با ابزار مديريت زمان، موفّق تر عمل کنيد
-(7 Body)
|
با ابزار مديريت زمان، موفّق تر عمل کنيد
Visitor
451
Category:
دنياي فن آوري
آيا شما هم از آن دسته افراد هستيد که چون نمي توانند در طول روز کار مفيد و مثبتي انجام دهند، احساس نارضايتي و ناکارآمدي مي کنند؟ آيا حسّ فشار و بي نظمي داريد؟ آن هايي که در زندگي موفّق هستند ياد گرفته اند که در زمينه ها و حوزه هاي مختلف از ابزارهاي مديريت کارآمد زمان استفاده کنند. به همين خاطر قادر هستند کارهاي زيادي را در حدّاقل زمان و با کمترين ميزان فشار و استرس انجام دهند. در اين مقاله، چند پيشنهاد براي کمک به مديريت و کنترل بهتر زمان تان ارايه مي شود . اوّلين چيزي که بايد از شرّ آن راحت شويد آشفتگي است تا سازمان و ساختاري مناسب پيدا کنيد. اين کار معمولاً براي اکثر مردم، دشوارترين مرحله است. اگر از آن دسته افرادي هستيد که پرونده هاي کاريشان روي ميزشان انباشته شده و دفترشان مملو از کاغذ يادداشت و کتاب هاي متعدد و فراوان است، سريعاً از همين جا شروع کنيد. همه آن چيزهايي را که روي ميزتان است و هيچ وقت از آن ها استفاده نمي کنيد، برداريد و در کشو بگذاريد . پس از آن که همه جا را خلوت و تميز کرديد مي توانيم به مرحله بعدي برويم. کار بعدي که بايد در راستاي موفقيت تان صورت گيرد، يادگيري اولويت بندي است. شما بايد ياد بگيريد که بين کاري که بايد انجام شود و کاري که نبايد انجام شود تمايز قايل شويد. در آغاز هر روز زمان را به آماده کردن ليست کارهايي که بايد انجام شوند و سپس اولويت بندي آن ها با توجه به اهميت شان اختصاص دهيد. يک روش گروه بندي کارهايي است که همان روز بايد انجام شوند. اوّل کارهايي را که بايد انجام شوند و سرانجام اموري را که مي توان انجامشان را به تاخير انداخت. ليست شان را هميشه همراه خود داشته باشيد تا بتوانيد منبعي از کارهايتان را در حين تماس هاي تلفني، انتظار در صف يا ترافيک يا صبر کردن براي بردن بچه هايتان به مدرسه انجام دهيد. به ياد داشته باشيد که استفاده از يک تقويم کاري منظّم و روزمره مديريت زمان تان را راحت تر خواهد کرد . فقط سعي کنيد که شب ها به جاي لم دادن جلوي تلويزيون، ساعاتي چند را صرف هماهنگ کردن کارها و برنامه هايتان کنيد. زماني که اين مراحل را پشت سر گذاشتيد از اين که چقدر از شرّ فشار و استرس راحت شده ايد و در زمانتان هم صرفه جويي کرده ايد متحير و شگفت زده خواهيد شد . سعي کنيد کارهايتان را زودتر از موعد مقرّر انجام دهيد و اجازه ندهيد که از برنامه عقب بيفتيد، در اين صورت ديگر هيچ استرسي نخواهيد داشت. قرارهاي ملاقات، کارها، طرح ها و اهدافشان را خيلي منطقي برنامه ريزي کنيد تا در زمان تان صرفه جويي کرده و آن را از دست ندهيد.محاسبه زمان با فاکتورهايي چون خانواده و کار است. به علاوه شما بايد مشکلات احتمالي را هم مدّنظر داشته باشيد. اين فرآيند با محاسبه مشکلات ريز و درشت، شکل گيري معادله مديريت زمان را دنبال خواهد داشت. کمي صبر کنيد، هنوز کارتان تمام نشده. واقعيت اين جاست که مديريت زمان هيچ پاياني ندارد. چون ما بايد در اين معادله، فاکتورها و عوامل مشخّصي را مدّنظر قرار دهيم. با محاسبه مديريت زمان، جزئياتي را همچون تفريح، استراحت و هر آن چه را که در ارتباط با خودتان هست، وارد معامله کنيد.برنامه ي بعدي، باز گرداندن زمان از دست رفته است. مثلاً از خود بپرسيد که چرا صبح ها لباس پوشيدن من اين قدر طول مي کشد؟ حتماً زمان زيادي را هم صرف مي کنيد تا دنبال لباس هايتان بگرديد. راه حلّش ساده است . هر شب زماني را صرف انتخاب لباس براي روز بعد کنيد، در نتيجه صبح که از خواب بيدار شديد فقط لباستان را مي پوشيد.حال مثلاً اگر 45 دقيقه صرف پوشيدن لباس مي شد با اين روش حدّاقل 30 دقيقه از اين زمان را صرفه جويي کرده ايد و آن را به کارهايي اختصاص داده ايد که براي انجامشان وقت کم مي آورديد . يادتان باشد تا زماني که هيچ هدفي در سر نداشته باشيد راهي هم براي کنترل مديريت زمانتان وجود نخواهد داشت . منبع:روزنامه تقاهم
|
|
|