انگيزه و خلاقيت کودک زماني از ميان ميرود که از ارزيابي، جايزه و رقابت به طرز غلطي استفاده شود و يا هنگامي که موارد انتخاب خيلي محدود باشد. به گزارش ايسنا، نويسندهي وبلاگ "يادداشتهاي يک نقاش" به نشاني http://kodakonaghsh.blogfa.com در ادامه به نقل از کتاب شکوفايي خلاقيت، به قوانيني اشاره کرده است که به جاي آگاه کردن کودک او را کنترل ميکند و خلاقيت را ميکشد .
چهار روش براي کشتن خلاقيت :
- ارزيابي: صرفا در انتظار ارزيابي بودن، خلاقيت کودک را تضعيف مي کند .
- پاداش: اعتقاد به نيروي مثبت پاداش در قلب جامعه ما جاي گرفته است، اکثر مردم بر اين اعتقاد هستند که پاداش در مقابل يک رفتار موجب بهبود آن رفتار ميشود، اما دقيقا چنين نيست، جالب توجه آنکه پژوهشگران دريافتهاند براي کارهايي که خيلي ساده هستند(مانند دنبال کردن راه مستقيم و آسان در معماي پر پيچ وخم) پاداش کمک ميکند تا مردم سريعتر و بهتر کار را انجام بدهند، اما براي کارهايي که نيازمند بصيرت و حل مسائل پيچيده است، پاداش مانع کار مي شود .
- رقابت: رقابت خيلي پيچيدهتر از ارزيابي يا پاداش به تنهايي است؛ زيرا شامل هر دو آنها ميشود. غالبا رقابت زماني به وجود ميآيد که مردم احساس کنند کار آنها در مقابل ديگران مورد ارزيابي قرار خواهد گرفت و به بهترين آنها پاداش داده خواهد شد. اين يک واقعيت زندگي روزمره است و متاسفانه ميتواند خلاقيت را از بين ببرد .
- محدود کردن انتخاب: آنچه که تفاوتها را به وجود ميآورد، فقط به خاطر محدوديتهايي که به کودکان داده ميشود نيست، بلکه طرز دادن اين محدوديتها مهم است . اگر کودکان احساس کنند تحت کنترل هستند، انگيزه و خلاقيت آنها آسيب ميبيند . در هر حال اگر محدوديتها به طرقي اعمال شود که باعث شود که کودکان احساس کنند با تحميل خودشان بر طبق آن محدوديتها عمل ميکند، اثرات مخرب بر روي خلاقيت و انگيزه ممکن است به حداقل برسد .
زنده نگاه داشتن خلاقيت در منزل :
به کودکانتان آزادي دهيد به آنها به عنوان يک فرد احترام بگذاريد، از نظر عاطفي در حد اعتدال به آنها نزديک شويد و بر روي ارزشهاي اخلاقي و قوانين خاص تاکيد کنند. منزل را به صورت محلي در آوريد که در آن: اقتدار مورد سوال قرار گيرد، فعاليت بازي و خنده و فانتزي به مقدار زياد وجود داشته باشد و شما و کودکانتان بر اساس عادت سعي کنيد کارها را به روشهاي جديد و جالب انجام دهيد .