جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
مردم داري از ديدگاه اسلام
-(1 Body) 
مردم داري از ديدگاه اسلام
Visitor 525
Category: دنياي فن آوري
يکي از ضرورت هاي اخلاق مسلماني و معاشرت مکتبي، «مردم داري» است. يعني با مردم بودن، براي مردم بودن، در خدمت ديگران بودن، شريک درد و رنج و راحت و غم ديگران بودن. همراهي و هم دردي و همگامي و هم خوني با ديگران و هر نام ديگري که بتواني بر آن بگذري، ليکن واقعيت، همه يکي است، يعني خود را خدمتگزار و غمخوار ديگران ديدن و دانستن.
اين، رمز و راز حيات اجتماعي يک مسلمان است و براي او «پايگاه مردمي» و برخورداري از رأفت و رحمت و مودّت و حمايت مردم را فراهم مي آورد.
ماهي به آب زنده است و يک مسلمان اجتماعي، به حسن سلوک با ديگران.
بايد ديد چه چيزهايي و چگونه رفتارهايي و چه روحيّاتي اين زمينه و موقعيت و پايگاه را براي انسان پديد مي آورد؟ وقتي هدف يک مسلمان، خدمت بيشتر به همنوعان است، بايد راه و رسم آن را هم آموخت. مردم داري، يکي از اين رمزها است.

نمودهاي مردم داري

بدون شناخت نمودها و شاخص هاي مردم داري و اين خصلت نيکو، نمي توان به رمز آن دست يافت. چه روحيه ها و خصلت هايي سبب جذب ديگران مي شود؟ جذبي که راهگشاي توفيق بيشتر براي خدمت و هم دلي باشد. برخي از اين نمودها از اين قرار است:

1. خوش اخلاقي

«حسن خلق» کمندي است که ديگران را در دام محبت اسير مي کند. کيست که از برخورد شايسته خوشش نيايد و جذب چنين انساني نشود؟
از امام صادق (عليه السلام) پرسيدند:
حدّ و مرز اخلاق نيک، چيست؟
فرمود: آن است که :
اخلاقت را نرم کني، کلامت را پاکيزه سازي،با چهره اي باز و گشاده با برادران ديني ات روبه رو شوي. (1)
گشاده رويي، از بارزترين صفات رسول خدا (صلي الله عليه وآله) بود که سهمي عمده در جذب مردم به اسلام و شيفتگي آنان به شخص پيامبر اسلام داشت. خداوند درباره ي اين خصلت مردمي رسول اکرم صلي الله عليه وآله مي فرمايد:
« فَبِما رَحمَةٍ مِنَ اللهِ لِنتَ لَهُم وَ لَو کُنتَ فَظّاً غَلِيظَ القَلبِ لَانفَضُّوا مِن حُولِکَ». (2)
به خاطر رحمت الهي بود که براي مردم نرم شدي و اگر تندخو و خشن و سخت دل بودي، از دور تو پراکنده مي شدند.
در ادامه آيه مي فرمايد: پس، از آنان درگذر، برايشان استغفار کن، و درکار با آنان مشورت نما.
گويا که «عفو»، «استغفار» و «مشورت»، نمونه هاي ديگري از حسن خلق و رفتار مردم دارانه و جاذب است، چرا که نوعي اعتماد به مردم و به حساب آوردن آنان است و چنين برخوردي، عامل جاذبه ي شخص مي گردد.

2. عفو گذشت

کينه توزي و لجاجت، ويژه ي روح هاي حقير و همتاي پايين است. برعکس، آنان که نظر بلند و روح بزرگ دارند، پوزش ها را مي پذيرند، از خطاهاي ديگران چشم مي پوشند و از حق شخصي خويش درمي گذرند. بلندنظري انسان، عامل محبت دلهاي ديگران است. براي خود انسان نيز نوعي لذّت روحي دارد و گفته اند:« در عفو، لذّتي است که در انتقام نيست.»
عفو و گذشت و چشم پوشي و ناديده گرفتن لغزش هاي ديگران، دانه هاي جلب محبت است و ديگران را خوشبين، وفادار و با محبت نگاه مي دارد.
امام سجاد عليه السلام در دعاي بلند «مکارم الاخلاق» از خداوند اين گونه مي طلبد:
«خداوندا !...
مرا ثبات قدم و استوار بدار، تا با ناخالصان و دغل ها، خيرخواهانه برخورد کنم.
و هر کس از من دوري گزيد، من به او نيکي کنم،
و به کسي که مرا محروم کرده، بذل و عطا کنم،
و با آن که با من قطع رابطه کرده، بپيوندم ،
و کسي را که غيبت مرا کرده است، به خوبي ياد کنم،
توفيقم ده که نيکي را سپاسگزار باشم،
و... از بدي، چشم پوشم و درگذرم».(3)
اين هاگوهرهاي تابناکي در شيوه هاي معاشرت است. گفتن اين ها در زبان، آسان است، اما عمل، بسيار سنگين است و جز از همت هاي والا و روحيه هاي زيبا برنمي آيد و بايد توفيقش را از خدا طلبيد.

3. بخشش و محبت

آدمي زاد، بنده ي احسان است. به هر کس نيکي کني، او را رام و مطيع خويش مي سازي و به هر کس محبت و لطف کني، دلش را فتح کرده اي. به قول سعدي:
بنده ي حلقــه بگوش، ار ننــوازي، بــرود
لطف کن لطف، که بيگاه شود حلقه بگوش
اين تعليم حضرت رسول صلي الله عليه وآله است که :
«اي مردم !
مي دانم که نمي توانيد با اموالتان همه ي مردم را راضي کنيد، ولي با چهره ي باز و گشاده رويي و خوش اخلاقي، مي توانيد ».(4)
و سخن مولايمان حضرت امير عليه السلام چنين است:
«بالإيثار يُستَرَقُّ الأحرارُ»؛(5)
آزاد مردان، با ايثار، بنده و غلام مي شوند.
البته بنده و غلام خوبي ها و کرامت هاي اخلاقي، اين هم گام ديگري در جذب دل ها و ايجاد الفت ها و تحکيم رابطه هاي عاطفي در جامعه ي بشري است.

4. تواضع و خاکساري

هم چنان در پي بيان نمونه هايي از روحيه ي «مردم داري» هستيم. افتادگي و تواضع و فروتني، يکي ديگر از اين ويژگي هاست. چنين کسان مي توانند مردم را دور شمع وجود خودشان جمع کنند، آن گونه که پيامبر خدا بود و انجام مي داد . تکبّر، پشت انسان ها را خالي مي کند و زير پا را هم!
مردم، از پيرامون افراد مغرور و متکبّر و خودخواه پرامنده مي شوند بر عکس آن، تواضع، مردم را به محبت و عنايت و حمايت مي کشاند.
امام علي عليه السلام فرموده است:
سه چيز موجب محبت ديگران مي شود : «الدّينُ وَ التّواضُعُ وَ السَّخاءُ» ؛(6)
دينداري، فروتني وبخشندگي .
مغروران و خود بزرگ بينان، هرگز نمي توانند با جمعي کار کنند و حمايت آنان را همواره همراه خود داشته باشند . اگر هر چند صباحي مردم در پي آنان باشند، به تدريج رهاي شان مي کنند. مي گويي نه؟ به اطراف و دوستانت بنگر، و به آنان که کاري در دست شان است دقت کن. ببين متکبّران در ميان مردم جا و محبوبيّت دارند، يا متواضعان؟

5- حوصله و تحمل

«سعه صدر» وسعت نظر و ظرفيت لازم داشتن، از نمونه هاي ديگر «مردم داري» است. گاهي افراد، بي حوصله اند، از جايي و چيزي ناراحتي دارند، يا ضرر و آسيبي ديده اند، يا تحت فشار و گرفتاري اند، توقّع هايشان بالاست، عصباني مي شوند، حرف تند مي زنند و...
آن که صبور باشد و بردبار مي تواند با مردم کنار آيد،
آن که تحمّل حرف ها، تندي ها و بداخلاقي ها را در «مکتب صبر»، تمرين و تجربه کرده باشد، مي تواند در ارتباط با مردم، به خدمت خويش و حضور کريمانه در کنارشان ادامه دهد. خود تحمّل و مقاومت، براي انسان، هوادار درست مي کند . از کوره در نرفتن، بردباري نشان دادن، خشمگين نشدن، از آثار اين «ظرفيّت» است. کسي که از اين ويژگي اخلاقي برخوردار باشد، از ياري و حمايت ديگران هم برخوردار خواهد بود. باز بشنويم از کلام اميرالمؤمنين عليه السلام که فرمود :
« بِالحِلمِ تَکثُرُ الأنصارُ .»(7)
و نيز اين کلام نوراني آن حضرت
«بِلأحتِمالِ وَ الحِلمِ يَکُونُ لَکَ النّاسُ اَنصاراً وَ اَعواناً.»(8)
که هر دو سخن، معناي مشابه دارد، يعني : در سايه ي حلم و بردباري و تحمّل است که ياوران زياد مي شوند و مردم، پشتيبان و حامي تو مي گردند.
اين خصلت، بويژه براي کساني که با مردم در تماس و ارتباط بيشتري اند و در معرض مراجعات، طرح سؤال ها، نيازها، توّقعات و مشکلاتند، ضروري تر و از مهمترين صفات شايسته براي مسؤولان است.

6. تفقّد و رسيدگي

مردم، به ويژه گرفتاران و دردمندان، نيازمند، احوالپرسي، رسيدگي، سرکشي و در يک کلمه «تفقّد» ند.
گاهي يک احوالپرسي و سلام، شادابي روح و نشاط زندگي فراواني (براي هر دو طرف) پديد
مي آورد.
گاهي نوشتن يک نامه يا تلفن کردن به يک آشنا و فاميل، محبت ها و صفاهاي بسياري ايجاد
مي کند.
گاهي سر زدن به همسايه و عبادت يک بيمار و شرکت در يک مجلس ختم يا عروسي، مبدأ بسياري از دوستي هاي ماندگار مي شود.
ديد و بازديدهاي خانوادگي، دلها و زندگي ها را به هم مربوط مي کند.
پرسيدن از گرفتاري ها و مشکلات ديگران و تلاش در حلّ و رفع آن ها، درِ دل ها را به روي انسان مي گشايد.
پس چه بايد کرد؟ روشن است : با مردم زيستن، با همسايه ها و همشهري ها و همکاران و معاشران و همنوعان، جوش خوردن، انس گرفتن، در رنج و راحت ديگران کوتاه کردن، قطع رابطه ها را به «آشتي» بدل کردن، اختلاف ها و کدورت ها را زدودن و...
اين ها همه «عمل صالح» است.
و خداوند چنين نيکوکاران را دوست مي دارد.
تا تواني به جهان خدمت محتاجان کن
به دمـي يا دِرمـي يا قلمـي يا قدمـي
«مردم داري» اخلاق زيبنده ي مسلماني است که مي خواهد از الگوهاي ديني و ارزش هاي مکتبي الهام بگيرد و «زندگي اسلامي» داشته باشد.
بايد با «عمل»، ديگران را جذب کرد، نه با «حرف» !«گفتار بي عمل، چکِ بي محل است».(9)و مردم داري، اخلاق انبيا و اولياست...

پي نوشت ها:

1- معاني الأخبار، صدوق، ص 253.
2. آل عمران (3) آيه ي 159.
3- صحيفه ي سجّاديه، دعاي30 (دعاي مکارم الاخلاق).
4- مستدرک وسايل الشيعه، ج 2، ص 83.
5- غررالحکم، آمدي، ج 1، ص 329.
6- همان، ص360.
7- همان، ص329 و 335.
8- همان.
9- هر حرف که پشتوانه ي آن عمل است
هنگام حساب، محکم و بي خل است
بــر گفتــه ي خشم، اعتبــاري نـبــود
گفتــاربلاعمـل، چک بي محـل است

منبع:اخلاق معاشرت

تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image