همه کساني که اين موضوع به سرشان آمده است مي فهمند چقدر ناراحت کننده است ديدن اين که پس از صرف ساعت ها وقت براي انتخاب بي خطرترين ، خوش رنگ ترين ،سرگرم کننده ترين وآموزشي ترين اسباب بازي براي کودکشان گيرنده ناسپاس، به بازي با درپوش ماهيتابه مورد علاقه اش ادامه مي دهد!
درسي که بايد بگيريد اين است که انتخاب بهترين اسباب بازي براي کودک کاري تقريبا ناممکن است. بهترين اسباب بازي آن است که کودک رامجذوب خود مي کند واو دوباره و دوباره به سراغ آن مي رود . اين اسباب بازي ممکن است خيلي گران يا خيلي ارزان تمام شود . ولي نهايتا همان اسباب بازي است که کودک از آن لذت مي برد و بيشترين امکانات يا دگيري را براي وي فراهم مي آورد .
برخلاف آنچه والدين انتظار دارند ، هرقدر اسباب بازي شکل غيراختصاصي تر و بنيادي تري داشته باشد ، جاي بيشتري براي قوه تخيل کودک باقي مي گذارد . مثلا يک تکه چوپ که مي توان از آن به عنوان شمشير ، چوپ جادوگري ، يا باتوم پليس استفاده کرد. بيشتر از يک عروسک با لباس هاي گران قيمت که فقط مي تواند يک شخصيت داشته باشد به خلاقيت کودک شما کمک کند، باوجود اين اسباب بازي هاي بسيار خوبي وجود داردکه چنان طراحي شده اند که قادرند محرکي براي کودک شما در جستجو وکشف چيزهاي جديد ويادگيري مهارت هاي نو باشند .معيارهاي زير به شما کمک مي کند ، بهترين اسباب بازي را براي کودکتان انتخاب کنيد.
يکي ازمهم ترين نکاتي که بايد به ياد داشته باشيد ، اين است که کودکان ، به ويژه درسه سال اول زندگي ، به سرعت تغيير مي کنند واسباب بازيي که يک کودک دو ماهه راسرگرم مي کند، براي يک کودک دوساله سرگرم کننده نيست وبرعکس ، کودکان همگام با رشد خودبه محرک هاي متفاوتي نياز دارند و انتخاب اسباب بازي بايد براساس نيازهاي متغير آنها باشد .تناسب داشتن اسباب بازي انتخاب شده باسن کودک بسيار مهم است .اگر اسباب بازي خيلي پيشرفته باشد، کودک نمي داند چگونه با آن بازي کند ولذت زيادي ازآن نمي برد، اگر هم بسيار ابتدايي باشد، حوصله کودک زودسر مي رود . کودکان خردسال به اسباب بازي هايي نياز دارند که هرپنچ حس آنها را تحريک کند . اسباب بازي هاي مناسب براي کودک زير يک سال آنهايي هستند که رنگ ها ، حالات مختلف سطح ( نرمي يا زبري وغيره ) مواد وشکل هاي جالب و متنوع رابه کودک مي نمايانند.
اسباب بازي هايي که صدا در مي آورند ونسبت به عملي که با آنها انجام مي شود ، واکنش نشان مي دهند ، مثل جغجغه به کودک احساس تسلط وکنترل مي دهند و رشد مهارت هاي دستي وهماهنگي اورا تسريع مي کنند. کودکان نوپا از بازي هاي داخل گذاشتن و بيرون آوردن لذت مي برند لذا مکعب هايي با اندازه ها وشکل هاي مختلف ، فنجان هاي پلاستيکي ، قاشق ، اسباب بازي هاي داخل حمام ، پياله ، صفحه هاي گردي که روي قطعات چوبي عمودي سوار مي شوند وهرم هاي اسباب بازي همگي ازاسباب بازي هاي مورد علاقه آنها هستند.
درحدود دوسالگي کودکان مهارت چرخش مچ دست راکسب مي کنند که آنها را قادر مي سازد ، چيزهاي مختلف را بپيچانند ودرها را باز کنند . اسباب بازي هايي که درپوش پيچي دارند ، مکعب هايي که داخل هم چفت مي شوند، مجموعه اشکال پيشرفته تر با قطعاتي به شکل هاي مختلف که هريک فقط در داخل يک سوراخ جا مي گيرد تابلو شکل وميزنجاري همگي اسباب بازي هاي مناسب براي رشد کودکان دراين مرحله سني به شمار مي روند . کودک پيش دبستاني همچنان از بازي با مکعب ها وسايل نقاشي و رنگ آميزي وهرچيزي که محرک بازي هاي تخيلي باشد، لذت مي برد .او مي تواند شروع به بازي هاي ساده با کارت هاي بازي کند . تمام بچه ها بازي کردن را دوست دارند .
واين براي کودکان مفيد است ، زيرا قوه دور انديشي آنها را تقويت مي کند و توانايي پيش بيني عواقب کار را درآنها ايجاد مي کند .
همچنين بازي فرصتي است که کودکان گاهي هم بر شما غلبه کنند. به ياد داشته باشيد که اگر شماهم در بازي ها شرکت کنيد ، جنبه آموزشي بازي براي کودکانتان بيشتر مي شود ، مثلا بازي هاي کارتي نه تنها تسلط کودکان براعداد رابيشتر مي کند ، بلکه مسلط شدن بر راهبردها رانيز تقويت مي کند ، اين کيفيت براي کمک به کودکان در جهت تلاش براي رسيدن به اهداف مختلف حايز اهميت است همچنين سبب تمرکز حواس و پشتکار دراهتمام به يک کار بخصوص تا تمام کردن آن مي شود و رشد ذهني کودکان را سرعت مي بخشد
يکي از راه هايي که مي توانيد رشد کودک خود را تسريع کنيد ، تشويق به بازي هاي خلاق دريک محيط جذاب است .روشي که شما براي چيدن ونمايش اسباب بازي هاي کودکتان به کار مي بريد تاحدود زيادي درتعيين اين که آيا او با آنها بازي خواهد کرديا نه نقش دارد اگر اسباب بازي ها به صورت درهم وبرهم داخل جعبه اي ريخته شدند ، براي کودک جذابيتي نخواهد داشت درحالي که اگر اسباب بازي ها را خوب به نمايش بگذاريد او را به بازي کردن و ترتيب دادن آرايش هاي ابتکاري ديگر تحريک مي کنند .
وجود فضاهايي براي بازي درحوزه فعاليت هاي خاص ، مثل يک سيني پرازشن ، يک ميزرنگ آميزي وجايي که کودک بتواند آب بازي کند،مفيد است درصورتي که از لحاظ ايمني احتياط هاي لازم رابه عمل آوريد .
آشپزخانه محل ايده آل براي بازي کردن است ، بخصوص اگر ميز وصندلي مناسب کودک ، اجاق اسباب بازي و مقداري ظرف وظروف وديگ و ماهيتابه براي بازي وجود داشته باشد . مي توان گوشه اي را براي عروسک ها در نظر گرفت که کودک بتواند هرشب عروسک ها رابخواباند وصبح روز بعد آنها را براي صبحانه بيدار کند . اسباب بازي ها مي توانند ساده باشند ، گهواره ها مي توان از سبدهايي که يک لايه پارچه داخل آنها انداخته شده است ، ساخت وافزودن يک صندلي بچه بسيار کوچک و يک کمد کشويي براي لباس هاي عروسک ها به ايجاد فضايي واقعي براي خانه عروسک ها کمک مي کند . يک محيط جالب فقط به داخل منزل محدود نمي شود . اگر شانس داشتن يک باغچه بزرگ يا باغ را داريد ، مي توانيد آنجا را باوسايلي مناسب مانند جعبه شن ، تاب ، سرسره ، نردبان ، تخته تعادل وتپه کوچک ايجاد شده درزمين چمن ، که همگي محرک قوه تخيل کودکتان هستند ،مجهز کنيد . شيوه طبيعي يادگيري براي کودک بازي کردن است .براي کودکان بازي کردن ويادگيري متضاد يکديگرنيستند . کودکان از موقعيت هاي يادگيري لذت بخش بهره مي برند. مثلا با استفاده از اسباب بازي هاي نخ کردني وجور کردن رنگ ها ، جنس ها وشکل ها کودکان مهارت هاي اساسي را فرا مي گيرند که بعد ها آنها راقادر مي سازد خواندن ،نوشتن وشمردن رابياموزند.
اسباب بازي هاي حاضري جهت يادگيري الزامي نيستند .
• هرچه اسباب بازي شکل غير اختصاصي ترو بنيادي تر داشته باشد ، قوه تخيل کودک فعال تر مي شود.
• کودکان همگام با رشد خود به محرک هاي متفاوتي نياز دارند و انتخاب اسباب بازي بايد براساس نيازهاي متغير آنها باشد.
• کودکان خردسال به اسباب بازي هايي نياز دارند که هرپنج حس آنها را تقويت کند.
• هنگام خريد اسباب بازي براي کودک علاوه برتوجه به تناسب آن با محدوده سني وي بايداز بي خطر بودن وسرگرم کنندگي آن هم مطمئن بود.