جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
سيري در انديشه سياسي شيخ بهايي
-(3 Body) 
سيري در انديشه سياسي شيخ بهايي
Visitor 314
Category: دنياي فن آوري
سوم ارديبهشت روز نکوداشت اصفهان است .
شوراي شهر اصفهان در مصوبه اي سوم ارديبهشت را که بنابر برخي اقوال روز تولد شيخ بهايي است ،روز اصفهان نامگذاري کرد.
از آنجايي که انديشه سياسي بهاء الدين محمد بن حسين عاملي معروف به شيخ بهايي کمتر مورد توجه قرار گرفته است برآن شديم براي شناساندن انديشه سياسي شيخ بهايي، در اين نوشتار به معرفي آراء و نظرات وي به اجمال بپردازيم،آرايي که بازنگري در آنها از چند جهت مهم،لازم و ضروري است :نخست اينکه،بهايي آراي سياسي خود را مدون و منظم ارائه نکرده ،بلکه به صورت پراکنده به تناسب موضوعات گوناگون در آثارش مطرح کرده است .بنابراين ،نظام مند کردن آنها يک ضرورت است .دوم،وجود برخي ابهامها و دوگانگي و تضاد ظاهري در نظر و عمل سياسي شيخ است که برخي از نويسندگان از آن برداشت ناصواب کرده اند. سوم ،فقدان تحقيق جامع براي پاسخگوئي به سؤالها و نيازهاي علمي در موارد مذکور است. در خصوص پيشينه تحقيق بايد گفت،دانش پژوهاني که به شرح حال يا معرفي ديدگاه هاي علمي اين انديشمند پرداخته اند،هرکدام به تناسب بحث خود،اجمالاً به زندگي سياسي و به ندرت به انديشه سياسي او اشاراتي داشته اند. لذا هدف اين پژوهش،شناساندن انديشه شيخ بهايي و سامان دادن به آن و نيز زدودن برخي ابهامهاي موجود از چهره سياسي ايشان است .با اتخاذ روش توصيفي - تحليلي در تبيين انديشه سياسي اين انديشمند،آثار وي از منابع اصلي تحقيق محسوب شده و در تدوين زندگي علمي و سياسي او نيز از کتب تراجم و آثار تاريخي به عنوان منابع فرعي پژوهش ،استفاده شده است.

زندگي سياسي شيخ بهايي
 

زندگي سياسي شيخ بهايي در دوران نوجواني و جواني او شکل گرفت .او در سيزده سالگي در سال 966 همراه با پدرش، از ستم حاکمان عثماني بر شيعيان جبل عامل بويژه دانشمندان شيعي به ايران مهاجرت کرد. خانواده عاملي پس از سه سال اقامت در اصفهان، در اواخر سال 968 با معرفي شيخ حسين بن عبدالصمد به شاه صفوي توسط شيخ علي منشار، شيخ الاسلام اصفهان به قزوين پايتخت شاه طهماسب اول (930-984 ق)رفتند و شاه نيز بر اساس شناختي که از فقهاي جبل عامل داشت و با توجه به منزلت علمي شيخ حسين که شاگرد مبرز شهيد ثاني بود، او را به سمت شيخ الاسلامي پايتخت تعيين کرد.البته ، اقامت او در قزوين به درازا نکشيد و پس از چندي از طرف شاه طهماسب به شيخ الاسلامي مشهد و سپس هرات منصوب شد. بنابراين، يکي از عوامل مهم که در زندگي سياسي شيخ بهايي نقش اساسي داشته، حضور پدر وي در دربار صفوي است.هر چند بهايي در دوران حيات سياسي پدر خود داراي منصب سياسي نبوده، اما حضور او در پايتخت و در کنار پدر در مشهد و هرات ،او را با منصب و وظايف شيخ الاسلامي آشنا ساخت و آماده پذيرش اين منصب پس از پدرش گردانيد. شيخ بهايي در دوران سلطنت شاه اسماعيل دوم(984-985ق)که با بحران سياسي و جنگ بين سران قزلباش همراه بود، به نظر مي رسد در مرکز سياسي صفويه حضور نداشته است. از زندگي سياسي شيخ بهايي در دوران ده ساله سلطنت سلطان محمد (985-995ق)تنها گزارش تاريخي که در دست است،اشاره کوتاه شاگرد او عزالدين حسين بن حيدر کرکي است که بعد از خروج شيخ حسين بن عبدالصمد از ايران و وفات او در بحرين، فرزندش بهاء الدين عاملي جانشين او در منصب شيخ الاسلامي هرات گرديد. از سياست و هوشمندي شاه عباس اول(995-1038ق) آن که به عالمان ديني نهايت احترام را مي گذاشت و از اين راه در ترويج دين و اقتدار سياسي ايران و نيز تحکيم سلطنت خود بهره مي جست. از جلمه خليفه سلطان، شاگرد ميرداماد و شيخ بهايي را به وزارت خود منصوب کرد.
فعاليتهاي سياسي شيخ بهايي عمدتاً در عهد اين پادشاه صورت گرفت. به نوشته عالم آراي عباسي،شيخ بهايي پس از رحلت شيخ علي منشار،شيخ الاسلام دارالسلطنه اصفهان،جانشين وي شد. شيخ بهايي در سال 996 ق به سمت شيخ الاسلامي اصفهان، پايتخت جديد شاه عباس اول تعيين گرديد و تا سال وفاتش اين منصب را برعهده داشت.

انديشه سياسي شيخ بهايي
 

مسأله حکومت در زندگي اجتماعي انسان، از بديهي ترين مسائل سياسي است و به دليل بديهي، فطري و عقلاني بودن آن، هيچ انديشمندي در لزوم آن شک و ترديد نکرده است .عالمان ديني نيز بر مدني الطبع بود انسان که او را به سوي تشکيل اجتماع و نهاد ناظر بر امور آن مي کشاند،تأکيد فراوان کرده اند. از نظر شيخ ، منزلت حکومت و جايگاه حاکم در جامعه نسبت به رعيت مانند روح براي جسد و پسر براي پدر است.
همان گونه که حيات جسم بدون روح امري ناممکن است، حيات و نظم اجتماعي بدون وجود و حضور شهريار نيز امکان ناپذير است .در اين تمثيل سياسي،وجود زمامدار از مهم ترين ارکان جامعه معرفي شده است و از طرفي، نشان دهنده شدت ارتباط ساير اجزا و عناصر جامعه با اين عنصر اساسي است.
نگاه شيخ بهايي به اين مسأله از جايگاه امامت نيز قابل توجه است. همان طور که مي دانيم، از منظر دين نيز مي توان ضرورت حکومت و رياست عامه را از مفاهيم ديني استفاده کرد، زيرا يکي از اصول مسلم کلام شيعي، انقطاع ناپذيري امامت و زعامت ديني و دنيوي امت در تمام اعصار است. شيخ در اثبات اين اصل به رواياتي نظير«لاتخلو الارض من قائم لله بحجه اما ظاهر مشهود او خائف مغمور»؛و حديث نبوي که فرمود:«من مات و لم يعرف امام زمانه مات ميته جاهليه»استدلال کرده است.
به اعتقاد وي، ظاهر اين احاديث، عقيده اماميه را اثبات مي کند که امام زمان در عصر غيبت حضرت مهدي (عج) است. از عبارتهاي فوق استفاده مي شود که اولاً،خلافت ظاهري و رياست دنيوي بخشي از امامت عامه است ؛ثانياً، حکومت و زعامت ديني و سياسي جامعه بشري از ضروريات مستمر و هميشگي و انکار ناپذير به شمار مي آيد ، زيرا امامت اثبات شده در حديث فوق براي تمام بشر است نه تنها براي طايفه اماميه. علاوه بر اين ،زعامت ديني و سياسي به زمان خاصي اختصاص نداشته و شامل تمام دوره هاست.
منبع: ويژه نامه روز اصفهان و کنگره بزرگداشت شيخ بهايي ضميمه روزنامه اصفهان زيبا / ارديبهشت 89.
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image