12 نکته کليدي در برقراري ارتباط موثر
-(0 Body)
|
12 نکته کليدي در برقراري ارتباط موثر
Visitor
387
Category:
دنياي فن آوري
سعي کنيد نزديک فرد مقابل قرار بگيريد، به او نگاه کنيد و واکنشهاي غيرکلامي شما نشاندهنده علاقه و توجه ا به صحبتهاي او باشد. سعي کنيد عواملي را که موجب پرت شدن حواس شما ميشود، مودبانه کنترل کنيد و به حداقل برسانيد. اين موضوع باعث ميشود فرد مقابل بفهمد برايش ارزش و اهميت قايلايد. براي تاييد آنچه فهميدهايد، با هدف روشن، سوالات باز، مشخص و مستقيم سوال کنيد. سعي کنيد با گوينده همدلي کنيد و موضوع را از نقطه نظر او ببينيد. اين موضوع سبب ميشود ديد صحيحتر و کاملتري پيدا کنيد. واکنش شما بايد به نحوي باشد که فرد مقابل نيز احساس کند شما فعالانه به او گوش ميکنيد و با او همدلي داريد. مراقب باشيد واکنشهاي شما در فرد مقابل احساس منفي ايجاد نکند. احساسات منفي، فرد را در حالت دفاعي قرار ميدهد و ارتباط را مخدوش ميکند. در حين گوش کردن به فرد مقابل، در حال آماده کردن پاسخ نباشيد. زيرا جريان سخن را از دست ميدهيد. طوري سخن بگوييد که ديگران صحبت شما را بفهمند. هنر اين است که بتوان مفاهيم راحت را اگر پيچيده باشد، ساده، واضح و شفاف انتقال داد. پيش از سخن گفتن، اطلاعات کافي جمعآوري و افکارتان را مدون کنيد. با هيجانزدگي يا عصبانيت سخن نگوييد. موضوعات را از ديد خود مطرح کنيد نه از ديد طرف مقابل. به طور مثال به جاي اينکه بگوييد «شما به من ظلم ميکنيد»، بگوييد «احساس ميکنم به من ظلم ميشود». اگر در فضاي متشنج، پرهيجان يا توام با عصبانيت و دلخوري قرار گرفتيد، بهتر است بعضي مطالب را نگوييد زيرا سخنان شما احتمالا شنيده نشده و يا اشتباه فهميده ميشود. هرگز تحقيرآميز، آمرانه يا تهديدآميز سخن نگوييد. افراد را جلوي ديگران مورد انتقاد قرار ندهيد.
|
|
|