اشاره :با ظهور خورشيد اسلام، تحول بسيار بزرگي در نوع نگرش به حقايق عالم پديد آمد و نظام ارزشي جامعه بهطور كلي از بنيان تغيير يافت . از جملهي اين تحولات، اصلاح و ارتقاء سطح بينش مردم در توجه به جايگاه زن و حقوق او بود . . . .
علامه طباطبائي (ره) مينويسد: زنان در زمان جاهليت از مزاياي اجتماعي محروم بودند و از خود اراده نداشتند و كارشان براي ديگران بود . . . در ساير جوامع نيز زنها به صورت كنيز حاكمان و كارگران زحمت كش و بي مزد آنها در آمده بودند . . . (1)
"گوستاولبون" فرانسوي نيز در اين باره مينويسد: . . . اسلام وضع اجتماعي و شئونات زن را برخلاف پندارهاي باطل برخي اروپاييان به مقدار بسيار زيادي بالا برده . . . پيش از آمدن اسلام مردها زن را موجودي متوسط ميان حيوان و انسان ميدانستند . . . . اسلام مقام زن را ارجمند ساخته و برتري داده است . . . اسلام نخستين ديني است كه اقدام به اين كار كرد . (2)
بسياري از ملل پيشين چنين معتقد بودند كه عبادت زن در پيشگاه خداوند، مقبول نيست . روميها و بعضي يونانيها اعتقاد داشتند كه اصولا زن داراي روح انساني نيست . . . در اين اواخر علماي مسيحي در اين باره بحث ميكردند و پس از مباحثههاي بسياري به اين تصميم رسيدند كه بگويند چون روح زن برزخي است، ميان انسان و حيوان، جاويدان نيست جز روح مريم ( عليها السلام) (3)
در هر حال با تصويري كه اسلام از زن ارائه كرد و جايگاهي كه براي او مشخص نمود، هر روز بيش از پيش، زمينهي پرورش زنان انديشمند و با تقواي بزرگي در دامن جامعه اسلام فراهم گشت و هريك از آنان بهمانند ستارهاي درخشان در آسمان فرهنگ اسلامي به تلالو و نور افشاني ميپردازند . در راس همهي آنها بانوي بزرگ اسلام حضرت فاطمه زهرا ( عليها السلام) قرار دارند كه نه تنها الگوي زنان مسلمان، بلكه حجت كاملهي الهي براي جامعهي بشريت است و لحظه لحظههاي زندگيش درس انسانيت و بزرگواري ميآموزد . همواره در طول تاريخ، بانوان پرهيز كار زيادي بودهاند كه با تاسي به شير زناني چون حضرت فاطمه ( عليها السلام) و حضرت زينب ( عليها السلام) و . . . به گونهاي عمل كردهاند كه سر آمد دورهي خود به حساب ميآيند . از جملهي اين بانوان كه در عصر ما زندگي ميكردند، بانوي مجتهده خانم نصرت امين اصفهاني بودند . . . .
زندگي
علويه دانشور، سركار خانم امين از جمله بانوان باتقوا و سخت كوشي است كه در نتيجهي پيروي از آموزههاي نوراني اسلام به مرتبهاي از كمال و فضيلت دستيافت كه مؤسس حوزهي علميهي قم مرحوم آيت الله شيخ عبدالكريم حائري دربارهي او نوشتند: «اميدوارم آن بانو در جاهايي كه گمان اجابت دعا ميرود مرا از دعاي خير فراموش نكند، همان طور كه بنده ايشان را از دعاي خير فراموش نميكنم» . وي در سال 1274 ش (برابر با 1308 ق) در اصفهان چشم به جهان گشود . آثار نبوغ و تيزهوشي از دوران كودكي در سيمايش نمايان بود . از چهار سالگي به فراگرفتن قرآن پرداخت . با اين كه در پانزده سالگي ازدواج كرد، هرگز همسرداري و تربيت فرزندان، او را از تحصيل علم بازنداشت . در بيستسالگي به تحصيل ادبيات عرب و علوم ديني پرداخت و علي رغم تمام مشكلاتي كه در دوران ايشان براي تحصيل بانوان متدين وجود داشت، درچهل سالگي به دنبال سالها تلاش شبانه روزي به اخذ درجه اجتهاد نائل آمد . بانوي پرهيزگار، خانم نصرت امين، پس از پشتسر نهادن مدارج علمي در حضور استاداني چون شيخ ابوالقاسم زفرهاي، حسين نظام الدين كچويي، سيدابوالقاسم دهكردي، ميرزاعلي آقا شيرازي، ميرسيد علي نجف آبادي، از دو شخصيتبزرگوار شيخ محمد كاظم شيرازي و شيخ عبدالكريم حائري، مؤسس حوزهي علميهي قم، اجازه اجتهاد دريافت كردند . در قسمتي از اجازه نامهي مرحوم آيت الله شيرازي در توصيف بانو امين چنين آمده است:
«دختر مرحوم حاج سيد محمد علي امين التجار اصفهاني كه بانويي بزرگوار، شريف، اصيل، عالم و فرزانه، برگزيدهي زنان زمان و مايهي شگفتي دورانش ميباشد، از كساني است كه مدت مديدي از عمرش و زمان درازي از زندگيش را صرف تحصيل علم نموده است .»
بانو امين از چهل سالگي تا پايان عمر به تاليف كتاب، تدريس و پاسخ گويي به پرسشهاي ديني و تاسيس مؤسسات فرهنگي مشغول بودند . در اين زمينه ميتوان به تاليف بيش از سي عنوان كتاب اشاره كرد كه از جملهي آنهاستيك دوره تفسير قرآن كريم در پانزده جلد تحت عنوان مخزن العرفان . تاسيس مدرسه علميهاي به نام مكتب فاطمه ( عليها السلام) كه بابيش از 600 تا 1000 شاگرد در سال 1346 آغاز كرد، از ديگر كارهاي مهم فرهنگي بانو امين است كه در اوضاع بسيار سخت فرهنگي و سياسي جامعه صورت گرفت و زمينه تحصيل بانوان علاقهمند به آموختن معارف اسلامي را فراهم ساخت . گذشته از اين، تاسيس چند دبيرستان دخترانه و تربيتشاگردان برجسته كه هر يك همچون ستارهاي درخشان در آسمان دانش به پرتو افكني مشغول بودند، بخشي از فعاليتهاي اين اسوهي دانش و تقوا محسوب ميشود . پس از يك عمر تدريس و تحقيق و تلاش فرهنگي سرانجام بانو نصرت امين، معروف به «بانوي ايراني» در شب دوشنبه اول رمضان المبارك 1403 ق (مصادف با 23 خرداد 1362 ش) دار فاني را به سوي جهان ابدي ترك كردند . جنازهي مطهر ايشان در بقعهي خانوادگي خاندان امين در تخت فولاد اصفهان، به دنبال تشييع كم نظير مردم دانش دوستبه خاك سپرده شد .
فضيلت
بانو امين از دوران كودكي علاقهي زيادي به آموختن داشتند . ايشان خود در اين باره ميگويند: «تقريبا از نه سالگي عشق خواندن و نوشتن درمن پيدا شده بود . هم بازيهايم به من ايراد ميگرفتند كه چراتو نميآيي بازي كني، ولي من عشقم فقط درس بود» . درجاي ديگر از استاد معروف خانم امين، آيت الله حاج مير سيد علي نجف آبادي، در اين باره نقل شده است: «روزي شنيدم فرزند ايشان فوت كرده، فكر كردم خانم ديگر درس را تعطيل خواهد كرد، ولي برعكس، دو روز بعد ديدم خدمت كار ايشان به سراغ من آمد و از من خواست كه براي تدريس به منزل ايشان بروم و من از اين علاقهي او به تحصيل سختحيرت كردم و وقتي رفتم با كمال تعجب او را آمادهتر از هميشه ديدم» . (4)
فرصتها
بانو امين در زمينهي استفاده از فرصتهاي عمر خود مينويسند: «من در كودكي و اوايل جواني بسيار مايل و حريص به مطالعهي كتابهاي علمي و گوش دادن به مواعظ ديني بودم و هرگاه نزديكان من مشغول تفريح ميشدند، من به مطالعهي علمي و گوش دادن به مواعظ ديني مشغول ميشدم و آنها بيشتر اوقات به من اعتراض ميكردند و ميگفتند: چگونه تو مشغول مطالعه ميشوي و تفريح را رها ميكني؟ اين كار علاقه نيست; بلكه از بطالت و كسالت است و من به جهت اشتياق شديدي كه به مطالعه داشتم سخنان ناروا و استهزاهاي آنان را تحمل ميكردم وچنان خود را مييافتم كه گويا از امور لهو ومزخرف دنيا اعراض دارد و به اينها انس نميگيرد; بلكه قلبم به چيز ديگري بستگي دارد . هرگاه از يك عالم يا واعظي چيزي از اوصاف حق تعالي ميشنيدم، قلبم به سخن او ميل مفرطي مينمود . گويا سر تاپاگوش ميشدم» . (5)
رنج
خانم امين به مراتب بالايي از عرفان دستيافته بودند و تمام پيشامدها و گرفتاريهاي را مايه امتحان و تهذيب نفس انسان ميدانستند . يكي از فرزندان ايشان ميگويد: «مرحوم والده متاسفانه در طول زندگي درد و رنج جسمي فراوان كشيدند . به ياد دارم كه پادرد خيلي شديدي داشتند كه بر اثر آن گاهي مواقع فريادشان به آسمان بلند ميشد . . . ولي يك كلمه حرفي كه بوي ناشكري بدهد، هرگز از ايشان شنيده نشد . روزي به ايشان گفتم: شماكه يك زن عالمهي موحد به تمام معنا هستيد، چرا بايد اين قدر زجر و درد بكشيد؟ ايشان در پاسخ فرمودند: صوفي نشود صافي تا در نكشد جامي . من بايد خالص بشوم . اينها امتحان است، من بايد امتحان بدهم» . (6)
آثار
اربعين الهاشميه
اربعين الهاشميه اولين اثر قلمي بانو امين است . وي اين كتاب را در سال 1315 ش در پنجاه سالگي به نگارش درآوردند . ايشان در آن به شرح و توضيح چهل حديث از احاديث گران قدر اهل بيت ( عليهم السلام) ميپردازند .
كتاب سير و سلوك
اين اثر همان گونه كه از نام آن معلوم استبه راه و روش سير الي الله ميپردازد .
روش خوشبختي
بانو امين اين كتاب را در سال 1331 ش نگاشتهاند . مجموعهي مباحث اين اثر بر مبناي اخلاق اسلامي و باهدف تبيين شيوههاي درست نيل به كمال مطلوب و سعادت واقعي نوشته شده است .
نفحات رحمانيه
از آنجايي كه بانوي پرهيزكار، خانم نصرت امين (ره)، در طول زندگي بابركتش مشغول جهاد نفس بودند و با سلاح علم و عمل باخواهشهاي نفساني مبارزه ميكردند، خداوند متعال نيز حجابها را از برابر قلب او برطرف ساخته، او را با حقايق نهان عالم آشنا ساخت . در حقيقت نفحات رحمانيه حكايتي از يافتههاي عرفاني و واردات قلبي ايشان است .
تفسير مخزن العرفان
يكي ديگر از آثار خانم مجتهده امين، تفسير مخزن العرفان كه مشتمل بر پانزده جلد ميباشد و تفسير جامعي از قرآن كريم است .
اخلاق
كتاب اخلاق بانو امين، اقتباسي است از تهذيب الاخلاق وتطهير الاعراقابن مسكويه . توضيح آن كه مؤلف پس از ترجمهي اين كتاب ديدگاههاي خود را به همراه توضيحاتي كه در نظر داشتهاند، بيان ميكنند .
جامع الشتات
محتواي كتاب جامع الشتات بانو امين، عبارت است از پاسخهاي مبسوط، و در عين حال متقن بانو نصرت امين (ره) به بخشي از سؤالهاي عميق فقهي و علمي و اعتقادي شماري از استادان و علماي فرزانهي حوزوي .
معاد يا آخرين سير بشر
در كتاب معاد ياآخرين سير بشر، بانو نصرت امين مباحث مربوط به معاد و سير تكامل انسان را در قالب نه مقالهي علمي بررسي ميكنند .
مخزن الآلي في فضائل مولي الموالي
كتاب ارزشمند مخزن الآلي في فضائل مولي الموالي تاليف ديگر بانو امين است، همانگونه كه از عنوان آن مشخص ميشود، به معرفي قسمتي از فضائل و مناقب مولاي متقيان علي بن ابي طالب ( عليه السلام) اختصاص داده شده است .
سخناني از بانو مجتهده اصفهاني
بيداري از خواب غفلت
بانو امين در وصيت نامهي خود مينويسد: «اي اولاد؟ و خويشان و اقوام من، عمدهي غرض اين جانب گنهكار، توصيه به حق است . توصيه ميكنم شمارا كه تقوا را شعار خود گردانيد و از نافرماني حق تعالي و متابعت هواي نفساني خودداري كنيد و بدانيد راه پرخطري در پيش داريد . قدري از خواب غفلتبيدار شويد و خانهي خود را از غير خدا خالي گردانيد و به تمام قوا روي خود را به طرف آن معبود كه يگانه ملجا و پناهنده ما اوست، بكنيد و قلب خود را از اوصاف ذميمه و صفات نكوهيده تخليه كنيد و خود را آراسته گردانيد، به صفات نيكو» . (7)
اصول سعادت
بانوامين در وصيت نامهي خود مينويسد: «بدانيد كه اصول سعادت از سه چيز تحققپذير است . اول ايمان كامل، دوم اخلاق و صفات نيكو، سوم اعمال خوب كه مطابق باشد با دستورات شرع اسلام و در تمام حالات در خوشي و غم، در صحت و مرض، و در نعمت و بلا، به دل و زبان شكر گزار حق و گوياي ذكر او باشيد و در هر حال مراقب حال خود باشيد و احكام و دستورات شرع مطهر اسلام را محترم داريد . راضي نشويد، ساعتي از عمر شما بيهوده و يا در گناه صرف شود و مرتكب نافرماني حق تعالي گرديد» . (8)
توصيه به محبتخدا
بانو امين در وصيت نامهي خود مينويسد: «نيز توصيه ميكنم شما راكه در تحصيل معرفت و شناسايي حق تعالي كوشش كنيد و محبت آن يگانهي معبود را در قلب خود بپروريد; زيرا يگانه چيزي كه باعثسعادت و رستگاري است، معرفتبه خداي تعالي و دوستي و محبت آن خرد ازلي است و تمام بدبختيها و بلاها ناشي از جهل و فقدان معرفت است . باز توصيه ميكنم شمارا كه پيشوايان دين و پيغمبر اكرم ( صلي الله عليه و آله) و علي ( عليه السلام) وزهرا ( عليها السلام) و ائمه را به دل و زبان خود وستبداريد و نيز از علمايي كه مروج دينند، متابعت نماييد و اطاعت رسول و اطاعتخدا و اطاعت اولياي خدا را بر خود فرض و واجب گردانيد و اعمال و افعال آنان را سرمشق خود قرار دهيد و به همان رويه عمل كنيد تاسعادتمند و رستگار شويد» . (9)
توصيه به رعايت رضاي خدا
بانو امين مينويسد: «نيز توصيه ميكنم شمارا كه تمام اعمال نيتخود را خالص گردانيد و در هر كاري اول فكر كنيد آيارضاي حق تعالي در آن هستيا نه . اگر مطابق رضا و دستور پيامبران استبدان عمل كنيد و الا آن را ترك كنيد» .
توصيف زندگي
بانو امين در توصيف زندگي مينويسند: «بدان كه زندگي عبارت از مجموعهي افكار و احساساتي است كه انسان را به جادهي سعادت يا شقاوت ميكشاند . پس از مراقبت كامل اگر ديدي فكر تو مصروف در امور نفساني و خيالات شيطاني است و پرهاي عقل تو چنان با آتش شهوت و غضب سوخته شدهاست كه قداست پرواز كردن به عالم معقولات به كلي از وي مسلوب گرديده، بدان كه تو در آب و گل طبيعت غوطه وري ودر عداد سفها و بهما به شمار خواهي رفت» .
اولين گام در تهذيب
دربارهي چگونگي تهذيب، بانو امين ميگويند: «اول چيزي كه بايستي متذكر شويم و در اطراف آن كنجكاوي نماييم اين است كه آيا ما كي هستيم و از كجا آمدهايم؟ خدا رحمت كند كسي را كه بداند از كجاآمده و در كجا نشوو نما ميكند و به كجا بازگشت مينمايد . زيرا كسي كه خود را شناخت البته مبدا و منتها و خط سير و نقطهي قرارگاه وجود خود را هم ميشناسد و ميداند كه در نردبان ترقي و تكامل حائز چه مقام و مرتبهاي گشته و در چه پلهاي از درجات و مراتب صعود به سوي حق تعالي سير مينمايد» . (10)
پينوشت:
1 . الميزان، ج 4، ص 163 .
2 . تمدن اسلام و عرب، ص 501 تا505 .
3 . زنان مرد آفرين تاريخ، ص 24 .
4 . يادنامهي عالمه مجتهد، حاجيه خانم امين، ص 13 .
5 . نفحات الرحمانيه، ص 9 و 10 .
6 . مجموعه مقالات و سخنرانيهاي كنگره بزرگداشت، ص 24 .
7 . وصيت نامه بانوامين، ص 24، مجموعه مقالات .
8 . وصيت نامه بانوامين، ص 24، مجموعه مقالات .
9 . همان، ص 25 .
10 . سير و سلوك، ص 35 و 48 .