جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
سيره پيشوايان در رفتار با همسر
-(4 Body) 
سيره پيشوايان در رفتار با همسر
Visitor 372
Category: دنياي فن آوري

مقدّمه

خداوند متعال، رسول خدا صلي‏الله‏عليه‏و‏آله 1 و اهل‏بيت عليهم‏السلام او را براي اهل عالم، به ويژه پيروانشان، به عنوان الگو آفريده است. مسلمانان جهان وظيفه دارند در تمام شئونات زندگي ـ اعم از فردي، اجتماعي، سياسي، اخلاقي و غيره ـ به آنان اقتدا نمايند.
يکي از نکات قابل توجّه در سيره پيشوايان معصوم عليهم‏السلام نحوه رفتار آنان با همسران‏شان است. هر چند به خاطر طبيعت موضوع و نيز شرايط اجتماعي، حجم شواهد و مواردِ بر جاي مانده در تاريخ، در اين خصوص فراوان نيست؛ همين اندک نيز بسيار ارزشمند و گوياست.

احترام به همسر

احترام به همسر از عواملي است که در تربيت فرزندان، تأثير فراواني دارد. مادري که در خانه، عزيز باشد و مورد تکريم شوهرش قرار گيرد، با روحي سرشار از عاطفه و آرامش و احساسِ شخصيت، فرزندان را تربيت خواهد نمود. به عکس اگر همسر در خانه مورد آزار و اذيت روحي و جسمي قرار گيرد و شخصيتش در خانه و پيش فرزندان تحقير شود، بديهي است که از روان سالمي برخوردار نخواهد بود و در نتيجه، آرامش خود را از دست داده و اضطراب و نگرانيِ او در فرزندان نيز تأثير خواهد گذاشت.
انسان در دوران زندگي با حوادث و مسائلي رو به رو مي‏شود که او را نگران و متأثر مي‏سازد. فردي که احساس کند از طرف ديگران مورد ستم واقع شده، اگر براي رسيدن به حقّ خود تلاش کند و نتواند به آن برسد، دچار نگراني خواهد شد. حال اگر براي زن يا شوهر چنين مشکلي پيش آيد و با حالت تأثر وارد خانه شود، ممکن است گلايه کرده و از همسر انتظار داشته باشد که در اين شرايط به او کمک کند و از او دفاع نمايد. و در نتيجه، هر گونه تصوّرِ کوتاهي را در اين رابطه دور از انتظار مي‏داند.
همسر در اين حالت‏هاي ويژه، بايد سعي کند با مهرباني، احترام و دلجويي چنان رفتار کند که از اندوه و تأثر او بکاهد. در چنين شرايطي، سخنان منطقي و محترمانه همسر مي‏تواند اثبات نمايد که: من در دفاع از حقّ تو کوتاهي نکرده‏ام و آنچه مصلحت بوده و توان داشتم، در اين رابطه انجام داده‏ام.
حضرت زهرا عليهاالسلام پس از رحلت رسول مکرّم اسلام صلي‏الله‏عليه‏و‏آله وقتي «فدک» را به ناحق از او گرفتند، براي دفاع از حقّ خويش و بازگرداندن حقّش نزد خليفه وقت رفت؛ اما با ارائه استدلال‏هاي منطقي، موفّق نشد حقّ خود را بستاند، بنابراين با ناراحتي و تأثر شديد وارد منزل شد و اظهار ناراحتي نمود. حضرت زهرا عليهاالسلام شوهرش علي عليه‏السلام را مورد خطاب قرار داد و گفت:
«... هيچ‏کس از من دفاع نکرد و از ظلم آنها جلوگيري ننمود، خشمگين از خانه بيرون رفتم و پريشان و با شکست و افسردگي بازگشتم، و تو اين‏گونه پريشان نشسته‏اي! تو همان بودي که گرگان عرب را صيد مي‏کردي و اکنون زمين‏گير شده‏اي! يا علي! نه گويندگان را مانع هستي و نه ياوه‏گويان را دافع! اختيار از کفم رفته،... از اينکه با تو اين‏گونه سخن مي‏گويم نزد خدا عذر مي‏خواهم، خواه مرا ياري کني، يا واگذاري! اي واي بر من در هر پگاه که تکيه‏گاهم از کف بيرون رفت و بازويم بي‏رمق گشت.»
علي عليه‏السلام با لحني محترمانه همسر مهربانش را دلداري داد و فرمود:
«ويل و واي بر تو مباد؛ بلکه واي بر دشمنان تو باد! اي دختر برگزيده خدا و يادگار نبوّت، از اندوه و غصّه دست بردار. به خدا سوگند! من در انجام وظيفه سستي نکردم و آنچه قدرت و توان داشتم، انجام دادم.»
حضرت علي عليه‏السلام آن‏چنان با خونسردي، متانت، دلجويي و احترام در برابر ناراحتي و شکوِه حضرت زهرا عليهاالسلام برخورد مي‏نمايد، که حضرت فاطمه عليهاالسلام آرام مي‏گيرد و مي‏فرمايد:
«خداوند مرا کفايت مي‏کند.»
و بدين‏گونه کار آنها را به خدا وامي‏گذارد و ساکت مي‏شود.2
علي عليه‏السلام همواره مواظب بود که از حزن و اندوه زهرا عليهاالسلام که بعد از پدر بزرگوارش بسيار زياد شده بود، بکاهد. زهرا عليهاالسلام به پدرش پيامبر صلي‏الله‏عليه‏و‏آله علاقه زيادي داشت. حضرت مي‏فرمود: «پيراهن پدرم را به من بدهيد.» و چون پيراهن را مي‏گرفت، آنقدر آن را مي‏بوييد تا بيهوش مي‏شد. علي عليه‏السلام مي‏فرمايد:
«پيامبر صلي‏الله‏عليه‏و‏آله را در پيراهنش غسل دادم و چون وضع زهرا عليهاالسلام را مشاهده کردم که با بوييدن آن پيراهن بيهوش مي‏شود، آن را پنهان نمودم.»3
حضرت علي عليه‏السلام خود درباره چگونگي برخورد با همسرش مي‏فرمايد:
«به خدا سوگند! هرگز کاري نکردم که فاطمه خشمگين شود و او را به هيچ کاري مجبور نکردم... او نيز هرگز مرا خشمگين نکرد و برخلاف ميل باطني من، قدمي برنداشت.»4
براي به تصوير کشيدن بالاترين حدّ تکريمِ امام حسين عليه‏السلام به فرزند و همسرش نيز اشعار آن حضرت بهترين شاهد است. آن حضرت در روز عاشورا در مورد همسرش «رباب» و دخترش «سکينه» مي‏فرمايد:
لَعَمْرُکَ اِنَّني لَاُحِبُّ داراً تَکُونُ بِها سَکينَةٌ و الرُّبابُ
اُحِبُّهُما وَ أبذُلُ جُلَّ مالي و ليس لِعاتِبٍ عندي عتابٌ
به جان تو سوگند! من خانه‏اي را دوست دارم که در آن سکينه و رباب باشند. من آنها را دوست دارم و عمده اموالم را مي‏بخشم به آنان و کسي را شايسته نيست مرا سرزنش کند.5

ياريِ همسر

از مسايلي که در زندگي مشترک زن و شوهر مطرح و در سعادت و خوشبختي و نشاط خانواده تأثير به سزايي دارد، انجام کارهاي مربوط به زندگي و تأمينِ نيازها و انجام کارهاي خانه است. اين مسئله اگر به صورت عادلانه و صحيح حلّ شود و هريک از زن و شوهر وظيفه خود را به خوبي انجام دهند، بسياري از مشکلات پيش نخواهد آمد و صفا و صميميت در محيط خانواده حاکم خواهد شد. حضرت علي و حضرت زهرا عليهماالسلام در آغاز زندگي مشترک براي تعيين مسئوليتشان در کانون خانواده، خدمت رسول خدا صلي‏الله‏عليه‏و‏آله رسيدند و از آن حضرت درخواست داوري نمودند. رسول خدا صلي‏الله‏عليه‏و‏آله کارهاي درون خانه را برعهده حضرت فاطمه عليهاالسلام گذاشت و کارهاي بيرون خانه را به حضرت علي عليه‏السلام سپرد. فاطمه عليهاالسلام مي‏فرمايد:
«جز خدا کسي نمي‏داند که من چه اندازه خوشحال شدم از اينکه کارهاي درون خانه به من واگذار شد و از کارهاي بيرون خانه و معاشرت و تماس با مردان معاف شدم.»6
در همين زمينه در سخني از امام باقر عليه‏السلام آمده است:
«فاطمه عليهاالسلام در خانه علي عليه‏السلام کارِ خانه؛ خمير کردن، نان پختن و نظافت را به عهده گرفت. علي عليه‏السلام نيز کارهاي بيرون خانه را، مانند: آوردن هيزم و تهيه مواد خوراکي به عهده داشت.»7
علي عليه‏السلام به کارهاي بيرون خانه اکتفا نمي‏کرد بلکه در کارهاي خانه نيز شرکت مي‏جست. آن حضرت با علاقه‏اي که به زهرا عليهاالسلام داشت، به او کمک مي‏کرد. حضرت، عدس پاک مي‏نمود، خانه را جارو مي‏کرد و در دستاس کردن، همسرش را ياري مي‏نمود.
امام صادق عليه‏السلام مي‏فرمايد:
«علي عليه‏السلام هيزم مي‏آورد، آب مورد نياز خانه را تأمين مي‏کرد و خانه را جارو مي‏نمود. حضرت زهرا عليهاالسلام نيز آرد مي‏کرد، خمير آماده مي‏نمود و نان مي‏پخت.»8
از برخي روايات استفاده مي‏شود که حضرت علي عليه‏السلام بعضي اوقات در کارهايي مانند تهيه آرد و آسياب کردن نيز به کمک همسرش حضرت زهرا عليهاالسلام مي‏شتافت.
روزي رسول خدا صلي‏الله‏عليه‏و‏آله به خانه علي عليه‏السلام وارد شد، ناگاه مشاهده کرد دختر و دامادش با محبّت بي‏نظير در کنار هم نشسته، و با همکاري به آرد کردن «جو» مشغولند.
پيامبر صلي‏الله‏عليه‏و‏آله خطاب به آنان فرمود:
اَيُّکُما اَعيي؛ کدام يک از شما خسته‏تر هستيد، تا من به جاي او نشسته، کارش را انجام دهم؟
علي عليه‏السلام فرمود: اي رسول خدا! دخترت فاطمه، خسته‏تر است.
آن حضرت کنار دامادش نشست و با هم به دستاس کردن مشغول شدند.9

پرستاري از همسر

هنگامي که حضرت زهرا عليهاالسلام به سبب ستم و ضرب و شتمِ دشمنان، زمان ارتحالش فرا رسيد، در رابطه با تشييع بدن مطهّر، محلّ دفن و چگونگي غسلش سفارش‏هايي به شوهرش علي عليه‏السلام کرد. آن حضرت نيز به همان وصيّت عمل نمود. به علاوه علي عليه‏السلام در هنگام بيماري همسرش، مانند پرستاري دلسوز از او مراقبت مي‏نمود. امام سجّاد عليه‏السلام از پدرش امام حسين عليه‏السلام نقل مي‏کند:
وقتي حضرت زهرا عليهاالسلام بيمار شد، به علي عليه‏السلام سفارش کرد جريان کسالت او را به کسي خبر ندهد. علي عليه‏السلام نيز چنين کرد و کسي را در جريان کسالت زهراي اطهر عليهاالسلام قرار نداد و خود آن حضرت پرستاري و مراقبت از همسرش را به عهده گرفت و اسماء نيز به او کمک مي‏کرد. چون هنگام ارتحال فرا رسيد حضرت زهرا عليهاالسلام به شوهرش سفارش کرد که او عهده‏دار مراسم تجهيز و دفنش شود؛ شبانه او را دفن نمايد و محلّ دفن را پنهان نگه دارد. علي عليه‏السلام نيز چنين کرد؛ اما پس از دفن آن حضرت، حزن و اندوه فراوان او را فراگرفت و اشک‏هاي مبارکش بر گونه‏هايش جاري گرديد. رو به مرقد مبارک پيامبر نمود و فرمود:
«السّلام عليک يا رسول‏اللّه، عنّي و عن ابنتکَ النّازلَةِ في جوارک، و السّريعةِ اللحاق بِکَ، قل يا رسول‏اللّه عن صفيّتِکَ صبري! وَ رَقَّ عنها تجلُّدي... فَلَقَدْ اُسْتُرْجِعتِ الوديعَةُ، وَ اُخِذَتِ الرَّهينَةُ، اَمّا حُزني فسَرْمَدٌ وَ امّا لَيلي فَمُسَهَّدٌ...10؛ سلام و درود من بر تو اي رسول خدا! و از دختر عزيزي که پس از رحلت به سرعت به تو پيوست! اي پيامبر عزيز! در اثر مفارقت زهرا توانم، به ناتواني و صبرم، به کم‏صبري تبديل گشت! اي نجات دهنده عالم هستي! امانت از من گرفته شد! امّا بدان که بعد از اين، ديگر حزن و اندوه من هميشگي است، و شب‏ها از فراق فاطمه خواب به چشمم نخواهد رفت!»
علي عليه‏السلام بعد از سلام دادن و درد دل با رسول‏خدا صلي‏الله‏عليه‏و‏آله طبق وصيّت همسرش، او را شبانه دفن کرد و قبر او را پنهان نمود و براي عملي شدن وصيّتِ زهرا عليهاالسلام و اينکه قبر وي پنهان بماند، با کساني که مي‏خواستند با نبش قبر، محلّ دفن آن حضرت را پيدا نمايند، با سرسختي برخورد نمود. علي عليه‏السلام وقتي متوجّه نيّت دشمنانِ اهل‏بيت شد، در حالي که لباسِ مخصوص زمان جنگ بر تن داشت، خشمگين به سوي قبرستان «بقيع» حرکت کرد و به شمشيرش «ذوالفقار»، تکيه زد و فرمود:
«من، عليّ بن ابي‏طالب هستم؛ مشاهده مي‏کنيد که با چه وضعي به اينجا آمده‏ام. به خدا سوگند! اگر دست به سنگ يکي از اين قبرها بزنيد، با شمشير با همه شما نبرد خواهم نمود.»11

توجّه به خواستِ همسر

امام حسين عليه‏السلام به خواست، علاقه و حسّ زيبايي دوستي همسرش، توجّه خاصّي مي‏نمود و برخي اوقات به همين خاطر با انتقادات اصحاب و دوستان خود رو به رو مي‏شد؛ ولي به خواستِ طبيعي و مشروع همسر خويش احترام مي‏گذاشت.
جابر از امام باقر عليه‏السلام نقل مي‏کند:
عدّه‏اي بر امام حسين عليه‏السلام وارد شدند؛ ناگاه فرش‏هاي گران‏قيمت و پشتي‏هاي فاخر و زيبا را در منزل آن حضرت مشاهده نمودند. عرض کردند: اي فرزند رسول خدا! ما در منزل شما وسايل و چيزهايي مشاهده مي‏کنيم که ناخوشايند ماست (وجود اين وسايل در منزل شما را، مناسب نمي‏دانيم.)! حضرت فرمود: اِنّا نتزوِّج النّساءَ فنُعطيهنّ مهورهنَّ فيشترين ما شئنَ لَيس لَنا منه شي‏ءٌ؛ ما بعد از ازدواج، مهريّه همسران‏مان را پرداخت مي‏کنيم و آنها هر چه دوست داشتند، براي خود خريداري مي‏کنند. هيچ‏يک از وسايلي که مشاهده نموديد، از آنِ ما نيست.»12
در روايت ديگر نقل شده که از امام صادق عليه‏السلام سؤال شد: آيا خريد جواهرات براي زينت بچّه‏ها درست است؟ حضرت فرمود: «عليّ بن الحسين عليه‏السلام براي بچّه‏ها و همسرانش زيورآلات از نوع طلا و نقره تهيه مي‏کرد و آنها را با آن زيورها مي‏آراست.»13
از اين روايات و نظاير آن، به خوبي استفاده مي‏شود که امام سجّاد عليه‏السلام به حسّ زيبايي دوستي همسر خود احترام مي‏گذاشت و امکانات لازم را در حدّ متعارف آن زمان، براي آنها فراهم مي‏نمود.

آراستن خويش براي همسر

اسلام، دين فطرت است و به احساسات و عواطف افراد جامعه توجّه دارد. در سرشت هر مرد و زني، زيبايي خواهي و آراسته‏گري نهفته است؛ لذا در اسلام بر آراستن خويش، پوشيدن لباس زيبا و استفاده از عطر و بوي خوش، تأکيد زيادي شده است. سفارش شده که زن و شوهر خود را براي يکديگر بيارايند و ظاهر خود را جذّاب و دوست داشتني و زيبا نمايند. اين عمل علاوه بر اينکه به خواست و علاقه طرف ديگر است، عفّت و پاکدامني را در جامعه تقويت مي‏کند. پيامبر گرامي اسلام صلي‏الله‏عليه‏و‏آله مي‏فرمايد:
«لباس‏هاي خود را تميز کنيد، موهاي خود را اصلاح نماييد، مسواک بزنيد و آراسته و پاکيزه باشيد که بني‏اسرائيل چنين نکردند و زنانشان بدکار شدند.»14
امامان عليهم‏السلام نيز به اين مطلب توجّه خاصّي داشتند. اين بزرگواران خود را براي همسرانشان آراسته و مرتّب مي‏کردند، لباس مناسب مي‏پوشيدند و موهاي خود را رنگ مي‏زدند.
حسن بن جهم ـ از دوستان امام کاظم عليه‏السلام ـ گويد:
آن حضرت را ديدم که موهاي خود را خضاب کرده است، گفتم: فدايت شوم، شما هم خضاب مي‏کنيد؟!
حضرت فرمود: آري، اصلاح و مرتّب بودن وضع، بر عفّت زنان مي‏افزايد. زناني بودند که پاکدامني را رها کردند به اين دليل که شوهرانشان اصلاح و مرتّب بودن خود را رها کردند.
سپس فرمود: دوست داري همسرت را در حالي همانند حال خودت که خود را آراسته ننموده‏اي، ببيني؟
گفتم: نه!
فرمود: او نيز چنين است.
آنگاه فرمود: نظافت و استعمال بوي خوش و اصلاح مو، از اخلاق پيامبران است.15
يکي از دوستان امام باقر عليه‏السلام به نام حکم بن عتيبه مي‏گويد:
در خانه‏اي زيبا و آراسته خدمت آن حضرت رسيدم، لباس زيبا و رنگيني پوشيده بود که آثار رنگ لباس بر دوش حضرت ديده مي‏شد. خيلي شگفت‏زده شدم. گاهي، به خانه نگاه مي‏کردم، گاهي به وضع لباس آن حضرت!
حضرت عليه‏السلام فرمود: اين حالت، چطور است؟
عرض کردم: چه بگويم از اين لباسي که به تن کرده‏ايد؟ اين لباس، مربوط به افراد نوجوان است.
حضرت فرمود: اي حکم! چه کسي زينت‏ها و چيزهاي پاکيزه‏اي را که خداوند براي بندگانش آفريده است، حرام کرده؟ اينها از چيزهايي است که خداوند براي بندگانش آفريده است؛ اما اين خانه که مشاهده مي‏کني مربوط به همسر من است و من تازه ازدواج کرده‏ام.16 لباسي که مشاهده مي‏کني و همچنين حضور من در اين خانه، به خاطر همين موضوع است.
حسن زيّاتِ بصري نقل مي‏کند:
با يکي از دوستانم خدمت امام باقر عليه‏السلام رسيديم. او را در خانه‏اي زيبا، با لباس زيبا در حالي که سرمه کشيده بود، ديديم. سپس سؤالاتي از آن حضرت نموديم، ايشان متوجّه شد که ما از وضع لباس و خانه آن حضرت شگفت‏زده شده‏ايم. حضرت فرمود: فردا با دوستت نزد من بيا. همان‏طور که حضرت فرموده بود، روز بعد در منزلي که او بيشتر وقت‏ها آنجا تشريف داشت، رفتيم. مشاهده کرديم که در خانه، جز حصير، چيزي نيست و حضرت لباس زبر و خشن به تن دارد.
حضرت فرمود: ديروز شما پيش من آمديد، در حالي که من در خانه‏اي بودم که مربوط به همسرم بود و آن وسايل موجود در خانه، متعلّق به اوست. او خود را آرايش کرده بود که من هم خود را براي او آراسته و مزيّن نمايم.
سپس به من فرمود: شبهه‏اي در ذهنت ايجاد نشود.
گفتم: به خدا سوگند! برايم شبهه‏اي ايجاد شد؛ ولي الآن متوجّه شدم حقيقت آن است که شما فرموديد و خداوند، شبهه را از قلبم بيرون نمود.17
با دقّت در روايات مذکور، روشن مي‏شود که امامان معصوم عليهم‏السلام چه اندازه به آرايش و زينت خود براي رعايت حال همسرانشان توجّه داشتند؛ تا جايي که گاهي اوقات دوستان و اصحاب آنها به شدّت شگفت‏زده شده و نسبت به وضع لباس و خانه آنها پرسش مي‏کردند. شايد آن بزرگواران با چنين رفتاري مي‏خواستند با آداب و رسوم غلط و بي‏توجّهي به همسر مبارزه کنند و منطق صحيح اسلامي را براي شيعيانشان ترسيم نمايند.

گذشت از لغزش‏هاي همسر

براي افرادي که مدّت‏ها با هم زندگي کرده‏اند و در امور زيادي منافع واحدي دارند، سر زدن لغزش و اشتباه و خطا، امري عادي و متعارف است؛ بنابراين، لازم است با بردباري از خطاها و اشتباهات يکديگر چشم پوشي نمايند. زن و شوهر در برابر کلمات تند و خشني که برخي وقت‏ها به خاطر شرايط خاص، از طرف مقابل مي‏شنوند، بايد متانت و سعه صدر داشته باشند. آنان مي‏توانند با خونسردي و گفتن چند کلمه محبّت‏آميز، طرف مقابل را از حالت ناراحتي خارج نمايند.
سيره معصومان عليهم‏السلام چنين بوده است که اشتباه و خطاي شناختي و رفتاري همسران را ناديده مي‏گرفتند.
اسحاق بن عمّار مي‏گويد: به امام صادق عليه‏السلام عرض کردم: حقّ زن بر مرد چيست که با انجام آنها انسان، «نيکوکار» محسوب شود؟
امام عليه‏السلام فرمود: خوراک و پوشاک او را فراهم نمايد و اگر خطايي از او سر زد، از او بگذرد.
سپس فرمود: پدرم امام باقر عليه‏السلام همسري داشت که به او آزار مي‏رساند؛ ولي پدرم او را مورد عفو و بخشش قرار مي‏داد.18

پي نوشت ها

1. احزاب، 21.
2. احتجاج، طبرسي، ج 1، ص 281 و 282.
3. بحارالانوار، ج 43، ص 157، ح 6.
4. کشف الغمّه، ج 1، ص 363.
5. بحارالانوار، ج 45، ص 47.
6. وسائل الشّيعه، ج 14، ص 123.
7. مستدرک‏الوسائل، ج 2، ص 551؛ بحارالانوار، ج 43، ص 31، ح 38.
8 . کافي، ج 5، ص 86، ح 1؛ من لايحضره الفقيه، ج 3، ص 169، ح 3640، باب 2؛ امالي، طوسي، ج 2، ص 274؛ بحارالانوار، ج 43، ص 151، ح 7.
9. بحارالانوار، ج 43، ص 50 و 51، ح 47.
10. نهج البلاغه، خ 193، ص 651.
11. بحارالانوار، ج 43، ص 171.
12. کافي، ج 6، ص 476، ح 1.
13. همان، ص 475، ح 1.
14. نهج‏الفصاحه، ص 72، ش 377.
15. وسايل الشّيعه، ج 14، ص 183؛ کافي، ج 5، ص 567، ح 50.
16. کافي، ج 6، ص 446، ح 1.
17. همان، ص 448 و 449، ح 13.
18. همان، ص 510، ح 1؛ من لايحضره الفقيه، ج 3،

منبع:حوزه

تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image