مسالهء مهمي که هر کسب و کاري با آن سروکار دارد، معرفي خود به صورت مختصر و مفيد است. «اثربخشي» يک معرفي خوب و جامع اعم از کتبي، شفاهي، ويدئويي، يا ديجيتالي ميتواند به اندازهءاولين ملاقات افراد با يکديگر مهم باشد و تصويري ماندگار در ذهن مخاطب ايجاد کند. برقراري يک ارتباط خوب با مخاطب علاوه بر شرايط مساعد منبع ارسال، گيرنده، وسيلهء ارسال و محيط انتقال، به صراحت، روشني، وضوح، ترتيب، طبقهبندي و جامعيت خود پيام نيز بستگي دارد .
لازم به يادآوري نيست که مطلب کنوني ناظر بر اين ويژگي اخير بوده که براي مشاغل کوچک به معرفي کسب و کار و محصولات و شرحي در مورد مديران کفايت ميکند. هر کسب و کار بايد اين هشت نکته را آماده در دست داشته باشد و در هر نقطهء تماس با مشتريان بالقوه، از آنها جهت معرفي خود، استفاده کند. جاي تعجب است اگر در شرايطي که مشتريان به اندازهء کافي در مورد شما نميدانند از آنان توقع داشته باشيد تا شما را انتخاب کنند پس همين امروز نسبت به تهيهءاين مطالب در هر قالبي که مناسب ميدانيد اقدام کنيد .
1-شرح مختصري از کسب و کار:
مردم اعم از مشتريان، تامينکنندگان، کارکنان، خبرنگاران و تمامي کساني که ممکن است به نحوي بخواهند راجع به هويت شرکت يا کسب و کار چيزي بدانند، بايد در کمترين زمان بيشترين اطلاعات را دريافت کنند، بنابراين چنين شرحي بايد داراي مطالبي با عناوين زير باشد :
تاريخ تاسيس کسب و کار . محل دفتر مرکزي و دفاتر يا نمايندگيها . نام و شرح مختصري از موسس و مديران ارشد و سوابق آنها . شماره تلفنها و ديگر وسايل تماس . بيانيهء ماموريت مختصر .
2-معرفي محصولات:
براي هر يک از محصولات يا خدمات خود بايد متني شامل موارد زير را آماده داشته باشيد : کاري که محصول انجام ميدهد . ويژگيهاي متمايز و منحصر به فرد . مقايسه با محصولات مشابه در بازار . سطح کيفيت محصول . تعهداتي که براي عملکرد صحيح و سالم محصول وجود دارد (ضمانت، خدمات، و ...) قيمت
3-شرح حال مختصري از بنيانگذاران و مديران ارشد:
بايد شرح حال مختصر و مفيدي در مورد هر يک از بنيانگذاران و نيز اعضاي هيات مديره را آماده داشته باشيد. اين شرح حال يا بيوگرافي ميتواند موارد زير را شامل شود : تحصيلات و دورههاي غيرآکادميک . تجربيات مرتبط . موفقيتها و افتخارات . فعاليتهاي گروهي و ويژگيهاي کارهاي گروهي انجام شده .
4-بيانيهء ماموريت:
يک بيانيهء ماموريت ميتواند در کارکنان ايجاد انگيزه کند و آنان را در مورد فعاليت و اهداف مجموعه راهنمايي کند. اين بيانيه زمينهء اصلي فعاليت و چشماندازهاي آتي را اعلام ميکند و به اين ترتيب ميتواند شرايط بروز ظهور خلاقيتها و ايدههاي جديد را در کارکنان فراهم آورد. شما حتي ميتوانيد اين بيانيهء ماموريت را به سرمايهگذاري بالقوه، وامدهندگان و يا رسانهها اعلام کنيد و به اين وسيله منشور شغلي خود را به ديگران ابراز و آنان را به وضوح در مورد فعاليت خود آگاه کنيد .
5-تاريخچهء کسب و کار:
علاوه بر «شرح مختصري از کسب و کار» (موضوع بند يک) که اصولا فهرستي از واقعيتها را در مورد شغلشان بازگو ميکند، اکنون بايد در يک پاراگراف امکانات و شرايط را در بدو تاسيس و راهاندازي، همچنين اشارههاي مختصري به مسير رشد طي شده و تواناييهاي فعلي ارايه کنيد .
6-فهرستي از مشتريان سرشناس و طرفهاي مهم کاري:
ارايهء فهرستي از مشتريان، طرفهاي کاري در زنجيرهء تامين و يا زنجيرهء توزيع که براي عموم شناخته شده هستند نظير شرکتها، موسسات و برندهاي معتبر ميتواند براي مشتريان بالقوه و نيز جذب سرمايهگذار مفيد واقع شود .
7-رپورتاژ آگهي در جرايد و يا رسانههاي صوتي و تصويري:
هنگام افتتاح کسب و کار و يا معرفي محصول جديد، در نظر داشته باشيد که چاپ رپورتاژ آگهي در روزنامهها و نشريات و يا ارايهء آن به صورت صوتي و تصويري در رسانههاي مرتبط با توجه به نکتهء اشاره شده در ابتداي اين مقاله يعني رعايت نکات الزامي براي به حداکثر رسانيدن اثر بخشي ارتباط با مخاطب، فرصت خوبي براي شناساندن کسب و کارتان به مردم است. اين شيوه به هنگام شرکت در نمايشگاههاي مختلف نيز از اهميت خاصي برخوردار است. رپورتاژ آگهي شما بايد مطالب زير را شامل شود : داراي آرم مجموعهء شما باشد . مقدمهاي در مورد نقش صنفي و صنعتي کسب و کارتان در حيطهء کلان اقتصاد جهاني و يا ملي . تاريخچهء کسب و کار (بند5 ) شرح مختصري از کسب و کار (بند يک ) معرفي محصولات (بند2 ) مقالات و يا خبرهايي که در رسانهها و از قول شخصيتهاي گوناگون سياسي، اجتماعي و علمي- فرهنگي، راجع به کسب و کار شما مطرح شده است .
در نظر داشته باشيد انباشته کردن مطالب ممکن است موجب شود ناخودآگاه به چاپ و آگهي مطالب قديمي و ناکارآمد بپردازيد. بنابراين بهتر است هر کدام از اين مطالب را در يک فايل رايانهاي نگهداري کنيد تا به هنگام نياز براي دور جديدي از رپورتاژ آگهي، آنها را به روز کرده و اقدام کنيد .
8- بريده اخبار: کسي را مسوول جمعآوري و بايگاني عنوانبندي شده بريدههاي روزنامه و جرايد و يا جمعآوري اخبار مربوط به کسب و کار خود بکنيد. آنها را به صورت دورهاي (روزانه يا هفتهاي) مرور کنيد و آن را براي تهيهء مرجع (رفرانس) و ارايه به ديگران استفاده کنيد .
همين چند اقدام ميتواند به افزايش اثربخشي شيوهء معرفي شما به ديگران که در فرصتهايي نادر فراهم ميآيد منتهي شود. فراموش نکنيد اولين برخورد هميشه تعيينکنندهء مکان و موقعيت شما در اذهان مخاطبانتان خواهد بود، پس آن را مهم شماريد و نسبت به پربار کردن آن حساسيت داشته باشيد .
منبع: روزنامه سرمايه
معرفي سايت مرتبط با اين مقاله