جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
اعضاي خانواده و مسئله انگيزش
-(10 Body) 
اعضاي خانواده و مسئله انگيزش
Visitor 313
Category: دنياي فن آوري
انگيزش به معناي علت، سبب و تحريک نقشي مهم در سلامت رواني اعضاي خانواده دارد. در اين مطلب سعي شده علاوه بر معرفي انگيزش و مراحل آن، الگوهايي نيز براي ايجاد انگيزه معرفي شود. بديهي است علت رفتار افراد، نياز، علاقه، نگرش، ارزش و داعيه‏هاي آنهاست، پس با اصلاح و ارشاد به موقع مي‏توان جلوي بسياري از کژي‏ها و انحرافات را بست و بخصوص نوجوانان و جوانان را به مسير درست هدايت داشت. براي واژه «انگيزش» تعاريف متعددي آمده، در فرهنگ عميد، انگيزش معادل «باعث»، «علت» و «سبب» آمده است و يا آن را فرآيندي دانسته‏اند که از طريق آن يک عامل آگاه براي اقدام به عملي ارادي و با تصميم قبلي دلايلي مي‏يابد. برخي ديگر، انگيزش را پيش‏نيازي دانسته‏اند جهت شروع ثمربخش فعاليت‏ها و در نهايت، تحقق اهداف مشخص. در هر حال، چنانچه معتقد به فرمول توانايي + انگيزش = رفتار باشيم، بنابراين انگيزش يکي از اجزاي اصلي رفتار خواهد بود هر چند که ممکن است اين انگيزش محسوس نبوده و به چشم ديده نشود.
در باره انگيزش ديدگاههاي مختلفي وجود دارد. برخي روانشناسان انگيزش را ناشي از تمايلات دروني مي‏دانند در حالي که برخي ديگر همانند پاولف و اسکيز، عوامل محيطي را در اين امر دخيل دانسته و جهت دستيابي به تغييرات مطلوب، کنترل محيط را پيشنهاد مي‏نمايند و روانشناساني همچون کارل راجرز، ضمن مردود دانستن تمايلات دروني يا عوامل محيطي، نيروي محرک رفتار انسان را، استعداد ذاتي او براي رشد مي‏دانند و عامل تحقق اهداف انسان را انگيزش آزادانه و فطري فرد معرفي مي‏کنند.
چنانچه دلايل رفتار انساني يا به عبارتي عوامل تشکيل‏دهنده انگيزش را مواردي همچون نياز، علاقه، ارزش، نگرش و داعيه بدانيم لازم است در ارتباط با اين واژگان بيشتر بدانيم.

نياز:

نياز، خاستگاه فعاليت و رفتار انسان‏هاست. نيازها از ديدگاههاي مختلف طبقه‏بندي شده‏اند. هنري موري، نيازها را به چهار گروه تقسيم کرده است: اول، نيازهايي که در عادات کاري افراد مؤثرند. مثل نظم و ترتيب، ساختن، سازمان دادن ...؛ دوم، نيازهايي که در ميزان عملکرد آنان تأثير دارند. مثل احساس برتري‏طلبي، نياز به پيشرفت و ...؛ سوم، نيازهايي که فرد را از بقيه مردم جدا مي‏کند. همانند سلطه‏جويي، پرخاشگري و ... و بالاخره، نيازهايي که فرد را به ديگران وابسته مي‏کند. مثل ياري‏طلبي، نياز به همرنگي و تقليد و نياز به دوستي با ديگران.
مزلو، نيازهاي انسان را به دو دسته کلي تقسيم مي‏کند: دسته اول نيازهاي کمبود ناميده مي‏شوند که نيرومند و قابل تکرار هستند و در صورت مقاومت در مقابل آنها، شديدتر مي‏شوند؛ مثل نيازهاي فيزيولوژيکي و ...؛ دسته دوم نيازهاي هستي يا وجود ناميده مي‏شوند که دروني‏اند؛ مثل خودشکوفايي و نيازهاي مربوط به دانستن و ادراک کردن.

علاقه:

علاقه‏مند بودن زن، شوهر و بچه‏ها به چيزي، دقت آنها را افزايش داده و به تلاش بيشتر وا مي‏دارد.

ارزش:

شي‏ء يا شخصي که اعضاي يک خانواده را در تحقق اهدافش ياري نمايد، صاحب ارزش مادي يا معنوي مي‏باشد. اين ارزش‏ها مي‏توانند، محرکي براي رفتار تک تک افراد خانواده باشد.

نگرش:

نگرش عبارت است از حالت آمادگي ذهني و رواني که بر اساس تجربه سازماندهي مي‏شود و تأثيري پويا و جهت‏دار بر واکنش افراد در مقابل تمامي اشيا و موقعيت‏هايي که با آن روبه‏رو مي‏شوند، بر جاي مي‏گذارد. نگرش ممکن است در جهت اهداف تربيتي پدر و مادر باشد و يا اينکه از مقاصد آنان فاصله داشته باشد. والدين بايد بتوانند از طريق جلب اعتماد فرزندان و معرفي دقيق و صحيح موضوع‏ها و مشکلات زندگي، نگرش‏هاي مثبتي را در آنان ايجاد کرده، تداوم بخشند و در راه تکامل آن نگرش‏هاي مثبت تلاش نمايند. البته ايجاد، تداوم و تکامل نگرش‏هاي مثبت در روابط ميان يک زن و شوهر نيز کاملاً لازم و ضروري است و هر کدام از زوجين بايد نسبت به آن اهتمام خاص داشته باشند.

داعيه (مشوق):

همانند نيازها بوده اما خاستگاه بيروني دارند و با در دست گرفتن آنها، مي‏توان جهت رفتار را تعيين کرد. مثلاً بوي غذا يک مشوق است. البته برخي از انگيزه‏هاي درون‏زا نيز، به صورت داعيه به کار مي‏روند. همانند کنجکاوي، نياز به موفقيت و ترقي و تعالي (کمال‏طلبي). در واقع مي‏توان گفت داعيه‏ها همانند پله‏هايي هستند که مرحله به مرحله انسان‏ها را به هدف اصلي خويش نزديک مي‏سازند.
والدين در ايجاد انگيزش (انگيزه) مي‏توانند الگو يا رويه‏هاي مختلفي را در پيش گيرند.

رويه منفي:

در اين روش والدين با استفاده از انگيزش ترس، يعني تهديد يا محروم کردن، فرزندان خود را به انجام امور مورد نظرشان وا مي‏دارند. ماحصل اين کار، داشتن فرزنداني است با احساس گناه، عزت نفس کم، احساس عدم امنيت، متکي به غير و مسئوليت‏ناپذير.

رويه آسان‏ گيري:

در اين روش، به بچه‏ها آزادي کامل و بي‏قيد و شرط داده مي‏شود. دختران و پسران خانواده مي‏توانند عقايدشان را محک بزنند و رفتار دلبخواهي از خويش بروز دهند. در اين رويه انگاره‏هاي عادي در فرزندان تقويت مي‏شود بدون اينکه انضباط شخصي (خويشتنداري) در آنان به منصه ظهور برسد. آنان حال‏نگر شده و به آينده توجهي نشان نمي‏دهند.

رويه مثبت:

در اين روش، رفتار مطلوب فرزندان به نوعي مورد تأييد و قدرداني والدين قرار مي‏گيرد. مثلاً مادر، از دختر خود به خاطر دقت و صرف وقت در انجام دادن تکاليف قدرداني مي‏نمايد. اين باعث مي‏شود که اولاً، آن دختر درک مثبتي از خويشتن پيدا نمايد، ثانيا، در ساير امور و کارهاي خويش، دقت بيشتري را مبذول دارد؛ ثالثا به خاطر احساس شريک بودن در خانواده، تعهدش نسبت به انجام تکاليف تقويت شود. در اين روش والدين، نقشي ارشادي و اصلاحي را بر عهده دارند.
حال که تا حدودي با مباحث نظري انگيزش آشنا شديم، اين سؤال مطرح مي‏شود که در عمل چگونه از آنها مي‏توان در عرصه خانواده و زندگي خانوادگي سود جست. در اينجا منتخبي از راهها و اصول، جهت ايجاد انگيزش در اعضاي يک خانواده (پدر، مادر، فرزندان) ذکر مي‏شود:
پدر يا مادر بايد انگيزه داشته باشد تا بتواند در ميان ديگر اعضاي خانواده‏اش انگيزه به وجود آورد.
زن يا شوهر بايد هنر و کمالات همسر خود را بشناسد و به آن ارج بگذارد، چرا که طرف مقابل نيازمند احساس ارزشمند بودن است.
گاه، زن يا شوهر از همسر خود درخواست کمک مي‏کند، اين نشانه ضعف نيست بلکه همسر مهربان دلسوز بايد انگيزه را سامان داده و هدايت نمايد.
اگر بچه‏ها خود چيزي را انتخاب کنند، نسبت به انجام دقيق و کامل آن متعهد مي‏شوند. پس بهتر است والدين آنان را در تنظيم اهداف دخالت داده و با اين کار، بچه‏ها را جهت تعيين اهداف شخصي کوتاه‏مدت، ميان‏مدت و بلندمدت تشويق و ترغيب نمود.
عوامل انگيزشي براي همه بچه‏ها يکسان نيست. پس بايد بچه‏ها (دختر وپسر) و انگيزه‏هاي آنان را شناسايي کرد. پدر و مادر مي‏توانند از طريق برقراري احترام و اعتماد متقابل در داخل و خارج از خانه، عوامل انگيزشي بچه‏هاي خود را بهتر بشناسند.
استفاده همزمان از عوامل انگيزش بيروني و دروني است که سرمنشأ تحولات عميقي خواهد شد. بايد به زحمات همسر ارج نهاد و از او تشکر کرد. گاهي يک جمله تشکرآميز مي‏تواند بسيار کارساز باشد.
پدر و مادر بايد توقع و انتظار خويش را از بچه‏ها کاملاً روشن نمايند. البته نبايد سطح انتظارات والدين فراتر از توان بچه‏ها باشد.
پدر و مادر بايد سعي کنند از ترس و تهديد استفاده ننمايند و اگر آن را به عنوان آخرين راه چاره انتخاب مي‏کنند، بايد درصدد برقراري ارتباط مجدد با فرزند خود باشند.
منبع: پيام زن
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image