جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
چگونه اسباب‏بازي را به کودکارائه کنيم؟
-(4 Body) 
چگونه اسباب‏بازي را به کودکارائه کنيم؟
Visitor 451
Category: دنياي فن آوري
در چگونگي ارائه اسباب‏بازي به کودکان دو ديدگاه وجود دارد. بعضي از روانشناسان معتقدند که به کودک فرصت دهيم تا با اسباب‏بازي ور رفته تا طرز کار آن را ياد بگيرد. آنها معتقدند نبايد طرز کار اسباب‏بازي را به کودکان ياد داد، بايد آنها را آزاد گذاشت تا خودشان آن را کشف کنند. اصولاً در هر کاري که بچه‏ها مي‏کنند بايد به آنها امکان داد تا خودشان آن را انجام دهند، مگر آنکه قادر به
انجام آن نبوده و يا از شما کمک بخواهند.(1)
«ژان پياژه» روانشناس شهير فرانسوي معتقد است:
«هر گاه چيزي را به کودک ياد دهيم مانع شده‏ايم تا خود، آن را شخصا کشف و يا اختراع کند.» و همچنين مي‏گويد اگر به کودک فرصت دهيد تا به طور «طبيعي» يک حقيقتي را با صرف بيش از سه روز وقت آن را شخصا کشف کند به تسريع رشد او بيشتر کمک کرده‏ايد تا اينکه همان مطلب را فورا به صورت «عاريه‏اي» از بيرون در اختيار او بگذاريد.
در اين ديدگاه تأکيد بر اين است تا جايي که امکان دارد به کودک اجازه دهيم خودش با طرز کار اسباب‏بازي‏ها آشنا شده و راههاي به کارگيري آن را کشف کند.(2)
به طور مثال پدري براي فرزندش يک قطار اسباب‏بازي مي‏خرد. پدر وقتي به خانه مي‏رسد مي‏خواهد هر چه زودتر قطار را به کار اندازد در حالي که پدر مشغول جورکردن و بستن تکه‏هاي ريل‏هاي قطار به يکديگر است، کودک يکي از واگن‏ها را مي‏قاپد و به شدت آن را به طرف ديگر اتاق پرتاب مي‏کند. پدر کودک با صداي بلند فرياد مي‏زند: (اين کار را نکن، چرا واگن را پرت کردي. آن را اين طوري روي ريل‏ها بگذار.) کودک واگن را برمي‏دارد و روي ريل‏ها مي‏گذارد و آن را روي ريل حرکت مي‏دهد ولي واگن در سرِ پيچ از خط خارج مي‏شود و بار ديگر پدر فرياد مي‏زند: (نگفتم اين طور نکن ... اول بايد موتورش را کوک کني تا موتور، قطار را روي ريل‏ها بکشد.) اما کودک نيروي کافي براي کوک‏کردن موتور قطار را ندارد و يا نمي‏داند که چگونه آن را روي ريل سوار کند.
کودک هنوز نسبت به واقعيات توجهي ندارد. بعد از آنکه پدرش بي‏صبرانه و مثلاً به
مدت پانزده دقيقه با او کلنجار رفت، حس نفرت شديدي نسبت به قطارهاي فلزي پيدا مي‏کند و از اينکه قادر نيست آنچه را پدرش مي‏خواهد انجام دهد، احساس خستگي و ناراحتي مي‏نمايد. در نتيجه کودک از آن قطار صرف‏نظر کرده و به دنبال اسباب‏بازي ديگري خواهد گشت تا بتواند با آن بازي کند و از بازي با آن لذت ببرد.(3)
وقتي مرتب به کودک بگوييد چه بکند و چه نکند، کودک از بازي با اسباب‏بازي چيزي نخواهد آموخت و لذت نخواهد برد. هر کودکي به اين روش بازي کند در آينده شخصي فاقد اتکا به نفس، محتاط و گوشه‏گير خواهد شد و در هيچ کاري خلاقيت و ابتکاري از خود نشان نخواهد داد و به تنهايي قادر به رفع مشکلات خود نخواهد بود.
اگر کودک در بازي احساس کند که نقش او کمرنگ است، آن بازي نه تنها برايش لذت‏بخش و مفيد نخواهد بود بلکه مخرب و مضر نيز خواهد بود، زيرا در او احساس بدي شکل مي‏گيرد و خود را شخصي بي‏عرضه و دست و پا چلفتي تصور مي‏کند.
بعضي ديگر از روانشناسان معتقدند:
بايد ابتدا والدين با اسباب‏بازي مقداري بازي کند تا کودک با نحوه عملکرد اسباب‏بازي آشنا شود و سپس کودک را به حال خود واگذار نمايد تا به بازي بپردازد.
ل.ف استروسکايا در اين باره مي‏نويسد:
والدين بايد قبل از دادن اسباب‏بازي به کودک (بخصوص نوع جديد) به مدت کوتاه، در مقابل کودک با آن بازي کنند و نحوه استفاده از آن را به کودک نشان دهند.
مناسب‏ترين زمان براي بازي‏کردن با کودک، زماني است که کودک سير و آرام باشد و محيط اتاق آرامش لازم را داشته باشد تا او بتواند از تمرکز حواس کافي برخوردار شود. ابتدا نام اسباب‏بازي را بر زبان آوريد مثلاً اين عروسک با حلقه و ميله است. سپس حلقه را بر روي ميله سوار کنيد و بگوييد «حلقه را سوار کردم.» بدين طريق، توجه کودک به بازي جلب خواهد شد. اين کار را دو يا سه بار تکرار کنيد ... .
همکاري بزرگ‏تر در بازي با کودک سبب جلب علاقه او به بازي خواهد شد. براي اينکه کودک به بازي علاقه‏مند شود و بتواند به مدت طولاني و با تمرکز حواس بازي کند، بايد نحوه اين کار به او آموخته شود. از کودک نبايد انتظار داشت، حتي با وجود اسباب‏بازي‏هاي گوناگون، بتواند به بازي مشغول شود، چون او هنوز با راههاي بازي آشنا نيست. والدين با شرکت در بازي‏هاي کودک خود، به طور مستقيم او را هدايت کرده و تجارب او را بالاتر مي‏برند.(4)
وقتي ما چيزي به کودک ياد مي‏دهيم و تجربيات متعددي را در ذهن و مخزن حافظه او مي‏گنجانيم از يک ديد، هم خود را راضي کرده‏ايم و هم کودک را؛ بدين معني که توانسته‏ايم در يک زمان کوتاه تمامي دانسته‏هاي آماده و اطلاعات جمع‏آوري شده
را مستقيما به طور دفعي و تراکمي به او منتقل کنيم و خيال خودمان را راحت کنيم که تجربيات چندين ساله و يافته‏ها و اطلاعات چند جانبه خودمان را بدون هيچ گونه زحمت و فرصت کشف از جانب کودک به او واگذار کنيم، غافل از آنکه همين دانسته‏هاي آماده، مانع خلاقيت و ابتکار او در يادگيري مي‏شود، در حالي که موقعي يادگيري واقعي و عمقي رخ مي‏دهد که کودک در برابر ندانسته‏ها قرار گيرد تا خود دانسته‏ها را کشف کند.(5)

رهنمودهايي براي والدين

* به هنگام ارائه اسباب‏بازي بهتر است که به کودک آزادي بدهيد تا خودش طرز کار و بازي با اسباب‏بازي را ياد بگيرد، در صورتي که مشاهده کرديد که کودک از به کاراندازي آن عاجز شده و حالت عصبانيت پيدا کرده است با شيوه‏اي مناسب، سعي در راهنمايي او داشته باشيد.
* به هنگام راهنمايي بهتر است کلي راهنمايي کنيد و از توضيح جزء به جزء و خسته‏کننده خودداري نماييد.
* در زماني که طرز کار با اسباب‏بازي را به صورت عملي ياد مي‏دهيد، اجزا و نحوه کارکرد آن را به صورت کلامي توأما بيان کنيد.
* با توجه به اينکه ميزان توجه و دقت کودکان خيلي کم مي‏باشد، کودک زير سه ماهگي يک الي دو دقيقه و در شش ماهگي پنج الي ده دقيقه مي‏تواند خودش را با اسباب‏بازي‏هايش سرگرم کند و در دو سالگي قادر است ده تا پانزده دقيقه به يک کار توجه نشان دهد و ... .
توصيه مي‏شود که از کودک انتظار نداشته باشيد که به مدت طولاني به توضيحات شما در باره عملکرد اسباب‏بازي گوش دهد و آنها را به کار بندد.
* اگر چنانچه به مسافرتي رفته‏ايد و براي کودک‏تان چند اسباب‏بازي خريده‏ايد، آنها را به يک باره به کودک ندهيد. بهتر است اسباب‏بازي‏ها را در جايي نگهداري کنيد و هر هفته يکي از آنها را به کودک بدهيد تا کودک فرصت بازي و کشف پيدا کند و از طرفي در هر هفته کودک را خوشحال و مسرور کرده‏ايد.
* اسباب‏بازي‏هاي زيادي در اختيار کودک قرار ندهيد، زيرا تعداد آنها باعث مي‏شود که او نتواند توجهش را روي يکي از آنها متمرکز کند و در بين اسباب‏بازي‏ها سرگردان شده و نمي‏داند که کدام يک را انتخاب کند. براي حل اين مشکل پيشنهاد مي‏شود که:
* اسباب‏بازي‏هاي کودک را دسته‏بندي کنيد، آنهايي که مورد علاقه مخصوص کودک است، آنهايي که حرکت مي‏کنند و با نخ راه مي‏افتند، وسايل ساختماني، عروسک‏ها، آنهايي که به درد تماشاکردن مي‏خورند و ... از هر دسته چندتايي را برداريد و به داخل سبد اسباب‏بازي‏هاي (سردستي) بگذاريد، سپس بقيه را داخل يک جعبه بزرگي جاي دهيد و آنها راحتي‏الامکان دور از دسترس کودک قرار دهيد و در هر هفته اسباب‏بازي‏ها را عوض کنيد. اين روش را در مورد اسباب‏بازي‏هاي کودکانم اجرا کردم که نتيجه مثبت و سازنده‏اي داشته است.

پي نوشت:

1 ـ نيل آ.اس، کودکان آزاد و مستقل تربيت کنيم، ص98.
2 ـ کريمي، عبدالعظيم، تربيت طبيعي در مقابل تربيت عاريه‏اي، ص14.
3 ـ سعيدي.م، روانشناسي و پرورش کودک، ص20 ـ 19.
4 ـ استروسکايا ل.ف، تأثير تعليم و تربيت در شخصيت کودک، ص156 ـ 155.
5 ـ کريمي عبدالعظيم، تربيت آسيب‏زا، ص105.

منبع:پيام زن
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image