جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
کودکان و ارزشهاي سازنده بازي
-(6 Body) 
کودکان و ارزشهاي سازنده بازي
Visitor 347
Category: دنياي فن آوري

ارزشهاي بازي

بدون ترديد مي‏توان گفت که بازي بهترين شکل فعاليت طبيعي هر کودک محسوب مي‏شود و در زندگي کودک داراي اهميت خاصي است، بازي براي هر کودک در حال رشد از ارزشهاي مختلفي برخوردار است.
همه نظريه‏پردازان، صرف‏نظر از گرايشهاي گوناگوني که دارند، بر اين عقيده‏اند که بازي نقش مهمي در رشد و تکامل کودک ايفا مي‏کند. روانکاوان معتقدند که بازي براي غلبه بر آسيبها يا ناراحتيهاي عاطفي ضروري است.
روانشناسان اجتماعي اعتقاد دارند که بازي براي کنترل خود و يادگيري شيوه‏هاي زندگي کردن با تجربه‏هاي معمول روزانه ضرورت دارد.
ساخت‏گراها عقيده دارند که بازي براي رشد و نمو شناخت لازم است. و تکوين‏گراها مي‏گويند بازي در همه فرهنگهاي دنيا براي ارتقاي کفايتها و اجتماعي کردن کارکردها امري ضروري است.

ارزش جسماني بازي:

از آنجا که بازي غالبا با فعاليت بدني همراه است، ارتباط نزديکي با رشد و تربيت اندام بچه‏ها و مهارتهاي جنبشي مناسب و آمادگي بدني آنها دارد. بچه‏ها بدنشان را با علاقه و لذت به کارهاي جسمي وا مي‏دارند و همزمان با آن به مهارتهايي مي‏رسند که آنها را قادر مي‏سازد تا از نظر بدني احساس اطمينان، ايمني و اتکا به نفس پيدا کنند.(1)
فعاليتهايي که کودک به عنوان بازي انجام مي‏دهد در پرورش نيروي بدني و حواس او تأثير زيادي دارند، کودک مي‏پرد، مي‏دود، از پله‏ها بالا و پايين مي‏رود، لي لي مي‏کند، خم و راست مي‏شود، نشست و برخاست مي‏کند، دوچرخه‏سواري مي‏کند، توپ‏بازي و طناب‏بازي مي‏کند و ... در تمام اين فعاليتها عضلات و اندامهاي مختلف خود را به کار مي‏گيرد و موجبات تقويت آنها را فراهم مي‏سازد.
از نظر حسي و حرکتي مي‏توان گفت از طريق بازي حس بينايي، شنوايي و لامسه کودک پرورش مي‏يابند. چشم و دست او از هماهنگي بيشتر و بهتري برخوردار مي‏گردند و عضلات انگشتان و دست و پاي او ورزيده مي‏شوند.
معمولاً کودکان سالم از انرژي زيادي برخوردار هستند که به وسيله بازي آن را مصرف مي‏کنند. اگر انرژيهاي اضافي کودک از طريق صحيح (بازي) مصرف نشود و به حالت سرکوب شده در جسم کودک ذخيره شود، موجب ناآرامي، عصبانيت، بدخلقي و پرخاشگري او مي‏شود.(2)

ارزش اجتماعي بازي:

انسان به عنوان موجودي اجتماعي نياز دارد که به گروهي تعلق داشته باشد و خود را بخشي از آن بداند، از طريق بازي نخستين گامها را براي اجتماعي شدن برمي‏دارد.
کودک از طريق بازي مفاهيم همکاري، پيروزي، شکست، هم‏چشمي و برتري‏طلبي، رقابت و ايجاد رابطه انساني و دوستانه را ياد مي‏گيرد، همچنين ياد مي‏گيرد که چگونه در استفاده از وسايل بازي با ديگران سهيم شود و از اين طريق حس تعاون و احترام به ديگران را در خود رشد مي‏دهد. مثلاً کودکي که براي اولين بار از تاب استفاده مي‏کند، بسيار خودخواهانه برخورد مي‏کند ولي به مرور ياد مي‏گيرد که ديگر کودکان نيز مشتاقانه انتظار مي‏کشند. با بزرگتر شدن کودک اين اصل پذيرفته مي‏شود که شرط اساسي بازي با ديگران همکاري است. در حدود سه سالگي نسبت به کودکان ديگر و بازي با آنها علاقه‏مند مي‏شود و به تدريج آمادگي پيدا مي‏کند که حقوق ديگران را درک کند. وقتي کودک به اين مرحله رسيد، زمان براي آشنايي و سپس آموختن بازيهاي گروهي فرا مي‏رسد.(3)
روح فرمانبرداري از مقررات وضع شده در بازيها او را به فرمانبرداري از مقررات اجتماعي عادت مي‏دهد، قدرت سازماندهي، مديريت و سلسله مراتب را به او مي‏آموزد.
همان طور که در (4)Fein (1986) گزارش شده است، بررسيهاي بسياري نشان مي‏دهد که بازي با ديگران به بچه‏ها فرصت مي‏دهد تا رفتار خودشان را با رفتار ديگران هماهنگ کنند و ديدگاههايي را که با نقطه نظرهاي خودشان فرق دارد، به حساب بياورند.
بنابراين، بازي تجربه‏هايي غني در اختيار بچه‏ها مي‏گذارد، تجربه‏هايي که بچه‏ها به آنها نياز دارند تا مهارتهاي اجتماعي را فرا گيرند، تحريم و سلطه‏گري را به کار برند و در قدرت، مکان زيست و عقيده با ديگران شريک شوند.(5)

ارزش اخلاقي بازي:

بازي يکي از مهمترين عوامل در تربيت اخلاقي کودک به حساب مي‏آيد. کودک در خانه و مدرسه ياد مي‏گيرد که چه چيز خوب و چه چيز بد است، ولي تثبيت معيارهاي اخلاقي در اين دو محل هرگز به اندازه بازي قوي نيست.
کودک در مي‏يابد اگر بخواهد در بازي، يک فرد قابل قبول به حساب آيد بايد درستکار، باحقيقت، مسلط به خود، عادل صادق، وفادار، مسؤوليت‏پذير و رفتاري قابل قبول داشته باشد.
اگر خواسته باشد در گروه حاشا کند، جِر بزند و به حساب خودش کلاه سر ديگران بگذارد به زودي از طرف همبازيها طرد خواهد شد و جايگاهي در گروه نخواهد داشت. او در بازي کم کم درک مي‏کند که همبازيهايش نسبت به خطاهاي وي در بازي نسبت به اعضاي خانواده‏اش (والدين، برادران، خواهران) کمتر شکيبا و صابرند. بنابراين او ياد مي‏گيرد که اصول اخلاقي را به هنگام بازي نسبت به محيط خانه و مدرسه به طور کاملتر رعايت کند.(6)

ارزش عقلاني بازي:

بخشي از آشنايي کودکان با جهان خارج، از طريق بازيها انجام مي‏شود. کودک از راه عمل و تجربه در محيط به ابداع مي‏پردازد. با پديده‏ها و مسايل جديد آشنا مي‏شود. به هنگام مشاهده دقت خود را به کار مي‏اندازد و با استفاده از اين زمينه‏ها (يعني مشاهده، تجربه، دقت و ابداع) قدرت انتخاب بهترين راه حل را به دست مي‏آورد و قادر مي‏شود که شناخت صحيح‏تري از پديده‏هاي محيط خود کسب کند. کودک به هنگام بازي به استدلال مي‏پردازد، قضاوت مي‏کند، به حل مسايل مي‏پردازد و نهايتا از فعاليتهاي خود نتيجه‏گيري مي‏کند و اين فعاليتها به او کمک مي‏کند تا در آينده بتواند متکي به نفس، مستقل و در حل مشکلات توانمند باشد.(7)
شواهد نشان مي‏دهد که بين بازي و رشد شناختي رابطه‏اي نيرومند وجود دارد. بررسيهاي انجام شده نشان دهنده رابطه‏اي مثبت بين بازي و نمره آزمونهاي هوشي ميزان شده است. اين بررسيها به نکات زير اشاره دارد: افزايش مهارتها در برنامه‏ريزي، توانايي حل مشکل، مهارت در وضعيت تحصيلي، آفرينندگي و تفکر واگرا، دست يافتن به دورانديشي، حافظه و رشد زبان. بنابراين، اين ارتباط بازي با رشد شناختي موضوع مهمي است، زيرا در جايي بازي مي‏تواند به رفتارهايي پيچيده‏تر بيانجامد.
بدين لحاظ است که انجمن جهاني تعليم و تربيت دوران کودکي (ACEI) عقيده دارد بازي رفتاري طبيعي و توانمند است که در رشد کودک نقش ايفا مي‏کند و تأکيد دارد که هيچ يک از برنامه‏هاي آموزش بزرگسالان نمي‏تواند جايگزين مشاهده، فعاليت و دانش مستقيم خود کودک شود.(8)

ارزش درماني بازي:

براي درک بيشتر دنياي کودکان، مي‏توان آنها را در هنگام بازي مورد مشاهده قرار داد. کودکان از طريق بازي، احساسات، ناکاميها و اضطرابها و ترسهاي خود را بيان مي‏دارند. از اين‏رو بازي براي درمان‏گران وسيله مناسبي است تا به دنياي کودکان راه پيدا نمايند و آنها را بيشتر و بهتر بشناسند و به مشکلات پي ببرند.
امروزه به کمک اين تکنيک و تدارک اسباب‏بازيهاي ضروري و تشکيل جلسات بازي براي کودکان، رفتارهاي آنان را زير نظر گرفته و ضمن دسترسي به ريشه‏هاي مشکلات کودکان به درمان آنان مي‏پردازند.(9)
بازي به عنوان يک کاتارسيس (catharsis)براي از ميان بردن انرژي سرکوب شده و زير فشار قرار گرفته، عمل مي‏کند. در زندگي روزمره کودک نياز دارد از تنشهايي که توسط محدوديتهاي محيطي به او تحميل مي‏شود رهايي يابد.
بازي به او فرصت مي‏دهد که احساسات خود را به طريقي قابل قبول در اجتماع بيان کند و به وي اجازه مي‏دهد انرژي تحت فشار خود را به طريقي بيرون بريزد که از نظر ديگران و کلاً اجتماع منعي نداشته باشد.
بازي و اسباب‏بازيها بهترين ابزار براي شناخت تمايلات و احساسات کودکان مي‏باشند زيرا کودک به هنگام بازيهاي خلاق خود، خواسته‏ها و تمايلات خود را بيان مي‏کند و نشان مي‏دهد که از چه چيزي محروم شده است، به چه چيزهايي بيشتر گرايش دارد و از چه چيزهايي رنج مي‏برد.(10)
مثلاً بچه‏اي که مي‏خواهد نقش يک رهبر را بازي کند چون در زندگي واقعي برآوردن چنين خواستي هميشه ممکن نيست، او در زندگي مي‏تواند پدر، معلم يا ژنرال سرباز عروسکي خود باشد. به گفته اکسلاين بازي وسيله طبيعي کودک براي بيان خود است. بازي موقعيتي است که به کودک داده مي‏شود تا احساسات و مشکلات خود را عرضه کند. درست همان طور که در مورد بزرگسالان مصداق پيدا مي‏کند و شخص مشکلات خود را با گفتگو عنوان و مطرح مي‏کند مثلاً وقتي کودک با عروسکهايي بازي مي‏کند که معرف اعضاي خانواده او هستند امکان دارد کليدي به درمانگر بدهد که از آن طريق بتواند به چگونگي احساسات او نسبت به اعضاي خانواده‏اش پي ببرد. اگر او عروسکي را که به جاي يک نوزاد يا خواهر و برادر کوچکترش است کتک بزند يا عروسک مادر به عروسک خواهر و برادر بزرگتر سيلي بزند، مي‏توان دريافت که او نسبت به اعضاي خانواده‏اش چه احساسي دارد.(11)
کودکان در حين بازي با صداقت، صراحت، روشن و زنده خود را بيان مي‏کنند، احساسات، نگرشها و افکار متلاطم آنها آشکار شده و خود را نشان مي‏دهند(12) يک ناظر (درمانگر) مي‏تواند مشکلات کودک را درک کند، خود کودک نيز به مرور مي‏تواند مشکلات خود را بفهمد و طريق روبه‏رو شدن با آنان را فرا گيرد.

پي نوشت:

1 ـ نويسندگان و مؤلفان کشورهاي جهان، نگاهي به آموزش و پرورش پيش از دبستان در جهان امروز (ج1)، ص147 ـ 146.
2 ـ احمدوند، محمدعلي، روان‏شناسي بازي، ص12 ـ 11.
3 ـ جمعي از مؤلفان، روان‏شناسي رشد (1)، ص270.
4 ـ Fein, G (1981) the play of children. in G.fein m. Rivkin (Eds).
5 ـ احمدوند، محمدعلي، روان‏شناسي بازي، ص146.
6 ـ هارلوک اليزابت، بازي، ص16، ترجمه وحيد روان‏دوست.
7 ـ ترکمان، منوچهر، مقدم، مصطفي، بازيهاي آموزشي، ص10.
8 ـ منبع شماره 1، ص146.
9 ـ منبع شماره 2، ص133 و 17.
10 ـ بهرامي، هادي، روان‏شناسي کودک، ص113.
11 ـ منبع شماره 6، ص13.
12 ـ اکسلاين ويرجينيا، بازي‏درماني (ترجمه احمد حجاران)، ص12.

منبع: پيام زن
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image