جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
عواملي که باعث کاهش استرس مديران در محيط کار مي شود.
-(1 Body) 
عواملي که باعث کاهش استرس مديران در محيط کار مي شود.
Visitor 305
Category: دنياي فن آوري

چکيده:

در اين مقاله قصد داريم که بعضي ازعواملي که سبب مي شود از استرس محيط بکاهيم و آن را به حداقل ممکن برسانيم را بيان کنيم. تا عواملي مثل تصميم گيري و برنامه ريزي و هدايت و کنترل که جزو عوامل اصلي و کليدي يک مدير در حوزه مديريت است بهتر و کاراتر صورت گيرد.
البته ممکن است بعضي افراد فرض کنند که اين عوامل اجتناب نا پذيراست . ما نيز قصد انکاراين نظررا نداريم . چون هما ن طور که مي دانيم، بحث تلاطم محيط و بي ثباتي آن کاملا" بديهي است . اما بکارگيري اين استراتژي ها باعث ايجاد انگيزش بيشتر و قدرت تصميم گيري بهتر شما خواهد شد.

مقدمه:

محل کار ممکن است بعضي مواقع خيلي آرام و بي دردسر ولي در بعضي مواقع خيلي پر تلاطم و پر دردسر و استرس بار باشد .
محيط هيچ وقت نمي تواند همواره محيط ثابت و بي تغيير باشد
آيا استرس کلا" بد است يا خير؟
استرس تا يک حدي خوب است زيرا باعث ايجاد انگيزش مي شود و باعث پويايي فرد و گروه و در نتيجه سازمان مي شود زيرا محيط را از يک نواختي به پويايي تبديل مي کند . اما استرس بيش از اندازه ، مضر و مخرب است . و باعث مي شود يک سري کارهاي غير منطقي و غير عقلاني انجام دهيم که در طولاني مدت و يا حتي در کوتاه مدت نيز آثار سوء به جا گذارد . که اگر جلو گيري نشود افول سازمان را نيز به دنبال خواهد داشت .
خوشبختانه ، عوامل موثر در کاهش استرس ، براي مديران وجود دارد که با تمرين و ممارست مديران ، مهارت تصميم گيري خود را تقويت خواهند کرد . البته، مدت زمان مورد نياز را براي اين برنامه ، مشخص نيست زيرا بستگي به توان و تمرين مديران دارد .

عوامل کليدي در کاهش استرس:

1) مديريت زمان و تواناييهاي سازماني خود را بهبود بخشيد .
عوامل زيادي وجوددارند که به اجراي اين بند کمک خواهند کرد که عبارتند از:
§ کارهاي خود را از مهمترين به کم اهميت ترين ليست بندي کنيد.
§ ياد بگيريد که چگونه نه بگوييد .
§ آن زمان که نياز داريد از ديگران کمک بخواهيد .
§ از انتخاب هدفهاي غير واقعي پرهيز کنيد .
مديريت زمان يکي از بخشهاي مهم و فراگير در حوزه مديريت از ابتدا تا حال بوده است يک سري پک هاي مديريتي وجود دارد که به شما امکان مي دهند که کارهاي خود را اولويت بندي کنيد و زمان بندي نماييد . مهمترين سرمايه خود يعني زمان را هرگز با بي تجربگي و عدم توجه تلف نکنيد چون زمان ، مهار کليه امور مي باشد . اگر زمان را در اختيار داشته باشيد، بر بسياري از امور مي توانيد تسلط داشته باشيد .
2) آرام باشيد و نفس عميق بکشيد .
اگر ببينيد که با تعداد زيادي از نامه ها که بايد پاسخگو باشيد ، يا مقدار زيادي از کار ما که بايد انجام دهيد مواجه هستيد، هرگز دچار اضطراب و استرس نشويد ، نفس عميق بکشيد زيرا يکي از مهمترين عناصر بدن شما اکسيژن است .
که اعضا به آن وابستگي لاينفک دارند . با نفسهاي عميق اين مقدار را بهتر به مغز برسانيد تا شما را در انجام بهتر امور ياري رساند .
3) مرخصي زيادي بگيريد .
البته منظور از اينکه مرخصي زياد بگيريد اين نيست که کمتر سر کار برويد . بلکه منظور اين است که تعداد دفعات استراحت خود را در کار بيشتر نماييد مثلا" هر چند وقت يکبار دست ازکار بکشيد . حتي اگر حجم کار خيلي زياد باشد .گاهي به استراحت و گپ دوستانه مشغول شويد . زيرا که آرامش شما در اين لحظات تضمين خواهد شد. حتي اگر اين تفريح کاري به مقدار5 دقيقه باشد . از ميز کاري خود دور شويد ، پياده روي کنيد ، نرمش کنيد ، اينها همه عوامل موثر در کاهش استرس هستند . البته در ميان امور شايد مهمترين و موثرترين کار ، نرمش باشد . زيرا نرمش کردن استرس سراسري وجود شما را کاهش مي دهد وشما را به آرامش مي رساند .
4) بيشتر بخنديد .
بيشتر بخنديد ،همگي ما مي دانيم که خنده عامل بسيار موثري در کاهش استرس است .
زماني که کاري را براي شاد کردن خود واطرافيان انجام مي دهيد ، نمي دانيد چقدر تاثير مثبتي حتي در اطرافيان خود در محيط کاري مي گذاريد شما مي توانيد حتي با يک لطيفه ساده هم نيروزايي در محيط انجام دهيد . و از استرس خودوديگران در محيط بکاهيد . پس
هرگز خنده را فراموش نکنيد .
5) ياد بگيريد که شنونده خوبي باشيد .
به جاي اينکه وقتي با درخواست شما موافقت نمي شود ناراحت شويد و زانوي غم بغل بگيريد ، خيلي راحت به دنبال جنبه هاي موافقت و نکته هاي مثبت اين رد تقاضا برويد . نه اينکه فقط نيمه خالي ليوان را ببينيد . و مثلا" بگوييد چقدر آدم بد بختي هستم . در اين صورت اين عامل باعث افزايش استرس شما خواهد شد و به شدت به اعتماد به نفس خود تاثيرمنفي خواهيد گذاشت . هميشه سعي کنيد روي پاي خود بايستيد . اما هرگز خشن نباشيد و مغرور نشويد .
6) محيط خود را ثابت نگه داريد .
همواره سعي کنيد که تمامي موارد اتاق خود ويا محيط کاري خود را از هر لحاظ تنظيم يا ثابت نگه داريد مثلا" دماي اتاق ، نور اطاق ، موسيقي اتاق ، و هر عامل قابل کنترل ديگر .
7) هر چيزي ارزش ناراحت شدن ندارد.
سعي نکنيد به هر چيزي که ارزش ندارد ناراحت شويد ، سعي نکنيدهمواره همه چيز را تغيير دهيد و تحت کنترل خود درآوريد . بعضي از افراد ، اشخاص و چيزهايي هستند که آنقدر به کندي تغيير مي يابند که مدت زماني که صرف تغيير آنها بايد شود ، ارزش ندارند . پس بيهوده وقت خود رادر اين موارد تلف نکنيد.
8) خواب کافي داشته باشيد .
اين نکته نيز يکي از عوامل مهم و کارسازي است که باعث خواهد شد استرس کلي شما تا حد خيلي زياد پايين بيايد .علاوه بر اين ، باعث مي شود که انرژي شما تا حد قابل قبولي افزايش يابد . به طوري که بتوانيد کارهايتان را مرتب انجام دهيد .
9)سنگ صبور پيدا کنيد .
يک دوست صادق و صميمي پيدا کنيد .کسي که صادقانه در مورد کارتان با او سخن بگوييد .درد دل کنيد ، زيرا که باعث مي شود استرس شما به حد خيلي زياد پايين آيد .
10) وقت خود را بيشتر با افراد خوش بين بگذرانيد .
افراد بد بين باعث مي شوند که شما را به حد خودشان بکشانند و با خودشان هم رده سازند . و شما را نيز بد بين مي کنند . و مدت زماني را که با آنها مي گذرانيد، بدانيد که واقعا" وقت خود را تلف مي کنيد . پس تا هر آن زمان که مي توانيد با افرادخوش بين نشست و بر خواست کنيد که به سود شماست .

نتيجه :

استفاده از استراتژي هايي که ذکر شده ، همگي استراتژي هايي عملي و کاربردي هستند که با تمرين و مهارت مي توانند ميزان استرس شما را در محيط کار که ممکن است يک مغازه يا يک فروشگاه بزرگ و يا يک اداره و يا يک سازمان باشد ، را به حد اقل برسانند . استرس امري است اجتناب نا پذير اما کنترل پذير که کنترل آن امري ضروري است .
منابع و ماخذ:
Suggested Reading:
1. A To Do List That Works
2. Napping at Work is OK?
3. Mentors and Mentoring
4. Communication skills
5.Ten Ways
to Reduce Environmental Stress
Related Articles
6. Top Ten Tips to Help You Manage Stress Smoke Free
7. Office Spa: Stress Relief for the Working Week Book Rev...
8. Pagan/Wiccan Religion: Peace
9. Work Stress and Happiness: How Work Stress and Happines...
10 .Why You Need Allies at Work: Tips About Developing Alli...
11.Management F.John Reh 2007.about management
maghaleh.net
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image