محصولات
دریافت کاتالوگ محصولات
پورتال ایمن
سیستم آرشیو اسناد
سیستم پشتیبانی (Ticketing)
سیستم مدیریت جلسات
سیستم مدیریت وظایف
سیستم پورتال داخلی ویژه همکاران
سیستم تولید و مدیریت وب سایت
سیستم اتوماسیون اداری
سیستم مدیریت فروشگاه
سیستم گفتگوی آنلاین (پشتیبانی)
نرم افزار های اندروید
فروشگاه
جستجوی محصولات
همه محصولات
بانک شماره موبایل
گالری تصویری فایل PSD
گالری تصویری فایل افتر افکت
سیستم پیامک
عضویت رایگان در سامانه
ورود به سامانه پیامک
ارسال به BTS ایرانسل
امکانات سامانه پیامک
وب سرویس رایگان پیامک
سرویس HTTP پیامک رایگان
افزونه ورد پرس
نرم افزار ویندوزی پیامک
خرید خط هزار و تلفن ثابت
عمومی
اخبار
تقویم تاریخ
نرم افزارهای موبایل
مقالات
معرفی سایت
درباره ما
پرسش و پاسخ
ارسال تیکت
اطلاعات تماس
درباره ما
پرسش و پاسخ
آموزش برنامه نویسی
سفارش تبلیغ اندروید
Type
All
کامپيوتر
دنياي فن آوري
جستجو در محصولات
19 آذر 1387 / 10 ذي الحجة 1429 / 9 دسامبر 2008
-(4 Body)
19 آذر 1387 / 10 ذي الحجة 1429 / 9 دسامبر 2008
Visitor 382
Category:
دنياي فن آوري
1) دهم ماه ذيحجه : عيد سعيد قربان :
حضرت ابراهيم (ع) به اجراي مأموريت الهي خويش يعني قرباني كردن فرزندش اقدام كرد. حضرت ابراهيم چون در اين آزمايش بزرگ ايمان سر بلند شد، خداي سبحان ايشان را از طريق يكي از فرشتگان مُقَرَّبِ درگاه خود از اجراي اين كار منع كرد و در مقابل گوسفندي براي قرباني كردن نازل شد. اين رويداد در تاريخ اسلام به عيد قربان يا عيد اَضحي مشهور است و مسلمانان جهان هر سال در اين روز مراسم قرباني كردن را در هنگام حج بجاي مي آورند و اين روز را به نام عيد قربان بزرگ مي دارند.
2) تصويب اعلاميه جهاني حقوق بشر (1327 ش):
در جريان جنگ جهاني دوم، هنگامي كه منشور ملل متحد در دست تدوين بود، احترام به حقوق بشر و آزاديهاي سياسي مورد توجه نمايندگان كشورهاي مختلف جهان واقع شد. پس از جنگ، سازمان ملل تصميم گرفت كه اين حقوق و آزادي را به وسيله يك سند بينالمللي تثبيت كند تا براي همه ملتها قابل اجرا باشد. بنابراين، كميسيون حقوق بشر سازمان ملل، لايحه حقوق بشر را تدوين و به مجمع عمومي تقديم كرد. اين لايحه در 19 آذر 1327 برابر با 10 دسامبر 1948 به تصويب رسيد و اين روز به عنوان روز جهاني حقوق بشر نامگذاري شد.
3) تشكيل شوراي عالي انقلاب فرهنگي به فرمان حضرت امام خميني (1364 ش):
پس از پيروزي انقلاب اسلامي، گروهكهاي مختلف، دانشگاهها و مدارس كشور را عرصه تاخت و تاز خود ساخته و روند تحصيل و تدريس را مختل كرده بودند. بسياري از استادان منحرف، به كار مشغول بودند و هيچ تغيير بنيادي در برنامه و شيوه تدريس و تربيت و اهداف آنها رخ نداده بود. در نتيجه، دانشگاههاي سراسر كشور براي مدتي تعطيل شد. پس از تعطيلي دانشگاهها، به منظور ساماندهي به امور فرهنگي مدارس و دانشگاهها، به فرمان امام خميني(ره)، اولين تركيب شوراي انقلاب فرهنگي تحت عنوان ستاد انقلاب فرهنگي شكل گرفت. با تشكيل اين ستاد، علي رغم كارشكنيهاي برخي اشخاص و گروههاي سياسي، حضرت امام در سال 1360، از ستاد خواستند كه در باز شدن دانشگاهها تسريع نمايد. با بازگشايي دانشگاهها، ضرورت توسعه و تعميق كار اين ستاد ايجاب كرد كه در نوزدهم آذر 1364، امام، رؤساي سه قوه و تعداد ديگري از انديشمندان فرهنگي كشور را به اعضاي آن بيفزايند. گسترش و نفوذ فرهنگ اسلامي در شئون جامعه، تزكيه محيطهاي علمي و فرهنگي از افكار مادي، تحول دانشگاهها و مدارس و مراكز فرهنگي و هنري بر اساس فرهنگ صحيح اسلامي، حفظ و احياء و معرفي آثار و مآثر اسلامي و ملي از جمله اهداف اين شورا و نيز تدوين اصول سياست فرهنگي نظام جمهوي اسلامي و تعيين اهداف و جهتگيري برنامههاي فرهنگي، آموزشي و علمي، تعيين مراجع براي طرح و تدوين برنامههاي فرهنگي و علمي، تدوين ضوابط براي گزينش استادان و معلمان دانشگاهها و نظارت بر امور كتابهاي درسي و... از جمله وظايف شوراي عالي انقلاب فرهنگي ميباشند.
4) دهم ذيحجه سال 328 هجري قمري:
« ابوبكر محمّد بن قاسم انباري» مشهور به ابن انباري اديب، نحوي و لغت شناس عرب درگذشت. او به مدد حافظه نيرومند خويش بسرعت در ادبيات عرب سرآمد شد و سپس به تدريس پرداخت. اين اديب نامدار در امر تعليم و آموزش بسيار متواضع بود از اين رو مجالس درسي همواره مملو از مشتاقان درس او بود.« اَدَبُ الكاتِب؛ و الاَضداد » از آثار ابن انباري بشمار مي روند.
5) دهم ذيحجه سال 402 هجري قمري:
« اِبن شِنظير» از مورخان آندلسي وفات يافت. وي از علماي حديث نيز بود احاديث فراوان گردآوري كرد. از آثار ابن شنظير« المُختَصَرُ المُدَوَّنَه» را مي توان نام برد.
6) دهم ذيحجه سال 1314 هجري قمري:
ميرزا غلامرضا خان متخلص به روحاني شاعر بر آوازه معاصر در تهران بدنيا آمد روحاني در سروده هايش از مستمندان و ضعفا طرفداري مي كرد. او افكار عامه را با بياني دلنشين به نظم مي كشيد و به سبكي ساده و روان شعر مي سرود؛ به گونه اي كه هم مطبوع طبع عامه بود و هم مورد قبول ارباب ادب قرار مي گرفت «اداره نامه» از آثار روحاني است كه در آن اوضاع نابسامان وقت، و طمع اولياي امور را تشريح كرده است.
7) سقوط قلعهي شهر بخارا در مقابل حملات سپاهيان مغول(616 ق):
چنگيزخان مغول در ادامهي كشورگشايىهاي خود در ذيالحجّه سال 616 ق به بخارا رسيد و پس از سه روز محاصره، آن شهر را فتح كرد و آتش زد. چون بناي خانههاي بخارا از چوب بود، همهي آنها به جز چند سراي و مسجد كه از آجر ساخته بودند، بقيه از ميان رفت. چنگيز آن شهر را غارت و مردم آن را قتلعام كرد. وي سپس جوانان بخارا را به صورت لشكري انبوه و غيرمنظم با خود برد و از ايشان در كارهاي غيرنظامي مانند پركردن خندقها و آوردن سنگ و چوب جهت انباشتن رودخانهها و كارهاي ديگر استفاده ميكردند. چنگيز در بخارا چنان كشتار و خرابي كرد كه چون يكي از فراريانِ آن شهر را دربارهي اين حادثه پرسيدند گفت: آمدند و سوختند و كشتند و بردند و رفتند.
8) 9دسامبرسال1758ميلادي:
جنگ 13ساله مَدرس ازخونين ترين جنگهاي استعماري انگلستان و فرانسه درهندوستان آغازشد. جنگ مدرس با حمله قواي فرانسه به بندر مدرس كه دراشغال انگليسي ها بود آغازشد و 3000سرباز فرانسوي مقابل نيروي 22000نفري انگليس قرارگرفتند. درجنگي كه ميان اين دو قدرت استعماري صورت گرفت فرانسه به علت نداشتن نيروي كمكي مغلوب انگليس شد وبا تسليم قواي فرانسه درژانويه سال1761ميلادي نبرد نيز خاتمه يافت.
9) 9دسامبرسال1961ميلادي:
تانزانيا مستقل شد. اين سرزمين ابتدا ازمستعمره هاي انگلستان بود اما در آوريل سال 1964ميلادي پس از اتحاد با سلطان نشين زنگبار اعلام موجوديت كرد. سران اين شور سپس درانديشه ايجاد فدراسيون افريقاي خاوري با همراهي كشورهاي كنيا، اوگاندا و تانگانيا بودند ولي مشكلات قبيله اي و اختلافات مذهبي مانع برپايي اين فدراسيون شد. او درسال1985ميلادي بازنشسته شد و احمد حسن مبيني به مقام رياست جمهوري نانزانيا دست يافت. تانزانيا درشرق قاره افريقا دركنار اقيانوس هند واقع شده است.
10) سوزانيدن "ژان كالْوِن" احياگر مذهبي در اروپا (1564م):
ژانْ كالْوِنْ، در 21 ژانويه 1509م در فرانسه به دنيا آمد و پس از طي تحصيلات خود در رشتههاي حقوق و الهيات، بر اثر يك تحول دروني ناگهاني، همه توجه خود را به آيين پروتِسْتان معطوف كرد. اما چون در آن زمانْ پروتستانها تحت تعقيب و آزار بودند، وي از سال 1534م در سن 25 سالگي عازم ژنو در سوئيس شد و آن شهر را مركز پروتستان قرارداد و از 23 ژوئن 1526م، قيام مذهبي خود را آغاز كرد. وي ميخواست زندگي روزمره را بر اساس مذهب قرار دهد و ژنو را به صورت كشوري كامل كه حكومتش در دست اولياي دين باشد، درآوَرَد. هرچند كالْوِن مردي حسابگر و استدلالي بود، با اين حال، سختگيريهاي او نسبت به مردم در پذيرش آيين جديد، باعث ايجاد شورش و اخراج او از شهر گرديد، ولي در غياب او، ژنو به سختي دستخوش آشفتگي سياسي و مذهبي شد. از اين رو، مردم بار ديگر او را به ژنو دعوت كردند و كالون به سازمان دادن به قوانين شهر، ايجاد مدارس، رايزني در مسائل سياسي، توسعه داد و ستد و موعظه مشغول شد. از اين زمان بود كه وي، فرقه كالْوِنيسْتْ را بنيان گذارد و نظر خود را در كتاب مباني دين مسيح(ع)، منتشر كرد. با اين حال، نظريات وي با بعضي مطالب بنيادين آيين كاتوليك منافات دارد، به طوري كه قدرت پاپ را انكار ميكند و بر خلاف كاتوليكها كه پاك شدن از گناه به وسيله اعمال خير و ايمان را ميسر ميدانند، كالون تنها ايمان به حقانيت عيسي(ع) را مدّنظر قرار ميدهد. كالوِن معتقد بود كه كتاب مقدس يگانه منبع قانون الهي است و بر انسان است كه آن را تعبير كند و مبناي نظام اجتماع قرار دهد. مذهب كالون، حاكميت مطلق اراده الهي را تاكيد ميكند. كالون بر اين عقيده بود كه رستگاري مخصوص برگزيدگان خدا است و هيچ عمل انساني نميتواند او را به رستگاري نائل سازد چرا كه رستگاران را خدا انتخاب ميكند و كساني را هم كه نبايد رستگار شوند، او انتخاب ميكند. بنابراين براي هر فرد آدمي، از پيش مقدر شده است كه رستگار است يا خير، و او هر كاري انجام دهد نميتواند در اين وضع تغييري بدهد. اين اصلِ عقيدتي كالون، مورد سوء استفاده فراوان قرار گرفته است و دست مدعيان رستگاري را در انجام هر نوع گناه در خفا، بازگذاشته است. اصول و عقايد فرقه كالونيستها كه جزو دسته پروتستانها محسوب ميشوند، داراي روح دموكراتيك و مخالف با كليه مراسم و آداب مذهبي معمول در مذهب كاتوليك است. ژان كالون سرانجام در نهم دسامبر 1564م بر اثر مخالفت با كليسا محكوم به مرگ شد و در 55 سالگي زنده زنده در آتش سوزانيده شد.
11) تولد "كلود بِرتولِه"، شيميدان برجسته فرانسوي (1748م):
كنت كلود لويى بِرتوله، شيميدان فرانسوي در نهم دسامبر 1748م در فرانسه به دنيا آمد. وي پس از طي تحصيلات خود موفق به اخذ دكتراي طب شد و پس از آن به مطالعه و تحقيق در علم شيمي پرداخت. برتوله تحقيقاتي درباره كُلُر انجام داد و زماني كه مشاور يك كارخانه لباسشويى بود، به طرز استفاده از كُلر براي رنگزدايى پي برد. او همچنين آزمايشهايى درباره آمونياك انجام داد و براي اولين بار به تركيب واقعي آن پي برد. با اين حالْ، بزرگترين خدمت او به دانش شيمي، نظريهاي است كه در سال 1803م درباره فعل و انفعالات شيميايى عرضه كرد كه خود طليعه قانون تأثير جِرم بود. هر چند اين نظريه در آن زمان مورد توجه قرار نگرفت اما پس از پيدايش دانش شيمي فيزيك در قرن بعد بود كه مفاهيم نظريه برتوله در شيمي راه يافت و اهميتي فوقالعاده كسب كرد. برتوله بر اساس اين نظريه اعتقاد داشت كه نوع محصولات هر فعل و انفعال، بسته به اجرام نسبي موادي كه در آن دخالت دارند تغيير ميكند. او همچنين در باب حرارت و ماهيت آن نيز تحقيقاتي به انجام رساند. كلود برتوله سرانجام در ششم نوامبر 1822م در 74 سالگي درگذشت.
12) تأسيس "كاخ كِرمْلين" در مسكو، مركز سياست روسيه (1840م):
در تاريخ نهم دسامبر 1840م، كاخ بزرگ كِرِمْلين كه يكي از زيباترين ابنيه تاريخي امروزي روسيه محسوب ميشود در شهر مسكو، افتتاح شد. اين كاخ در زمان نيكلاي اول، تزار روسيه در شهر مسكو پايتخت اين كشور و در ساحل چپ رود مُسكوا بنا شده است و تا قبل از اين كه حكومت شوروي، مقر خود را در اين كاخ اعلام كند، كاخ موقتي تزار ناميده ميشد. كِرِمْلْ به معناي اَرگ دولتي و دژي است كه داخل شهري بسازند، داراي ديوارهاي سنگي بزرگ باشد و همچنين ادارات دولتي، داخل آن واقع شوند. هرچند در روسيه، كِرِمْلهاي زيادي وجود دارد ولي از همه مهمتر و معروفتر، كاخ بزرگ كرملين است كه اكنون ادارات مركزي دولت روسيه در آن واقع است. در كاخ كرملين مهمترين مجمعهاي عمومي، جلسات شوراي عالي و كنفرانسهاي بزرگ بينالمللي تشكيل ميشود. آن چه امروزه و در زبان سياسي، سياستهاي كاخ كرملين خوانده ميشود، مجازاً به معناي سياستهاي روسيه و مقامات آن و يا نظرات و خط مشيهاي روسيه است، در حقيقت نام محلي است كه مقر رسمي حاكمان سياسي اين كشور ميباشد.
13) آغاز انتفاضه مردم ستمديده فلسطين (1987م):
كشتار تعدادي از جوانان فلسطيني در هشتم دسامبر 1987م توسط نيروهاي ارتش رژيم صهيونيستي، موجب خشم و نفرت مردم فلسطين شد و فرداي آن روز، مراسم تشييع جنازه آنان در نوار غزّه، آغازي بر انتفاضه مردم ستمديده فلسطين گرديد. گسترش اين اعتراضات به ساير اراضي اشغالي سال 1967م سبب شد تا اين قيامها كه به انتفاضه موسوم گرديد، همچنان ادامه يابد و ارتش اسرائيل در سركوب آن ناتوان مانَد. در اين خيزشها كه تمام اقشار فلسطيني به ويژه جوانان و نوجوانان مشاركت گستردهاي داشتند، براي مقابله با نيروهاي سركوبگر صهيونيستي، تنها از سنگ استفاده ميشد و به همين جهت اين انتفاضه به انقلاب سنگ، معروف گرديد. در جريان انتفاضه و در اثر رويارويى روزانه مردم و واكنش وحشيانه نيروهاي اسرائيلي، روز به روز بر حقانيت فلسطينيان در افكار عمومي جهانيان افزوده ميشد و بر عكس، رژيم صهيونيستي به انزواي بيشتري دچار ميگرديد. در خلال اولين ماههاي سال 1988م، بسياري از فلسطينيان ساكن در مناطق اشغاليِ قبل از سال 1967م، در اعتصابات و تظاهراتي كه توسط رهبري متحد قيام مردمي در سرزمينهاي اشغالي اعلام ميشد شركت ميكردند و اين اولين نمونه از اعتراضات سياسي مشترك در دو سوي مناطق اشغالي بود. ادامه انتفاضه فلسطين دستآوردهايي چون محكوميت جهان رژيم صهيونيستي، شكست طرحهاي ذلتبار سازش با متجاوزان، ايجاد وحدت ميان گروهها و طبقات مختلف مردم فلسطين، شكست دستگاهها و سازمانهاي امنيتي و نظامي اسرائيل و ايجاد بحران و ركود اقتصادي در سرزمينهاي اشغالي را به دنبال آورد.
14) درگذشت "گوسْتاوْ لوبون" مستشرق و نويسنده معروف فرانسوي (1931م):
گوسْتاوْ لوبون، دانشمند متفكر و نويسنده فرانسوي متخصص در تاريخ تمدن اسلامي در سال 1841م در فرانسه به دنيا آمد. وي پس از طي دروس مقدماتي، به تحصيل در رشته پزشكي پرداخت و در اين رشته فارغالتحصيل شد. دكتر لوبون از پزشكاني بود كه به اين نكته پي برد كه در پيكر انسان نيرويى است كه با هر درد و درماني رابطه مستقيم دارد و شخص را زودتر از هر چيز رنجور ميسازد و بهتر از هر چيز درمان ميبخشد. وي دريافت كه روح انسان نيرويى است كه هم پزشك است و هم بيمار، هم درد است و هم دارو؛ همان چيزي كه اگر دردمند شد ديگر داروي پزشكان به درمان آن توانا نيست و نيروي طب در برابر آن، ناتوان خواهد شد. لوبون دانست كه پزشك بايد بيشتر از راه روان، بيمار را شفا بخشد زيرا انسان در ميان جماعت زندگي ميكند و در پيرامون جامعه رنجور ميشود و جامعه روان، او را رنجور ميگرداند. وقتي كه روان، بيمار شد، بدن هم بيمار ميشود. پس پزشك بايد روان پزشك هم باشد. از اين رو، گوستاو لوبون راه نزديكي بين روان و پيكر آدمي را پيمود و از كالبد به روح پرداخت و جان و تن را به يكديگر نزديك ساخت. وي در اين زمينه به بررسيهاي عميقي درباره روابط آن دو با يكديگر پرداخت و اساس تحقيقات خود را بر روانشناسي قرار داد. با اين حال، آن چه گوستاو لوبون را به شهرت رساند، تحقيقات تاريخي و اجتماعي او بود چرا كه به بررسي درباره روانشناسي اجتماعات مختلف و توسعه و تكامل فرضيه روانشناسي اجتماعي علاقه تامّي داشت. وي اساس تحقيقات اجتماعي خود را بر روانشناسي قرار داد و براي شناختن روحيات ملل مختلف به سير و سياحت پرداخت. لوبون همچنين كتابهاي متعددي در اين موضوع نگاشت كه مورد استقبال متفكران كشورهاي گوناگون، قرار گرفت و به زبانهاي مختلف ترجمه شد. گوستاو لوبون در سياحتهاي طولاني خود، مجذوب تمدن مشرق زمين شد و درباره آن، بررسيهاي عميقي به عمل آورد و حاصل آن را در چهار كتاب مشهور خود تحت عنوان تمدن عرب، تمدن هندوستان، تمدن مصري و تمدن عرب در اندلس انتشار داد. دكتر گوستاو لوبون سرانجام در نهم دسامبر 1931م در نود سالگي در نزديكي پاريس درگذشت.
Add Comments
Name:
Email:
*
User Comments:
SecurityCode: