جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
نقش لِگوها در رشد همه ‏جانبه کودک
-(0 Body) 
نقش لِگوها در رشد همه ‏جانبه کودک
Visitor 356
Category: دنياي فن آوري
لِگُو معمولاً از جنس پلاستيک ساخته مي‏شود. ساختمان اجزاي لگو به طريقي است که از متصل کردن قطعات به يکديگر شکل مورد نظر به دست مي‏آيد. لگو معمولاً در اندازه‏ها و فرمهاي گوناگون ساخته مي‏شود. در اين بازي، کودک معمولاً بايد دقايق بسياري را صرف ساختن شي‏ء مورد نظر کند. البته اهميت اين بازي در اين است که يادگيري کودک هيچ وقت جنبه تکراري و خسته‏کننده پيدا نمي‏کند و به وسيله قطعات لگو مي‏توان اشکال مختلف و جديد درست کرد. قطعات آن به سهولت روي هم سوار مي‏شوند و به آساني شکل مي‏گيرند، به همين دليل مورد توجه و علاقه کودکان بوده و مي‏توانند هر روز چيز جديدي بسازند و از آن لذت ببرند.(1)

نحوه ارائه لگو به کودک

با توجه به سن کودک قطعات مناسب را در اختيار وي قرار مي‏دهيم هرچه سن کودک کمتر باشد بايستي قطعات محدودتر و اندازه آن بزرگتر باشد. در سن دو سالگي به دليل اينکه انگشتان و مچ دست کودک مهارت چنداني ندارد اين وسايل بايد بزرگ باشد تا کودک خسته و مأيوس نشود. ابتدا کودک را با رنگ لگو آشنا مي‏کنيم؛ مثلاً از او مي‏خواهيم قطعات سفيد، قرمز، آبي را جدا کند، قطعات هم‏شکل را جدا کند و کنار بگذارد و ستونهايي از قطعات هم‏رنگ يا هم‏شکل بسازد. طريقه استفاده از هر قطعه را به کودک ياد مي‏دهيم، سپس قطعات بزرگتر مثل در، پنجره، چرخ ماشين، نرده و ... را به وي داده و طرز کار و چگونگي استفاده را به وي مي‏آموزيم، سپس کودک را آزاد مي‏گذاريم به بازي دلخواه خود ادامه دهد. زماني که کودک مشغول ساختن چيزي است از او سؤالاتي در باره ساخته‏اش مي‏کنيم؛ مثلاً کودکي که قطار ساخته است از او مي‏پرسيم انواع قطارها را نام ببرد، قطار با ماشين چه تفاوتي دارد، قطار براي سوخت چه چيزي مصرف مي‏کند و ... در بعضي موارد کودک پيشرفتي را نشان نمي‏دهد و قطعات را بدون هدف روي هم مي‏گذارد در اين حالت مي‏توان به طور غير مستقيم به وي ايده داد تا جايي که خود قادر به بازي شود.

اهداف و فوايد لگوها

* سبب رشد و هماهنگي مهارتهاي بدني و ارتباطات فضايي مي‏شود. * به هنگام بازي تصورات و تخيلات کودک تحريک مي‏شود.(2) * موجب پرورش عضلات ظريف انگشتان و مچ دست مي‏شود. * مفاهيمي مانند «جلو»، «عقب»، «زير»، «روي»، «داخل»، «خارج» مي‏تواند با استفاده از يک تصوير نمايشي و خانه‏اي ساخته شده با لگوها به کودکان آموزش داده شود. دستورات ساده‏اي مانند «عروسک يا سرباز را در جلوي خانه بگذار» يا «آنها را پشت خانه قرار بده» کودک را به يادگيري اين مفاهيم برمي‏انگيزاند.(3) * پرورش قدرت بيان و داستان‏سازي: وقتي کودک شروع به ساختن مي‏کند، داستان‏سازي مي‏کند، لغات جديد ياد مي‏گيرد، جمله‏سازي مي‏کند و در نتيجه قدرت بيانش پرورش مي‏يابد.(4) * کودک با لگوها چيزي مي‏سازد، آن را مشاهده مي‏کند و هر زماني که دوست داشت آن را بدون ترس و واهمه خراب مي‏کند، چون کودک در ساختن و خراب کردن آزادي عمل دارد احساس خستگي نمي‏کند. * اشکال هندسي را مي‏تواند با بعضي از لگوها بسازد و از اين طريق پي به مفاهيم هندسي مي‏برد. * چون لگوها در رنگهاي مختلف تهيه شده‏اند مي‏تواند کودکان را در شناسايي و آموزش رنگها ياري دهد. * وقتي کودک در اتصال قطعات موفق مي‏شود و چيزي مي‏سازد، احساس غرور و پيروزي مي‏کند که در اعتماد به نفس کودک بسيار مؤثر است. * کودک در نتيجه اتصال قطعات و خراب کردن آن با مفاهيم تجزيه و ترکيب اجسام بيشتر آشنا مي‏شود. * نکته بااهميت در لگو اين است که يادگيري و کار کودک جنبه تکراري و خسته کننده پيدا نمي‏کند و به وسيله مهره‏هاي لگو هر بار مي‏تواند شکل جديدي درست کند. * زمينه تطابق و هماهنگي چشم و دست را فراهم مي‏آورد. * زمينه همکاري و رشد مهارتهاي اجتماعي کودک را گسترش مي‏دهد. * همه کودکان به تناسب سن و هوش مي‏توانند از اين اسباب‏بازي استفاده کنند، کودک باهوش يک ساختمان پيچيده مي‏سازد و کودک با بهره هوشي پايين‏تر ممکن است با قرار دادن چند قطعه لگو بر روي يکديگر برج يا ساختمان ساده بسازد. * کودک دست به خلاقيت و ابتکار مي‏زند و چيزهاي جديد مي‏سازد که در رشد خلاقيت و توانايي‏هاي ذهني او مؤثر است. * به قدرت تفکر منظم و سازماندهي کودک کمک مي‏کند. * اگر کودک به طور ناگهاني پايش را روي لگو بگذارد به راحتي نمي‏شکند و خراب نمي‏شود. * از طريق بازي با لگوها کودک کثيف نمي‏شود و به همين دليل والدين کودکان را به طرف اين گونه بازيها تشويق مي‏کنند.

رعايت نکات ايمني در تهيه لگو

* براي کودکان خردسال (سه سال به پايين) لگوهايي با قطعات بزرگ خريداري شود چون کودک تا سه سالگي اشيا را از طريق دهان آزمايش مي‏کند و ممکن است لگوهايي که کوچک باشد توسط کودک بلعيده شود. * ترکيبات به کار رفته در اسباب‏بازيها به دليل حساسيت مصرف کنندگان بايد از مواد درجه يک و مرغوب باشد. متأسفانه بعضي از اسباب‏بازي‏فروشي‏ها، پلاستيک‏فروشي‏ها، خرازيها، اسباب‏بازي‏هايي (لگوها، عروسک، ماشين و ...) را در معرض فروش گذاشته‏اند که از مواد بازيافتني و کهنه مي‏باشد که احتمال انتقال بعضي از بيماريها توسط اين اسباب‏بازيها زياد است. رنگهايي که در ساخت لگوها استفاده مي‏شود بهتر است زير نظر وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکي کشور باشد چون ثابت شده است که رنگهاي شيميايي در درازمدت عوارض خطرناکي همچون ناراحتي‏هاي کبدي، تنفسي و مسموميتهاي خطرناک را در پي خواهند داشت.

پي نوشت:

1 ـ ترکمان، منوچهر، مقدم، مصطفي، بازيهاي آموزشي، ص39.
2 ـ احمدوند، محمدعلي، روان‏شناسي بازي، ص117.
3 ـ سينگر، وروتي، رونسن، تريسي.آ، مقدمه‏اي بر پياژه کودک چگونه فکر مي‏کند، ص129.
4 ـ طباطباني‏نيا، سيدمهدي، اسباب‏بازي آموزش و درمان، ص11.

منبع:پيام زن
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image