انتقاد بيش ازحد وسخت گيري در برخورد با خطاهاي كودك، زمينه ساز کم رويي است
-(2 Body)
|
انتقاد بيش ازحد وسخت گيري در برخورد با خطاهاي كودك، زمينه ساز کم رويي است
Visitor
321
Category:
دنياي فن آوري
يك متخصص روانشناسي باليني و عضو هيات علمي دانشگاه يزد گفت: كمرويي در واقع يک اصطلاح شايع ميان عامه مردم است كه در روانشناسي باليني از آن به عنوان ترس از موقعيت اجتماعي ياد ميشود. دکتر مرتضي اميديان ترس از قرار گرفتن در مقابل افراد را از ويژگي افراد مبتلا به اختلال کمرويي دانست. وي افزود: در اين اختلال، شدت علائم اضطرابي در فرد بروز و دماي بدنشان به شدت پايين ميآيد. آب دهانشان خشک و برافروخته شده و خود به خود با بروز اين علائم جسماني و مواجه شدن فرد با مشكل، از موقعيتهايي که چنين شرايطي دارد فرار ميکند. وي در خصوص علل اين اختلال گفت: در تئوري به نام کلارک، مدلي ارائه شده که بر اساس اين مدل افراد با توجه به زمينه خانوادگي، تجربه شخصي، يک اتفاق الگويي در ذهن افراد شکل ميگيرد که هنگامي که در موقعيتي قرار بگيرند به دليل اين مدل شناخت، علائم جسمي را از خود بروز ميدهند. دکتر اميديان ادامه داد: از آنجا كه همراه علائم جسماني، نگراني از بروز علائم نيز وجود دارد لذا فرد در نظر دارد از بروز علائم جلوگيري کند كه اين عمل بازخورد منفي داده و باعث مشکلات بيشتري ميشود. وي در خصوص درمان اين اختلال توضيح داد: بهترين درمان براي اختلال کم رويي، روشي تحت عنوان CBT است که روش درماني « رفتاري - شناختي» گفته ميشود؛ به اين صورت که ابتدا بايد ذهن فرد را اصلاح و تمريناتي در جهت اصلاح رفتار با تعامل اين که رفتاري را انجام تا بازخورد و شناختش را اصلاح کنيم، به فرد داده ميشود. سپس ميتوان اين چرخه را از بين برد. دکتر اميديان در خصوص راههاي ديگر درمان گفت: شرکت در مشاورههاي گروهي افراد شناختي رفتاري براي درمان اين اختلال ميتوان اقدام کرد كه در اين گروهها افراد با مشکل يکسان دور هم جمع شده و به گفتگو براي حل مشکل ميپردازند. اين روانشناس در توصيه براي ممانعت از شكلگيري اين مشکل خاطرنشان كرد: الگوهاي رفتاري والدين از قبيل انتقاد کردن بيش از حد، داشتن معيار بالا در برخورد با فرزندان و سختگيري در برخورد با خطاهاي عادي زندگي زمينه ساز اختلال کم رويي است. دکتر اميديان يادآور شد: پيشگيري از اين اختلال بايد از دوران ابتدايي و با برخورد صحيح والدين و معلمان شروع شود که با پرهيز از نگاه انتقادي و ايراد گرفتن در جمع و اجازه اظهار نظر دادن به کودکان، نوشتن انشاء و اجراي گفتگو ميتوان از بروز اين اختلال جلوگيري كرد. منبع:خبرگزارى ايسنا
|
|
|