محيط خانواده
کمتوجهي والدين به تربيت ديني فرزندان، به ويژه در کودکي و نوجواني، نقش مهمي در بياعتقادي جوانان به امور ديني دارد. اگر کودک در محيطي رشد کند که اعضاي آن به مسائل ديني و عبادي بياعتنا هستند و خود را در قبال آن مسئول نميدانند، بيشک، اين کودک نيز در جواني و بزرگسالي از مذهب و عبادت، گريزان خواهد بود. والدين بايد تربيت درست و اسلامي فرزندشان را از دوران کودکي آغاز کنند و راهنماي خوبي براي دوران نوجواني و جواني فرزندشان باشند؛ زيرا در بزرگسالي، شخصيت فرد به طور کامل شکل گرفته و تغيير و اصلاح آن، کاري بس دشوار است. به تعبير سعدي:
هرکه در خُردياش ادب نکنند
در بزرگي، فلاح از او برخاست
چوب تَر را چنانچه خواهي، پيچ
نشود خشک جز به آتش، راست
حضرت علي عليهالسلام در نامهاي به فرزند بزرگوارش، امام حسن مجتبي عليهالسلام ميفرمايد: «پيش از آنکه دلت سخت و عقلت گرفتار شود، به تربيت تو پرداختم.» صفحه دل کودک در آغاز تولد، پاک و سفيد است. روشهاي خوب و بد تربيت والدين در سالهاي پس از تولد، بر اين صفحه سفيد نقش ميبندد. هنگاميکه فرزند به دوران نوجواني و جواني رسيد، آثار خوب و بد تربيت کودکي او در شخصيت فرد ديده ميشود. ازاينرو، پيامبر خدا صلياللهعليهوآله فرمود: «فرزندانتان را گرامي بداريد و آنها را خوب تربيت کنيد».
گاهي برخي خانوادههاي ديندار، ارزشها و باورهاي خود را با خشونت و زور به جوان تحميل ميکنند که اين روش نادرست، سبب فرار و دوري جوان از باورهاي ديني و افزايش فاصله ميان او و والدينش ميشود. براي پرورش درست و اصولي نوجوان و جوان، بايد از نقطهاي آغاز کنيم که جوان علاقهمند است و به گونهاي عمل کنيم که او در تربيت خود، احساس اجبار و تحميل عقيده نکند.
پيام متن:
1. براي اينکه جواناني ديندار داشته باشيم، بايد از دوران کودکي، در تربيت درست و سالم آنان بکوشيم.
2. به کارگيري اجبار و خشونت در تربيت ديني فرزندان، نتيجه معکوس ميدهد و آنان را از مذهب گريزان ميکند.
دوستان جوان
جواني، ابتداي ورود به زندگي اجتماعي است. جوان براي رسيدن به استقلال بيشتر که يکي از ويژگيهاي اين دوران است، از خانواده دور ميشود و به دوستان خود روي ميآورد. در اين ميان، تأثير دوستان ميتواند بيش از نقش خانواده باشد. يک دوست بد و فاسد ميان دوستان خوب، همچون ميوه پوسيدهاي است که ميان ميوههاي سالم جعبهاي قرار دارد. همانگونه که اين ميوه پوسيده ميتواند ميوههاي زيادي را بر اثر گذر زمان خراب کند، دوست بد نيز ميتواند افراد بسياري را مانند خود فاسد سازد. امام علي عليهالسلام ميفرمايد: «کسي که ناسنجيده با ديگران پيمان دوستي ميبندد، ناچار بايد به رفاقت اشرار و افراد فاسد تن در دهد».
موثرترين عامل در شکلدهي شخصيت انسان، پس از اراده و تصميم خود فرد، دوستان و معاشران او هستند. انسان، بخش بزرگي از باورها و ويژگيهاي اخلاقي خود را از دوستان و همنشينانش فراميگيرد. از علي عليهالسلام در اينباره نقل است:
هرگاه امر کسي بر شما مشتبه شد و دين او را تشخيص نداديد، به دوستانش نظر کنيد. اگر اهل دين بودند، او نيز پيرو دين خداست و اگر بر دين خدا نبودند، پس او نيز نصيب و بهرهاي از دين خدا ندارد.
اين سخن، همان حقيقتي است که اينگونه به زبان شعر درآمده است:
تو اول بگو با کيان زيستي
پس آنگه بگويم که تو کيستي
بنابراين، جوانان بايد در انتخاب دوست و همنشين خود بسيار دقت کنند و کساني را به دوستي برگزينند که ايماني پاک و انديشهاي سالم دارند. دوست خوب و شايسته، انسان را به داشتن شخصيتي سالم و عملکردي درست فراميخواند. همچنين «از دست دادن اينگونه دوستان، سبب غربت و تنهايي انسان ميشود» و «نشاندهنده ناتواني فرد در نگهداري دوست خوب است».
پيام متن:
1.پس از اراده فرد، دوستان او در شکلدهي شخصيت وي نقش مهمي دارند.
2.دوستان خوب، انسان را به رفتار و عملکردي درست فراميخوانند.
3.از دست دادن دوستان خوب، نشان دهنده ناتواني فرد و موجب غربت و تنهايي اوست.
تکريم جوان
اسلام درباره بزرگ شمردن شخصيت فرزندان و جوانان و احترام گذاشتن به آنان، راهکارهايي ارائه داده است که عمل به آنها، تربيت صحيح اسلامي را در پي خواهد داشت. پيامبر گرامي اسلام، فرزند را در طول هفت سال سوم زندگي، وزير و مشاور ميخواند.
از اين سخن درمييابيم هنگامي که فرزند به سن تکليف رسيد، ديگر نبايد با او برخورد کودکانه کرد، بلکه او جوان پرشور و پرتواني است که در کارها ميتوان با او مشورت کرد. اين کار براي رشد شخصيت جوان و سهيم کردن او در امور زندگي و جامعه، لازم است. اگر بزرگي و احترام جوان حفظ شود، هرگز گرفتار عقده خودکم بيني نخواهد شد و به سادگي در دام افراد منحرف گرفتار نخواهد آمد.
بنابراين، کساني که به سعادت جوانان علاقهمندند و براي تحقق تربيت شايسته آنان ميکوشند، وقتي خطا و لغزشي از جوانان خود ديدند، بايد پنهاني و دور از چشم ديگران و در کمال ادب و احترام، اشتباه آنها را يادآور شوند، به گونهاي که احساس توهين و تحقير نکنند. رسول خدا صلياللهعليهوآله هرگاه ميخواست اشتباه فردي را تذکر دهد، با کنايه و خطاب به جمع، خطا بودن کار فرد را گوشزد ميکرد.
اطرافيان و مربيان جوان بايد بدانند که جوان، دوره ويژه و حساسي را ميگذراند و دانش و تجربه او اندک و ناچيز است. پس نبايد در برابر اشتباهها و کوتاهيهاي نوجوان، با تضعيف شخصيت و سرزنشهاي بيحد، او را از صحنه فعاليتهاي اجتماعي و مذهبي بيرون رانند. در اين صورت، او با احساس حقارت، خود را ضعيف و آسيبپذير ميبيند و به جاي حل مشکلات، تن به خواري و پستي ميدهد و با گرفتار شدن در دام گروههاي فاسد، خود را به ناپاکيها آلوده ميسازد. روزهاي جواني، بهترين دوران سازندگي شخصيت جوان است. ازاينرو، اگر احترام واقعي جوانان حفظ شود و آنها را به عنوان عنصري مفيد و مؤثر در امور جامعه به کار گيرند، زمينه همکاريهاي دوستانه و روبه رشد آنها نيز فراهم ميشود.
پيام متن:
1.فرزندان در طول هفت سال سوم زندگي، وزير و مشاور والدين در کارها هستند تا بدينگونه تکريم شوند.
2.خطا و اشتباه جوان را بايد پنهاني و به دور از چشم ديگران به آنان گوشزد کرد تا به شخصيت آنها توهين نشود.
3. تضعيف شخصيت جوان، زمينهساز پيوستن او به گروههاي کجرو و فاسد ميشود.
الگوي مناسب
يکي از ويژگيهاي دوران جواني، الگوپذيري است. جوان به دنبال شخصي ميگردد تا رفتارش را با او تنظيم و از رفتارهاي او تقليد کند. نوجوان و جواني که شيفته مقام علمي، هنري و ورزشي فردي ميشود، در نتيجه اين شيفتگي، درصدد برميآيد که خود را در نوع لباس پوشيدن، نشست و برخاست و راه رفتن و سخن گفتن، به الگو نزديکتر و با او هماهنگتر سازد.
گاهي نيز اين علاقهمندي به جايي ميرسد که جوان، بديها و زشتيهاي فرد الگو را نميبيند و او را از هرگونه عيب و نقص، پاک ميپندارد. حضرت علي عليهالسلام فرمود: «چشم انسان علاقهمند از ديدن عيبهاي محبوب خويش نابيناست و گوشش در شنيدن زشتيهاي وي ناشنواست».
الگو قرار دادن افراد ناشايست که نقشي در کمال و موفقيت انسان ندارند، جوان را از شکوفا شدن استعدادهايش بازميدارد و جوان بر اثر شبيهسازي خويش با الگوهاي نامناسب، اخلاق آنان را نيز در خود جلوهگر ميسازد. اميرالمؤمنين علي عليهالسلام ميفرمايد: «بيخردي است که از هر صدايي پيروي کني و با هر بادي به سمتي حرکت کني».
بنابراين، شناختن حدود و منزلت الگوها و ضد الگوها ضروري است تا قدرت و شهرت و موقعيت، يگانه معيار الگوسازي نشود. براي اين کار، جوان بايد با پندها و رفتار اسوههاي متعالي دين هماهنگ شود تا هيچگاه از شخصيت اسلامي و اعتقادي خود دور نگردد. از نظر آموزههاي ديني و اسلامي، هدف اصلي تقليد و پيروي از الگوها، دستيابي به حق و حقيقت از راه رشد فکري و معرفتي است و اين امر، تنها در سايه پيروي از الگوهاي شايسته امکانپذير است، چنانکه خداوند در قرآن کريم تذکر ميدهد: «آيا آن که مردم را به حق رهبري ميکند، سزاوار پيروي است يا آن که هدايت نميکند، مگر آنکه خود هدايت شود.» حضرت موسي عليهالسلام ، هدف خود را از پيروي خضر عليهالسلام ، بهرهمند شدن از آموزش همراه با رشد و تعالي ذکر ميکند. امام صادق عليهالسلام نيز انسان را از اينکه بدون دليل محکم، الگويي را انتخاب و او را در همه گفتهها و کردارش، تأييد و تصديق کند، برحذر ميدارد.
پيام متن:
1.جوان به دنبال الگو و اسوهاي است تا رفتار و منش خود را با او هماهنگ کند. بنابراين، بايد در انتخاب الگو بسيار دقت کرد.
2.الگو قرار دادن افراد ناشايست سبب دوري جوان از خودشناسي و بازماندن او از کشف استعدادهايش ميشود.
رسانههاي جمعي
امروزه رسانههاي جمعي در شکلدهي شخصيت و فرهنگ افراد جامعه نقش برجستهاي برعهده دارند؛ زيرا بيشتر مردم جامعه به ويژه جوانان، وقت زيادي را براي خواندن مجله و روزنامه يا تماشاي برنامههاي تلويزيوني و رفتن به سينما ميگذرانند. بنابراين، چگونگي عملکرد اين وسايل ارتباط جمعي در بازتاب باورها و ارزشهاي پذيرفته شده افراد جامعه، در روي آوردن مردم به آنها يا انحراف از آنها بسيار اثرگذار است. بدينجهت، امام خميني رحمهالله به دست اندرکاران صدا و سيما سفارش ميکرد:
دستگاه تلويزيون يا راديو بايد آموزنده باشد. بايد به جوانهاي ما قدرت بدهد و آنها را نيرومند کند. از راه سمع و بصر بهتر ميشود آنها را تربيت کرد؛ براي اينکه همه گوش ميکنند و جوانها هم گوش ميکنند.
رسانهها با توجه به توانمنديهاي خود، گاه ميتوانند يکي از عوامل مهم دگرگوني ارزشها و باورها باشند. در برنامه هايي که ارزشهاي مادي، ثروت، نابرابري، سودجويي و تجملگرايي، به عنوان ارزشهاي مثبت معرفي ميشوند و در مقابل، ارزشهاي معنوي و مذهبي پيرو ارزشهاي مادي هستند، چه گونه ميتوان از نوجوان و جوان انتظار داشت به باورها و ارزشهاي ديني خود پايبند باشد؟ ازاينرو، صاحبان رسانه هرگز نبايد بنا بر خواستههاي شخصي خود عمل کنند، بلکه بايد با در پيشگرفتن راهي درست، جامعه را به جاده سلامت و رستگاري رهنمون شوند. امام خميني رحمهالله درباره رسالت رسانه ميفرمايد:
اين دستگاهها، دستگاههاي تربيتي است. بايدتمام اقشار جامعه با اين دستگاهها تربيت بشوند. يک دانشگاه عمومي است؛ دانشگاهي که در تمام سطح کشور گسترده است.
پيام متن:
1.رسانههاي گروهي در جايگاه يکي از عوامل اصلي شکلدهي شخصيت و فرهنگ مردم، بايد در جهت باورها و ارزشهاي ديني مردم جامعه گام بردارند.
2.همخوان نبودن ارزشهاي پذيرفته شده مردم با ارزشهاي ترويجي رسانههاي گروهي، سردرگرمي و تزلزل شخصيتي جوان و نوجوان را موجب ميشود.
منبع: ماهنامه طوبي