيد بدون در نظر گرفتن اين قوانين، با استفاده از 2 راکت بدمينتون و يک توپ پردار از اين بازي لذت ببريد.
منبع: ماهنامه سلام بچه ها شماره 241
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image