مهارت توليدي
همانطور که از اسم اين مهارت مشخص است، مهارت توليدي در متن خود ابتکار، آفرينش و حس خلاقيت را به همراه دارند .
توليد مشخصه زندگي و حيات مستمر بشر است .
در توليد آنچنان توانمندي و اعتماد به نفس در فرد توليدگر قوت گيرد که برکات و ثمرات آن به بقيه انسان ها نيز بطور محسوس و اثرگذاري مي رسد .
مهارت هاي توليدي در برگيرنده مهارت هاي مديريتي و تحقيقي مي باشند به صورتي که فرد توليدگر بايد مهارت هاي ديگر را براي توليد محصول خود داشته باشد .
فرآيند توليد پيچيدگي هاي خاص خود را دارد که از مرحله فکر تا توليد محصول و بعد از آن عرضه آن براي فروش را شامل مي شود .
به همين نسبت مهارت هاي توليدي نيز از اين پيچيدگي ها برخوردارند. تا حالا به اين فکر کرده ايد که اگر روزي جهان از توليد کردن دست بردارد چه اتفاقي خواهد افتاد؟ يا به صورت ديگري سوال را مطرح کنيم اگر روزي مردم تصميم بگيرند مصرف نکنند چه اتفاقي مي افتد؟ در هر صورت جواب مشخص است .
بشر با توليد و مصرف ارتباط تنگاتنگي دارد .
نمي تواند توليد نکند و هرگز نمي تواند مصرف نکند .
توليد و مصرف همانند سفيدي و سياهي همديگر را شناسايي و معرفي مي کنند .
ما توليد مي کنيم تا مصرف نماييم و مصرف مي کنيم تا نيازهايمان را مرتفع سازيم و در سايه مصرف، توليد ديگري را در خدمت مصرف در آوريم. اينکه مصرف کردن خوب است يا بد را مطرح نمي کنيم چون قطعاً جواب آن مشخص و واضح است .
مصرف به اندازه و صحيح خوب است و مصرف مسرفانه بد .
مهارت هاي توليدي مهارت هايي هستند که در خلق و آفرينش اجسام و اشياء تبلور پيدا مي کنند .
کساني که توليد مي کنند، مشتريان اصلي و حياتي جامعه هستند .
همه توليدکنندگان که اجناس پرفايده و ضروري را توليد مي کنند، خالقان حيات دوباره جامعه بشري هستند و کارشان بسيار ارزشمند و مهم است .
اگر کمي به انگل هاي جامعه و مصرف کنندگان صرف فکر کنيد، ارزش توليد بيشتر روشن مي شود .
جامعه اي که از توليدکنندگان خود حمايت نکند هرگز روي خوشبختي را نخواهد ديد .
توليد، کاري بسيار دشوار و در عين حال جذاب است اما دشواري آن زماني نمايان مي شود که شما در ميان رقابت به دنبال کيفيت هستيد .
وقتي به دنبال کيفيت هستيد هزينه ها بالا مي رود و زماني که مي خواهيد از رقبا جلو بيفتيد و يا بهتر بگوييم عقب نمانيد، بايد هزينه ها را کاهش دهيد .
حال بايد مشکل را اينطور حل کرد که در توليد با تدبيرهاي فراوان و پشتکار و ايجاد بستر مناسب براي بهره وري بالا و ارتقاء خلاقيت افراد، هزينه ها کاهش و کيفيت افزايش يابد .
مشاغل مربوط :
1. خياط
2. چرمساز
3. قالب ساز
4. تکثير کننده ماهي فلس دار
5. پرورش دهنده گياهان دارويي
6. پرورش دهنده ميگو
7. قالي باف
8. معرق کار
9. پرورش دهنده شتر مرغ
10. شيريني پز
11. پرده دوز
12. زعفران کار
13. زراعتکار
14. کشتکار موز
15. پرورش دهنده کرم ابريشم
16. گندم کار
17. برنج کار
مهارت ها :
مهارت هاي توليدي بيشترين اشتراک را با مهارت هاي فني و مديريتي و کمترين اشتراک را با مهارت اداري دارند .
مهارت خدماتي
مهارت خدماتي آن دسته از مهارت هايي را گويند که در آنها رفتارها و حرکات جسمي فرد و علائق اجتماعي مشخص به هم آميخته مي شود و محصول آن، توانمندي انجام صحيح کارهاي محوله و بدست آمدن نتايج تعيين شده مي باشد .
در مهارت هاي خدماتي کيفيت کار و سرعت رضايت بخش، قدم هاي اساسي و اصول کاربردي مي باشد .
در روزگار ما مهارت هاي خدماتي از ارزش و اعتبار بالايي برخوردار است و مشاغلي که اين مهارتها را پوشش ميدهد، به مراتب از گذشته فراوان تر است .
اکنون مشاغل خدماتي ارزش افزوده فراواني پيدا نموده به نحوي که سود شرکت ها و مراکز بازرگاني و توليدي، انحصاراً در بخش خدمات مورد توجه قرار گرفته .
ما در جهاني زندگي مي کنيم که مشاغل خدماتي جاي خوبي را در بين ديگر مشاغل باز کرده اند و به حدي رشد و توسعه يافته اند که در بخش صادرات از آنها به عنوان صدور خدمات ياد مي شود .
وقتي به کلمه خدمات برمي خوريد شايد به ياد مشاغلي بيفتيد که جنبه خدمات ابتدايي مانند خدمات چي يک رستوران را دارد ولي بحث خدمات آنقدر وسيع شده است که توضيحي در اين رابطه لازم به نظر مي رسد. خدمات در شکل عام خود به صدور فنون و مهارت هاي فني، خدمات اداري و پستي، خدمات ارزشيابي، خدمات مشاوره اي و تحقيقاتي و ... تقسيم شده و وسعت مشاغلي که در قالب خدمات فعاليت مي کنند آنقدر گسترده شده است که دانشمندان از تغيير نگرش مفهوم کار از کار مکانيکي به کار خدماتي خبر داده اند .
کارهاي خدماتي براي بسياري از بنگاه هاي اقتصادي و مراکز توليدي کارآيي فراواني پيدا کرده که عموماً شرکت ها به صورت کارفرما از انواع خدمات موجود در بازار کار بهره مي گيرند .
مشاغل مربوط :
1. پذيرشگر
2. آتش نشان
3. سرپرست دبيرخانه
4. نصاب کاشي
5. اتاقدار هتل
6. لوله کش گاز خانگي و تجاري
7.تحصيلدار
8. سرپرست خدمات رفاهي قطار
9. مدير خانه داري
10. بازارياب بيمه
11. سيمانکار
12. سنگ کار
13. ماشين نويس فارسي
14. تحليل گر آمار
15. امدادگر
16. تلمبه چي
17. کتابفروش
18. راهنماي اطلاعات جهانگردي
19. آرايشگر مردانه
20. گل فروش
21. تاکسيران
22. سراميک کار
23. عينک ساز
24. کيف و کفش فروش
25. تحويل دار بانک
26. مترجم
27. مامور خريد ارشد
28. شومينه ساز
29.ماکت و مدلساز
30. کارگر بسته بند
31. متصدي معاملات املاک
32. بهيار
33. گچ بر
34. پيرايشگر مردانه
35. کاشيکار
مهارت ها :
مهارت خدماتي با مهارت دستي و روابط عمومي نزديک است و کمترين اشتراک را با مهارت فني دارد .
مهارت اداري
مهارت هاي اداري به آن دسته از مهارت ها مي گويند که شخص براساس تعريف و توضيح مشخص به انجام آن مهارت ها مبادرت مي ورزد . مهارت اداري سير منطقي و مشخص کاري فرد شاغل را در برمي گيرد به صورتي که از مجموع کارهاي انجام شده اهداف تعيين شده حاصل گردد. در مهارت هاي اداري به طور معمول روند کار ثابت، ابعاد کار معين و تعريف شده و اهداف از قبل پيش بيني شده اند .
کارهاي اداري در جامعه ما که دولت از حجم بزرگي برخوردار است و به طور معمول در هر خانه يک نفر کارمند دولت محسوب مي شود رشد چشمگير و قابل توجهي را به خود اختصاص داده است، تصور ما از کارهاي اداري کارهاي تعريف و هماهنگ شده، ثابت و يکنواخت است که هر اداره و بخش بنا بر موقعيتي که دارد آنها را براي کارمندان تعريف و مشخص مي کند .
اين تعبير صحيحي است و ما براي گسترده تر شدن فضاي فکري و ذهني شما چند جمله اي را در اين خصوص بيان مي کنيم که به امور پرسنلي و منابع انساني مربوط مي شود .
عوامل پرسنلي و منابع انساني، توانايي موسسه را در نيل به اهداف آن افزايش مي دهد .
بعضي موسسات مديران و کارمندان فداکار و کارآمدي را جذب کرده اند و توانسته اند از اين جهت شهرت جهاني پيدا کنند (شرکت آي بي ام از آن جمله است ).
از آن جهت که انسانها در تصميم گيري براي کليه وظايف و مسئوليتهاي موسسه، مشارکت دارند، عامل پرسنلي و منابع انساني از ويژگي عمده اي برخوردار است .
بعضي موسسات تنها به خاطر به دست آوردن کارمندان حرفه اي و مديران کارآمد به خريد شرکتهاي ديگر پرداختهاند .
در کشورهاي غربي اتحاديه هاي کارگري معمولاً يک نقطه ضعف براي موسسات محسوب مي شوند، زيرا توانايي مانور و انعطاف پذيري آنها و نيز هزينه هاي مستقيم و هزينه هاي کارگري آنها زياد است .
بعضي از موسسات با اينکه داراي اتحاديه هاي کارگري هستند، روابط خوبي با اتحاديه هاي موثر و کارآمد برقرار کرده اند .
بعضي از عوامل برتري استراتژيک در اين زمينه عبارتند از :
1.حيثيت و اعتبار شرکت
2.ساختار و جو سازماني موثر و کارآمد
3. اندازه شرکت نسبت به کل صنعت
4.سيستم مديريت استراتژيک
5.سيستمهاي حمايتي و رفاهي کارمندان
6.سيستمهاي کامپيوتري و اطلاعاتي مديريت
7. کارمند موثر و کارآمد
8. روابط موثر با اتحاديه هاي تجاري
9. سياستهاي روابط پرسنلي موثر و کارآمد (کارگزيني، ارتقا، آموزش و ارشاد و غيره )
مشاغل مربوط :
1. مسئول کارگزيني
2. کمک کارشناس کارگزيني
3.مدير امور مالي
4.معاون امور اداري
5. مسئول خدمات پشتيباني
6. کارشناس خدمات کنسولي
7. مترجم
8. ويراستار
9. نمونه خوان
10. کارشناس اطلاع رساني
11. کارشناس تبليغات خارجي
12. کارگزين امور رفاهي
13. کارمند امور اداري
14. کارشناس امور اداري
15. مسئول ارسال و مرسلات
16. مسئول بايگاني
17.متصدي دفتر انديکس
18. متصدي دفتر انديکاتور
19.مسئول امور دفتري
20. رئيس دبيرخانه
مهارت ها :
مهارت اداري نسبت نزديکي به مهارت روابط عمومي دارد و کوچکترين اشتراکي با مهارت هاي فني و توليدي ندارد .
منبع:kasbokar.ir