لِگُو معمولاً از جنس پلاستيک ساخته ميشود. ساختمان اجزاي لگو به طريقي است که از متصل کردن قطعات به يکديگر شکل مورد نظر به دست ميآيد. لگو معمولاً در اندازهها و فرمهاي گوناگون ساخته ميشود. در اين بازي، کودک معمولاً بايد دقايق بسياري را صرف ساختن شيء مورد نظر کند. البته اهميت اين بازي در اين است که يادگيري کودک هيچ وقت جنبه تکراري و خستهکننده پيدا نميکند و به وسيله قطعات لگو ميتوان اشکال مختلف و جديد درست کرد. قطعات آن به سهولت روي هم سوار ميشوند و به آساني شکل ميگيرند، به همين دليل مورد توجه و علاقه کودکان بوده و ميتوانند هر روز چيز جديدي بسازند و از آن لذت ببرند.(1)
نحوه ارائه لگو به کودک
با توجه به سن کودک قطعات مناسب را در اختيار وي قرار ميدهيم هرچه سن کودک کمتر باشد بايستي قطعات محدودتر و اندازه آن بزرگتر باشد. در سن دو سالگي به دليل اينکه انگشتان و مچ دست کودک مهارت چنداني ندارد اين وسايل بايد بزرگ باشد تا کودک خسته و مأيوس نشود. ابتدا کودک را با رنگ لگو آشنا ميکنيم؛ مثلاً از او ميخواهيم قطعات سفيد، قرمز، آبي را جدا کند، قطعات همشکل را جدا کند و کنار بگذارد و ستونهايي از قطعات همرنگ يا همشکل بسازد. طريقه استفاده از هر قطعه را به کودک ياد ميدهيم، سپس قطعات بزرگتر مثل در، پنجره، چرخ ماشين، نرده و ... را به وي داده و طرز کار و چگونگي استفاده را به وي ميآموزيم، سپس کودک را آزاد ميگذاريم به بازي دلخواه خود ادامه دهد. زماني که کودک مشغول ساختن چيزي است از او سؤالاتي در باره ساختهاش ميکنيم؛ مثلاً کودکي که قطار ساخته است از او ميپرسيم انواع قطارها را نام ببرد، قطار با ماشين چه تفاوتي دارد، قطار براي سوخت چه چيزي مصرف ميکند و ... در بعضي موارد کودک پيشرفتي را نشان نميدهد و قطعات را بدون هدف روي هم ميگذارد در اين حالت ميتوان به طور غير مستقيم به وي ايده داد تا جايي که خود قادر به بازي شود.
اهداف و فوايد لگوها
* سبب رشد و هماهنگي مهارتهاي بدني و ارتباطات فضايي ميشود. * به هنگام بازي تصورات و تخيلات کودک تحريک ميشود.(2) * موجب پرورش عضلات ظريف انگشتان و مچ دست ميشود. * مفاهيمي مانند «جلو»، «عقب»، «زير»، «روي»، «داخل»، «خارج» ميتواند با استفاده از يک تصوير نمايشي و خانهاي ساخته شده با لگوها به کودکان آموزش داده شود. دستورات سادهاي مانند «عروسک يا سرباز را در جلوي خانه بگذار» يا «آنها را پشت خانه قرار بده» کودک را به يادگيري اين مفاهيم برميانگيزاند.(3) * پرورش قدرت بيان و داستانسازي: وقتي کودک شروع به ساختن ميکند، داستانسازي ميکند، لغات جديد ياد ميگيرد، جملهسازي ميکند و در نتيجه قدرت بيانش پرورش مييابد.(4) * کودک با لگوها چيزي ميسازد، آن را مشاهده ميکند و هر زماني که دوست داشت آن را بدون ترس و واهمه خراب ميکند، چون کودک در ساختن و خراب کردن آزادي عمل دارد احساس خستگي نميکند. * اشکال هندسي را ميتواند با بعضي از لگوها بسازد و از اين طريق پي به مفاهيم هندسي ميبرد. * چون لگوها در رنگهاي مختلف تهيه شدهاند ميتواند کودکان را در شناسايي و آموزش رنگها ياري دهد. * وقتي کودک در اتصال قطعات موفق ميشود و چيزي ميسازد، احساس غرور و پيروزي ميکند که در اعتماد به نفس کودک بسيار مؤثر است. * کودک در نتيجه اتصال قطعات و خراب کردن آن با مفاهيم تجزيه و ترکيب اجسام بيشتر آشنا ميشود. * نکته بااهميت در لگو اين است که يادگيري و کار کودک جنبه تکراري و خسته کننده پيدا نميکند و به وسيله مهرههاي لگو هر بار ميتواند شکل جديدي درست کند. * زمينه تطابق و هماهنگي چشم و دست را فراهم ميآورد. * زمينه همکاري و رشد مهارتهاي اجتماعي کودک را گسترش ميدهد. * همه کودکان به تناسب سن و هوش ميتوانند از اين اسباببازي استفاده کنند، کودک باهوش يک ساختمان پيچيده ميسازد و کودک با بهره هوشي پايينتر ممکن است با قرار دادن چند قطعه لگو بر روي يکديگر برج يا ساختمان ساده بسازد. * کودک دست به خلاقيت و ابتکار ميزند و چيزهاي جديد ميسازد که در رشد خلاقيت و تواناييهاي ذهني او مؤثر است. * به قدرت تفکر منظم و سازماندهي کودک کمک ميکند. * اگر کودک به طور ناگهاني پايش را روي لگو بگذارد به راحتي نميشکند و خراب نميشود. * از طريق بازي با لگوها کودک کثيف نميشود و به همين دليل والدين کودکان را به طرف اين گونه بازيها تشويق ميکنند.
رعايت نکات ايمني در تهيه لگو
* براي کودکان خردسال (سه سال به پايين) لگوهايي با قطعات بزرگ خريداري شود چون کودک تا سه سالگي اشيا را از طريق دهان آزمايش ميکند و ممکن است لگوهايي که کوچک باشد توسط کودک بلعيده شود. * ترکيبات به کار رفته در اسباببازيها به دليل حساسيت مصرف کنندگان بايد از مواد درجه يک و مرغوب باشد. متأسفانه بعضي از اسباببازيفروشيها، پلاستيکفروشيها، خرازيها، اسباببازيهايي (لگوها، عروسک، ماشين و ...) را در معرض فروش گذاشتهاند که از مواد بازيافتني و کهنه ميباشد که احتمال انتقال بعضي از بيماريها توسط اين اسباببازيها زياد است. رنگهايي که در ساخت لگوها استفاده ميشود بهتر است زير نظر وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکي کشور باشد چون ثابت شده است که رنگهاي شيميايي در درازمدت عوارض خطرناکي همچون ناراحتيهاي کبدي، تنفسي و مسموميتهاي خطرناک را در پي خواهند داشت.
پي نوشت:
1 ـ ترکمان، منوچهر، مقدم، مصطفي، بازيهاي آموزشي، ص39.
2 ـ احمدوند، محمدعلي، روانشناسي بازي، ص117.
3 ـ سينگر، وروتي، رونسن، تريسي.آ، مقدمهاي بر پياژه کودک چگونه فکر ميکند، ص129.
4 ـ طباطبانينيا، سيدمهدي، اسباببازي آموزش و درمان، ص11.
منبع:پيام زن