جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
عدالت ‏سالاري در خانواده
-(0 Body) 
عدالت ‏سالاري در خانواده
Visitor 332
Category: دنياي فن آوري

پرسش:

مردسالاري و زن‏سالاري چه نشانه‏ها و عوارضي دارد و چگونه مي‏توان از آن جلوگيري کرد و به جاي آن عدالت و دين‏سالاري را جايگزين کرد؟
محمدباقر صفاري ـ قم

پاسخ:

از حکمتهاي الهي در آفرينش انسان آن است که افراد آن هر يک داراي ويژگيهايي‏اند که در ديگري نيست و وجود هر يک از آنها نيز براي زندگي لازم و ضروري است و وجود هر يک از آن در يکي و نبود آن در ديگري، خود موجب احساس نياز افراد انساني به يکديگر و به دنبال آن تشکيل اجتماع، همگرايي و مدنيّت است. اين منظور در حيوانات به طور غريزي حاصل است و لذا اين اختلاف در حيوانات بسيار ناچيز است. و اينکه انسان «مدنيّ بالطبع» است غير از غريزي بودن آن است، بلکه به اين معناست که انسان با وجود طبيعتي اين چنين و آفرينشي اين گونه، به اقتضاي طبع خود و با اختيار، به سوي حيات جمعي مي‏رود و براي دستيابي به خواسته‏هاي خود و رسيدن به کمال زندگي چاره‏اي جز آن ندارد.
قرآن کريم مي‏فرمايد: «و رفعنا بعضهم فوق بعض درجات ليتّخذ بعضهم بعضا سخريا؛(1)
ما برخي از مردم را بر برخي برتري داديم تا يکديگر را در تخسير هم گيرند.»
علامه طباطبايي در تفسير آيه مي‏نويسد: «کثرت نيازمندي‏هاي انسان در زندگي دنيا به گونه‏اي که با انفرادي به سر بردن قادر به تأمين همه آنها نيست او را نيازمند حيات جمعي کرد که به دو صورت تحقق مي‏پذيرد؛ يکي از راه به خدمت گرفتن فردي، فرد ديگر را و ديگري از راه همکاري و همياري.»(2)
خانواده که خود مهمترين و بنيادي‏ترين نهاد اجتماعي است، جز در سايه وجود اختلاف در مظاهر و مواهب وجودي هر يک از زن و مرد، پديد نمي‏آيد. نهاد خانواده داراي اهداف و مقاصدي است که به تنهايي از هيچ يک از زن و مرد ساخته نيست و در حقيقت وقتي صفات موجود در مرد با ويژگيها و صفات موجود در زن جمع مي‏شوند، نقصها تبديل به کمال مي‏شود و استعدادها و مواهب مختلف در مسير واحدي قرار مي‏گيرند و اهداف مورد نظر تحصيل مي‏گردد.

«ويل دورانت» و تفاوتهاي زن و مرد

«ويل دورانت» در زمينه اختلاف زن و مرد به لحاظ غرايز فردي مي‏نويسد:
«طبيعت زن بيشتر پناه‏جويي است نه جنگجويي، به نظر مي‏رسد که در بعضي از انواع، ماده اصلاً غريزه جنگي ندارد، اگر ماده خود به جنگ آيد براي کودکان خويش است. و اگر گاهي درندگي در او ديده مي‏شود در واقع ضروري و ناگهاني است، که نفع نوع آن را ايجاب کرده است. روشن است که زن گرايش کمتري به خشونت دارد و جنايات نادر او بيشتر در دوره‏هاي اضطرابهاي فيزيولوژيکي است. زن از مرد شکيباتر است و گرچه شجاعت مرد در کارهاي خطير و بحرانهاي زندگي بيشتر است، اما تحمل دائمي و روزانه زن در مقابله با ناراحتيهاي جزيي بيشمار بيشتر است. زن بيماري را با آرامش تحمل مي‏کند و گويي در آن لذتي نهاني در مي‏يابد و در آن خود را از مشاغل و زحمات بيشمار خود فارغ حس مي‏کند اما چون مرد به زندگي راکد و آرام عادت ندارد، در بيماري ناراحت است و رنج خود را به همه باز مي‏گويد. جنگجويي زن در وجود ديگري است. زن سربازان را دوست دارد و از مرد توانا خوشش مي‏آيد. در مشاهده قدرت، نوعي عامل عجيب «خوشي فرودستانه» او را تحريک مي‏کند، اگرچه خودش قرباني اين قدرت باشد. در هر نسل، ماده، نر جنگي را برمي‏گزيند، بي‏آنکه خود بداند در اين کار، احتياج به حمايت از کودک و منزل نهفته است ... زن به مردي که فرماندهي بلد است با خوشحالي تسليم مي‏شود. اگر اين روزها فرمانبرداري زن کمتر شده است، براي آن است که مردان در قدرت و اخلاق ضعيف‏تر از پيش شده‏اند ...»(3)
باز از لومبروسو نقل مي‏کند: «پايه طبيعي عشق زن فقط يک صفت ثانوي از مادري اوست و همه احساسات و عواطفي که زني را به مردي پيوند مي‏دهد از دواعي جنسي برنمي‏خيزد بلکه از غرايز انقياد و تسليم سر مي‏زند و اين غرايز براي انطباق با اوضاع به وجود آمده است.»(4)
او در باره هنر مادري و اهميت بسيار آن مي‏نويسد:
«علل کمي نبوغ در ميان زنان هم متعدد است و هم گمراه‏کننده. شايد ما در اين باره بي‏تعمق حکم مي‏کنيم و فراموش مي‏کنيم که نبوغ در مادري همان اندازه امکان دارد که نبوغ در سياست و ادب و جنگ. در باره برابري در نبوغ نبايد از روي برابري در قدرت يا توانايي در اجراي امور با مهارت مساوي حکم کرد. بلکه برابري در نبوغ را بايد از روي توانايي در اجراي مشاغل و وظايفي دانست که طبيعت بر هر يک از زن و مرد مقرر کرده است ...»(5)
و باز همو در بيان نقش بي‏بديل و ممتاز زن در بقاء نوع و برجسته بودن اين نقش مي‏نويسد:
«در نمايش بزرگ توالد که محور حيات است عمل نر حقير است، او فقط سياهي لشکر است. در بحران وضع حمل، مرد با دستپاچگي و حيرت در کنار زن مي‏ايستد و سرانجام به حقارت و غير ضروري بودن هستي خود در پهنه رشد نوع پي مي‏برد. در اين لحظه است که مي‏فهمد زن از او به نوع نزديکتر و وابسته‏تر است و جريان عظيم حيات در وجود زن است و خلقت از خون و جسم اوست و به تدريج در مي‏يابد که چرا اقوام ابتدايي و اديان بزرگ مادري را مي‏پرستيدند.»(6)
مقصود از ذکر اين موارد اين است که در کارگاه خلقت به هر يک از زن و مرد، سهمي از وجود داده شده است و اين مسأله‏اي است روشن براي هر انسان منصف و متفکر. و به نظر مي‏رسد، اصرار برخي بر نفي اين دوگانگي و مساوي دانستن زن با مرد از جهات مختلف، که برخاسته از تفسير و ديدگاهي خاص از «فيمينيسم» است،(7) به فراموشي سپردن امتيازات و ويژگيهاي برتر زن و اصالت دادن به جنس مرد است و خود تحقيري ناخواسته و پنهان نسبت به جنس زن به شمار مي‏رود. بهترين رويکرد در اين باره توجه شايسته و جامع هر يک از زن و مرد نسبت به ويژگيهاي خود و پرورش و دفاع از آن است. در اين صورت مرزها حفاظت، اصالتها پاس داشته، حقوق شناخته شده و اعتدال حاکم مي‏شود و در سايه اين تعامل، مقاصد نوع تأمين مي‏گردد و در غير اين صورت مفاسد بسياري پيش مي‏آيد که مردسالاري و يا زن‏سالاري بخشي از آن است و به گفته «ويل دورانت» «زنان دريابند که مردان قابل اين همه ستايش نيستند که مورد تقليد زنان واقع شوند و نيز دريابند که ... کمال در اجراي وظايف طبيعي خاص هر جنس است و نيز زماني که آزادي را تبليغ مي‏کنند بدانند که مرد ناقص شدن کاري نيست، بلکه مهم زن کامل بودن است، مادري را فني بدانند که براي آن، همان اندازه هوش و استعداد لازم است که در به کار بردن اهرم و قرقره و چرخ و پيچ و مهره و شايد دريابند که مهمترين هنرها همين است. اين آزادي نوين، براي زنان، مسايل مشکل و پيچيده‏اي مانند آنچه در دوران اسارت و بندگي با آن مواجه بودند پيش آورده است.»(8)
بنابراين همچنان که ناداني و ستم‏پذيري در زن، موجب پيدايش مردسالاري در ساحت خانواده است، خودفراموشي، بيزاري از جنسيت زنانگي، مردانه‏آرايي و تقليد از مردان نيز، خود نوعي خودباختگي جنسي و پذيرش مردمحوري و مردسالاري است.

نشانه ‏هاي زن ‏سالاري و مردسالاري

هر يک از پديده‏هاي زن‏سالاري و يا مردسالاي گاهي از منظر اجتماعي و عام آن منظور مي‏شوند و گاهي تنها در محدوده خانواده و در دايره مديريت آن مورد ملاحظه قرار مي‏گيرد. و طبعا آثار هر کدام نيز، متفاوت خواهد بود. البته در اين پاسخنامه بعد اجتماعي اين دو پديده مورد نظر نبوده و تنها به بعد خانوادگي آن پرداخته شده است، و اينک به نشانه‏هاي هر يک از زن و يا مردسالاري در محيط خانواده اشاره مي‏کنيم.
نشانه‏ هاي زن ‏سالاري عبارتند از:
1ـ ناديده گرفتن حقوق و مديريت کلي شوهر.
2ـ وا داشتن مرد به کار اضافي و اشتغال طاقت‏فرسا و گاهي غير قانوني و جرم‏آلود براي کسب درآمد بيشتر و رفاه افزونتر.
3ـ وادار شدن مرد به خريد و تهيه اسباب و لوازمي براي زندگي که چندان به مصلحت و يا ضروري و يا در طاقت مالي خود نمي‏داند، تنها به صرف اينکه خانم با آن موافق بوده و دستور تهيه آن را داده است.
4ـ تأثيرگذاري در روابط اجتماعي و حتي گاهي قطع رابطه با کساني که زن بدان رضايت نمي‏دهد گرچه آنان از خويشاوندان نزديک مرد باشند.
نشانه‏هاي مردسالاري نيز از اين قراراند:
1ـ به کارگيري انواع خشونت از سوي مردان بر ضد زنان.
2ـ محصور کردن زن در خانه و ممانعت از خروج منطقي و مشروع او.
3ـ جهت‏دهي اجبارگونه نوع خوراک و مشي و منش زن و فرزندان مطابق ميل و خواست مرد گرچه غير منطقي و يا حتي غير مشروع باشد.
4ـ تحميل کارهاي دشوار و طاقت‏فرسا بر زن و وظيفه دانستن رسيدگي بي‏ عيب و نقص و بي‏ کم و کاست به امور مختلف منزل براي زن.
5ـ جلوگيري غير معقولانه و مستبدانه مرد از اشتغال سالم، مورد نياز و مشروع زن در بيرون خانه.
6ـ بي‏توجهي به حقوق مالي زن و قايل نشدن حق مالکيت براي او و امساک از پرداخت ديون و حتي مهريه او در صورت مطالبه.
البته آنچه گفته شد نمونه‏هاي روشن آن بود و ممکن است آثار ديگري نيز براي هر يک از آن دو وجود داشته باشد که از اين قلم افتاده باشد.
و روشن است که برخي از آنچه گفتيم، در صورتي که برخاسته از نوعي زورگويي و اجبار باشد، منفي و غير قابل قبول و از نشانه‏هاي مردسالاري و يا زن‏سالاري است، ولي چنانچه با توافق، مصلحت‏سنجي و خيرانديشي طرفين صورت پذيرد، از اين مدار خارج است.

موارد حاکميت دين‏سالاري در خانواده

هرگاه سخن از حاکميت دين در خانواده مي‏شود عرصه‏هاي زير مورد نظر است:
1ـ تنظيم برخوردها، روابط و مناسبات عمومي و خصوصي هر يک از زوجين با يکديگر بر اساس آموزه‏ها، تعاليم و حقوق تعيين شده ديني و مقتضاي عدالت در مورد خانواده.
2ـ رجوع به داوري حَکَم و يا حاکم مقبول ديني براي رفع اختلاف و رضايت قلبي و عملي به نتيجه آن و تلاش در بهبود روابط بر پايه آن.
3ـ ايجاد فضايي مناسب در خانواده براي تربيت ديني و اخلاقي اعضاء آن بويژه فرزندان و هموار کردن بستري مساعد براي انجام هرچه بهتر وظايف ديني و از بين بردن موانع آن.
براي برقراري حاکميت ديني در هر يک از اين سه عرصه، توجه به محصولات فکري و عقلي و نيزموازين اخلاقي در کنار توجه به حقوق، بايسته و لازم است.

راههاي ايجاد دين و عدالت ‏سالاري در خانواده

1ـ مهمترين عامل برقراري عدالت‏سالاري در مناسبات زن و شوهر، اطلاع و وقوف کامل به حقوق زوجين است؛ به اين صورت که هر يک از زن و مرد، هم آشنا به حقوق خود و هم واقف به حقوق ديگري باشند. بنابراين همچنان که جهل به حق خود مي‏تواند منشأيي براي آن دو باشد، بي‏اطلاعي از حق همسر نيز مي‏تواند موجب چنين انحرافي در ساحت خانواده گردد. لذا اگر زن نداند که شوهرش، گذشته از نفقه و مسکن و زمينه مناسب براي زندگي، حق زورگويي و تحميل کار داخل و يا خارج خانه را بر او ندارد و يا مجاز به ايراد ضرب و شتم و اذيت و آزار ستمگرانه بر او نيست، و يا به حمايت دادگاههاي خانواده از او در صورت تجاوزگري مرد توجه نداشته باشد، چنانچه دچار شوهري تندخود، مستبد و سختگير باشد، به سرعت زندگي‏اش گرفتار مردسالاري و مردخشونتي خواهد شد. و همچنين اگر مرد توجه به حق خود که مديريت کلي سالم، مدبرانه و هوشمندانه و مانند آن است نداشته باشد، ممکن است به زن‏سالاري در خانواده‏اش کمک کند و رفته رفته، نقش خود را در هدايت امور آن از دست بدهد.
به همين سان، اگر زن به حقوق خود واقف باشد، ولي به حقوقي که در قبال آن، شوهرش بر عهده او دارد، ناآگاه و يا بي‏اعتنا باشد و به آن تن ندهد، و از طرف ديگر مرد نيز قدرت مقاومت در برابر آن را نداشته باشد، زن‏سالاري نتيجه طبيعي چنين وضعيتي است و يا برعکس چنانچه مرد به حقوقي که خود بر گردن همسرش دارد واقف باشد ولي از حقوق زن بر شوهر اطلاعي نداشته و يا بي‏توجه به آن باشد، مردسالاري پي‏آمد قهري آن خواهد بود که متأسفانه بسياري از موارد اين دو پديده در خانواده‏ها از نوع دوم است.
2ـ از راههاي پيش‏گيري و مبارزه با پديده مردسالاري و يا زن‏سالاري در خانواده گفتگو و مراقبت از شيوه و نوع برخوردها نسبت به يکديگر است. بسياري از مرزشکنيها، حرمت‏ستيزي‏ها و سلطه‏طلبي‏ها از بيگانه‏احساسي و ناشناخته بودن عواطف، احساسات و خواسته‏ها و انتظارات زوجين از همديگر ناشي مي‏شود. زن و مرد چنانچه به نيازها و مطالبات به حق يکديگر و نيز روحيات و خلق و خوي هم آشنايي کامل داشته باشند، به تدريج مرزها و دوئيت‏ها رنگ مي‏بازد، محبت و صفا، يگانگي و يکرنگي، خلوص و عشق بين آن دو تقويت مي‏گردد، و روابط سلطه‏جويانه به دوستي و احساس نياز به مشارکت و همدلي و همفکري در اداره خانه و تربيت فرزندان، بدل مي‏شود.
در بسياري از مواردي که مرد از روي اشتباه و يا خودخواهي به تندخويي و سلطه‏جويي متمايل مي‏شود، اگر همسر در موقعيت مناسب با او به گفتگو بنشيند و گرفتاريها و رنجهاي خود را در داخل زندگي و در اداره امور فرزندان، با او در ميان بگذارد و اشتباهات او را با زباني نرم، مستدل و قانع‏کننده به او گوشزد کند، چه بسا شوهر در رويه خود تجديد نظر کند و دست از لجاجت و ستم بردارد.
و نيز در مواردي که زن از آنچه وظيفه قانوني و واجب او در برابر شوهر است، بيرون رود و در جايي که بايد در اطاعت او باشد، از آن سر باز زند و برتري‏جويي و سلطه‏طلبي پيشه کند، بديهي است چنين پديده‏اي در زندگي زناشويي به سرعت پايه‏هاي آن را تضعيف کرده و ريشه‏هاي آن را مي‏خشکاند. بهترين راه چاره براي چنين معضلي، راهکار درون خانوادگي است و اينکه زن و شوهر خود براي آن راه حلي بينديشند.
قرآن کريم در اين باره مي ‏فرمايد:
«الرّجال قوّامون علي النّساء بما فضّل اللّه‏ بعضهم علي بعض و بما انفقوا من أموالهم فالصّالحات قانتات حافظات للغيب بما حفظ اللّه‏ و اللاتي تخافون نشوزهن فعظوهن و اهجروهنّ في المضاجع و اضربوهنّ فإن أطعنکم فلا تبغوا عليهن سبيلا إنّ اللّه‏ کان عليما خبيرا؛
مردان مدير و برپادارنده بر امور زنان هستند به واسطه برتري که خداوند برخي را بر برخي ديگر داده است و به واسطه آنکه بايد مردان از اموال خود به زن نفقه دهند، پس زنان شايسته، مطيع دائمي همسران خود و نگهبان حقوق آنان در غيبت آنها باشند، حقوقي را که خداوند مقرر و پاس داشته است. و آن زناني که نافرماني و استکبار آنان را واهمه مي‏کنيد پس آنها را پند دهيد و ـ اگر در اطاعت نيامدند ـ در بستر از آنان کناره گيريد و ـ اگر باز هم مطيع نشدند ـ آنان را بزنيد، پس اگر به اطاعت شما در آمدند، هيچ حق ستمگري بر آنان نداريد و خداوند بلند مرتبه و بزرگ است.»(9)
در آيه کريمه نکات قابل توجهي است که به برخي اشاره مي‏شود.
2ـ1ـ آيه شريفه پس از بيان اينکه مردان بپادارنده و قائم بر زنان هستند، دو سبب براي آن ذکر مي‏کند، يکي برتري بعضي بر بعضي ديگر و ديگري اينکه مردان از ثروت خود نفقه همسران خود را عهده دارند که ظاهر مقدم داشتن اولي نشان‏دهنده نقش اساسي و عمده آن در اين قضيه است. و جالب اين است که وقتي سخن از دومين جهت به ميان مي‏آيد آن را به مردان نسبت مي‏دهد که «آنان از اموالشان انفاق مي‏کنند.» ولي در بيان علت نخست نمي‏فرمايد چون مردان بر زنان برتري دارند، بلکه با اين عبارت که «برخي بر برخي ديگر برتري دارند» آن را ذکر مي‏کند و اين خود دربردارنده نکته لطيف و دقيقي است که هر يک از زن و مرد در برخي جهات و صفات انساني بر يکديگر برتري دارند و دست خلقت صرف نظر از جهات ويژه هر کدام را به صفاتي ممتاز ساخته است، که در ديگري، ضعيف‏تر قرار داده شده است، و با اجتماع اين جهات در کانون خانواده مجموعه کامل انساني تشکيل مي‏شود.
برتري نيروي تعقل و تدبير، شدت و صلابت در مردان، عواطف و احساسات، انعطاف‏پذيري و لطافتهاي روحي و مانند آن در زنان، هر يک را براي بر عهده گرفتن کار و مسؤوليتي در نظام زندگي مستعد و مهيا ساخته است، که هر کدام به طور طبيعي و غريزي به سوي همان کاري مي‏رود و سرمايه و عشق و خلوص خود را در همان جهتي مصروف مي‏کند که آفريدگار آنها برايشان مقرر ساخته است. و جريان غالب زندگي از گذشته تاکنون نشان مي‏دهد که هر يک، نقش خاص طرف مقابل خود را، با ميل نفساني و با جان و دل پذيرا بوده است، که به برخي از آن در پيش اشاره شد.
2ـ2ـ مديريت، تأمين معاش و دفاع از کيان و اساس خانواده وظايفي است که به تناسب ويژگيهاي مردان بر عهده آنان نهاده شده و مصلحت بقا و حيات خانواده اقتضا مي‏کند اين نقش از سوي زنان مورد قبول واقع شود. همچنان که حضانت، مراقبت و تربيت فرزندان و رسيدگي به امور آنان در درون خانواده، متناسب با خصوصيات روحي و جسمي زنان بر دوش آنها گذاشته شده است و آنان با ميل طبيعي خود در جهت ايفاي اين نقش به حرکت مي‏آيند و طبيعت خدا داده آنها قوايشان را در اجراي اين وظيفه بسيج مي‏کند.
هرگاه زن از پذيرش نقش همسر خود در زندگي مشترک سر باز زند و از اطاعت قانوني و مشروع از شوهر خود بيرون رود، بي‏شک استمرار چنين وضعيتي بنيان خانواده را تهديد مي‏کند و آن را در مخاطره جدي قرار مي‏دهد.
راهکاري که در اين آيه کريمه ارائه شده است، درون خانوادگي و فيمابين زن و شوهر است، که تا ممکن است زوجين، خود به حل مشکل به وجود آمده بين خويش اقدام کنند و اين قطعا به مصلحت حال و آينده زندگي مشترک آنان نزديکتر و سودمندتر است.
اين راهکار، سه مرحله دارد که از ضعيف به شديد و از آسان به دشوار طي مي‏شود و با بر آمدن مقصود توسط ضعيف‏تر توسل به مرحله شديدتر آن جايز نيست.(10)
اولين مرحله، نصيحت و گفتگو است که بدان اشاره شد و به فرموده علامه طباطبايي اين مرحله تناسبي هم با «خوف نشوز» که در ابتداي اين جمله آمده است دارد، زيرا گفتگوي زوجين همچنان که در رفع اختلاف مؤثر است در پيش‏گيري از آن، هنگام خوف بروز آن نيز نقش عمده دارد.(11)
دومين مرحله، کناره‏گيري در بستر و مقابله منفي معرفي شده است.
مرحله سوم، مقابله عملي و زدن. و آن هم نبايد شديد و زياد باشد بلکه بايد به مقدار ضرورت، کم و خفيف باشد که اثري بر بدن بر جاي نگذارد.(12)
و روشن است با توجه به جايز نبودن ورود به مرحله‏اي با ثمربخش بودن مرحله پيش با مراتب آن، موارد نياز به آخرين آنها بسيار نادر است و چنانچه مراحل پيش از آن به درستي و مدبّرانه طي شود، هيچ گاه در طول زندگي زناشويي به چنين چيزي احتياج نمي‏افتد و اين کار، آخرين راه چاره‏اي است که براي پيش‏گيري از فساد عظيم‏تر ارائه شده است. و خداوند متعال در ارائه راهکار براي تأمين مصالح بندگان خود حقايق و مصالح واقعي را ملاحظه مي‏فرمايد و بي‏هيچ مماشات و بي‏هيچ ملاحظه خوش آمد و يا بد آمد آنان، آنچه به مصلحت فردي، خانوادگي و اجتماعي آنها است بر آنان عرضه مي‏فرمايد و حيايي از بيان حقيقت ندارد. وظيفه بندگان اين است که آنچه او به عنوان آفريدگار آنان ـ که زن و مرد نزد او يکسان و هر دو آفريده او هستند ـ برايشان مقرر کرده است با تمامي وجود پذيرا باشند.
به يقين آنچه در اين مرحله با همه شروط و حدود آن مجاز دانسته شده است با آنچه در زندگيهاي مردسالارانه اتفاق مي‏افتد، بسيار فاصله است که هم به لحاظ مبدأ و هم از جهت صورت و هم از منظر غايت در دو سوي مقابل هم قرار دارند.
دليل مؤيد اين گفته گزارشي است که در خصوص شگفتي رسول خدا(ص) نسبت به عمل مرداني که همسران خود را کتک مي‏زنند وارد شده است.(13)
2ـ3ـ نکته سوم اينکه در پايان اين آيه آمده است اگر همسرانتان به اطاعت شما در آمدند، حق آزار و اذيت آنان را نداريد و اين نشان مي‏دهد که مقصود از اين حکم مبارزه با پديده زن‏سالاري است، و نبايد جمله «و اضربوهن» رهزن ذهن شود و تصور شود که آيه کريمه در صدد ترويج و تحکيم پايه‏هاي مردسالاري است. زيرا همچنان که گفتيم، جواز «ضرب» به منظور ايجاد تعادل و بازگرداندن جريان امور به حالت طبيعي است و در صورت حصول آن، آنچه پيش از اين جايز بود، ديگر مجاز نيست و شوهر حق سلطه‏جويي، کناره‏گيري آزاردهنده و ضرب و شتمهاي مردسالارانه را ندارد.(14)
و اين چيزي است که با مرام مردسالارانه در تقابل جدي است.
3ـ نظارت معقول، دلسوزانه و ارشادي والدين زوجين و راهنمايي و توصيه آنان نسبت به فرزند خود در خصوص رعايت حق همسر و پشتيباني نکردن بي‏مورد از او که بي‏گمان چنين شيوه‏اي به مصلحت خانواده و ضامن بقا و استمرار آن خواهد بود.
قرآن کريم مي‏فرمايد:
«و ان خفتم شقاق بينهما فابعثوا حکما من أهله و حکما من أهلها إن يريدا إصلاحا يوفّق اللّه‏ بينهما انّ اللّه‏ کان عليما خبيرا؛(15)
اگر از دشمني و جدايي بين آن دو به هراس آمديد يک نفر از خانواده مرد و يکي هم از خانواده زن به عنوان حاکم برگزينيد، اگر اراده اصلاح داشته باشند خداوند بين آنان موافقت و همدلي به وجود خواهد آورد و يقينا خداوند دانا و آگاه است.»
مورد آيه شريفه جايي است که زوجين به هر دليلي با يکديگر اختلاف يافته‏اند و اين اختلاف به ستيز و نزاع کشيده شده به گونه‏اي که خوف تلاش خانواده و زندگي مشترک آنان مي‏رود. قرآن کريم اين اختلاف را مردود و غير مشروع نشمرده است و به لزوم اطاعت يکي از ديگري فرمان نداده است؛ بر خلاف مورد پيشين که چون تمرّد از ناحيه زن بوده که حق قانوني و مشروع شوهر خود را ناديده گرفته بود، دستور به لزوم اطاعت زن از شوهر و بازگرداندن او به مسير اعتدال داده است. در اين آيه براي حل مشکل، راهکار ديگري اراده شده است و اين خود نشان‏دهنده موافق نبودن دين با پديده مردسالاري و يا زن‏سالاري در خانواده است که در موارد نزاع در غير حقوق واجب جانب سخن هيچ يک را به صرف اينکه مرد و يا زن است تقويت نکرده است بلکه ايجاد توافق و مسالمت را نخست به خواست و اراده قلبي آنان و سپس به حکميت عادلانه دو نفر از افراد عاقل و دلسوز خانواده دو طرف، منوط دانسته است و جالب است که ترکيب اين هيأت به صورتي است که کاملاً رعايت حق هر يک از زن و مرد شده باشد و هيچ شائبه‏اي از مقدم داشتن بي‏دليل يکي از آن دو، حتي در ترکيب هيئت حل اختلاف در ميان نباشد.
آنچه در شرح اين آيه گفتيم قرينه و دليل ديگري است بر اينکه مضمون آيه پيش، که بحث آن گذشت، ترويج مردسالاري نيست بلکه همان گونه که گفتيم، راهکاري درون خانوادگي براي مبارزه با زن‏سالاري و ايجاد اعتدال و قانون‏سالاري در روابط زوجين است.
4ـ راهکار ديگر براي ايجاد عدالت و دين‏سالاري در خانواده، بهره‏گيري از يک اصل اخلاقي است که در کلمات معصومان عليهم‏السلام به طور مکرر به مؤمنان توصيه شده است(16) و در حقيقت نسخه شفابخشي براي بسياري از مشکلات و مسايل روحي، رواني و اخلاقي موجود در رابطه با ديگران است. و آن «خود را به جاي ديگري انگاشتن» است.
در حديثي حضرت صادق(ع) در قسمتي از پاسخ به پرسش معلّي بن‏خنيس که از آن حضرت در باره حقوق مسلمان بر مسلمان ديگر سؤال کرده بود فرمودند: «أيسر حقّ منها ان تحبّ له ما تحبّ لنفسک و تکره له ما تکره لنفسک ...؛(17)
آسان‏ترين آنها اين است که آنچه براي خود مي‏پسندي براي مؤمن ديگر نيز بخواهي و آنچه براي خويشتن روا نمي‏داري براي او نيز ناخرسند باشي.»
بنابراين راهکار تربيتي اخلاقي، اگر مرد سخت‏گير زورگوي مستبد که با سوء استفاده از برخي زمينه‏ها، جبارانه و خودخواهانه با همسر و فرزندان خود رفتار مي‏کند، لحظه‏اي بينديشد که اگر دست تواناي آفريدگار جهان، او به جاي همسرش بود، آيا رضايت مي‏داد، همان رفتاري که اکنون او با همسر خود دارد، در باره او نيز ديگران عمل مي‏کردند؟ همين دستي که او را مرد و جفت او را زن قرار داد، مي‏توانست به صورت ديگر عمل کند. و جابجايي در کيفيت آفرينش اين دو صورت پذيرد.
اين موضوع را اگر کسي به درستي دنبال کند، قادر خواهد بود تا به بسياري از روابط فيمابين خود و ديگران سامان دهد و رفتار اشتباه، ستمگرانه و ناپسند خويش را با آنان تصحيح و عادلانه سازد. و اين تصحيح در مورد اعضاي يک خانواده، از اهميت، ضرورت و ارزش بسيار بالاتري از ساير موارد، برخوردار است.

پي نوشتها

1 ـ سوره زخرف، آيه 32.
2 ـ الميزان، ج18، ص104.
3 ـ لذات فلسفه، چاپ دانشجويي تهران، ص139.
4 ـ همان، ص135.
5 ـ همان، ص144.
6 ـ همان، ص134.
7 ـ ن.ک: نامه پژوهش، سال دوم، شماره 6، پاييز 1376، مقاله‏هاي اکبر ملکي‏زاده، ص137 ـ 146.
8 ـ لذات فلسفه، ص147.
9 ـ سوره نساء، آيه 34.
10 ـ ظاهر آيه کريمه که شروع از خفيف به شديد و شديدتر است، مفيد عدم جواز مرحله شديد با ثمربخش بودن مرتبه خفيف و توسل به «ضرب» يا مفيد واقع شدن «هجران» است و نيز مطابق دنباله آيه که خواهيم گفت، ملاک حرمت و عدم جواز اين امور در صورت رفع «نشوز» صدق عنوان ظلم، تجاوز و اذيت مؤمن است و همين ملاک در صورت توسل به مرحله شديد و يا شديدتر در صورت منتج بودن مرحله پيش از آن وجود دارد و با وجود ملاک حرمت، حکم آن نيز مترتب بر آن است.
11 ـ الميزان، ج4، ص345.
12 ـ محقق اردبيلي، زبدة البيان، مکتبة المرتضوية، تهران، ص537.
13 ـ الميزان، ج4، ص350.
14 ـ زبدة البيان، ص537.
15 ـ سوره نساء، آيه 35.
16 ـ وسائل الشيعه، ج8، ابواب احکام العشرة، باب 122.
17 ـ همان، ص544، ح7.
منبع: ماهنامه پيام زن



معرفي سايت مرتبط با اين مقاله
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image