جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
زن و مساله جهاد
-(11 Body) 
زن و مساله جهاد
Visitor 467
Category: دنياي فن آوري
شبههاي مطرح مي‏شود که جنگ و جهاد و مبارزه وظيفه زن نيست. اولا: زن مي‏تواند در بخش مهمي از امور مربوط به جهاد حضور يابد، چرا که تمام جهاد، در سنگر بودن و تيراندازي کردن نيست علاوه بر کمک‏هاي تداکارتي پشت جبهه و متن جبهه، نقشه کشيدن و راهنمايي کردن نيز بخش‏هاي مهمي از جهاد به شمار مي‏آيد، مگر آنان که در متن جنگ حضور دارند، همه کار نظامي مي‏نمايند؟ بخش قابل توجهي از آنان امور مربوط به نقشه‏برداري، اطلاعات جنگي و... را به عهده دارند. زنها فقط امور تنگاتنگ نظامي را که کار شاق ودشواري است، به عهده نمي‏گيرند نه اين که از فيض جهاد محروم باشند. وثانيا: اگر کشوري در حال جنگ و دفاع است و از طرف بيگانه‏ها تهديد مي‏شود، زنها بايد فاع کنند ولازمه دفاع آموزش نظامي ديدن است. پس در هيچ يک از اين مسائل، زن مرحوم نيست‏بلکه در اکثر دشواريها و باربرداري وامانت‏داريها، در بسياري از مصائب و مشکلات، زن همتاي مرد است.
اين که گفته مي‏شود جنگ و جهاد و مبارزه وظيفه زن نيست، مربوط به جهاد ابتدايي است که مربوط به امام معصوم‏سلام الله عليه است و تنها بعضي از فقهاي مارضوان الله عليهم فرموده‏اند، که اختصاصي به امام معصوم ندارد، اما در جنگهاي دفاعي ورد کيد اجانب، اگر زن فرمانده لشکر زنان بشود نه تنها جايز ست‏بلکه گاهي واجب است، چون دفاع اختصاصي به زن و مرد ندارد. هرجا که دفاع باشد زن همتاي مرد و در همه مسائل جنگي و غير جنگي حضور دارد.
هجرت نيز که در مبارزه بار سنگيني است، بر زن و مرد واجب است، همواره هجرت با جهاد همراه بوده است. در صدر اسلام، هم مهاجرين بودند و هم مهاجرات. واکنون هم مهاجرت مخصوص مرد نيست‏بلکه به هنگام ضرورت بر هر دو گروه واجب است.
ثالثا: اين شبهه که مي‏گويند; تقسيم کارهاي اجرايي مانع از دستيابي زنها به فضائل است، در اثر عدم توجه به نظام ارزشي اسلام است. ملاک‏هاي نظام ارزشي اسلام غير از معيارهاي مکاتب ديگر است. در اسلام تعبد هست و اين تعبد مايه تقرب است، وهرکس بنده‏تر باشد مقرب‏تر است. بندگي خدا نيز در آن نيست که مطابق آرا و پيشنهادهاي خود عمل کنيم، بلکه بندگي آن است که برابر دستور خدا رفتار کنيم.
کسي توقع تکامل وانتظار فضيلت دارد، معيار تکامل و فضيلت را بايد وحي الهي تضمين کند و وحي الهي هم برنامه‏ها را تقسيم و توزيع نموده است. زن هرگز نمي‏تواند بگويد: چون من نسبت‏به بخشي از وظايف مرد محروم هستم، پس از فضائل آن وظايف نيز محروم مي‏باشم، ومرد نيز نمي‏تواند مدعي شود به دليل انجام کارهاي ويژه از فضيلت ويژه‏اي برخوردارم. چون براي هر کار اجرايي يک پاداشي است و به هر شخصي به مقدار اخلاص پاداش داده مي‏شود، اگر چنانچه براي مرد کارهاي اجرايي مشخص و ثواب‏هاي معين است، براي زن هم کارهاي اجرايي وثواب‏هاي مشخص است.

سؤال نماينده زنان جهان از پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم)

اين شبهه در زمان رسول خدا (ص) مطرح شده، و حضرت با جمله‏اي کوتاه به نوع اين نقد واشکال‏ها، پاسخ داده است، اين سؤال وجواب را، حضرت استاد علامه طباطبايي‏رضوان الله تعالي عليه در تفسير قيم الميزان به نقل از کتاب «الدر المنثور في التفسير بالماثور» در خلال «بحث روائي‏» بخشي از آيات سوره نساء ذکر فرموده است. (1)
در المنثور از بيهقي نقل مي‏کند که: روزي رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم)در جمع ياران واصحابش نشسته بود، اسماء بنت‏يزيد انصاريه، يکي از زنان انصار، به حضور پيامبر صلوات الله وسلامه عليه رسيد، عرض کرد: من نماينده تمام زنان هستم به سوي شما، اين سؤال، تنها سؤال زنان انصار و زنان مدينه نيست، بلکه سؤال همه زنهاست و هيچ زني در مشرق يا در مغرب نيست مگر اين که وقتي سخن مرا بشنود آن را مي‏پذيرد، پس من در حقيقت نماينده همه زنان عالم هستم، زيرا شما پيامبر همه جوامع بشري اعم از زن ومرد هستيد واين سؤال عموم زنان از شما است. او در کمال ادب اين سؤالها را طرح کرد. در آغاز سخنش جمله «بابي انت وامي‏» گفت، بعد هم گفت: «نفسي لک الفداء» يعني من و پدر ومادرم فداي تو.
پس از ايراد خطبه به عنوان نماينده زنان جهان عرض کرد:
«ان الله عزوجل بعثک الي الرجال و النساء»
يعني خداي سبحان تو را به عنوان پيامبر بشر مبعوث کرد چه براي رجال، چه براي نساء
«فامنا بک و بالهک‏»
ما به مبدا و معاد و وحي و رسالت ايمان آورديم، به خدايي که تو را فرستاد ايمان آورديم. سخن اين زن در حقيقت ‏بيانگر اصول سه‏گانه دين بود در قرآن کريم گاهي سه اصل مبدا و معاد و وحي در کنار هم ذکر مي‏شود و گاهي دو اصل مبدا و وحي، سرش اين است که بازگشت معاد به همان مبدا است و اگر کسي به خدا ايمان آورد به معاد هم ايمان آورده است
«و انا معشر النساء محصورات مقصورات قواعد بيوتکم و مقضي شهواتکم و حاملات اولادکم‏»
ما زنها خانه‏نشين و محصور و حامل فرزندان شما مردان هستيم. تفکري که در آن روز رايج‏بود تفکر جاهلي بود. اين زن در عين حال که نماينده زنان جهان است نماينده زنان مسلمان نيز هست، ولي در متن سؤالش تفکر جاهلي را مطرح مي‏کند او مي‏گويد، زن حامل فرزند شوهر است، غافل از اين که زن حامل فرزندي است که به پدر ومادر به صورت مشترک منسوب است.
«و انکم معاشر الرجال فضلتم علينا بالجمع و الجماعات و عيادة المرضي و شهود الجنائز و الحج‏بعد الحج و افضل من ذلک الجهاد في سبيل الله‏»
و شما مردها بر ما فضيلت داريد براي اين که در نماز جمعه وجماعت، در عيادت بيمار، در تشييع جنازه شرکت مي‏کنيد، شما مکرر مي‏توانيد به حج‏برويد وبالاتر از همه جهاد في سبيل الله وظيفه شماست و ما محروميم. «و ان احدکم اذا خرج حاجا او معتمرا او مجاهدا حفظنا لکم اموالکم و غزلنا اثوابکم و ربينا لکم اولادکم‏»شما اگر به عنوان حج‏يا جهاد حرکت کرديد ما بايد در خانه‏ها بنشينيم واموالتان را حفظ کنيم، لباسهايتان را ببافيم، فرزندان شما را تربيت کنيم.
«فما نشارککم في هذا الاجر و الخير»
ما زنها با شما مردها در هيچ يک از فضيلت‏ها شريک نيستيم.
پاسخ پيامبر (ص) در تبيين وظايف زن«فالتفت النبي (ص) الي اصحابه بوجهه کله‏»
حضرت رسول (ص) با تمام صورت رو به اصحاب کرد وفرمود:
«هل سمعتم مسالة امراة قط احسن من مسالتها في امر دينها من هذه‏»
يعني شما تاکنون زني به اين فضيلت ديده‏ايد که در مسائل ديني اينچنين سؤال کند؟ معلوم مي‏شود شنيدن صداي زن در اين‏گونه از مسائل ديني براي معصوم هم رواست و زن مي‏تواند در مجامع عمومي درباره مسائل دين سخن بگويد و مردها هم مي‏توانند سخن زن را درباره مسائل ديني بشنوند ويا گوش دهند. اين قصه در مدينه و در زماني واقع شده که بسياري از مسائل حجاب و فضائل ديني و دستورات عفاف نازل شده است، اگر يک چنين سؤال و جواب و سخنراني در اوائل اسلام و در مکه رخ مي‏داد، ممکن بود کسي بگويد آن روز هنوز دستور حجاب نبوده و... اما اين جريان در مدينه و در جمع انصار اتفاق مي‏افتد و سؤال و جواب در مقام وموقعيت زن در جهاد بوده است.
«فقالوا يا رسول الله ما ظننا ان المراة تهتدي الي مثل هذا»
اصحاب گفتند: ما فکر نمي‏کرديم زن به اين مقام برسد. چرا که زمينه‏اي نبود تا زن را بپروراند. نبايد توقع داشت، تفکر جاهلي توان تربيت اين‏گونه از زنها را داشته باشد. آنگاه:
«فالتفت النبي (ص) اليها» پيامبر رو به اين زن کرد:
«فقال افهمي ايتها المراة و اعلمي من خلفک من النساء ان حسن تبعل المراة لزوجها و طلبها مرضاته و اتباعها موافقته يعدل ذلک کله فانصرفت و هي تهلل حتي وصلت الي نساء قومها».
اي زن برگرد به همه زنهايي که تو نماينده آنهايي، چه در مشرق و چه در مغرب، اعلام بکن که مسؤوليت تربيت‏خانواده و تشکيل خانه، شوهرداري، حسن تبعل که چشم شوهر در بيرون به گناه گشوده نشود و گوشش در بيرون منزل به گناه و آهنگ باطل باز نشود، و دستش به خيانت‏باز نشود، نيک شوهرداري کردن و خانواده را حفظ کردن و ارکان خانه را به دوش کشيدن، حفظ اولاد واموال و تامين آبرو، معادل همه آن فضائل است که بر شمردي. مگر نه آن است که شما خواهان ثواب و تقرب الهي هستيد، مگر نه آن است که فروع دين تعبدي است و ذات اقدس آله مصالح ما را بهتر از ما مي‏شناسد، آن خدايي که به شما شش سال زودتر از ديگران دستور عبادي داد و زودتر از ديگران سخن گفت و شش سال زودتر از ديگران به حضور پذيرفت، اين‏چنين دستور داده است که خانواده در اسلام اصل است. آنها که خانه را منحل کرده و در حد يک خوابگاه به او مي‏نگرند، آنها جان و روح زن را از خانه بيرون آوردند و به مراکز فساد کشاندند.
نمونه بارز انحطاط را در کشورهاي پيشرفته ديده و مي‏بينيد. مرحوم علامه طباطبايي در ذيل همين حديث‏شريف بحث مبسوطي دارند و مي‏فرمايند: آنها زن را تحت عنوان آزادي بازيچه قرار دادند. اما دين مي‏گويد زن گل است و نظير ابزار بازي نيست، او را ضايع نکنيد، کارهاي سنگين به اينها ارائه نکنيد، نگذاريد با نامحرم تماس بگيرند، نامحرم با او تماس بگيرد چرا که اين گل لا مرده مي‏شود، اين فقط بايد در بوستان منزل باشد، آنگاه است که مي‏تواند پيغمبر تربيت کند.
اگر زنان، کانون خانه را متلاشي نکنند و گرم نگه دارند و گونه‏اي عمل کنند که مرد، تمام تلاشش متوجه خانه باشد، با حسن برخورد، با اداره صحيح شؤون منزل، با قناعت و کم توقعي، با تربيت دقيق فرزندان، با رفتار مؤدبانه داشتن و حفظ عفاف و لباس حتي در برابر اولاد، و در نتيجه تربيت فرزنداني وزين و عفيف، آنگاه مي‏توانند نقص آن فضائل را جبران کنند، چه اين که اينها معادل همه فضائلي است که براي مردها وارد شده است.

پي نوشت :

1. تفسير الميزان، ج‏4، ص‏37، چاپ اول.

منبع: زن در آينه جلال و جمال، آيت الله عبد الله جوادي آملي(حفظه الله)
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image