جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
کودک و همبازي‏هايش
-(5 Body) 
کودک و همبازي‏هايش
Visitor 319
Category: دنياي فن آوري
وجود يک رابطه صميمي و همبازي‏شدن با يک بزرگسال مهربان براي ايجاد احساس اعتماد و ارزش، رفع نيازمندي‏ها، پاسخ به سؤالات و حل مشکلات کودک امري الزامي است، ولي در عين حال کنش متقابل با کودکان ديگر نيز نقشي عمده در اين فرآيند بازي مي‏کند. همسالان و همبازي‏ها در شکل‏گيري شخصيت، رفتار اجتماعي، نظام ارزشي و نحوه نگرش‏هاي يکديگر
دخالت دارند.
کودکان از طريق سرمشق‏دهي و سرمشق‏گيري در مورد اعمالي که قابل تقليد است و با ارزشيابي فعاليت‏هاي يکديگر و بازخوردي که به يکديگر مي‏دهند در يکديگر تأثير مي‏گذارند. کودکان بسياري از مهارت‏هاي اجتماعي را از طريق کنش متقابل يکديگر ياد مي‏گيرند. آنها مي‏آموزند که چگونه چيزي بدهند و چيزي بگيرند، در فعاليت‏هاي دسته‏جمعي شرکت کنند، از جنب و جوش و تماشاي بازي ديگران لذت ببرند، احساسات ديگران را درک کنند، توانايي‏هاي خود را ارزيابي کنند، اعتماد به نفس پيدا نمايند و به تدريج از خانواده مستقل شوند و سرانجام با جامعه سازگار شوند.

مراحل رشد و تکامل کودک در انتخاب همبازي

کودکان 6 تا 8 ماهه بيشتر با محيط بازيشان سر و کار دارند تا اسباب‏بازي يا همبازيشان در اين دوره معمولاً به کودکان ديگر توجه نمي‏شود. هنگامي که تماس با کودک ديگر به وجود مي‏آيد، اگر اين تماس دوستانه باشد، چيزي بيش از لبخند زدن، يا احتمالاً گرفتن کودک ديگر ديده نمي‏شود. و وقتي برخورد پرخاشجويانه‏اي به وجود آيد، بيشتر به صورت کلي ظاهر مي‏شود که ممکن است به شکل تلاش در گرفتن اسباب‏بازي از ديگري بروز کند.
از 9 تا 13 ماهگي، کودکان بيشتر به اسباب‏بازي توجه دارند تا همبازي، از آنجا که کودکان در اين دوره به اسباب‏بازي اهميت زيادي مي‏دهند، گرايش به دعوا بر سر آنها با کودکان ديگر دارند. بر خلاف مشاجرات قبلي، دعوا شخصي‏تر مي‏شود، هر چند باز هم اسباب‏بازي بيش از همبازي، مرکز توجه است يعني هنوز خصومت واقعي به ميان نيامده است.(1)
معمولاً کودکان کوچک‏تر تمايل دارند به تنهايي بازي کرده و هنگامي که با اسباب‏بازي‏هاي خود مشغول هستند، نظارت شخصي بزرگسالان که آنان را دوست دارد برايشان لذت‏آور است. کودکان بين سنين 14 تا 18 ماهگي طرز تلقيشان را نسبت به همبازي‏هاي خود تغيير مي‏دهند و چون نيازهاي مربوط به اسباب‏بازي تا حدود زيادي ارضا مي‏شوند، مشاجرات با ديگران نيز کاهش مي‏يابد.
براي کودکان 19 تا 25 ماهه اسباب‏بازي‏ها و همبازي‏ها اهميت بيشتري يافته، ارتباط اجتماعي بيشتر مي‏شود. کودکان براي انطباق با وضع همبازيشان رفتار خويش را تغيير مي‏دهند. کودکان دو تا سه ساله معمولاً دوست دارند که در نزديکي يکديگر بازي کرده و هر کدام با اسباب‏بازي‏ها و کارهاي خودشان مشغول باشند، در حقيقت تمايل دارند که به تنهايي و در ميان جمع کودکان بازي کنند. در اين مرحله (3 ـ 2 سالگي) تمايلي به سهيم‏کردن ديگران در اسباب‏بازي‏هايشان را ندارند، چون هنوز مفاهيم قرض‏دادن و حس مالکيت در آنان به خوبي شکل نگرفته و از طرف ديگر مي‏ترسند که اسباب‏بازي‏هايشان توسط ديگران شکسته و يا خراب شود.(2) کودک چهار ساله دلش مي‏خواهد با ديگران معاشرت کند، ولي هنوز آماده نيست مشکلاتي را که بين او و همبازي او ايجاد مي‏شود حل کند و حتما بايد بزرگتران در اين مورد دخالت کنند. کودکان چهار ساله بيشتر مايلند با چهارسالگان بازي کنند.
آنها به گفتگوهاي دور و درازي مي‏پردازند و نقشه‏هاي طويلي مي‏کشند و اغلب بين آنها نزاع در مي‏گيرد و آخر کار خود را حق‏به‏جانب حساب مي‏کنند.(3)
کودک از پنج و شش سالگي به بعد مي‏تواند همبازي مناسبي براي خود پيدا کند. در ابتداي اين مرحله کودک معمولاً ستيزه‏جو و به هنگام بازي خودخواه هستند. اما نبايد اجازه داد اين صفات جزء خلق و خوي دائمي آنان بشود. به تدريج لازم است که راه و روش سلوک و سازش با بچه‏هاي ديگر را ياد بگيرند. آنها وقتي با همديگر بازي مي‏کنند، با همديگر صحبت مي‏کنند و اغلب به کمک هم در بازي ادامه مي‏دهند. آنها با کارهاي مشترکي که انجام مي‏دهند تجاربي را از يکديگر آموخته و فوايد همکاري و کارهاي مشترک را درک مي‏کنند.(4)

بازي با همسالان يا بزرگسالان؟

اگر فرزند شما تمام مدت با کودکان بزرگ‏تر و يا بزرگسالان سر و کار داشته باشد، هميشه تجربه خواهد کرد که «ديگران همه چيز را بهتر از من انجام مي‏دهند. من هر چقدر هم که تلاش کنم مانند آنها نخواهم شد.» اما اگر کودک اکثر اوقات با بچه‏هاي کوچک‏تر همبازي باشد يا با بزرگسالاني به سر برد که در هنگام بازي اجازه مي‏دهند او دائما برنده باشد يا به طور کلي بر روي موفقيت‏هاي او زياد تکيه مي‏کنند، مغرور و متکبر خواهد شد. احتمالاً زماني که چنين کودکي با همسالاني مواجه شود که هم‏بنيه يا تواناتر از او هستند و مانند والدين به او امتياز نمي‏دهند، دچار مشکلاتي خواهد شد.
اگر قرار است کودک در طول زمان در جامعه با همسالان خود کنار بيايد و احساس خوش‏آيندي داشته باشد، بايد قواعد کارهاي جمعي و اشتراکي را با همبازي‏هايش تجربه کند. در ميان گروه همسالان، او سهل‏تر خواهد آموخت توانايي‏هاي خود را درست تخمين بزند، يک بار پيروز شود و بار ديگر تسليم شود، زيرا اکثر آنها در يک سطح هستند و نيازها و مشکلات و امکانات مشابهي دارند.
کودکان وقتي تقريبا در يک سطح هستند از نظر رشد و پيشرفت بيشتر به همديگر کمک مي‏کنند و همانند دو کشتي‏گير هستند که در يک وزن با همديگر مي‏خواهند کشتي بگيرند، در اين جور مواقع هر دو کشتي‏گير بهتر به همديگر کمک مي‏کنند و مي‏توانند يک زورآزمايي رشددهنده‏اي را داشته باشند، در صورتي که اگر يکي وزن بيشتري داشته باشد کشتي جذابيت نداشته و کنش متقابل کمتر صورت مي‏گيرد.
کودکان به بچه‏هاي ديگر نيازمندند تا از يکديگر چيزي بياموزند. همسالان بهتر از بزرگسالان کشش و جذبه دارند، از آنان خيلي سريع‏تر و بهتر مي‏توان ياد گرفت، زيرا آنان يکديگر را بهتر درک مي‏کنند. کودکي که تازه سه‏چرخه‏سواري يا خط‏پارا ياد گرفته است، دقيقا مي‏داند مشکلات در کجاست و چگونه بايد بر آنها غلبه کرد.
او خيلي بهتر از والدين مي‏تواند کودک مبتدي را به طور صحيح راهنمايي کند و به راحتي به او نشان مي‏دهد که چگونه بايد آن را انجام دهد. علاوه بر اين خيلي بهتر است از يک همبازي همسال تقليد کند تا از بزرگسالان که غالبا همه چيز را بهتر بلدند.
براي جلب توجه و جذب همبازي، کودکان معمولاً روش‏هايي را به کار مي‏برند که بزرگسالان قادر به درک آن نيستند مثلاً آنها نمي‏گويند «بيا با من بازي کن» بلکه بر سر و روي يکديگر شن مي‏پاشند اسباب‏بازي آن ديگري را مي‏ربايند يا همبازي جديد را چنان هل مي‏دهند که به زمين بيفتد! والدين اغلب فکر مي‏کنند آنها به نزاع مشغولند يا از يکديگر خوش‏شان نيامده است. آنها براي نجات کودک دخالت کرده، يا او را تشويق مي‏کنند از خود دفاع کند! شما ناخواسته در روابط آنان اختلال ايجاد مي‏کنيد.
بهتر است به آرامي نظاره‏گر کارهاي کودکان باشيد و زمينه‏هاي مساعدي را فراهم نماييد تا فرزند شما با ديگران همبازي شود.
اگر همبازي‏هاي فرزندتان را به منزل دعوت مي‏کنيد، بايد ابتدا با والدين آنها مذاکره کرده مثلاً قرار بگذاريد که تا چه اندازه بچه‏ها مجاز هستند خود را کثيف کنند و آيا مانعي ندارد به کودکان عصرانه داده شود، چه موقع کودک بايد به خانه مراجعت کند و آيا به غير از اين موارد چيزي هست که ميزبان ملزم به رعايت آن باشد.
بعضي از والدين مايل نيستند کودکان آنها در فواصل بين غذا شيريني‏جات بخورند يا ويدئو يا تلويزيون تماشا کنند. چنين خواسته‏هايي را بايد محترم شمرد و قبل از صرف شيريني و با روشن کردن ويدئو يا تلويزيون، کودک مهمان را روانه خانه‏شان ساخت در غير اين صورت علاوه بر اينکه خلف وعده کرده‏ايد به روابط حسنه فرزندتان با همسالانش لطمه زده و زمينه انزواي او را فراهم کرده‏ايد.(5)

علل عدم تمايل کودک به بازي با کودکان ديگر

تمايل کودک به بازي با بچه‏هاي ديگر يکسان نيست. بعضي از بچه‏ها بيشتر از بچه‏هاي ديگر معاشرتي و اهل بازي با کودکان همسن خود هستند و بعضي بچه‏ها ذاتا آرام‏ترند. اين اختلاف طبيعي است اما تمايل به بازي با کودک ديگر و داشتن همبازي، در وجود هيچ کودکي به صفر نمي‏رسد.
علل بي‏ميلي ممکن است مربوط به وضعيت جسمي، روحي و رواني کودک، يا وضعيت اجتماعي، اقتصادي خانواده‏اش باشد. که او را به انزوا مي‏کشاند و از بازي با بچه‏هاي ديگر فراري مي‏دهد. علل عمده بي‏ميلي کودکان عبارتند از:
ممکن است کودکي دچار ضعف در سلامتي جسماني خود باشد مثلاً خيلي زود از جست و خيز خسته شود يا نفس‏تنگي پيدا کند يا بيماري‏هايي داشته باشد که اجازه ندهد او فعالانه بازي کند. در اين صورت ترتيبي بدهيد که معاشرتش با بچه توأم با بازي‏هاي فکري مناسب و جنب و جوش کمتر باشد.
گاهي کودک به دليل تفاوت‏هايي که با سايرين دارد با آنها نمي‏جوشد. اين تفاوت‏ها از اجبار کودک به استفاده از عينک ذره‏بيني قطور گرفته تا لکنت زبان او و حتي هوش فوق‏العاده او مي‏تواند باشد که ميل به گوشه‏گيري را در کودک تقويت مي‏کند يا گاهي او را چنان حساس و آسيب‏پذير مي‏سازد که با کوچک‏ترين تمسخر و يا سرزنش ساير کودکان مي‏رنجد و از معاشرت با آنها زده مي‏شود. گاهي هم يک کودک خجالتي است و برايش مشکل است که در دوستي با بچه‏هاي ديگر پيشقدم شود.
در چنين مواردي مشکل او خيلي ساده و فقط با تشويقي آرام و تدريجي حل مي‏شود. نصيحت و پند و اندرزدادن و تأکيد بر اينکه «اينقدر يک گوشه ننشين، ديگر بزرگ شده‏اي» يا «چرا تو هم نمي‏روي با بقيه بچه‏ها بازي کني» اين گونه صحبت‏ها بر ترس کودکان مي‏افزايد. بهتر است به تدريج دايره دوستي‏ها را وسيع‏تر کنيد و ابتدا از دعوت يک يا دو کودک همسن و سال او به خانه خودتان آغاز نماييد يا مي‏توانيد چندين بار همراه کودک خود به تماشاي بچه‏هايي که مشغول بازي هستند برويد تا کودک ضمن تماشاي آنها، لذتي را که از بازي با هم مي‏برند درک کند و علاقه‏مند بشود که خودش هم از اين لذت سهمي داشته باشد.(6)
گاهي لوس و پرتوقع‏بودن کودک موجب مي‏شود که از سوي گروه همسالان طرد شود. لذا به والدين توصيه مي‏شود که ضمن ابراز محبت و مهرباني نسبت به کودک اصول اخلاقي و انساني و احترام به حقوق ديگران را هم به کودک خود بياموزند که بهترين روش در اين مورد اين است که والدين خود الگوي قابل تقليد براي آنان باشند.
گاهي مادر چون حوصله سر و صدا و شلوغي بچه‏ها را ندارد، يا از اين مي‏ترسد که کودکش به علت معاشرت با بچه‏هاي شرور بي‏ادب بار آيد، يا حوصله و وقت سر زدن به بچه‏هاي مشغول بازي را ندارد، طوري با کودک رفتار مي‏کند و در مقابل خواست او به بازي با ساير کودکان واکنش نشان مي‏دهد که او را از بازي باز مي‏دارد و به سوي انزوا سوق مي‏دهد مثلاً مادري که مي‏گويد: «اجازه نمي‏دهم که با پسر همسايه بازي کني چون او بچه شروري است» کودک خود را از يک بازي که ممکن است خيلي هم آموزنده و لذت‏بخش باشد محروم مي‏کند و بعد با گفتن جمله‏اي نظير «بيا با خواهر کوچکت بازي کن» او را به کلي از بازي روگردان مي‏سازد.
خواهر کوچکي که تازه مي‏خواهد راه رفتن را بياموزد همبازي خوبي براي يک بچه سه ـ چهار ساله که احتياج به نقشه‏کشيدن و دويدن و خنديدن دارد نمي‏باشد. بنابراين هوشياري و دقت مادر و پدر در انتخاب همبازي‏هاي مناسب براي کودک نقش بسيار مهمي در افزايش تمايل کودک به بازي با سايرين دارد.(7)

رهنمودهايي براي والدين

کودکان به هنگام بازي با همسالان از حالت خودمحوري خارج شده و واقع‏گرا مي‏شوند، به اميال و خواسته‏هاي ديگران توجه نموده، از ديگران چيزي مي‏آموزند و به ديگران چيزي ياد مي‏دهند و در کنش متقابل چيزهاي زيادي به همديگر ياد مي‏دهند.
وقتي که کودک دوست دارد به تنهايي بازي کند، بايد او را به حال خود بگذاريد و آزادي بدهيد تا مستقلاً به بازي خودش ادامه دهد. نبايد سعي کنيد همبازي‏هايي را به او تحميل کنيد، زيرا چنين حالتي باعث اختلال در بازي او مي‏شود و عادت به عصباني‏شدن و نزاع برپاکردن را در او به وجود مي‏آورد.
والدين توجه نمايند که هر اندازه کودک در سنين خردسالي آزاد باشد تا به تنهايي بازي کند به همان اندازه در آينده اجتماعي‏تر خواهد شد.
ميل طبيعي و تشخيص کودک بهترين راهنماي ما است، آنان کم کم ياد مي‏گيرند با دوستان و همسالان خود همبازي شوند، بنابراين نيازي به تأکيد و تشويق‏هاي بيروني نيست تا زودتر از موعد با بچه‏هاي ديگر همبازي شود.
کودک را وادار نکنيد که با خواهر و برادر کوچکتر خود همبازي شود، زيرا آنان براي بازي کوچک هستند، در صورتي که اگر با همسالان يا بزرگ‏تر از خود بازي کند هم با
علاقه بازي کرده و هم در يک تعامل مشترک چيزي ياد مي‏گيرد، نکته ديگر اينکه کودک بزرگ‏تر بايد هميشه ملاحظه کودک کوچکتر را کرده و عاقلانه رفتار نمايد (در صورتي که خودش هنوز کودک است و بايد بچگي کند) و کودک کوچکتر نيز احتمالاً به علت آنکه قادر به انجام تمام اعمال و رفتار کودک بزرگ‏تر نمي‏باشد دچار شکست شده که از نظر روحي و رواني به سود کودک نيست. لذا در عين حال که اوقاتي با همديگر بازي مي‏کنند زمينه‏هايي نيز فراهم شود که با همسالان بازي کنند. جالب توجه اين است که هر چقدر خواهران و برادران را مجبور به بازي با يکديگر نکنيم، آنان مشخصا بيشتر با هم بازي خواهند کرد.
در بازي‏هاي کودکان دخالت نکنيد، ولي لازم است والدين گاهي به اتاق و محل بازي بچه‏ها سر بزنند، اما نه به قصد جاسوسي و بازرسي آنها بلکه به قصد بردن مثلاً چاي، ميوه و شيريني براي آنها. در واقع نبايد بچه‏ها را مطمئن کرد که در تنهايي هيچ کس از آنها بازديد نخواهد کرد، چون همه نوع کودک وجود دارد و ممکن است اتفاقات خطرناکي بيفتد.
اگر فرزند شما دوست و همبازي براي خودش پيدا کرده که شما دوست نداريد با آن کودک رفت و آمد کند، حتي‏الامکان نگوييد «با اين کودک اجازه نداري بازي کني، چون بي‏تربيت است» بلکه ابتدا سعي کنيد همبازي جديدي را براي او پيدا کنيد، ثانيا در انتخاب دوست ملاک و معيار به کودک بدهيد و بگذاريد فکر کند و خودش قضاوت کند و به نتيجه برسد.

پي نوشت:

1 ـ بيابانگرد، اسماعيل، روش‏هاي افزايش عزت نفس در کودکان و نوجوانان، ص59 و 58.
2 ـ پيوند، تيرماه 1359، ص40.
3 ـ سره، صغرا، روش فعال در کودکستان، ص82.
4 ـ پيوند، تيرماه، 1359، ص41.
5 ـ سينگلر، ادوارد، اشتوکنيگر واگدلن، دنياي کوچک بزرگ من، ص231 و 230.
6 ـ اردکاني (شاهين)، سوسن، بهداشت مادر و کودک، ص399.
7 ـ اردکاني (شاهين)، سوسن، بهداشت مادر و کودک، ص400.

Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image