نويسنده: سعيد شاپوري .
تعداد صفحات: 328
شابک: 1-961-471-964
قطع: وزيري
نوبت چاپ: اوّل
شمارگان: 2200
معرفي کتاب:
كتاب” جلوه دراماتيك قرآن كريم“باتكيه بر ”احسن القصص“، نوشته ”سعيد شاپوري“، باهمكاري واحد نمايشحوزه هنري، تدوين و تأليف شده است.
اينكتابدرهفتبخش ( که هر يک بر اساس مشي تأليفي کتاب حضور ناميده شده اند ) بهبررسي ويژگيهاي دراماتيك قرآن،اهميت قصه درقرآن،شان نزول سوره يوسف،جلو? داستاني سوره يوسف،شخصيت درقرآن كريم، احسن القصص قرآن كريم درتعزيه،تئاتر،سينما و .... مي پردازد .
اين بخش ( حضور ) ها عبارت اند از: 1. جلو? قصص قرآن كريم، 2. جلو? احسن قرآن كريم، 3. مقايسه قصه حضرت يوسف(ع)درقرآن وتورات، 4. جلو? احسن القصص قرآنكريم برادبيات داستان پرداز كلاسيك فارسي، 5. جلو? دراماتيك قرآن، 6. جلو? احسن القصص قرآن درآثار دراماتيك ايران ، 7.الگوي ساخت دراماتيك احسن القصص قرآن كريم.
درقسمتي از كتاب ميخوانيم: « ... ازهمانابتداينزول قرآن،قالبهنري آن از محتواي ديني جدا نبوده،بهجز دعوت وتذكر،نحوه ارائ? آن نيز درقرآن مدنظر بوده است.به گونهاي كه ميدانيم بسياري از مخالفان ودشمنان پيامبر اسلام باشنيدن فقط چند آيه از كلام الهي از كلمات آن متحير مانده،مسلمان مي شدند.
اگر قرآن را يك پيام (الهي) قلمداد كنيم،وگوينده وشنونده(خواننده) آن را نيز به عنوان فرستنده وگيرندهي پيام محسوب داريم،يك ارتباط كلامي خواهيم داشت ... »
کتاب حاوي جداول و نمودارهايي براي تفهيم مطالب مورد نظر خود است. در تأليف اين کتاب از بيش از هشتاد منبع و مأخذ ايراني و غير ، بهره برده شده است.
سخن نويسنده:
... و در ابتدا فرار بود اين پژوهش درباره درام ديني باشد و جلوه دراماتيک قرآن کريم، فصلي از قصول آن پژوهش گردد اما دقت و تفحص در آيات قصه گوي قرآن کريم مرا به عرصه اي کشاند که از هر طرف که رفتم جز حيرتم نيافزود. پس قصول ديگر از يادم رفت و گام اول تخقيق در قصص قرآن، اين شد که در کتاب آمده است.
فهرست کتاب:
درآستانه
حضور اول: جلوه قصص قرآن کريم
نگاهي به قرآن کريم
اهميت قصه در قرآن کريم
هدف از قصه گويي در قرآن کريم
چگونگي قصه گويي در قرآن کريم
حضور دوم: جلوه احسن القصص قرآن کريم
شان نزول سوره يوسف (ع)
ويژگي هاي سوره يوسف (ع)
جلوه داستاني سوره يوسف (ع)
حضور سوم: مقايسه قصه حضرت يوسف (ع) در قرآن و تورات
حضور چهارم: جلوه احسن القصص قرآن کريم بر ادبيات داستان پرداز کلاسيک فارسي
احسن القصص قرآن کريم در « في حقيقه العشق» يا «مونس العشاق»
احسن القصص قرآن کريم در « مثنوي معنوي»
حضور پنجم: جلوه دراماتيک قرآن کريم
ويژگي هاي قرآن کريم
« تجلي» در قصص قرآن کريم
« شخصيت» در قصص قرآن کريم
«طرح يا کنش داشتاني» در قصص قرآن کريم
حضور ششم: جلوه احسن القصص قرآن کريم در آثار دراماتيک ايران
احسن القصص قرآن کريم در تعزيه
احسن القصص فرآن کريم در تئاتر
احسن القصص فرآن کريم در سينما
حضور هفتم: الگوي ساخت دراماتيک احسن القصص قرآن کريم
الف) روش وحدت گرايانه
ب) روش کثرت گرايانه