ايام امتحانات از روزهاى پراضطراب و خستهکننده براى والدين و دانشآموزان است. خستهکننده از اين نظر که والدين بيشتر از دانشآموزان مضطربند و گويى که اين والدين هستند که مىخواهند امتحان بدهند، آنها با نگرانىهاى خود حتى باعث مىشوند اضطراب به دانشآموزان منتقل گردد و آنها را بيش از پيش مضطرب و خسته نمايند.
حساسيت والدين بيشتر براى آوردن نمره 20 توسط فرزندان است در صورتى که دانشآموزان از لحاظ قابليتهاى يادگيري، هوش و انتقال مفاهيم آموخته شده با يکديگر تفاوت دارند. بعضى از آنها در دروس شفاهى مستعد هستند و بعضى ديگر در يادگيرى دروس رياضى و علوم تجربى استعداددارند، اين مطلب ثابت مىکند که اوليا بايستى در حد توان از فرزندان خود توقع داشته باشند و
با درخواستهاى غيرقابل دسترسي، فرزندان خود را مضطرب و فکر آنها را مشوش ننمايند. زيرا اين ايام، ايام خوشهچينى دانشآموزان از زحمات چندين ماهه است و برخوردهاى غيرعلمى و توقعات بالا موجب دلسرد شدن آنها و در نتيجه پايين آمدن سطح نمرات امتحانى آنان مىگردد.
در ايام قبل از امتحان و يا در طول امتحانات بايستى دانشآموزان درسهاى يادگرفته را مرور نمايند، زيرا متخصصان روانشناسى يادگيري، معتقدند که مطالب ياد گرفته شده بايد کاملا جا بيفتد و اين امر موجب تثبيت يادگيرى مىشود. در فرايند ياددهي- يادگيرى بايد به چند موضوع بيشتر از ديگر موارد تکيه کرد که با يادآورى اين موارد اميدواريم والدين و فرزندان دلبندشان به موفقيتهاى بهتر و بيشترى برسند؛
-1 نور اتاق مطالعه بايستى مناسب و از سمت چپ به کتاب و دفتر دانشآموز بتابد. -2 فاصله چشم مطالعه کننده با کتاب بايد 30 سانتيمتر باشد تا موجب خستگى چشم نشود. -3 قوس کمر در هنگام نشستن بايد طورى باشد که موجب خستگى ستون فقرات نگردد و در امر يادگيرى اختلال ايجاد نکند. البته بهترين حالت براى مرور کتب درسى حالت نشسته و بدترين حالت، حالت خوابيده است. -4 لباسها در هنگام مطالعه بايد راحت باشد، نبايد خيلى زبر و يا بسيار نرم باشد. -5 دماى محيط مطالعه 20 درجه سانتيگراد باشد که موردنظر و توافق کارشناسان نيز مىباشد. -6 محيط مطالعه طورى باشد که هوا در آنجريان داشته باشد تا از اين لحاظ مشکلى ايجاد نکند. -7 دانشآموزان در هنگام مطالعه نبايد گرسنه و تنشه باشند زيرا اين دو حالت موجب حواسپرتى آنها مىشود. -8 صداهاى اضافى ماند صداى تلويزيون، راديو و تلفن موجب حواسپرتى و تاخير در يادگيرى مىشود. -9 بىخوابى و خستگى نيز يکى ديگر از عوامل عدم يادگيرى است، بنابراين استراحت کافى و عدم خستگى مىتواند موثر باشد. -10 وسايل و امکانات لازم (مانند خودکار، کتاب، دفتر و کاغذ براى يادداشتبردارى از مطالب مهم و ساير وسايل موردنياز ديگر) را قبل از شروع مطالعه آماده داشته باشند تا با شروع مطالعه از برخاستنهاى بىجا خوددارى شود. -11 با توجه به برنامهريزى که مىنمايند حتما زمانى را که براى مطالعه کردن و درس خواندن در نظر گرفتهاند مورد توجه قرار داده و طبق آن برنامه خود را شروع کنند. -12 بعضى عوامل درونى نيز مىتواند در يادگيرى اختلال ايجاد کند و فکر دانشآموز را مشغول نمايد. از جمله اختلافات والدين و بحث و مشاجرهاى که در حضور فرزندان انجام مىگيرد، باعث ايجاد اضطراب و بهوجود آمدن افکار مغشوش در آنها مىشود و در نتيجه از يادگيرى موثر جلوگيرى مىکند.
والدين گرامى با توجه نمودن به مسائل ذکر شده و رعايت موارد فوق مىتوانند شرايط مناسب را ايجاد کنند و قطعا فرزندان آنها مطالب را بهتر مىآموزند و مشکلى در اين راه نخواهند داشت. به اميد موفقيت فرزندان عزيز ودلبندمان.
معرفي سايت مرتبط با اين مقاله